Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerkoopwebsites - De waarheid en onzin

Verkoopwebsites - De waarheid en onzin

134 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ś©ŚžŚ© zei:
In korte bewoordingen:
Zolang je je anonimiteit waarborgt kan je gerust spullen op het Darkweb kopen zonder dat je daar problemen mee krijgt.
Klik om te vergroten...

Dit is in de basis wel waar.

Je moet je vooral afvragen: wie wil me te pakken krijgen en hoeveel moeite gaan ze daarvoor doen?

De politie gaat niet jouw computer kraken en alle geldstromen via bitcoin achterhalen als je twee keer een gram coke op het darkweb heb gekocht.

Maar als je stelselmatig handelt via het darkweb dan moet je toch wel wat meer oppassen. Het probleem met bitcoin is dat die transacties juist per definitie openbaar zijn (want het hele netwerk moet de transactie bevestigen voordat die geldig is). Opsporingsdiensten kunnen achterhalen van welke bitcoinportemonnee geld stroomt naar welk darkwebaccount, zelfs als er gebruik wordt gemaakt van scramblingdiensten. Dat kunnen ze bijvoorbeeld door te kijken naar welke bedragen binnen een bepaalde tijdsvak worden overgeschreven en bijgeschreven. Je kan je voorstellen dat er niet zo ontzettend veel transacties zijn met precies het bedrag dat jij overmaakt. Als je dan zulk soort data op een grote hoop gooit dan kun je dus dwarsverbanden gaan leggen.

Daarna moet nog wel een darkwebaccount gekoppeld worden aan een daadwerkelijke identiteit. Dat kan met een techniek die fingerprinting heet; waarmee informatie over het apparaat verzameld wordt. Dan moet dat apparaat ook nog aan een echte identiteit gekoppeld worden.

Het is allemaal best wel lastig, maar niet onmogelijk. Het punt is vooral dat de recherche niet zoveel moeite gaat steken om je te pakken als je af en toe wat drugs besteld. Maar dat betekent niet dat je het ze zo moeilijk mogelijk moet maken.

Dus gebruik altijd: een virtuele pc, een VPN, PGP, eigenlijk het liefst een computer die je nergens anders voor gebruikt dan het darkweb en nooit op een locatie waar je vaak bent. Log op die computer ook nooit in op Facebook of Twitter of Google ofzo want die websites / apps installeren best wel hardnekkige trackers. Bovendien zijn Amerikaanse bedrijven verplicht dit soort informatie te geven aan de opsporingsdiensten. En reken maar dat de Amerikaanse DEA en NSA nauw samenwerken met de Nederlandse opsporingsdiensten om dit soort informatie uit te wisselen.

Dit soort recherchewerk leidt zelden tot arrestaties: hoogstens een paar keer per jaar. En er zijn honderden / duizenden verkopers actief op het darkweb vanuit NL.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je kan ervan vinden wat je wilt maar diep respect voor de VOC mentaliteit van deze jongeman:
https://www.ad.nl/binnenland/digitale-drugsbaas-22-uit-woerden-riskeert-40-jaar-cel~a58a1a86/

Digitale drugsbaas (22) uit Woerden riskeert 40 jaar cel

De 22-jarige Maikel S. uit Woerden is ontmaskerd als een van de grootste online drugssmokkelaars ooit. Vanuit een huurwoning zou de wizzkid dvd-hoesjes met drugs hebben verstuurd en zo in korte tijd tientallen miljoenen hebben verdiend.

Door: Raymond Boere 26-04-14, 08:05 Laatste update: 05-02-16, 20:44 Bron: AD/Groene Hart



In Woerden kunnen ze er met hun verstand nog altijd niet bij. 'We zijn er kapot van en begrijpen er helemaal niets van,' zegt zijn opa op wiens adres S. een computerbedrijf heeft geregistreerd. S. woonde hier jarenlang en kwam nog vaak over de vloer. 'Maar ik heb er nooit iets van gemerkt.'

Digitale drugsbaas
Dat S. in korte tijd uitgroeit tot een digitale drugsbaas hebben maar weinig mensen zien aankomen. 'Hij had de hersens om iets van zijn leven te maken en het ver te schoppen,' zeggen goede bekenden van hem. 'Maar hij koos de verkeerde richting.'

