Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKotsen xtc

Kotsen xtc

17 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
B
Brad PittigLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik word altijd misselijk als ik MDMA neem. Soms moet ik kotsen, zelfs al heb ik maar een halfje genomen, maar niet altijd. Wat interessant is, is dat ik alleen misselijk word bij de eerste dosis. Heb wel ns daarna nog 3 stuks geslikt hen had toen nergens last van. Heb altijd het idee dat m'n lichaam even denkt van "Yo, wtf voorn smerige chemicaliën ben jij naar binnen aan het gooien vriend?" maar zich er daarna maar bij neerlegt. Eerste keer dat het gebeurt schrok ik wel een beetje, maar nu weet ik dat het komt dus kan ik er of doorheen ademen, of het gewoon laten gaan. Het verpest verder niet het effect dus vind het niet zo vreselijk.

Vorige week 2 halfjes in 1 uur op een lege maag behalve een paar slokjes Dubbel Fris (niet heel slim), en toen kotste ik een half glas blauw water uit. Was wel even wtf momentje toen dat er uit kwam. Pillen waren blauw en zaten blijkbaar tjokvol kleurstoffen ofzo. :laughing:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Dit was het bij mij meestal. Niet dat ik teveel nam op de dag maar nam vroeger in ene de volle dag dosering. Dat trok mijn maag/hersens soms niet.
Vanaf dat ik mijn totale dag dosis in tweeën neem (2/3 dan 1/3) heb ik er geen last meer van.

Constant bijnemen is idd ook niet bevordelijk tegen kotsen.
Klik om te vergroten...

Kotsen is een reflex, dus niet heel gek dat het (meestal) spontaan gebeurt. :wink: Het is daarmee iets anders dan zindelijkheid ofzo, lol. De sterkte van de reflex bepaalt hoeveel tijd je hebt, denk ik. Of hoe getraind je erin bent. :’)

Mijn eigen ervaring met serotonine-slurpers is trouwens juist dat misselijkheid en wel of niet kotsen (bij mij) niet perse echt dosisafhankelijk is. Ik heb het vrij random soms van de eerste dosering. Vooral bij 6-APB een paar keer gehad (XTC herinner ik me niet), maar dan van dezelfde dosis ook weer net zo vaak of vaker niet. Ik had het redelijk recent een keer van 100 mg 3-MMC. Behoorlijk willekeurig, geen hoge dosis en nooit eerder gehad. Kwartier tot half uur erna voel ik me vrijwel altijd weer prima.

Het is gewoon een bijwerking van serotonine, de een voor de ander is er gevoeliger voor en kan ook per keer uitmaken welke bijwerking je ervaart.

Wel is het natuurlijk zo dat hoe meer je gaat stunten met een middel (startdosering en bijnemen) hoe groter de kans wordt dat je met vervelende neveneffecten te maken krijgt, dat wel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jasper127 zei:
Binnenkort ga ik naar een festival en ik vroeg mij af hoe het er daar aan toe gaat als je midden in het publiek staat en je moet kotsen. Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand hier meer over? Het gaat mij niet zozeer om het kotsen maar vooral om hoe dat op een festival gaat als je moet.
Klik om te vergroten...
Misschien innemen voordat je midden in het publiek staat?
Overgeven gebeurt meestal op het moment dat de MDMA net begint te werken. Dus als je ervoor zorgt dat je dan op een kalme plek bent, dan zul je wat minder problemen hebben met grote menigten enzo denk ik.
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bij mij is het random. Voorheen van xtc-pillen bij inslag, komt ineens op en moet ik echt rennen. (Diarree dan vaak ook) pure mdma heb ik het minder bij. Met 4F helemaal niet. Mits ik bij alle middelen nog een keer doseer en dat net teveel is kan ik dmv oververhitting misselijk worden en overgeven. Altijd ben ik weer blij en opgelucht dat het eruit is. Hou ik het tegen en zucht ik het weg dan ga ik daarna helemaal niet lekker. Dus even boven de pot en weer door. Ik ben gewoon iemand die dus altijd moet overgeven..
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Serotine is tevens ook een misselijkheid maker hoor. Veel mensen worden misselijk van xtc. Er wordt zoveel Serotine in 1 keer vrij gegeven dat je er ontzettend misselijk van kunt worden. Met overgeven als gevolg. Het kan helpen om kleine slokjes aquarius te nemen. Door de isotonen die daar in zitten kalmeert je maag wat.
J
Jasper127Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo, ik ben Jasper en ik heb nu 2x XTC gebruikt. Beide keren moest ik op een gegevenmoment kotsen maar dit was beide keren op een huisfeestje dus dat was geen probleem. Binnenkort ga ik naar een festival en ik vroeg mij af hoe het er daar aan toe gaat als je midden in het publiek staat en je moet kotsen. Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand hier meer over? Het gaat mij niet zozeer om het kotsen maar vooral om hoe dat op een festival gaat als je moet.
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#7
Voel je het betijds aankomen? Zo ja dan kan je daar rekening mee houden en vast in een rij bij de plee gaan staan.

