Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWanneer verandert drugsgebruik in drugsmisbruik?

Wanneer verandert drugsgebruik in drugsmisbruik?

28 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Dit vraagstuk l i j k t makkelijk, maar is dat niet.
Waar liggen de grenzen?
Is niet ieder middelen gebruik een soort van misbruik? Omdat het over het merendeel voor het krijgen van euforiebeleving of prestatieverhoging gaat?
Of: Jouw geestelijk welbevinden opkrikken? Of:
Onderdrukking van problemen?
Jouw gevoelens of gedachtenwereld voor de gek houden?

(dit alles geldt dus niet voor medische voorgeschreven stoffen, zoals in dit kader morfine preparaten die je dus echt wel nodig hebt volgens de artsenij, en je niet "extra" gaat nemen)

Aan jullie nu de beurt tot toevoegen!
Klik om te vergroten...
Gebruik van drugs verandert in misbruik zodra het sociale problemen oplevert. Dus als je niet meer in staat bent je werk te doen, relaties te onderhouden, je financiën in orde te houden.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Gebruik van drugs verandert in misbruik zodra het sociale problemen oplevert. Dus als je niet meer in staat bent je werk te doen, relaties te onderhouden, je financiën in orde te houden.
Klik om te vergroten...
Dus als je elke week XTC pillen zou slikken, maar wel je zaakjes op orde hebt, is er geen sprake van misbruik?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Flualhamdulillam zei:
Dus als je elke week XTC pillen zou slikken, maar wel je zaakjes op orde hebt, is er geen sprake van misbruik?
Klik om te vergroten...
Nouja je kunt nog discussiëren of 'gezondheidsproblemen' ook nog in dat rijtje opgenomen moet worden. In de officiële definitie van 'verslaving' is dat wel het geval.
Ik heb het er nu vooralsnog uit gelaten omdat ook eenmalig gebruik kan leiden tot een incident. Dan heb je gewoon pech, en wat het wat mij betreft niet misbruik omdat het op ongelukkige wijze fout is gegaan.

Maar je zou het wel misbruik kunnen noemen als je door blijft gaan met gebruiken ondanks dat je gezondheidsklachten ontwikkelt.
Als je elke week MDMA gebruikt dan is de kans toch wel aanwezig dat je daarvan negatieve gezondheidseffecten gaat ondervinden, zoals bijvoorbeeld mentale problemen. Blijf je desondanks doorgaan met gebruik, dan kun je wel spreken van misbruik denk ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat vind ik een goed punt:
Misbruik vindt plaats zodra je gezondheid in gevaar komt, e n je doorgaat ofwel wegens lichamelijke c.q. geestelijke afhankelijkheid " m o e t" doorgaan.
I.i.g eenvoudig stoppen lukt dan niet ( meer).
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Dat vind ik een goed punt:
Misbruik vindt plaats zodra je gezondheid in gevaar komt, e n je doorgaat ofwel wegens lichamelijke c.q. geestelijke afhankelijkheid " m o e t" doorgaan.
I.i.g eenvoudig stoppen lukt dan niet ( meer).
Klik om te vergroten...
Ben k het niet helemaal mee eens hoor, je gezondheid hoeft niet persee gelijk in gevaar te komen
Misbruik is het verkeerd gebruiken van iets dat kan zijn wanneer het gevaarlijk word voor je gezondheid maar het kan ook al paracetamol innemen zonder pijnklachten zijn
Beetje raar om vast te stellen wanneer iets echt misbruik is
Wanneer je van de ghb over straat loopt te rollen is het vrij duidelijk maar de hele dag wiet roken vind ik ook misbruik en dan hoeft het nog niet eens slecht voor je te zijn
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Misbruik heeft als kenmerk:;;,vaak / veel gebruik en dit is vrijwel in alle gevallen niet gezond, dan wel schadelijk voor je lijf, en geest.
De hele dag wiet roken, is beslist niet gezond voor je. Nee.
Te vaak mdma, of benzofury's, eveneens.
Zelfs teveel water is schadelijk.
Aangezien het woord " misbruik" heel vaak gebruikt wordt, vind ik het niet verkeerd om daar eens wat nader te bekijken.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Misbruik heeft als kenmerk:;;,vaak / veel gebruik en dit is vrijwel in alle gevallen niet gezond, dan wel schadelijk voor je lijf, en geest.
De hele dag wiet roken, is beslist niet gezond voor je. Nee.
Te vaak mdma, of benzofury's, eveneens.
Zelfs teveel water is schadelijk.
Aangezien het woord " misbruik" heel vaak gebruikt wordt, vind ik het niet verkeerd om daar eens wat nader te bekijken.
Klik om te vergroten...
Er is dus geen enkele niet één grens tussen gebruik en misbruik. Het verschilt per substantie, dat is logisch.
Enige wat je verder zou hoeven te definiëren is: ‘te vaak’. Wanneer wordt een drug te vaak gebruikt en is er sprake van misbruik?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wanneer er schade zal gaan optreden.
Of: wanneer er een verslaving ontstaat.
Hetgeen weer met de hoeveelheid en frequent gebruik samenhangt.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
Wanneer er schade zal gaan optreden.
Klik om te vergroten...
Dus vanaf je eerste kwartje XTC ooit?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Is dit schadelijk bij heel af en toe ? 1 x in de 3 maanden?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Is dit schadelijk bij heel af en toe ? 1 x in de 3 maanden?
Klik om te vergroten...
Er zal ongetwijfeld schade optreden, MDMA (en metaboliet MDA in nog hogere mate) is neurotoxisch.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dan is dit, alhoewel schadelijk, geen misbruik uiteraard.
1 glas alcohol is dit ook niet...
Dus is dat géén misbruik. Kan dus niet als zodanig betiteld worden.
Maar, wanneer spreek je dan wél van misbruik van Mdma.
Gevoelsmatig zeg ik dan: Bij een flink teveel gebruik.
Maar hoeveel dit dan is, mag dat dan zo wezen.....
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Er is gewoon geen algemene regel die zoiets beslist.
Is meer iets psychisch imo. De ene snuift elke dagen voor tijdens en na werk en vindt het oké, de ander maar 2x op een vrijdagavond en vindt het te ver gaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Op zich een goed standpunt. Er is geen scherpe grens tussen gebruiken en misbruiken denk ik nu, het lijkt me zoiets vanzwart versus wit, en daar tussenin zitten nog heel veel andere lichtere, en donkere kleuren...nietwaar.
Als we de uitspraak " drugs misbruik " eens proberen te definiëren uit oogpunt van artsenij te bezien,?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Op zich een goed standpunt. Er is geen scherpe grens tussen gebruiken en misbruiken denk ik nu, het lijkt me zoiets vanzwart versus wit, en daar tussenin zitten nog heel veel andere lichtere, en donkere kleuren...nietwaar.
Als we de uitspraak " drugs misbruik " eens proberen te definiëren uit oogpunt van artsenij te bezien,?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat artsen zelf zullen verwijzen naar de wetenschap en hun definitie baseren op wat er wetenschappelijk is onderzocht en geconcludeerd uit deugdelijk onderzoek.
En volgens mij is er te weinig onderzoek gedaan..
Althans naar sommige drugs is meer onderzoek gedaan dan naar andere.
Als iemand de ‘artsenij’ definitie in 1 zin voor me heeft, dan hoor ik het graag 😉.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Artsenij is de zaak ( e n) door alle artsen, met alle specialismen, bezien.
De facto verschillende artsen met dezelfde zienswijze.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Artsenij is de zaak ( e n) door alle artsen, met alle specialismen, bezien.
De facto verschillende artsen met dezelfde zienswijze.
Klik om te vergroten...
Sorry, ik bedoel de artsenij definitie van ‘drugsmisbruik’ in 1 zin, niet de definitie van artsenij.
Excuus voor mijn onduidelijkheid.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Al goed, al goed....accepted
Het woord artsenij heeft trouwens meerdere betekenissen.
Vwb jouw vraag kom ik hier nog op terug.
Want nu op dit moment weet ik het antwoord niet.
n
neverleavethePARTYLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dag De Zandman,