Goede bekenden weten niet anders dan dat S. lange tijd arts wilde worden. Hij doorloopt het atheneum op het Kalsbeek College in Woerden zonder problemen, maar start uiteindelijk niet met een studie geneeskunde. Hij kiest voor een opleiding ict. Volgens bekenden ook niet onlogisch omdat ze S. kennen als iemand die sinds zijn vroege jeugd altijd achter de computer zit.

Op zijn zeventiende heeft hij al zijn eerste bedrijfje. Daarmee knutselt hij voor vrienden en bekenden websites in elkaar. Van het geld koopt hij zijn eerste motor: een Yamaha YZF-R6. 'Mijn eerste grote liefde,' zegt hij hier zelf over op een netwerksite voor motorliefhebbers. Later biedt hij zichzelf aan om apps voor anderen te bouwen en gaat hij aan de slag bij diverse grote bedrijven.

Een raadsel
Hoe S. toch zo diep in de drugshandel verzeild kon raken, is voor velen een raadsel, al is voor buurtbewoners duidelijk dat hij geen lieverdje is. Geregeld zien ze de politie in de straat. In 2012 wordt hij gepakt met drugs, blijkt uit rechtbankdocumenten. Hij wordt daarvoor veroordeeld, maar buren merken nooit iets van zijn lucratieve handel. Al hadden ze wel al langere tijd het gevoel dat er iets niet klopte.

Ze zien hem de afgelopen jaren met de ene snelle bolide na de andere door de buurt rijden. 'Hij had er op een gegeven moment wel vijf,' zegt een buurvrouw die zich geregeld kwaad maakte over zijn asociale rijgedrag. 'Hij reed zo ongelooflijk hard door de straat, dat ik mijn hart vast hield als mijn kleinkinderen daar speelden. Ik heb er ook weleens wat van gezegd.'
Hij had de hersens om iets van zijn leven te maken, maar hij koos de verkeerde richting

Bekenden van Maikel S.
In de buurt hadden ze al een tijd het gevoel dat er iets niet klopte. 'Hij had wel heel veel dure auto's,' zeggen buurtbewoners. Want een 22-jarige die rondrijdt in de duurste modellen Audi, BMW en Mercedes, dat is vreemd. En ook zijn opa zegt er helemaal niets van te begrijpen.

Cornelis Jan S., roepnaam Maikel, doet niet alleen de wenkbrauwen fronsen van buren in Woerden. Op een trip naar Miami afgelopen zomer laat S. een exclusieve Lamborghini klaarzetten op de luchthaven. Hij gaat emigreren naar Amerika, zo laat hij zijn naasten en bekenden in Woerden kort daarvoor weten.

Gehuurde Lamborghini
Maar Amerikaanse rechercheurs hebben dan al lang een vermoeden wat hij daadwerkelijk komt doen: een handlanger aan deze kant van de oceaan ontmoeten. Ze vangen hem op en S. verlaat het vliegveld niet in zijn gehuurde Lamborghini, maar op de achterbank van een politieauto.

Het is het sluitstuk van een undercoveroperatie die dan al 18 maanden aan de gang is. Al die tijd houden rechercheurs 'SuperTrips' in de gaten op de dubieuze online marktplaats Silk Road. Onder deze naam zou Maikel S. grote hoeveelheden drugs te koop aanbieden. Tenminste honderd pakketjes vol XTC, LSD en cocaĂŻne weten de rechercheurs te onderscheppen, maar justitie verdenkt hem van tenminste 10.000 transacties sinds januari 2011.

Dvd-hoesjes
Het gaat om een half miljoen XTC-pillen, 100 kilo MDMA en 4 kilo cocaĂŻne die S. in lege dvd-hoesjes zou hebben verpakt en verstuurd. Daarmee zou hij volgens de Amerikaanse justitie 385.000 bitcoins hebben verdiend; volgens de huidige koers ongeveer 173 miljoen dollar, al fluctueert die koers sterk.

