Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeite met slapen? Stress? Angt? Tinitus? Dit gebruik ik ervoor

Moeite met slapen? Stress? Angt? Tinitus? Dit gebruik ik ervoor

25 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bibi89 zei:
Het is makkelijk om te zeggen gebruik geen medicatie voor je tinitus en insomia. Maar zo werkt dat niet. Als ik geen medicatie slik voor mijn insomia slaap ik letterlijk geen enkele minuut. Ik heb maanden niet geslapen voordat eindelijk mijn medicatie op orde waren. Soms is het niet anders. Als jij door het leven kan zonder medicatie voor je tinitus dat ben ik trots op je, maar er zijn genoeg mensen die antidepri slikken voor tinitus omdat het een ontzettend naar geluid is. Zeggen dat je er oke mee bent is gewoon liegen tegen jezelf, omdat je weet dat je er nooit meer vanaf komt
.
Klik om te vergroten...
Zoals gezegd over de insomnia:

Over je slaapproblemen en het gebruik van pillen daarvoor: eigenlijk hetzelfde. Je lost niets echt op. Maar ik kan me voorstellen dat het een valide korte termijn oplossing is.
Klik om te vergroten...

Ik begrijp wel dat je beter een pil gebruikt zodat je kan slapen, in plaats van dat je zonder pil helemaal niet slaapt. Soms is wat hulp van buitenaf beter, zeker wanneer het slaap betreft, dat is namelijk cruciaal voor je welzijn. Ik zeg alleen dat het geen lange termijn oplossing is.

Maar nee, wat betreft tinnitus: het is niet liegen tegen mezelf. Mijn tinnitus verdween letterlijk naar de achtergrond, toen ik er niet meer tegen vocht. Je kunt het daadwerkelijk accepteren. De acceptatie ligt juist in het accepteren dat je er nooit vanaf komt. Nu is het een deel van mij en daardoor gaat het gek genoeg naar de achtergrond. Het is er nog steeds, ik merk het alleen niet bewust op. Alleen als ik me erop focus. En mocht het ooit écht weggaan: prima. Maar mocht het echt altijd blijven: ook prima. Cruciaal is wel, dat je dat ook echt moet menen, anders is het geen acceptatie maar tolerantie.

Wat betreft tinnitus, ligt 90% van je beleving ervan in je weerstand ertegen. Stress en angst dat het nooit ophoudt voedt het "geluid". Want het is niet echt een geluid van buitenaf, maar van binnenuit.

Natuurlijk begrijp ik wel dat er verschil zit tussen tinnitus als een constante piep (wat ik heb) en tinnitus als een drilboor of kettingzaag geluid. Die laatste zullen waarschijnlijk veel moeilijker te accepteren zijn, maar ook daar zal je weerstand ertegen de grootste factor zijn in je beleving ervan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Ik zou willen dat ik van te voren meer moeite gestoken had in het uitzoeken van de voor- maar vooral de nadelen van benzo's, antipsychotica en nog veel meer. Ik heb jaren van mijn leven vergooid met het onder invloed zijn (sommigen zeggen als zombie leven) van o.a. Olanzapine, en heb heftige ontwennig gehad van benzo's. Twee dingen die bijna achteloos meegegeven werden door psychiaters zonder daarbij te vermelden dat ik er ooit ook nog eens vanaf zou moeten / willen etc. Ik zou zelfs willen stellen dat ik voor de afbouw van medicijnen in het diepe gegooid ben, dat wordt nauwelijks fatsoenlijk gefaciliteerd. Het lijkt zo mooi om een pilletje te nemen en overal van af te zijn maar er gaat veel meer achter schuil dan ik dacht.

Wat me uiteindelijk heeft geholpen is therapie en m’n angsten aangaan.
Klik om te vergroten...
Luister naar deze man !!! đŸ‘ˆđŸŒđŸ‘ŒđŸ»đŸ’ȘđŸ»

Denk nooit dat een pilletje slikken je psychiatrische ziekte op gaat lossen.

Therapie is the only road for recovery, meds are just temporarily een oplossing en helaas zijn er een hoop mensen die ze wel levenslang moeten nemen zoals bijvoorbeeld bij chronische pijn zoals mij of mensen met adhd, schizofreen etc.

Maar laat je nooit zomaar door je dokter of psychiater medicijnen aanpraten zonder er over na te denken wat je aan je psychische klachten of ziektebeeld gaat doen

Psychiaters weten het altijd heel mooi te vertellen en zijn alleen maar boekwijs aka vanuit de theorie en hebben zelf die pillen niet geslikt !!!!

