Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEgodood of out gegaan?

Egodood of out gegaan?

25 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fundamenteel zei:
Ik werd niet opgenomen door het universum of dergelijke, weet ook niet wat ik me daarbij überhaupt moet voorstellen?
Klik om te vergroten...
Lastig om uit te leggen, maar ik was niet meer in wat voor vorm dan ook. Er was enkel nog bewustzijn, zelfs tijd en ruimte bestonden niet meer. Het was alsof alles vanaf de big bang tot heden en zelfs de toekomst allemaal daar waren in 1 punt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Psychedelibee zei:
Het grootste deel van de tijd wanneer ik probeer te mediteren zijn er ook wel gedachten hoor. Soms heel duidelijk zoals je normaal gewend bent, maar soms ook meer sneaky inderdaad. Maar ook dat vind ik persoonlijk niet erg, want daardoor ga je wel weer inzien dat wanneer het stil is in je hoofd er nog steeds subtiele gedachtes aanwezig kunnen zijn. Hier bewust van worden hoort wat mij betreft ook bij het proces van mediteren en zorgt ervoor dat je steeds moeilijker voor de gek wordt gehouden door je ego.
Klik om te vergroten...
Ik zie zelf gedachten hebben niet per se hetzelfde als 'denken'. Als er sprake is van denken, is er (in mijn ogen) ook sprake van een ego, subtiel of niet.

En ja, dat laatste ben ik het zeker mee eens.

Fundamenteel zei:
Laat duidelijk zijn, ik heb mezelf niet gezien.
Klik om te vergroten...
Je kunt imo jezelf ook niet zien. Je ziet dat wat niet jou is, terwijl je zelf blijft als dat wat ziet.

Fundamenteel zei:
Ik werd niet opgenomen door het universum of dergelijke, weet ook niet wat ik me daarbij überhaupt moet voorstellen?
Klik om te vergroten...
Misschien dat mensen hun ervaringen hiermee ook verschillen, maar ik heb wel een paar ervaringen gehad dat tijd als het ware in zichzelf omkeerde (ja, onmogelijk uit te leggen...) en het voelde alsof ik er 'aan de andere kant' weer uit kwam. Alles was nog precies hetzelfde, maar er waren geen dingen meer, geen tijd, geen wereld en geen ik. Alle labeltjes die we normaal op dingen plakken waren daar niet. Het was onvoorstelbaar sereen en vredig. En omdat 'ik' daar niet was, was alles ik. Niets was meer een tegenstelling van iets anders. Er was maar één 'beweging' als het ware. In die zin kan ik zeggen dat ik opgenomen was door het universum, want mijn 'ik' was verspreid over alles. Maar het is tricky om het zo te noemen, want zelfs van 'universum' maken we een voorstelling/concept en dat was nou juist wat daar niet was.
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Lastig om uit te leggen, maar ik was niet meer in wat voor vorm dan ook. Er was enkel nog bewustzijn, zelfs tijd en ruimte bestonden niet meer. Het was alsof alles vanaf de big bang tot heden en zelfs de toekomst allemaal daar waren in 1 punt.
Klik om te vergroten...

De ene noemt het iets, de andere niets en jij dus het universum. Wat ik ook had was dat ik mijn plaats in het universum beter begreep. Mijn leven was plots niet meer zo zinloos en alle ellende die ik ooit ervaren had bleek op dat moment nodig te zijn om me uiteindelijk naar die ervaring te brengen. Als dit enige zin maakt. Om de ervaring te begrijpen en te plaatsen had ik mijn "ellende" nodig. Ook veranderde mijn afgunst en haat naartoe mijn verleden naar dankbaarheid en liefde.

Ik was de hele ervaring bij volle bewustzijn. Het zat diep in mijn hoofd en "communiceerde" met mij. Ik heb expliciet horen doorkomen: "Je hebt er je hele leven om gevraagd,..." Het nam mij op reis doorheen mijn "ik" en niets was ooit nog hetzelfde. Ik heb toen zelfs ontslag genomen op mijn werk. Ik was operator in een asbestverwerkend bedrijf.
Zo'n 10 jaar na mijn ego dood begon ik terug met trippen en daar heb ik een piek bereikt die mij nog steeds in verbazing achterlaat. Bij een lage dosis gaf het mij door dat ik niet bang mocht zijn, maar ik vraag mij daarbij dan af: hebben nog mensen zoiets ervaren?

Als ik mijn tripverhalen neerschrijf blijk ik uiteindelijk vrij alleen te staan, maar dan op keer ook weer niet.
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Je kunt imo jezelf ook niet zien. Je ziet dat wat niet jou is, terwijl je zelf blijft als dat wat ziet.
Klik om te vergroten...

Maar als alles en iedereen 1 is, dan ben ik jij en jij bent mij. Ik zou dan in theorie mezelf overal in terugzien en terugvinden.
Echter snap ik wel wat je wil zeggen :wink: Ik dacht alleen dat er een misverstand was ontstaan doordat ik niet helder genoeg was in mijn voorgaande posten. Ik dacht zelfs een zekere irritatie op te merken :grin:
Misschien dat mensen hun ervaringen hiermee ook verschillen, maar ik heb wel een paar ervaringen gehad dat tijd als het ware in zichzelf omkeerde (ja, onmogelijk uit te leggen...) en het voelde alsof ik er 'aan de andere kant' weer uit kwam. Alles was nog precies hetzelfde, maar er waren geen dingen meer, geen tijd, geen wereld en geen ik. Alle labeltjes die we normaal op dingen plakken waren daar niet. Het was onvoorstelbaar sereen en vredig. En omdat 'ik' daar niet was, was alles ik. Niets was meer een tegenstelling van iets anders. Er was maar één 'beweging' als het ware. In die zin kan ik zeggen dat ik opgenomen was door het universum, want mijn 'ik' was verspreid over alles. Maar het is tricky om het zo te noemen, want zelfs van 'universum' maken we een voorstelling/concept en dat was nou juist wat daar niet was.
Klik om te vergroten...