S. hangt een gevangenisstraf van maximaal 40 jaar boven het hoofd en wordt in Amerikaanse media afgeschilderd als een van de grootste online drugssmokkelaars ooit.
B
Babette La BĂȘteLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Dus gebruik altijd: een virtuele pc
Klik om te vergroten...
Ik neem aan dat je daarmee de torbrowser bedoelt.
Neo-Shulginist zei:
Log op die computer ook nooit in op Facebook of Twitter of Google ofzo want die websites / apps installeren best wel hardnekkige trackers.
Klik om te vergroten...
Dat wordt al getackeld door de torbrowser volgens mij?
B
Babette La BĂȘteLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zwijgrecht zei:
Je kan ervan vinden wat je wilt maar diep respect voor de VOC mentaliteit van deze jongeman
Klik om te vergroten...
Klopt helemaal. Dit geweldige NL wat is groot geworden door de good ol' VOC mentaliteit waar onze president Mark Kutte ons zo graag aan herinnert, is geplaveid met het bloed van honderdduizenden opiumdoden: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/opiumhandel-van-de-voc

Opiumhandel van de VOC
Vanaf het midden van de zeventiende eeuw tot 1950 heeft Nederland veel geld verdiend aan de opiumhandel, met Indonesië als centrum. Dat geld verdween in de zakken van de Vereenigde Oostindische Compagnie, van een kleine groep notabelen en van een aantal leden van het Huis van Oranje.

Verslaafd aan opium
De winsten waren fabelachtig: Hans Derks berekent in zijn boek Verslaafd aan opium dat in die periode meer dan tachtig miljard, omgerekend in huidige euro’s, aan de handel verdiend is. Hoe dat in zijn werk ging, hoe de belangenverstrengeling in elkaar stak en wat de gevolgen waren voor de Indonesische economie en de bevolking, staat te lezen in dit boek. Het is de geschiedenis van een ‘roofstaat aan de Noordzee’ (Multatuli) die niet terugdeinsde voor slavernij, uitbuiting en drugsdealerpraktijken.
B
Babette La BĂȘteLid
01-01-2024, 00:00
#5
Avīci zei:
Hij is 1 van ons. Hij zal ons niet verraden.

LoL. Goodnight.
Klik om te vergroten...
Dit is het einde van de wereld.
We gaan naar Mars...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Ik wil in de tussentijd wel even in het kort uitleggen wat PGP is.

Het staat voor Pretty Good Privacy, maar eigenlijk bedoelen ze heel goede privacy.

PGP gebruikt kruistabellen om stukken tekst met een enorme reeks tekens te vermenigvuldigen. Daarvoor gebruik je eigenlijk twee wachtwoorden: je public key, die zichtbaar is voor iedereen (of die je deelt met mensen met wie je veilig wil communiceren). Je houdt zelf je private key, wat in feite gewoon een wachtwoord is.

Public key

Dus voordat je veilig met PGP kan communiceren, moet je eerst de 'public key' met elkaar uitwisselen. Een public key is gewoon een lange cijferreeks.

-----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK-----
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=14cy
-----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----

Een tekst versleutelen

Als je dan de de public key van jouw praatpartner hebt ontvangen, dan ga jij die gebruiken om er een stuk tekst mee te versleutelen. Daarvoor heb je verschillende programma's die met behulp van een wiskundig slimmigheidje de public en private keys met elkaar vermenigvuldigen. Jij doet de boel op slot met jouw zijn public key en jouw private key. Het bericht kan vervolgens ALLEEN geopend worden met jouw public key en zijn private key.

Vanwege het vermenigvuldigen van allerlei cijferreeksen bij elkaar ontstaat er een enorme blok met onbruikbare letters en cijfers. Kijk maar, ik heb hier een stuk PGP-code. Je kan er niks mee.

Bericht versturen

-----BEGIN PGP MESSAGE-----
Version: GnuPG v1.4.5 (FreeBSD)
Comment: This is what your message looks like after encryption.