Er zijn al lang talloze onderzoeken gedaan wat voor risico's amfetaminen met zich meebrengen (ritalin, dexamfetamine, amfetamine aka speed)

En wat voor risico's benzo's met zich meebrengen, same goes for opiates

Maar ook anti psychotica en de allerergste is dat je juist super psychose gevoelig word bij het afbouwen / stoppen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Dopemonster

Eens met je post, alleen:

Dopemonster zei:
Therapie is the only road for recovery,
Klik om te vergroten...

Therapie is voor velen een goede eerste stap, maar niet per se cruciaal en het brengt je ook niet tot je einddoel. Na de therapie moet je het nog steeds zelf doen en dat lukt alleen (hoe gezapig het ook klinkt) met zelf-liefde/zelf-acceptatie.

In principe kun je ook daar al beginnen: met zelf-acceptatie. Maar in de praktijk zal therapie waarschijnlijk voor velen een goede eerste stap zijn. Ook omdat je dan iemand (met kennis en preferabel: een ervaringsdeskundige) hebt die je helpt. Je hoeft het begin dan niet helemaal zelf te doen. Zolang iemand maar niet denkt dat 'ie daarna gefikst is en that's it. Alleen van jezelf houden en daardoor goed voor jezelf zorgen is de echte blijvende cure.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bibi89 zei:
Bij mij is er goed over nagedacht hoor. Maak je geen zorgen.
Klik om te vergroten...
Ik ben wel benieuwd wat jouw psychiater heeft gezegd over de afbouw van de medicijnen, zeker omdat Quetiapine berucht is om een lastigere afbouw dan benzo's (en die zijn al aardig pitting).
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik gebruikte zelf quetiapine als slaapmiddel. Het werkte wel maar ik lag helemaal plat voor veel te lang, zware ademhaling, hele dag moe, ik vond het geen fijn middel. Ik kreeg er uiteindelijk ook ernstige slaapverlammingen van die nog erger werden toen ik stopte, en daarna ook nog bleven hangen voor een paar maanden.

Venlafaxine is een SSRI of SNRI volgensmij, ik heb verschillende anti depressiva geslikt en het is hel om mee te stoppen. Er zijn zoveel mensen die al jaren proberen te stoppen met het ze niet lukt door de nare afkickverschijnselen. Ik ben zelf een keer opgenomen geweest na het stoppen ermee.

Ik zou deze middelen echt niet zomaar aanraden. Voor sommige mensen werkt het zeker goed, en niet iedereen heeft zoveel last van de bijwerkingen. Sommige kunnen zelfs niet zonder deze medicatie. Als je echt depressief bent, of een angststoornis oid hebt, kun je het overwegen. Maar voor stress, gespannenheid, slaapproblemen etc zou ik absoluut niet deze middelen grijpen. Ik neem persoonlijk nog liever af en toe een benzo dan dat.
B
Bibi89Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Zoals gezegd over de insomnia:



Ik begrijp wel dat je beter een pil gebruikt zodat je kan slapen, in plaats van dat je zonder pil helemaal niet slaapt. Soms is wat hulp van buitenaf beter, zeker wanneer het slaap betreft, dat is namelijk cruciaal voor je welzijn. Ik zeg alleen dat het geen lange termijn oplossing is.

Maar nee, wat betreft tinnitus: het is niet liegen tegen mezelf. Mijn tinnitus verdween letterlijk naar de achtergrond, toen ik er niet meer tegen vocht. Je kunt het daadwerkelijk accepteren. De acceptatie ligt juist in het accepteren dat je er nooit vanaf komt. Nu is het een deel van mij en daardoor gaat het gek genoeg naar de achtergrond. Het is er nog steeds, ik merk het alleen niet bewust op. Alleen als ik me erop focus. En mocht het ooit écht weggaan: prima. Maar mocht het echt altijd blijven: ook prima. Cruciaal is wel, dat je dat ook echt moet menen, anders is het geen acceptatie maar tolerantie.

Wat betreft tinnitus, ligt 90% van je beleving ervan in je weerstand ertegen. Stress en angst dat het nooit ophoudt voedt het "geluid". Want het is niet echt een geluid van buitenaf, maar van binnenuit.

