#1
Het zijn inderdaad geen happy pills en ik heb het zelf ook jaren geslikt, nooit beschouwt als een zwaar medicijn venlafaxine maar merkte wel wat het met me brein deed. En het moment dat je ermee stopt / af gaat bouwen besef je pas echt wat het je brein heeft aangedaan.Klopt deels.
Zowat alle anti-depressiva zijn 'Serotonine Heropname Remmers', wat betekent dat de natuurlijke afbraak van de neurotransmitter Serotonine in je systeem wordt vertraagd en de spiegel stijgt. Het serotonine-gehalte blijft dan wat hoger dan voorheen.
Maar, in tegenstelling tot XTC - dat er oa voor zorgt dat er ineen keer een hele hoop serotonine vrijkomt (en daarna even 'op' is; Vandaar de bekende 'Dip' - werd iedereen die ik ken niet vrolijk of blij-er van anti-depressiva.
Maar goed, ze waren/zijn natuurlijk ook depressief. Dan nog: het zijn geen 'happy pills' maar serieuse en soms best zware medicijnen.
Geef het ook de tijd...
Meeste mensen worden sowieso met goeie begeleiding en evt. medicatie wel stabieler. Mooi te lezen dat die verhalen hierboven ook stonden.
Of het werkt, en wat werkt voor jou dat wisselt. Soms is het ook zoeken naar wat bij je past.
Waar iedereen meer energieker en opgewekter van wordt zijn trouwens dag- en zonlicht en lichamelijke beweging. Wandelen en fietsen of je echt even sportief uitkuren kan als je lichaam 't aan kan sowieso geen kwaad. En dat heeft ook bewezen effect op de chemische balans in je hoofd.
@Bunni020 : Hoe ging het? En hoop dat beter met je gaat.
Volgensmij krijgen je hersenen dan echt moeite met hun natuurlijke balance terug te vinden, net als je stopt met benzo's of opiaten.
Naar mijn mening zijn er gezondere manieren om de serotonine en dopamine in je hersenen te herstellen dan anti depressiva maar voor iedereen werkt natuurlijk iets anders.
Ik ben er wel zeker fel op tegen hoe artsen met deze medicijnen omgaan en niet eerst de patiënt op andere manieren probeert te helpen.
Bijv bij ernstige slapeloosheid een recept voor slaappillen oké maar anti depressiva is een serieuze langdurige behandeling die eerst echt goed overwogen moet worden ipv diagnose : depressie oplossing... medicatie!!!! Neen that's not da way to solve it