hQEOA1e+1x6YuUMCEAP/RT+04bVmPo7ORNvPzs3cGWWwXyRGZpMLsti7riakC9KQ
ukKKWbZVZv/IAsmbh3/6x6wBy37fZd3CoPjw1beFBHgzjEh5bRtguP65ue3ViKIh
S9s6bjDwE73k6j6oD1yqaeHfGVlulmF5Ub+D6iJKI8re/IWHoXSE3RCvRbSksZsD
/Riehhc6FYO+nChV3FUVflCdjQyHnetfBZaAXHO2nciITMEsg4MNZ8UxBkOwC2g/
+waWOU+LYa//A4+TrDGc4CRrfOePMHnR5EedAFfHf5sU63izVc2LqMkHgKVBW0px
0keqc5SJywNwwnrUvYX6j7RcgxW20/amdkApTuA8g9CA0lUB7nmH+Dfa4qgmaPRP
Gvvn8hKQ41nC5UcDkd01UVfu1AawVl0gtl8yjuvKS6PtQzV5M5S3uh2d0uQXV+A1
ZWB4hRCLCGjSwSPljnlfUiRDtSJpmUth
=PTkJ
-----END PGP MESSAGE-----

Zo'n brok informatie verstuur je dus gewoon met de mail, of een chatprogramma, via het darkweb, whatever. De PGP Message kan je dus alleen ontcijferen als het bericht bedoeld is voor jou, en als je nog toegang hebt tot de private key. (Of als je toegang tot het bericht weet te verschaffen én de private key weet te bemachtigen). Maar die brok informatie die je hierboven staat. Die ga je dus nevernooitniet terugrekenen naar de originele boodschap want die sommen zijn zelfs voor supercomputers extreem lastig.
Klik om te vergroten...

je zegt hier "Als je dan de de public key van jouw praatpartner hebt ontvangen, dan ga jij die gebruiken om er een stuk tekst mee te versleutelen."
Hoe ontvang je die public key dan? want die zal toch onversleuteld verstuurd moeten worden en dus onderschept kunnen worden? Dit gedeelte snap ik dus niet. Volledig versleutelde berichten die alleen ontcijferd kan worden met een (identieke?) key. Ik denk dan dat elke conversatie via PGP een eigen identieke key heeft maar die zal toch eerst bekend gemaakt moeten worden met je gesprekspartner. Hoe doe je dat dat?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Hoe ontvang je die public key dan? want die zal toch onversleuteld verstuurd moeten worden en dus onderschept kunnen worden? Dit gedeelte snap ik dus niet. Volledig versleutelde berichten die alleen ontcijferd kan worden met een (identieke?) key. Ik denk dan dat elke conversatie via PGP een eigen identieke key heeft maar die zal toch eerst bekend gemaakt moeten worden met je gesprekspartner. Hoe doe je dat dat?
Klik om te vergroten...

Die public key is openbaar, zoals het woord al doet vermoeden.

Journalisten posten hun public key vaak openbaar op hun persoonlijke website. Als je op het darkweb zit dan vermeldt iedereen zijn public key op de profielpagina van zijn gebruikersnaam. Sommige mensen hebben de public key gewoon in hun Twitter-bio staan.

Met die public key op zichzelf kan je niks. Je gebruikt hem om met jouw private key te vermenigvuldigen via een wiskundig trucje. Daardoor krijg je zeg maar:
tekstbericht x public key (b) x private key (a) = private key (b) x public key (a) x tekstbericht.

De PGP-message die jij verstuurt kan alleen ontsleuteld worden door de combinatie van public key + private key van de ontvanger.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Avīci zei:
als je online bent ben je niet meer anoniem.
Klik om te vergroten...

Anonimiteit lijkt een absoluut begrip, maar het is gradueel.

Ik vat het steeds samen met: wie zit er achter je aan en hoeveel moeite gaan ze doen om je te pakken.

The Onion Router (TOR) is eigenlijk een perfecte analogie daarvoor. Elke beveiligingslaag is als een schil van een ui. Je kan de schil met veel moeite wegpellen. Maar de identiteit van iemand zit onder nog 10 van zulke lagen. Ga je dan echt heel die ui proberen af te pellen?

Ik ben het daarom ook wel eens met het nuanceverschil tussen privacy en anonimiteit. Privacy is het verborgen houden van gegevens of gebeurtenissen voor bepaalde mensen of organisaties. Anonimiteit zou je kunnen zien als (volledige) verborgenheid van de identiteit.