Je zegt het zelf, "dat is tricky". Ik heb het altijd "iets" genoemd omdat ik de ware aard ervan nooit ontdekt heb. Ik heb nu wel een beter beeld bij wat men bedoelt "opgenomen worden door het universum."
Ikzelf dacht met identiteiten te maken te hebben die mij begeleidden.
Ik denk dat onze ziel van een plaats komt dat zichzelf op zulke momenten openbaart aan ons.

Ik ben nog bezig aan een tripreport, misschien post ik dat nooit, maar ik heb ook eens iets raar ervaren met "tijd".
Ik snap perfect wat je bedoelt wanneer dat zich omdraait of als er een moment is waar tijd stil staat. Het ging van stilstand plots achteruit, althans zo nam ik het waar. Maar dat was jaren na mijn ego dood.
Overal tegelijk zijn of "ergens anders" terechtkomen heb ik nooit ervaren. Wel heb ik ervaren dat er iets aanwezig was dat overal tegelijk kan zijn. Maar ik heb alleen nog maar natuurlijke psychedelica gedaan. Ik heb maar enkele ervaringen en ben eigenlijk een complete leek. Maar die enkele ervaringen waren wel ruim voldoende alles op zijn kop te draaien.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fundamenteel zei:
De ene noemt het iets, de andere niets en jij dus het universum. Wat ik ook had was dat ik mijn plaats in het universum beter begreep.
Klik om te vergroten...
Maar bij mij kwam die realisatie en begrip van mijn plek in het universum pas toen mijn ego weer heel langzaam terug kwam.

Ik geloof er niet in dat begrip en realisatie mogelijk is tijdens een ego dood, simpelweg omdat er dan enkel bewustzijn over is. En wat kan dat bewustzijn meer begrijpen dan dat het bewustzijn daar is. En ik heb het dan dus niet over persoonlijk bewustzijn, maar allesomvattend bewustzijn. Vandaar dat ik het ook opgaan in het universum noem. Universum betekent niets anders dan gewoon alles van materie, energie, ruimte en tijd bij elkaar.

Tijdens een ego dood is het enige dat ik ervaar een ultiem gevoel van liefde. Alles is 1 en dat is liefde. Pas wanneer je ego langzaam terug komt, kun je je ook dingen gaan realiseren adhv de ervaring. Je ziet dan dat hetzelfde bewustzijn nog steeds over is en dat jouw bewustzijn of ego slechts een onderdeel is van het grotere geheel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fundamenteel zei:
Maar als alles en iedereen 1 is, dan ben ik jij en jij bent mij. Ik zou dan in theorie mezelf overal in terugzien en terugvinden.
Klik om te vergroten...
Ja dat is dan ook wat ik geloof (en ervaar op momenten): dat jij mij bent en ik jou. In de diepte zijn we één. Voorbij één zelfs, want twee heeft nooit bestaan in de diepte. De wereld (alles wat te zien is), is slechts een reflectie van wat "wij" zijn. En de wereld is niet bewust. Alleen ik/jij/ieder "ander" (wat allemaal 1 en hetzelfde bewustzijn is) is bewust. De wereld is als een spiegel. Het is de reflectie van de binnenwereld.

Fundamenteel zei:
Echter snap ik wel wat je wil zeggen :wink: Ik dacht alleen dat er een misverstand was ontstaan doordat ik niet helder genoeg was in mijn voorgaande posten. Ik dacht zelfs een zekere irritatie op te merken :grin:
Klik om te vergroten...
Misverstanden zullen zeker ontstaan over dit onderwerp. :wink:

Fundamenteel zei:
Je zegt het zelf, "dat is tricky". Ik heb het altijd "iets" genoemd omdat ik de ware aard ervan nooit ontdekt heb. Ik heb nu wel een beter beeld bij wat men bedoelt "opgenomen worden door het universum."
Ikzelf dacht met identiteiten te maken te hebben die mij begeleidden.
Ik denk dat onze ziel van een plaats komt dat zichzelf op zulke momenten openbaart aan ons.
Klik om te vergroten...
Ik heb hier grote twijfels over. Hoe enorm overtuigend dergelijke mystieke ervaringen ook zijn, het blijven ervaringen. Ze komen en ze gaan. Ik denk dat onze ziel helemaal niet van een plaats komt, maar dat het eeuwig op dezelfde "plaats" is, namelijk hier en nu. We zijn nooit ergens anders geweest. Maar goed, het is dan ook weer tricky om dat tot een vast geloof te maken. Maar ik neig meer naar dat wat hier altijd is, dan dat wat mij weer verlaat.

Fundamenteel zei:
Overal tegelijk zijn of "ergens anders" terechtkomen heb ik nooit ervaren.
Klik om te vergroten...
Overal waar je komt, daar ben je. Compleet verweven met je ervaring en dat is al teveel gezegd. Waar is ooit een echte grens (niet bedacht door het verstand) te vinden tussen jezelf en wat je ervaart? In die zin: heb je ooit iets anders dan jezelf meegemaakt?

Van "overal tegelijk zijn" maakt het verstand een voorstelling, maar die voorstelling kan sowieso de realiteit niet zijn, want het komt en verlaat je weer. En jij blijft als dat wat dit ziet/heeft geweten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."