Natuurlijk begrijp ik wel dat er verschil zit tussen tinnitus als een constante piep (wat ik heb) en tinnitus als een drilboor of kettingzaag geluid. Die laatste zullen waarschijnlijk veel moeilijker te accepteren zijn, maar ook daar zal je weerstand ertegen de grootste factor zijn in je beleving ervan.
Klik om te vergroten...
Wat is jouw lange termijn oplossing voor insomia? Daar ben ik wel benieuwd naar. Hoe zorg je er voor dat iemand goed slaapt voor genoeg uur die al sinds zijn jeugd slecht slaapt, het steeds slechter is geworden, met als uitkomst insomia en door de tinitus niet makkelijker wordt
Hoor het graag! En voordat je zegt ‘therapie’ uit platformen voor die therapie blijkt dat een groot percentage als nog maar 4 uur slaapt na het afronden van een behandeling. Dus niet echt een oplossing. En ‘pammetjes’ hebben geen effect op mij.
Fijn dat je weinig last hebt van je tinitus. Je accepteert het omdat je moet doe ik ook, maar blijf het als nog gewoon horen hoor
 en blijft irritant. Je kan zeggen dat je het prima vind als tinitus blijft maar dit is onzin vind ik. Niemand wil tinitus hebben
.

en wat miss niet duidelijk was: ik heb ADD en ASS en ja daar horen veel dingen bij: jk heb angst en paniekaanvallen, ik heb niet zomaar slaapproblemen ik heb insomia. Het zijn niet zomaar lichten klachten die met af en toe een pilletje op te lossen zijn, wanttt deze aandoeningen (ASS, ADD en tinitus) zijn helemaal niet te genezen. Ik heb niet zomaar naar medicijnen ‘gegrepen’, zou het het liefste ook zonder doen. Maar dan voel ik mij enorm ongelukkig en onprettig. Nu voel ik mij best goed.
Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is. Maar mocht je nog vragen hebben over mijn situatie stel ze gerust.â˜ș
B
Bibi89Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Dopemonster zei:
Luister naar deze man !!! đŸ‘ˆđŸŒđŸ‘ŒđŸ»đŸ’ȘđŸ»

Denk nooit dat een pilletje slikken je psychiatrische ziekte op gaat lossen.

Therapie is the only road for recovery, meds are just temporarily een oplossing en helaas zijn er een hoop mensen die ze wel levenslang moeten nemen zoals bijvoorbeeld bij chronische pijn zoals mij of mensen met adhd, schizofreen etc.

Maar laat je nooit zomaar door je dokter of psychiater medicijnen aanpraten zonder er over na te denken wat je aan je psychische klachten of ziektebeeld gaat doen

Psychiaters weten het altijd heel mooi te vertellen en zijn alleen maar boekwijs aka vanuit de theorie en hebben zelf die pillen niet geslikt !!!!

Er zijn al lang talloze onderzoeken gedaan wat voor risico's amfetaminen met zich meebrengen (ritalin, dexamfetamine, amfetamine aka speed)

En wat voor risico's benzo's met zich meebrengen, same goes for opiates

Maar ook anti psychotica en de allerergste is dat je juist super psychose gevoelig word bij het afbouwen / stoppen
Klik om te vergroten...
Ik weet wat de risico’s zijn. Ik weet dat het allemaal chemische troep is. Als jij diegene bent die tijd heeft voor allemaal therapieen good for you, maar ik heb gewoon een full time studie en een deeltijd baanâ€ŠđŸ€·đŸŒâ€â™€ïž En voordat je gaat zeggen ‘je gezondheid gaat voor’: ja! Maar rekeningen moeten ook betaald worden en studie is niet gratis.
P
Putin007Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb ook enorm veel moeite met inslapen...mijn huisarts heeft me nu quetiapine 50mg voorgeschreven. Hoe werkt dit middel eigenlijk ? Benzo gevoel zeker niet...maar weet iemand meer over deze quetiapine 50mg Retard.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lang gevochten tegen mijn Tinnitus. Kreeg suĂŻcidale gedachtes.

Ik heb het losgelaten en heb er nooit geen last meer van. En ik heb meerdere geluiden. Gaat wat tijd overheen, maar het went. Zou het zonder nu zelfs saai vinden.
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Spyro zei:
Lang gevochten tegen mijn Tinnitus. Kreeg suĂŻcidale gedachtes.