Ik ga er zelf voor het gemak vanuit dat internationale veiligheidsdiensten zoals de NSA, CIA, MI6, Sjabak, FSB, dat die gewoon alle beveiligingen kunnen kraken. Of ze PGP kunnen kraken is niet bekend. Als de NSA PGP zou kunnen kraken, dan zouden ze dat in ieder geval niet in een persbericht laten weten. Want ze zijn erbij gebaat om ongemerkt de beveiliging te kraken zodat ze kunnen meekijken.
Maar dit soort diensten hebben met behulp van een virus een zwaar beveiligde nucleaire faciliteit in Iran ontmanteld, die niet eens op het internet was aangesloten (het hele gebouw niet) het bestaan van dat gebouw was overigens ook staatsgeheim. En dan moet ik geloven dat ze mijn computertje niet in kunnen? :tongueout:

Maar het lukt voorlopig nog wel om mijn gesprekken verborgen te houden voor de Belastingdienst, de politie en mijn vrienden. Dus voor hen ben ik anoniem, privé, verborgen, hoe je het ook wil noemen. Maar absolute anonimiteit kun je eigenlijk wel vergeten. Zoiets bestaat inderdaad niet.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#9
Interessant topic, darkwebs en security.

Om de veiligheid hoog te houden moet je een hele reeks voorzorgen nemen.

Aparte virtual machine, tor browser, vpn, bitcoins vanuit "wit" geld genereren en anonimiseren door tumblen, anonieme e-mail, pgp sleutels, etc.

Ik heb wel eens op darkwebs gekeken uit nieuwsgierigheid, maar dingen veilig doen is vrij complex.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
ATGC zei:
Ik heb wel eens op darkwebs gekeken uit nieuwsgierigheid, maar dingen veilig doen is vrij complex.
Klik om te vergroten...
Ja, je zit zo op de darkweb marktplaatsen. Maar ongemerkt wat bestellen, daar is wat meer skill voor nodig inderdaad. Niet dat ik aanbeveel om via darkwebs dingen aan te schaffen. Maar ik denk wel dat het sowieso handig is om je te verdiepen in dit soort privacyvraagstukken. Want overheden houden sowieso steeds meer in de gaten en de vraag is wat ze in de toekomst met al die data gaan doen. Het darkweb, PGP, VPN, Tor, is allemaal gewoon techniek die je privacy geeft.

ATGC zei:
bitcoins vanuit "wit" geld genereren en anonimiseren door tumblen
Klik om te vergroten...
Overigens worden tegenwoordig weer andere muntsoorten geadviseerd dan bitcoin, die nog moeilijker te traceren zijn, zoals Monero (die is nu heel populair op een darkwebforum).

Bitcoin tumbling is een beetje overrated omdat er uiteindelijk alsnog een specifiek bedrag wordt bijgeschreven op een bitcoinportemonnee. Met behulp van big data (en dus veel transacties) kunnen de geldstromen alsnog zichtbaar gemaakt worden. (Opnieuw: hoeveel moeite gaan ze doen om je te pakken).
B
Babette La BĂȘteLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Ja, je zit zo op de darkweb marktplaatsen. Maar ongemerkt wat bestellen, daar is wat meer skill voor nodig inderdaad. Niet dat ik aanbeveel om via darkwebs dingen aan te schaffen. Maar ik denk wel dat het sowieso handig is om je te verdiepen in dit soort privacyvraagstukken. Want overheden houden sowieso steeds meer in de gaten en de vraag is wat ze in de toekomst met al die data gaan doen. Het darkweb, PGP, VPN, Tor, is allemaal gewoon techniek die je privacy geeft.


Overigens worden tegenwoordig weer andere muntsoorten geadviseerd dan bitcoin, die nog moeilijker te traceren zijn, zoals Monero (die is nu heel populair op een darkwebforum).

Bitcoin tumbling is een beetje overrated omdat er uiteindelijk alsnog een specifiek bedrag wordt bijgeschreven op een bitcoinportemonnee. Met behulp van big data (en dus veel transacties) kunnen de geldstromen alsnog zichtbaar gemaakt worden. (Opnieuw: hoeveel moeite gaan ze doen om je te pakken).
Klik om te vergroten...
Zolang ze de leiding van
*modknip: geen naam noemen aub* :tonguewink:
(Marktplaats voor drugs) niet kunnen pakken maak ik me niet heel veel zorgen.
je kan je afvragen waarom ze zo iemand niet al lang hebben gepakt als het nu al technisch mogelijk is. Toch geen klein visje.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Babette La BĂȘte zei:
je kan je afvragen waarom ze zo iemand niet al lang hebben gepakt als het nu al technisch mogelijk is. Toch geen klein visje.
Klik om te vergroten...

