#1
Klinkt als Satori
Dat is inderdaad een ego dood, maar zo beschrijft hij het toch ook ongeveer?Volgens mij was dit geen ego dood. Een ego dood is voor mij buiten jezelf treden, in eenheid met alles komen en herboren terugkeren.
Excuus!Ik ben een zij! Hahamile:
Ego is hetgeen dat jou je identiteit geeft. Je gedachtes, aannames, geloven, etc. Bewustzijn zit daar als het ware achter verstopt, maar is altijd aanwezig. Het klinkt misschien gek, maar wanneer je veel gaat mediteren of gaat experimenteren met psychedelica zul je merken dat ego en bewustzijn niet hetzelfde zijn.Wat is het verschil tussen je bewustzijn en je ego, psychedelicbee? En is zo'n 'gat' een beetje een voorstadium van een egodood?
Dat is inderdaad een ego dood, maar zo beschrijft hij het toch ook ongeveer?
Ik vind het zelf lastig om op basis van iemand zijn subjectieve beschrijving te beoordelen of het nou een ego dood was of niet. Ik neig op basis van zijn beschrijving persoonlijk ook iets meer naar holen overigens maar dat terzijde. Wat maakt dat jij denkt dat het sowieso geen ego dood was?
Ten eerste realiseren dat de 'ik' die egodood wil bereiken, het ego is.Stel je voor, ik wil graag een egodood bereiken, hoe gaat dit in zijn werk?
Als je 5 minuten helemaal stil kunt zijn, niet naar je gedachten luisteren, dan zal je ego zijn grip op jou al drastisch verliezen. Maar doe dat maar eens, is veel moeilijker dan je zou verwachten. We zijn gewend om altijd te denken. Met psychedelica en meditatie vergroot je de kans op een egodood ervaring enorm. Research daarentegen staat het alleen maar in de weg denk ik. Research is kennis, verleden. Het hele egodood "idee" is juist kennis/verleden loslaten en hier in dit moment komen.Gooi je 'gewoon' een hele hoop psychedelische middelen naar binnen of gaat er een hoop research/meditatie/denken aan vooraf?
Ook weer zoiets moeilijks. Het komt uit een spontaniteit, je weet het niet van tevoren. Het gebeurd. Het is er altijd juist op het moment dat je het niet verwacht, want het ego is ook de (subtiele) verwachting.En wanneer weet je of je klaar bent voor zoiets?
Persoonlijk ben ik van mening dat het pas een egodood is wanneer het ego er helemaal niet meer is en je helemaal opgegaan bent in het universum. Alles daarvoor zou ik persoonlijk als ego oplossing definiëren. Want op het moment dat er nog iets van het ego over is kun je niet over dood spreken, enkel oplossen.Maar ja, het blijft ook semantiek natuurlijk, want je kunt ook stellen dat egodood alleen dat is wanneer er 0,0 ego meer is.
Het grootste deel van de tijd wanneer ik probeer te mediteren zijn er ook wel gedachten hoor. Soms heel duidelijk zoals je normaal gewend bent, maar soms ook meer sneaky inderdaad. Maar ook dat vind ik persoonlijk niet erg, want daardoor ga je wel weer inzien dat wanneer het stil is in je hoofd er nog steeds subtiele gedachtes aanwezig kunnen zijn. Hier bewust van worden hoort wat mij betreft ook bij het proces van mediteren en zorgt ervoor dat je steeds moeilijker voor de gek wordt gehouden door je ego.Maar mediteren doet ook niet iedereen zomaar. Ik denk dat veel mensen bij het mediteren (subtiel) denken. Daar betrap ik mezelf ook vaak op. En dat heeft niets met meditatie, maar alles met meditatie uit de weg gaan te maken. Gewoon weer het ego, maar dan de ultra sneaky versie er van.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."