Je kunt imo jezelf ook niet zien. Je ziet dat wat niet jou is, terwijl je zelf blijft als dat wat ziet.
Maar als alles en iedereen 1 is, dan ben ik jij en jij bent mij. Ik zou dan in theorie mezelf overal in terugzien en terugvinden.
Echter snap ik wel wat je wil zeggen
![:wink:]()
Ik dacht alleen dat er een misverstand was ontstaan doordat ik niet helder genoeg was in mijn voorgaande posten. Ik dacht zelfs een zekere irritatie op te merken
Misschien dat mensen hun ervaringen hiermee ook verschillen, maar ik heb wel een paar ervaringen gehad dat tijd als het ware in zichzelf omkeerde (ja, onmogelijk uit te leggen...) en het voelde alsof ik er 'aan de andere kant' weer uit kwam. Alles was nog precies hetzelfde, maar er waren geen dingen meer, geen tijd, geen wereld en geen ik. Alle labeltjes die we normaal op dingen plakken waren daar niet. Het was onvoorstelbaar sereen en vredig. En omdat 'ik' daar niet was, was alles ik. Niets was meer een tegenstelling van iets anders. Er was maar één 'beweging' als het ware. In die zin kan ik zeggen dat ik opgenomen was door het universum, want mijn 'ik' was verspreid over alles. Maar het is tricky om het zo te noemen, want zelfs van 'universum' maken we een voorstelling/concept en dat was nou juist wat daar niet was.
Je zegt het zelf, "dat is tricky". Ik heb het altijd "iets" genoemd omdat ik de ware aard ervan nooit ontdekt heb. Ik heb nu wel een beter beeld bij wat men bedoelt "opgenomen worden door het universum."
Ikzelf dacht met identiteiten te maken te hebben die mij begeleidden.
Ik denk dat onze ziel van een plaats komt dat zichzelf op zulke momenten openbaart aan ons.
Ik ben nog bezig aan een tripreport, misschien post ik dat nooit, maar ik heb ook eens iets raar ervaren met "tijd".
Ik snap perfect wat je bedoelt wanneer dat zich omdraait of als er een moment is waar tijd stil staat. Het ging van stilstand plots achteruit, althans zo nam ik het waar. Maar dat was jaren na mijn ego dood.
Overal tegelijk zijn of "ergens anders" terechtkomen heb ik nooit ervaren. Wel heb ik ervaren dat er iets aanwezig was dat overal tegelijk kan zijn. Maar ik heb alleen nog maar natuurlijke psychedelica gedaan. Ik heb maar enkele ervaringen en ben eigenlijk een complete leek. Maar die enkele ervaringen waren wel ruim voldoende alles op zijn kop te draaien.