Ha, de CIA is zelf een enorme drugdealer (no joke).

Ze gebruiken drugshandel als een onzichtbare geldstroom waarmee ze terroristische cellen in het buitenland kunnen financieren om de regio te destabiliseren. Classic Amerikaanse buitenlandse politiek. Hebben ze gedaan met Al-Qaida, de Farc, noem maar op.
B
Babette La BĂȘteLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ha, de CIA is zelf een enorme drugdealer (no joke).

Ze gebruiken drugshandel als een onzichtbare geldstroom waarmee ze terroristische cellen in het buitenland kunnen financieren om de regio te destabiliseren. Classic Amerikaanse buitenlandse politiek. Hebben ze gedaan met Al-Qaida, de Farc, noem maar op.
Klik om te vergroten...
Of zit de CIA juist achter de verhalen dat anonimiteit niet bestaat?
Want ik geloof zelf niet dat ze de mensen achter zo'n marktplaats zomaar laten lopen. Ik denk dat het aannemelijker is dat ze gewoon niet bij machte zijn die personen te pakken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Babette La BĂȘte zei:
Of zit de CIA juist achter de verhalen dat anonimiteit niet bestaat?
Want ik geloof zelf niet dat ze de mensen achter zo'n marktplaats zomaar laten lopen. Ik denk dat het aannemelijker is dat ze gewoon niet bij machte zijn die personen te pakken.
Klik om te vergroten...

De NSA heeft de Tor-browser ontwikkeld zodat ze anoniem konden communiceren =P

Nu hebben ze dus moeite hun eigen systeem te kraken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ook moet je goed beseffen dat de CIA, NSA en DEA heel andere Amerikaanse overheidsorganisaties zijn met heel andere belangen. De CIA en NSA maken zich druk om terrorisme, koude oorlogen, spionage, dat soort dingen. Die gaan hun tijd niet verspillen met wat drugsdealers, want die zien ze niet als bedreiging voor de staat.
B
Babette La BĂȘteLid
01-01-2024, 00:00
#16
Amfitamientje Power zei:
Ik heb zojuist een mooi verhaal meegemaakt op silkroad 3.1. Vorige week vrijdag heb ik een heul erg grote berg droge speed besteld. Maandag was er volgens het systeem van silkroad nog niets verzonden. Dus heb ik refund gekregen van silkroad (het geld stond in escrow). Dinsdag stond er op silkroad een melding dat er wat mis was gegaan met het systeem en dat alle betrokkenen een refund hebben gekregen.

Ik heb de hele week niet in de brievenbus gekeken en ben de hele week best wel heavy aan de pep geweest.

Nu is het weer weekend dus ik maak me klaar voor het weekend en kijk ook even in de brievenbus. Met grote ogen zie ik een heuuuule grote “sendsafe” envelop liggen en ik denk; “het zal toch niet waar wezen”.

Nu heb ik heul erg veel speed plus een refund.

Wat moet ik nu doen?
Klik om te vergroten...
Rustig afwachten tot die admins je contacteren. Je kan het hoe dan ook niet terug sturen of geld overmaken zonder betaal-link.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nou Babs, ik ga het je proberen uit te leggen.

Als je anoniem bent, ben je niet te herleiden naar jouw identiteit. Als je verstand van zaken hebt kan je je ergens anoniem begeven tot een bepaald punt, jouw ware identiteit mag immers niet in gevaar komen.

Anoniem zijn werkt ongeveer zoals dit: ieder staatsburger heeft een sofinummer, dus ieder geboren persoon kan je reduceren tot dit nummer. Als je dit sofinummer weg zou halen, dan zijn mensen nog onder te verdelen in uiterlijke kenmerken (haarkleur, huidskleur etc.) die niet uniek zijn, combineer deze uiterlijkheden en je zou in potentie een pseudoniem hebben. Dit komt heel dicht in de buurt van je ware identiteit.

Online anoniem zijn houdt in dat jouw pseudoniem of jouw online gedragingen geen verschil maken in vergelijking tot de massa. Dit is onmogelijk bij de criminelen op het darkweb, simpelweg omdat zij zich profileren als zijnde crimineel. Zij vallen dus op.