Ik heb het losgelaten en heb er nooit geen last meer van. En ik heb meerdere geluiden. Gaat wat tijd overheen, maar het went. Zou het zonder nu zelfs saai vinden.
Klik om te vergroten...
Thats the spirit Spyro! Ik denk nu bij mezelf focus op de dingen die ik wel kan horen zoals de vogels die fluiten, sommige mensen kunnen helemaal niet horen.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#11
Weezy50 zei:
Thats the spirit Spyro! Ik denk nu bij mezelf focus op de dingen die ik wel kan horen zoals de vogels die fluiten, sommige mensen kunnen helemaal niet horen.
Klik om te vergroten...
Exact! Dat doe ik ook. En als ik een dagje heb dat het volume harder staat, dan weet ik dat ik even rustig aan moet doen. Best handig. 😁

Vind het nu zelfs rustgevend als ik moet slapen, terwijl ik in het begin paniek aanvallen ervan kreeg ik mijn slaap zelfs.

Lekker focussen op de positieve dingen inderdaad!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bibi89 zei:
Wat is jouw lange termijn oplossing voor insomia? Daar ben ik wel benieuwd naar. Hoe zorg je er voor dat iemand goed slaapt voor genoeg uur die al sinds zijn jeugd slecht slaapt, het steeds slechter is geworden, met als uitkomst insomia en door de tinitus niet makkelijker wordt
Hoor het graag! En voordat je zegt ‘therapie’ uit platformen voor die therapie blijkt dat een groot percentage als nog maar 4 uur slaapt na het afronden van een behandeling. Dus niet echt een oplossing. En ‘pammetjes’ hebben geen effect op mij.
Klik om te vergroten...
Ik heb wel slaapproblemen, maar geen insomnia. Ik val makkelijk in slaap, maar heb al jaren problemen met diepe slaap en wordt daardoor nog weleens geregeld veel te vroeg wakker, of meermaals per nacht, wat leidt tot gebroken nachten. Mijn slaap heb ik dus nog niet optimaal, al ben ik wel sinds een kleine twee weken bezig met iets, dat in mijn ogen ook de kern van slecht slapen aanpakt. En dat gebeurt dmv jezelf ook overdag in een rustigere energie brengen zodat je niet 's nachts zoveel stress en zorgen hoeft te verwerken. Dit kan op verscheidene manieren, maar ik heb er een hele effectieve manier op gevonden en er een topic over gemaakt. Het is misschien wat apart als je het niet gewend bent, maar misschien wil je het een kans geven.

Bibi89 zei:
Fijn dat je weinig last hebt van je tinitus. Je accepteert het omdat je moet doe ik ook, maar blijf het als nog gewoon horen hoor
 en blijft irritant. Je kan zeggen dat je het prima vind als tinitus blijft maar dit is onzin vind ik. Niemand wil tinitus hebben
.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je standpunt volkomen. Zo dacht ik ruwweg de eerste 3 jaar van mijn tinnitus.

Maar je kunt het een beetje vergelijken met bijvoorbeeld:

Jij en je vriend (ik noem maar even een scenario) lopen door de stad. Omdat jij in je hoofd bezig bent met kleding willen kopen, zie je overal kledingwinkels. Je vriend - die ook ogen heeft en ze ook nog eens open heeft - ziet al die kledingwinkels niet. Natuurlijk, het licht van die kledingwinkels komt ook zijn ogen binnen, maar intern is hij er niet mee bezig, dus merkt hij ze niet bewust op. Omdat het zomer is, is hij bezig met stiekem naar mooie vrouwen met korte rokjes kijken, wanneer jij niet kijkt. Omdat hij daar intern mee bezig is. :wink:

Ander voorbeeld:

Je bent toe aan een nieuwe auto en je hebt echt je zinnen gezet op een laten we zeggen... rode Alfa Romeo Giulia (nu we toch aan het dromen zijn). Eerder zag je dat ding nooit rijden, maar nu lijkt 'ie overal te staan of rond te rijden... Omdat je er intern zo mee bezig bent!

Je hoeft mij niet te geloven dat ik nu echt oké ben met mijn tinnitus, maar wat ik wil zeggen is dat we de dingen zien, horen, etc. waar we intern in onze gedachten het meest mee bezig zijn. Dus als jij constant in gedachten tegen jezelf uitspreekt: ik wou dat die tinnitus verdween, gaat dit altijd zo blijven? Kom ik hier ooit vanaf? Dan versterk je juist je beleving van je tinnitus.