Zo niet, lastig, kotsen en snel weglopen I guess :tongueout:
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb je de xtc laten testen? En heb je er alcohol bij gedronken?

Ik heb ooit 1x door xtc moeten overgeven, maar dat was op een dag dat ik al niet lekker in mijn vel zat. Ik had meerdere van deze xtc en daarvoor was het allemaal goed gegaan.

Denk dat je stemming en omgeving wel belangrijk zijn.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het is een vrij veel voorkomend iets, kotsen bij mdma. Ik heb der wel een paar x last van gehad.
Kan aan van alles liggen:
-teveel mdma
-te moe of slecht in je vel
-te weinig of teveel gegeten
-zenuwen
-setting en verwachting
-overgevoeligheid
-combinatie gebruik

Of gewoon pech, ik ken helaas ook mensen die altijd kosten als de mdma inslaat. Gelukkig is kosten met mdma in je donder minder vervelend omdat je in happy mind bent en het je niet echt boeit. 😂
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Ik heb ene keer gehad op een festival met xtc op dat ik echt 0,0 voelde aankomen, niet misselijk, niks qua maag, echt nada en stond gewoon in de rij om drinken te halen. In ene, ook zonder kotsneiging, mijn bek vol kots! Uit de rij gerend, uitgespuugd en richting kraan om mijn bek goed te spoelen… Was echt zo weird!
Klik om te vergroten...
Ouch, dat lijkt me echt naar! Een vriendin van me overkwam hetzelfde, uit het niks midden op de dansvloer. Die ging erna ook uit schaamte meteen vandoor :tongueout:

Ik voel het zelf gelukkig altijd ruim van te voren opkomen, en kan het ook erg lang ophouden dus rustig op mijn beurt wachten tot er een wc hokje vrij is ^^ moest met xtc bijna altijd wel een keer kotsen, sinds ik het niet meer doe is die tijd gelukkig ook voorbij.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Blaatschaap zei:
Voel je het betijds aankomen? Zo ja dan kan je daar rekening mee houden en vast in een rij bij de plee gaan staan.

Zo niet, lastig, kotsen en snel weglopen I guess :tongueout:
Klik om te vergroten...
Ik heb ene keer gehad op een festival met xtc op dat ik echt 0,0 voelde aankomen, niet misselijk, niks qua maag, echt nada en stond gewoon happy in de rij om drinken te halen. In ene, ook zonder kotsneiging, mijn bek vol kots! Uit de rij gerend, uitgespuugd en richting kraan om mijn bek goed te spoelen… Was echt zo weird!
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#12
n8wachT zei:
Ja klopt, eigenlijk is serotonine bij zoveel verschillende taken in ons lichaam betrokken... daar sta je vaak niet bij stil omdat als het gaat over MDMA dit meestal is vertaald naar een geluksmakend stofje dat zich voornamelijk afspeelt in ons brein. Dus we koppelen het al snel aan iets dat te maken heeft met de hersenen.