Stel je voor: 90% van de personen die Jan Jansen heten hebben dezelfde uiterlijke kenmerken. Wanneer jij Jan Jansen heet en je hoort bij de overige 10% Jan Jansens, dan zou je er voor kunnen kiezen jouw uiterlijke kenmerken te veranderen naar de Jan Jansens die met 90% zijn vertegenwoordigd. Vanaf dit punt ben je relatief anoniem.

Online anoniem zijn houdt basically in dat jij onderdeel wordt van de grootste groep 'Jan Jansens'. Dus wanneer jij eenmaal anoniem denkt te zijn, zul je er vanaf dat moment alles aan moeiten doen om geen enkele suggestie te wekken die naar jouw ware identiteit zijn te herleiden. En dit is moeilijker dan je denkt. Misschien zijn jouw uiterlijke kenmerken veranderd, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat jouw gedragingen dit ook zijn. Wat je vaak ziet is dat mensen vaak rond hetzelfde tijdstip online zijn, hetzelfde vocabulaire gebruiken, dezelfde typefoutjes maken, gespekt zijn van dezelfde slechte humor etc. Als dit het geval is dan kan je vanaf dat moment alweer van identiteit veranderen en kan je weer opnieuw beginnen. (Daarbij moet je op dat moment doorhebben dat je jezelf in de kijker hebt gespeeld. Dit is zeker ook niet altijd het geval.)

Privacy werkt wat anders. Je kan zelf kiezen wat je geheim wil houden en wat niet, mits je verstand van zaken hebt. Als je weet dat iemand jou probeert af te luisteren, kan je er voor kiezen wat je deze persoon wil laten weten door simpelweg alleen datgene te zeggen wat je wil vertellen. Dit is wat privacy online ook inhoudt: je probeert je data te verbergen voor luistervinken en laat alleen dat zien wat je wilt laten zien.

Je kan het zien als je naar het toilet gaat. Jij wil niet dat andere mensen dit zien, dus doet de deur op slot, met 3 dubbele sloten wellicht. Dit voelt immers veilig. Maar heeft het functie? Wanneer mensen jou willen bespieden zijn er tal van andere mogelijkheden waar je niet over na hebt gedacht op het moment dat jij je deur vergrendelde.

Wanneer jij VPN, PGP, TOR, gebruikt kan je dus tot een bepaald moment genieten van je privacy, mits jij je kop niet boven uit maaiveld uitsteekt. En als jij geen crimineel bent, dan heb jij van niemand wat te vrezen, dus is het m.i. verspeelde moeite.
B
Babette La BĂȘteLid
01-01-2024, 00:00
#18
Avīci zei:
Nou Babs, ik ga het je proberen uit te leggen.

Als je anoniem bent, ben je niet te herleiden naar jouw identiteit. Als je verstand van zaken hebt kan je je ergens anoniem begeven tot een bepaald punt, jouw ware identiteit mag immers niet in gevaar komen.

Anoniem zijn werkt ongeveer zoals dit: ieder staatsburger heeft een sofinummer, dus ieder geboren persoon kan je reduceren tot dit nummer. Als je dit sofinummer weg zou halen, dan zijn mensen nog onder te verdelen in uiterlijke kenmerken (haarkleur, huidskleur etc.) die niet uniek zijn, combineer deze uiterlijkheden en je zou in potentie een pseudoniem hebben. Dit komt heel dicht in de buurt van je ware identiteit.

Online anoniem zijn houdt in dat jouw pseudoniem of jouw online gedragingen geen verschil maken in vergelijking tot de massa. Dit is onmogelijk bij de criminelen op het darkweb, simpelweg omdat zij zich profileren als zijnde crimineel. Zij vallen dus op.

Stel je voor: 90% van de personen die Jan Jansen heten hebben dezelfde uiterlijke kenmerken. Wanneer jij Jan Jansen heet en je hoort bij de overige 10% Jan Jansens, dan zou je er voor kunnen kiezen jouw uiterlijke kenmerken te veranderen naar de Jan Jansens die met 90% zijn vertegenwoordigd. Vanaf dit punt ben je relatief anoniem.

