#1
Zoals gezegd over de insomnia:Het is makkelijk om te zeggen gebruik geen medicatie voor je tinitus en insomia. Maar zo werkt dat niet. Als ik geen medicatie slik voor mijn insomia slaap ik letterlijk geen enkele minuut. Ik heb maanden niet geslapen voordat eindelijk mijn medicatie op orde waren. Soms is het niet anders. Als jij door het leven kan zonder medicatie voor je tinitus dat ben ik trots op je, maar er zijn genoeg mensen die antidepri slikken voor tinitus omdat het een ontzettend naar geluid is. Zeggen dat je er oke mee bent is gewoon liegen tegen jezelf, omdat je weet dat je er nooit meer vanaf komtâŠ.
Over je slaapproblemen en het gebruik van pillen daarvoor: eigenlijk hetzelfde. Je lost niets echt op. Maar ik kan me voorstellen dat het een valide korte termijn oplossing is.
Ik begrijp wel dat je beter een pil gebruikt zodat je kan slapen, in plaats van dat je zonder pil helemaal niet slaapt. Soms is wat hulp van buitenaf beter, zeker wanneer het slaap betreft, dat is namelijk cruciaal voor je welzijn. Ik zeg alleen dat het geen lange termijn oplossing is.
Maar nee, wat betreft tinnitus: het is niet liegen tegen mezelf. Mijn tinnitus verdween letterlijk naar de achtergrond, toen ik er niet meer tegen vocht. Je kunt het daadwerkelijk accepteren. De acceptatie ligt juist in het accepteren dat je er nooit vanaf komt. Nu is het een deel van mij en daardoor gaat het gek genoeg naar de achtergrond. Het is er nog steeds, ik merk het alleen niet bewust op. Alleen als ik me erop focus. En mocht het ooit écht weggaan: prima. Maar mocht het echt altijd blijven: ook prima. Cruciaal is wel, dat je dat ook echt moet menen, anders is het geen acceptatie maar tolerantie.
Wat betreft tinnitus, ligt 90% van je beleving ervan in je weerstand ertegen. Stress en angst dat het nooit ophoudt voedt het "geluid". Want het is niet echt een geluid van buitenaf, maar van binnenuit.
Natuurlijk begrijp ik wel dat er verschil zit tussen tinnitus als een constante piep (wat ik heb) en tinnitus als een drilboor of kettingzaag geluid. Die laatste zullen waarschijnlijk veel moeilijker te accepteren zijn, maar ook daar zal je weerstand ertegen de grootste factor zijn in je beleving ervan.