Maar Serotonine doet zoveel meer. Heeft ook een belangrijke beschermende rol in de darmen bijvoorbeeld. Als we voedsel binnen krijgen dat irriterend is, of giftig... dan reageert je darm daar weer op door meer serotonine aan te maken. Die extra dosis bevordert vervolgens het sneller uit je lichaam laten verdwijnen van dat schadelijke voedsel. Hier ook de verklaring waarom een verhoogd serotonine niveau misselijkheid kan veroorzaken (overgeven is tenslotte een snelle en effectieve manier om iets uit je lijf te krijgen...).

De ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander. Overgeven na XTC komt in ieder geval wel sneller voor bij de wat hoger gedoseerde gevallen. Maar lichaamsgewicht speelt ook een rol. En vrouwen schijnen er iets sneller last van te hebben dan mannen, maar op mij persoonlijk is die bewering in ieder geval niet van toepassing. Heb ook best vaak over moeten geven tijdens de come up van MDMA. Bij doseringen richting de 300mg zet ik zelfs standaard een emmertje in de buurt voor de zekerheid.

En als het dan gebeurd... Dat is eventjes niet leuk zo'n moment, je kan je echt even flink ziek voelen. Maar beste is om je er letterlijk aan over te geven... want zodra je gekotst hebt voel je je ook vrijwel instant weer helemaal genezen (en lijkt de pil tevens te zijn ingeslagen; lees: u bent nu waus!)



Het ligt dus in ieder geval niet aan jou zoals je bij de andere reacties ook al kon lezen. Hoe hiermee om te gaan op een feest .... eerlijk gezegd geen idee. Want ik ben een typische thuis gebruiker, of zoek het wat rustiger op... in de natuur.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze info! Valt meer op z’n plek nu!
Misselijk word ik gelukkig bijna nooit, maar ik kan wel goed aan de schijt raken als ik aan de xtc zit. Als ik dit zo lees kan dat dus ook een verband hebben
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Blaatschaap zei:
Ik voel het zelf gelukkig altijd ruim van te voren opkomen, en kan het ook erg lang ophouden dus rustig op mijn beurt wachten tot er een wc hokje vrij is
Klik om te vergroten...
Ik normaal met kotsen voel ik het ook aankomen. Als ik buikgriep heb of ziek ben bv. Vroeger van teveel alcohol ook. (Drink al heeeeel lang niet meer)
Maar het in kunnen houden?? Zou willen dat ik dat kon… Een paar minuutjes misschien net aan als ik mazzel heb maar meer ook niet. Ik haat ook kotsen! Probeer het weg te zuchten of wat ook als ik ziek ben.
Gekke is dat met mdma op kotsen niet echt vervelend is. Ja, je schaamt je ff kapot als anderen het zien maar het kotsen zelf is echt niet vervelend zoals wanneer je ziek bent. Je bent het ook zo weer vergeten en weer happy!
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Ik normaal met kotsen voel ik het ook aankomen. Als ik buikgriep heb of ziek ben bv. Vroeger van teveel alcohol ook. (Drink al heeeeel lang niet meer)
Maar het in kunnen houden?? Zou willen dat ik dat kon… Een paar minuutjes misschien net aan als ik mazzel heb maar meer ook niet. Ik haat ook kotsen! Probeer het weg te zuchten of wat ook als ik ziek ben.
Gekke is dat met mdma op kotsen niet echt vervelend is. Ja, je schaamt je ff kapot als anderen het zien maar het kotsen zelf is echt niet vervelend zoals wanneer je ziek bent. Je bent het ook zo weer vergeten en weer happy!
Klik om te vergroten...

Haha, na kotsen op xtc voelde ik me altijd weer als herboren :grin:

Mijn truuk tegen kotsen is rustig en diep ademhalen. Als ik het lang genoeg vol hou dan gaat de kotsdrang bij xtc ook wel weer weg, maar de snelste oplossing is om gewoon even te kotsen.

