#1
In korte bewoordingen:
Zolang je je anonimiteit waarborgt kan je gerust spullen op het Darkweb kopen zonder dat je daar problemen mee krijgt.
Dit is in de basis wel waar.
Je moet je vooral afvragen: wie wil me te pakken krijgen en hoeveel moeite gaan ze daarvoor doen?
De politie gaat niet jouw computer kraken en alle geldstromen via bitcoin achterhalen als je twee keer een gram coke op het darkweb heb gekocht.
Maar als je stelselmatig handelt via het darkweb dan moet je toch wel wat meer oppassen. Het probleem met bitcoin is dat die transacties juist per definitie openbaar zijn (want het hele netwerk moet de transactie bevestigen voordat die geldig is). Opsporingsdiensten kunnen achterhalen van welke bitcoinportemonnee geld stroomt naar welk darkwebaccount, zelfs als er gebruik wordt gemaakt van scramblingdiensten. Dat kunnen ze bijvoorbeeld door te kijken naar welke bedragen binnen een bepaalde tijdsvak worden overgeschreven en bijgeschreven. Je kan je voorstellen dat er niet zo ontzettend veel transacties zijn met precies het bedrag dat jij overmaakt. Als je dan zulk soort data op een grote hoop gooit dan kun je dus dwarsverbanden gaan leggen.
Daarna moet nog wel een darkwebaccount gekoppeld worden aan een daadwerkelijke identiteit. Dat kan met een techniek die fingerprinting heet; waarmee informatie over het apparaat verzameld wordt. Dan moet dat apparaat ook nog aan een echte identiteit gekoppeld worden.
Het is allemaal best wel lastig, maar niet onmogelijk. Het punt is vooral dat de recherche niet zoveel moeite gaat steken om je te pakken als je af en toe wat drugs besteld. Maar dat betekent niet dat je het ze zo moeilijk mogelijk moet maken.
Dus gebruik altijd: een virtuele pc, een VPN, PGP, eigenlijk het liefst een computer die je nergens anders voor gebruikt dan het darkweb en nooit op een locatie waar je vaak bent. Log op die computer ook nooit in op Facebook of Twitter of Google ofzo want die websites / apps installeren best wel hardnekkige trackers. Bovendien zijn Amerikaanse bedrijven verplicht dit soort informatie te geven aan de opsporingsdiensten. En reken maar dat de Amerikaanse DEA en NSA nauw samenwerken met de Nederlandse opsporingsdiensten om dit soort informatie uit te wisselen.
Dit soort recherchewerk leidt zelden tot arrestaties: hoogstens een paar keer per jaar. En er zijn honderden / duizenden verkopers actief op het darkweb vanuit NL.