Online anoniem zijn houdt basically in dat jij onderdeel wordt van de grootste groep 'Jan Jansens'. Dus wanneer jij eenmaal anoniem denkt te zijn, zul je er vanaf dat moment alles aan moeiten doen om geen enkele suggestie te wekken die naar jouw ware identiteit zijn te herleiden. En dit is moeilijker dan je denkt. Misschien zijn jouw uiterlijke kenmerken veranderd, maar dit wil natuurlijk zeggen dat jouw gedragingen dit ook zijn. Wat je vaak ziet is dat mensen vaak rond hetzelfde tijdstip online zijn, hetzelfde vocabulaire gebruiken, dezelfde typefoutjes maken, gespekt zijn van dezelfde slechte humor etc. Als dit het geval is dan kan je vanaf dat moment alweer van identiteit veranderen en kan je weer opnieuw beginnen. (Daarbij moet je op dat moment doorhebben dat je jezelf in de kijker hebt gespeeld. Dit is zeker ook niet altijd het geval.)

Privacy werkt wat anders. Je kan zelf kiezen wat je geheim wil houden en wat niet, mits je verstand van zaken hebt. Als je weet dat iemand jou probeert af te luisteren, kan je er voor kiezen wat je deze persoon wil laten weten door simpelweg alleen datgene te zeggen wat je wil vertellen. Dit is wat privacy online ook inhoudt: je probeert je data te verbergen voor luistervinken en laat alleen dat zien wat je wilt laten zien.

Je kan het zien als je naar het toilet gaat. Jij wil niet dat andere mensen dit zien, dus doet de deur op slot, met 3 dubbele sloten wellicht. Dit voelt immers veilig. Maar heeft het functie? Wanneer mensen jou willen bespieden zijn er tal van andere mogelijkheden waar je niet over na hebt gedacht op het moment dat jij je deur vergrendelde.

Wanneer jij VPN, PGP, TOR, gebruikt kan je dus tot een bepaald moment genieten van je privacy, mits jij je kop niet boven uit maaiveld uitsteekt. En als jij geen crimineel bent, dan heb jij van niemand wat te vrezen, dus is het m.i. verspeelde moeite.
Klik om te vergroten...
Ok Aaf.

Mooie uiteenzetting. Maar ik ben niet zo van de theoriën. Meer van de praktijk. En die laat me een heel ander beeld zien. Een marktplaats admin die de FBI niet te pakken krijgt; verkopers waarvan veruit de meesten uit de handen van diezelfde opsporingsdiensten blijven; marktplaatsen die zich vermenigvuldigen en nieuwe zelfstandige winkeltjes die worden geopend. Leuke theorie dus, maar het werkt niet.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#19
Babette La BĂȘte zei:
Ok Aaf.

Mooie uiteenzetting. Maar ik ben niet zo van de theoriën. Meer van de praktijk. En die laat me een heel ander beeld zien. Een marktplaats admin die de FBI niet te pakken krijgt; verkopers waarvan veruit de meesten uit de handen van diezelfde opsporingsdiensten blijven; marktplaatsen die zich vermenigvuldigen en nieuwe zelfstandige winkeltjes die worden geopend. Leuke theorie dus, maar het werkt niet.
Klik om te vergroten...

Je begrijpt het verschil tussen privacy en anonimiteit gewoon niet. Is niet erg. Ik begrijp in ieder geval wat je probeert te zeggen.
B
Babette La BĂȘteLid
01-01-2024, 00:00
#20
Avīci zei:
Je begrijpt het verschil tussen privacy en anonimiteit gewoon niet. Is niet erg. Ik begrijp in ieder geval wat je probeert te zeggen.
Klik om te vergroten...
Het is voor mij niet van belang wat het semantische verschil is tussen anonimiteit en privacy. De feiten zijn belangrijker. De mensen die uit handen van justitie willen blijven, slĂĄgen er in om uit hun handen te blijven. Dat kan natuurlijk veranderen in de toekomst. Er even van uitgaand dat opsporingstechnieken verbeterd gaan worden in de toekomst, is het heel goed mogelijk dat wat nu nog veilig is, dat morgen niet meer is. Maar op dit moment is dat niet zo. Anders, en ik herhaal mezelf nog maar weer even, waren er nu geen drugsmarktplaatsen. Zo simpel is het.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."