Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWerking / ADD

Werking / ADD

26 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik denk dat we dat niet zomaar kunnen zeggen, lang niet alle stimulerende medicijnen werken dan ook voor alle AD(H)D-patiënten, dus het zou mogelijk kunnen zijn. Wel is het zo dat er tegenwoordig veel meer mensen AD(H)-D hebben dan dat er bij deze personen fysiologisch aantoonbaar is. :P
P
PsyqeducationLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bij ADD en ADHD is de drang naar en dus misbruik van middelen sterk verhoogd. Bij XTC wordt de AD(H)D'er overweldigd door het effect. Aangezien hij/zij zich altijd anders voelt en met XTC alle remmen verdwijnen. XTC heeft dan ook geen andere werking op die persoon ten opzichte van personen zonder de betreffende aandoening. Sterker nog, het wordt als zo intens lekker ervaren dat misbruik van XTC op de loer ligt. Bij cocaine werkt het echter anders. De persoon wordt bij gebruik rustig en helder in het hoofd. Bij speed krijgt men de speedy-rush en dus de gebruikelijke space van een speed-gebruiker. Kortom, zowel op XTC als op speed zal de AD(H)D'er in de regel niet anders reageren als gebruikers zonder deze aandoening. Het zal eerder te maken hebben met de opgebouwde tolerantie die sowieso al heel snel onstaat. Bij cocaine daarentegen zal de gebruiker juist rustig worden.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
^Dat is niet helemaal waar. Over het algemeen hebben mensen met ADHD een afwijkende hersenstructuur en -activiteit waardoor drugs (en medicatie zoals methylfenidaat) andere effecten kunnen hebben. Denk aan abnormaliteiten in de frontale cortex, tekorten in de executieve functies en verminderde dopamineactiviteit. Het is niet voor niets dat ADHD-ers rustig worden van ritalin, maar een gemiddeld studentje er lekker op kan studeren. Daarnaast werkt bijvoorbeeld ritalin als medicatie niet bij iedereen met ADHD, dus ik neem aan dat speed, coke of xtc ook niet allemaal op exact dezelfde 'andere manier' werkt bij mensen met ADHD.

Lekker oude topics uit de sloot halen btw? :wink:
P
PebblesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb ADHD en mijn evaring met XTC was dat ik er rustig van werd en rustig op de bank zat en te genieten van de mooie wereld. Ondanks mijn achterlijke hoge dosis van 2x220 Mg werkte het niet tegenovergesteld. 2x geprobeerd, daarna niet meer. Ik wou meer, het was mooi maar ken jezelf en stel je grenzen.

Speed daarin tegen heb ik ook gebruikt en daarna ging ik naar de dokter om eerlijk te vertellen dat ik de slechte pad op zou gaan door de rustgevende gevoel. Maar nu, 3.5 jaar verder, met een officiële dosis van 80mg Ritalin, gebruik ik 160mg. De werking word minder, terwijl speed wel 'beter' werkte. Dus ik zit iedere keer een week zonder en dat is moeilijk, ondanks mijn gedachte en dwang om gewoon weer speed te slikken probeer ik m'n gevoelens te onderdrukken want het is echt waar dat 'wij, ADHD'ers' sneller verslaafd raken dan anderen. Denk maar dat het tijd word om hiermee naar de huisarts te gaan en te vragen naar dextroamfetamine te proberen.

Logisch toch? Zo een rustig gevoel van binnen. Als 'normale mensen' zich zo rustig kunnen voelen zonder pilletje is dat net als XTC, alleen zonder de mooie wereld.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Bespreek het inderdaad even met je huisarts, is wel beter om te doen voordat het echt uit de hand loopt! Dat het niet meer het goede effect heeft is ook niet prettig, als je juist veel aan je medicatie hebt in het dagelijks leven.
i
iv99Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb alleen nog maar wiet en xtc geprobeerd en xtc had zeker wel een effect op me maar anders dan mijn vrienden, ik merkte dat ik een hele psychologisch trip kreeg en zegmaar op zo'n manier naar de ruimte kon kijken dat ik het drukke deel kon afscheiden van het rustige deel en toen in een rustige kalme kamer leek te zitten waar ik eindelijk zonder chaos kon nadenken. Voor wiet daarentegen ben ik echt gevoelig. Ben wel vaker slecht gegaan op wiet, maar de dag nadat ik xtc had genomen en ik toen smokete, holy shit wat ging ik slecht, ik dacht echt dat ik dood zou gaan... dus ja die gevoeligheid voor wiet is wel iets wat bij add'ers past denk ik
b
bezoeker11Lid
01-01-2024, 00:00
#7
DumDum zei:
Bij mij is er een vermoeden van ADD. Ik zit nu in die molen....
Bij ADD schijnt er een tekort te zijn aan dopamine, die de passiviteit en chaos tot gevolg geven.

Ik vond het altijd vreemd dat XTC/Speed altijd zo'n andere uitwerking had op mij, dan vrienden(eigenlijk alle) om mij heen die ook gebruiken. er lekker in in zitten, of eruit zijn..ik zat er altijd wel in als ik gebruikte :)

Ik had ook nooit van die enorme pieken en dalen. Altijd een lekker ontspannend en rustgevend gevoel. Tijd om van dingen te genieten... en de rust hebben om een gesprek aan te gaan met mensen, zonder mijn aandacht te verliezen, of zelfs verliezen waar het gesprek over ging :flushed:

Het leek wel alsof gedachten vloeibaar werden...de chaos in mijn hoofd kreeg een richting.

Ik hoop dat er mss met medicatie wat evenwicht in de chaos komt :)
Klik om te vergroten...

Hmm ik ben er achter gekomen dat ik ook aan echt alle kenmerken van ADD voldoe (bizar gewoon). Ik heb de laatste jaren zo ongeveer 10 keer XCT gebruikt op festivals en echt alle 10 de keren werkte het echt geweldig (veel beter, langer en constanter dan bij de anderen waar ik mee was). Ik ken iemand die ADHD heeft en die heel vroeger het een paar keer heeft geprobeerd maar daar werkte het totaal niet (die werd er zelfs misselijk van).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."