Bij andere oorzaken (ziek, alcohol) werkt het weg ademen van kotsen overigens niet :tongueout: maar het ophouden lukt me dan ook nog wel aardig goed. Echter hoe dichter ik bij een kotslocatie in de buurt kom hoe lastiger het wordt :tongueout:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Blaatschaap zei:
Haha, na kotsen op xtc voelde ik me altijd weer als herboren :grin:

Mijn truuk tegen kotsen is rustig en diep ademhalen. Als ik het lang genoeg vol hou dan gaat de kotsdrang bij xtc ook wel weer weg, maar de snelste oplossing is om gewoon even te kotsen.

Bij andere oorzaken (ziek, alcohol) werkt het weg ademen van kotsen overigens niet :tongueout: maar het ophouden lukt me dan ook nog wel aardig goed. Echter hoe dichter ik bij een kotslocatie in de buurt kom hoe lastiger het wordt :tongueout:
Klik om te vergroten...
Bofkont. Ik ben in alles spontaan, kotsen dus ook! 😂😂😂
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zoraa zei:
Serotine is tevens ook een misselijkheid maker hoor
Klik om te vergroten...

Ja klopt, eigenlijk is serotonine bij zoveel verschillende taken in ons lichaam betrokken... daar sta je vaak niet bij stil omdat als het gaat over MDMA dit meestal is vertaald naar een geluksmakend stofje dat zich voornamelijk afspeelt in ons brein. Dus we koppelen het al snel aan iets dat te maken heeft met de hersenen.

Maar Serotonine doet zoveel meer. Heeft ook een belangrijke beschermende rol in de darmen bijvoorbeeld. Als we voedsel binnen krijgen dat irriterend is, of giftig... dan reageert je darm daar weer op door meer serotonine aan te maken. Die extra dosis bevordert vervolgens het sneller uit je lichaam laten verdwijnen van dat schadelijke voedsel. Hier ook de verklaring waarom een verhoogd serotonine niveau misselijkheid kan veroorzaken (overgeven is tenslotte een snelle en effectieve manier om iets uit je lijf te krijgen...).

De ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander. Overgeven na XTC komt in ieder geval wel sneller voor bij de wat hoger gedoseerde gevallen. Maar lichaamsgewicht speelt ook een rol. En vrouwen schijnen er iets sneller last van te hebben dan mannen, maar op mij persoonlijk is die bewering in ieder geval niet van toepassing. Heb ook best vaak over moeten geven tijdens de come up van MDMA. Bij doseringen richting de 300mg zet ik zelfs standaard een emmertje in de buurt voor de zekerheid.

En als het dan gebeurd... Dat is eventjes niet leuk zo'n moment, je kan je echt even flink ziek voelen. Maar beste is om je er letterlijk aan over te geven... want zodra je gekotst hebt voel je je ook vrijwel instant weer helemaal genezen (en lijkt de pil tevens te zijn ingeslagen; lees: u bent nu waus!)

Jasper127 zei:
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand hier meer over?
Klik om te vergroten...

Het ligt dus in ieder geval niet aan jou zoals je bij de andere reacties ook al kon lezen. Hoe hiermee om te gaan op een feest .... eerlijk gezegd geen idee. Want ik ben een typische thuis gebruiker, of zoek het wat rustiger op... in de natuur.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mijn vriendin moest ook eigenlijk standaard kotsen van XTC. Dat kwam dan zonder aankondiging en ze had echt maar een seconde of 10 om nog een plek te vinden...

Dosering was altijd het probleem eigenlijk. Sindsdien veel beter op dosering gaan letten etc en het komt nu nooit meer voor. Ook die (soms 2e) 3e keer bijnemen en eventueel nog vaker is zeker niet bevorderlijk voor je maag..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
HierEnDaarEenFuifje zei:
Dosering was altijd het probleem eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Dit was het bij mij meestal. Niet dat ik teveel nam op de dag maar nam vroeger in ene de volle dag dosering. Dat trok mijn maag/hersens soms niet.
Vanaf dat ik mijn totale dag dosis in tweeën neem (2/3 dan 1/3) heb ik er geen last meer van.

Constant bijnemen is idd ook niet bevordelijk tegen kotsen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."