Bibi89 zei:
en wat miss niet duidelijk was: ik heb ADD en ASS en ja daar horen veel dingen bij: jk heb angst en paniekaanvallen, ik heb niet zomaar slaapproblemen ik heb insomia. Het zijn niet zomaar lichten klachten die met af en toe een pilletje op te lossen zijn, wanttt deze aandoeningen (ASS, ADD en tinitus) zijn helemaal niet te genezen. Ik heb niet zomaar naar medicijnen ‘gegrepen’, zou het het liefste ook zonder doen. Maar dan voel ik mij enorm ongelukkig en onprettig. Nu voel ik mij best goed.
Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is. Maar mocht je nog vragen hebben over mijn situatie stel ze gerust.â˜ș
Klik om te vergroten...
Probeer eens een paar weken consistent elke dag die oefeningen die ik hierboven linkte en kijk dan wat dat met je stressniveau doet. Stress voedt al deze klachten. Misschien gaan de klachten niet volledig weg, maar komen ze ver achterin je bewustzijn te liggen, waar ze een minder significant onderdeel van je beleving, van je bewustzijn vormen.
W
Weezy50Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ander half jaar geleden ook ruis / piep in me oor gekregen door iemand die een party popper in me auto afschoot naast me oor. Ik weet niet hoe erg jou klachten zijn, maar als je het eenmaal geaccepteerd hebt is het niet meer zo erg.
B
Bibi89Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Hey! Ik kon zelf sinds een aantal jaar geleden niet meer slapen door mijn tinitus, die ik kreeg door stress, overspannenheid en burn-out. Mijn psychiater schreef mij quetiapine 200mg voor om te slapen. Hier slaap ik prima mee. Meestal van 23.00 tot 7.00 uur (ik neem ze 21.30 uur in en ze werken vrij snel). Daarnaast slik in venlafaxine 225 mg en pregabeline 150mg, deze slik ik zodat ik niet helemaal gek wordt van mijn tinitus. Plus deze twee medicatie versterken de quetiapine en visa versa. Ik heb hier erg veel baad bij en voel mij stukken minder gestresst, vrolijker en meer uitgerust. Hopelijk hebben jullie er iets aan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jij bent vroeg wakker. Allemaal prima die pillen van de psychiater, totdat je er mee wilt stoppen. Dan blijk je opeens afhankelijk, en afbouwen gaat gepaard met heel veel ongemak. Uiteindelijk slaap je dan nog slechter dan voordat je met al die pillen begon. Slaap liever puur natuur, hoewel ik best snap dat dat met Tinnitis lastig kan zijn.

Maar stress managen met pillen is echt een heel slecht idee. Beter leer je de stress verwerken en er op een gezonde manier mee om gaan.
B
Bibi89Lid
01-01-2024, 00:00
#16
dupont zei:
Jij bent vroeg wakker. Allemaal prima die pillen van de psychiater, totdat je er mee wilt stoppen. Dan blijk je opeens afhankelijk, en afbouwen gaat gepaard met heel veel ongemak. Uiteindelijk slaap je dan nog slechter dan voordat je met al die pillen begon. Slaap liever puur natuur, hoewel ik best snap dat dat met Tinnitis lastig kan zijn.

Maar stress managen met pillen is echt een heel slecht idee. Beter leer je de stress verwerken en er op een gezonde manier mee om gaan.
Klik om te vergroten...
Ik sliep helemaal niet door mijn insomia, dus slapen puur natuur zat er niet in. Beter kunstmatig slapen dan helemaal niet slapen. Dus mijn tip geldt echt voor mensen die geen oog dicht doen, dan is quetiapine een geweldige oplosing. Mijn venlafaxine slik ik tegen mijn depressie die ik van tinitus heb, en de pregabeline zorgt ervoor dat prikkels minder heftig binnenkomen, waardoor mijn tinitus en paniek/angstaanvallen niet erger worden. Ik zeg niet dat je moet gebruiken wat ik gebruik, wil gewoon mijn ervaring delen. Misschien hebben mensen er iets aan.
M
Mevrouw PlĂžpLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoi @Bibi89,

Lees de forumregels nog even goed door. Het is niet toegestaan om dezelfde post in verschillende topics of subfora te verhalen. Ik heb zojuist 16 copy-pastes van de openingspost van je topic her en der op het forum verwijderd. Hou het voortaan gewoon bij één keer graag!

Groetjes PlĂžp
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Jij bent vroeg wakker. Allemaal prima die pillen van de psychiater, totdat je er mee wilt stoppen. Dan blijk je opeens afhankelijk, en afbouwen gaat gepaard met heel veel ongemak. Uiteindelijk slaap je dan nog slechter dan voordat je met al die pillen begon. Slaap liever puur natuur, hoewel ik best snap dat dat met Tinnitis lastig kan zijn.