Bij het onderscheid tussen druggebruik/misbruik/verslaving liggen de grenzen voor elke persoon anders. De fases zijn dus niet (enkel) afhankelijk van de soort drugs, de hoeveelheid drugs, de frequentie van het gebruik of de persoonlijke situatie van de gebruiker. Doorgaans wordt volgende opdeling gemaakt:

1. GEBRUIK: Experimenteel en occasioneel. De persoon gebruikt slechts in bepaalde situaties (bvb. het uitgaansleven) of met bepaalde personen (bvb. ene vriend die ook af en toe gebruikt).

2. MIS GEBRUIK: Herhaaldelijk gebruik. De persoon gebruikt de drugs opnieuw om het positieve effect dat hij of zij ervaarde bij een eerder gebruik, opnieuw te ervaren. In deze fase is probleemgedrag mogelijk (bvb. niet opdagen op werk of school; ruzie zoeken; agressie).

3. MISBRUIK: Ook negatieve gevolgen van gebruik treden op maar dit houdt de persoon niet tegen om opnieuw drugs te gebruiken. Met andere woorden: de persoon ervaart bij gebruik, naast de positieve effecten (zoals bvb. een gelukzalig gevoel), ook negatieve effecten voor zichzelf of de omgeving. Deze weerhouden hem/haar er echter niet van om de drugs opnieuw te gebruiken. In deze fase zal er ook gebruikt worden in situaties waar dit als eerder ongepast of schadelijk wordt gezien, zoals bvb. op het werk of tijdens een zwangerschap.

4. VERSLAVING: Gebruik is nodig om "normaal" te functioneren. De persoon voelt een drang/dwang om drugs opnieuw te gebruiken om bvb. te kunnen werken/slapen/opstaan/... In deze fase treedt tolerantie voor de drugs op, wat betekent dat steeds meer en langer gebruik nodig is om hetzelfde (positieve) effect te bekomen. Dit zorgt ervoor dat de negatieve effecten toenemen (bvb. verwaarlozing van verantwoordelijkheden op verschillende vlakken, zoals werk of school, gezin). Het overgrote deel van de tijd van de gebruiker gaat in deze fase naar het verkrijgen, kopen en gebruiken van drugs waardoor er weinig tot geen tijd overblijft voor andere activiteiten.

Hoe nuttig vond je deze info? Het invullen van dit formulier duurt enkele seconden Modknip* vorige keer haalde we link ook al weg, volgende keer maar een bannetje om het te leren? *modknip
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Op zich een goed onderbouwd stuk.
Al heb ik wel een paar kleinigheidjes die bijvoorbeeld betreffen " tolerantie".
Deze treedt al veeel sneller op, dan dan dat men verslaafd is.
Bijvoorbeeld bij benzo's, en oxcycodon treedt tolerantie zeer snel op, indien de gebruiker hetzelfde gevoel of dezelfde Rush wil ervaren.
Bij mij tenminste, met oxcycodon heb ik in wezen iedere keer na de vorige keer veel, veel meer nodig...
Met benzo's: na een week werkt deze benzo niet meer, en heb ik aanzienlijk meer nodig voor hetzelfde effect, terwijl ik in beide gevallen n i e t verslaafd was...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."