Maar stress managen met pillen is echt een heel slecht idee. Beter leer je de stress verwerken en er op een gezonde manier mee om gaan.
Klik om te vergroten...
Dit dus!

Er moet echt eens meer aandacht komen voor het stigma rondom pillen van de psychiater aka voorral anti depressiva en anti psychotica en dat mensen denken dat benzo's heel verslavend zijn en moeilijk vanaf te komen is maar dat voorral anti psychotica zoals quatiapine ook echt super lastig is om vanaf te komen en zulk soort medicatie echt goed overwegen moet worden voor het gebruikt gaat worden!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bibi89 zei:
Ik sliep helemaal niet door mijn insomia, dus slapen puur natuur zat er niet in. Beter kunstmatig slapen dan helemaal niet slapen. Dus mijn tip geldt echt voor mensen die geen oog dicht doen, dan is quetiapine een geweldige oplosing. Mijn venlafaxine slik ik tegen mijn depressie die ik van tinitus heb, en de pregabeline zorgt ervoor dat prikkels minder heftig binnenkomen, waardoor mijn tinitus en paniek/angstaanvallen niet erger worden. Ik zeg niet dat je moet gebruiken wat ik gebruik, wil gewoon mijn ervaring delen. Misschien hebben mensen er iets aan.
Klik om te vergroten...
Hoe erg is je tinnitus objectief gezien, voor hoever je dat kan beoordelen?

Ik heb ook sinds zo'n 4 jaren tinnitus en ik leed er ook jaren aan, maar nu niet meer. Er is eigenlijk objectief gezien niets veranderd, het is er nog steeds. Maar destijds, toen ik er eigenlijk constant tegen "vocht", er weerstand tegen bood: ertegen "zei" dat het er niet hoorde te zijn, dĂĄt was de reden dat het echt 10 keer meer in mijn beleving was.

Ik begrijp dat je nu deze middelen als oplossing ziet, maar het is niet de echte oplossing. Want stop je met de medicatie (misschien wel door ongewenste bijwerkingen, of een andere reden) dan zal je direct weer in de weerstand schieten. Hoe corny het misschien ook klinkt, er is echt acceptatie voor nodig. En acceptatie is pas volledig als je tegen je tinnitus zegt: ook al blijf je voor altijd, dan ben ik daar werkelijk oké mee. Gek genoeg, vergeet je het dan gewoon. Het komt dan helemaal op de achtergrond van je bewustzijn te liggen, terwijl het eerst helemaal op de voorgrond leek te zijn, juist omdat je er zoveel aandacht aan gaf.

Over je slaapproblemen en het gebruik van pillen daarvoor: eigenlijk hetzelfde. Je lost niets echt op. Maar ik kan me voorstellen dat het een valide korte termijn oplossing is.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dopemonster zei:
Dit dus!

Er moet echt eens meer aandacht komen voor het stigma rondom pillen van de psychiater aka voorral anti depressiva en anti psychotica en dat mensen denken dat benzo's heel verslavend zijn en moeilijk vanaf te komen is maar dat voorral anti psychotica zoals quatiapine ook echt super lastig is om vanaf te komen en zulk soort medicatie echt goed overwegen moet worden voor het gebruikt gaat worden!
Klik om te vergroten...

Hoe bedoel je dit precies? (Ik lees twee dingen in je tekst die een beetje tegenstrijdig lijken, dus waarschijnlijk begrijp/lees ik het gewoon verkeerd.)

In mijn beleving ligt er jĂșist een flink stigma op het gebruik van psychiatrische medicatie zoals antidepressiva en antipsychotica. Daar is zelfs een hippe naam voor bedacht: ‘medshaming’. In mijn ogen is dat stigma vele malen groter dan dat op benzo’s. Benzo’s worden door velen - redelijk onterecht - als ‘lichtere medicatie’ gezien en zijn doorgaans ook toegankelijker.

Dat gezegd hebbende, moet er zéker niet te licht gegaan worden over middelen zoals quetiapine. Dit is gewoon zware medicatie. Dat zou i.m.o. dan ook zeker niet zo makkelijk off-label voor insomnia voorgeschreven mogen worden. Mijn psychiater wist daarnaast ook te melden dat middelen zoals quetiapine langdurig door kunnen werken, ook overdag, waarbij je ze denken kunnen vertragen en daarmee negatief kunnen interfereren met je werk. Zij vond het dus niet erg geschikt als slaapmiddel (al zullen sommige mensen er zeker bij gebaat zijn
 en ik begrijp dat extreme insomnia ook ondraaglijk is op lange termijn).
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."