Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNu drie weken gestopt na 22 jaar

Nu drie weken gestopt na 22 jaar

31 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mooie stap! De motivatie is de belangrijkste factor tot succes. Dat je het voor jezelf doet en echt wil.

Opmerkelijk dat je nergens last van hebt. Mijn laatste pauze in dagelijks cannabisgebruik duurde 3 weken en ik had nog steeds last van ontwenningsverschijnselen. Ik heb de pauze verbroken.

Maar voor jou gaat het hopelijk gewoon goed. Ga zo door!
b
benlekkergestopLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zal me ff voorstellen.. ben een man van 34 die 22 jaar heeft gerookt en de laatse jaren zware roker(4gram per dag).

Ben nu 3 weken echt gestopt(cold Turkey) en moet zeggen heb nergens last van.

In het begin wou ik stopen voor andere mensen maar dat hielp niet..

Nu doe ik het voor me zelf en moet zeggen dat ik geen drang meer heb om een joint te roken en merk ook dat ik me zelf beter voel..
Ik slaap beter en voel me ook beter.

Ben best trots op me zelf
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Keep it up!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
benlekkergestop zei:
Update: nog steeds geen joint aangeraakt en voel me super. Ben ook bij gekomen en heb meer energie qua werk en fitness..
Klik om te vergroten...
Ik vind het knap! Mooi dat je direct positief resultaat ervaart. Dat maakt het makkelijker vol te houden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
New Dawn zei:
Mijn zwakte is dat deze mindset me elke keer weer langzaam ontglipt en ik na jaren gestopt te zijn gewoon ineens weer de gedachte kan hebben "dat het wel weer kan", " af en toe", en het de eerste keer echt fantastisch is, waarna de gewoonte me steeds weer in zijn grip krijgt.
Klik om te vergroten...

Noot:
En hier staat het. Dit is de zeer kenmerkende gang van zaken bij een terugval.
Op enig moment krijg je na verloop van tijd dit gevoel en deze gedachten...ach, het kan wel weer een keer, eentje kan geen kwaad, en ik stop hierna meteen weer.
F o u t !
Maar bijna iedereen krijgt hiermee te maken en het is zaak om niet toe te geven.
Het is de verslaving duivel 😈 die je in je oor fluistert en geef je toch toe dan ga je binnen mum van tijd weer op je bek de maalstroom in naar het middelpunt van de draaikolk toe.
Geef niet toe aan dat verhaaltje van " ach, je bent al zo lang clean, eentje kan echt wel....
Want die ene joint, dat eerste glas alcohol, deze kunnen dus niet!
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Manu76 zei:
Ik ook! Maar als je Allen Carr hebt gelezen en de Brainwash goed gelukt is, dan ga je bij de eerste keer dat je stopt, bij het einde van het boek je laatste peuk roken en geloof je er volledig in. Zelfs zo positief dat je gaat genieten die eerste dagen van die ontwenningsverschijnselen omdat je weet dat die na 3 dagen verdwijnen. Echt A Miracle lijkt het. Maar opnieuw diezelfde Brainwash lukt niet zomaar :(. Maar een beetje genieten van de pijn kan ik nog altijd gelukkig. Top boek!!
Klik om te vergroten...
Oh, dat weet ik ook nog! Ik zat te stuiteren op de bank, zó graag wilde ik stoppen. Ik was ook al gestopt voordat ik alles gelezen had. Het was helemaal geweldig!

Totdat die ene verjaardag kwam, of die personeelsavond, of dat hele diepe gesprek met die vriendin. Altijd ook met veel alcohol erbij. En dan, tja, die ene... dat moet toch kunnen. Ook misschien wel omdat het niet zo moeilijk meer leek om te stoppen. Want met het Allen Carr boek was het bijna een feestje geworden.
Ik denk dat dat bij mij sowieso wel speelde, ik vond het leuk om te stoppen. Dan ging ik allemaal lekkere verwendingen kopen, gezichtsmaskertje opdoen, naar de sauna, supergezond eten, abonnement op een nieuw tijdschrift, eindeloze boswandelingen maken... Totdat dat ene feestje er weer was, dat weekje vakantie, nou ja, ga maar door. Ik ben zeker 5 keer gestopt en altijd weer teruggevallen.

Uiteindelijk ben ik via de zorgverzekering in een programma terecht gekomen. Dat was toen een speciaal aanbod via de huisarts, met een consulente. En die vrouw zei: "Dat lijkt me erg vermoeiend, om altijd een andere positie te willen hebben. Want je bent niet tevreden als je gestopt bent (dus als niet-roker) en ook niet als je weer rookt (als roker). Maak nou gewoon eens een beslissing wat je wilt zijn." Dat was bingo voor mij. Want toen begreep ik eindelijk dat die ene echt niet kan. Wat @De Zandman ook zegt, het kán gewoon niet. Tenminste, niet als je een echte niet-verslaafde wil zijn.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mega knap! ✔
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goed bezig man. Je mag zeker trots zijn. Als ik het zo goed lees heb je geblowt sinds je 12 jaar.
Herkenbaar beeld en had zelf toch best lang last van ontwenning na 15 a 20 jaar.

Gewoon verder gaan zo. Het leven zonder wiet roken is een pak gezonder. Je krijgt er een pak meer positieve energie voor terug en je slaapt veel optimaler dan dat nachtelijk wietroesslaapje. Doe zo verder en succes!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mooi werk! Ik zit in mijn 7de week zonder wiet en voel ook dat het zwaarste achter de rug is. Maar ik merk wel, dat er nog momenten zijn, dat ik me wat leeg voel en dat kan maanden de beste overkomen.
Succes en genieten van de positieve kanten!
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Goed bezig!

Ik sta op dezelfde plek, ben weer gestopt en dat is erg prettig. Mijn zwakte is dat deze mindset me elke keer weer langzaam ontglipt en ik na jaren gestopt te zijn gewoon ineens weer de gedachte kan hebben "dat het wel weer kan", " af en toe", en het de eerste keer echt fantastisch is, waarna de gewoonte me steeds weer in zijn grip krijgt.

Ik moet blijven beseffen dat ik me totaal niet verslaafd voel, dat ik denk dat het enkel "maar een slechte gewoonte is" maar ondertussen is er nul zelfbeheersing als ik er weer mee begin...
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik heb werkelijk nog nooit geblowd, maar heel knap van je en hou zo vol :grin:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
benlekkergestop zei:
In het begin wou ik stopen voor andere mensen maar dat hielp niet..

Nu doe ik het voor me zelf en moet zeggen dat ik geen drang meer heb om een joint te roken en merk ook dat ik me zelf beter voel..
Klik om te vergroten...
Dit is zo belangrijk. Misschien wel het belangrijkste bij het stoppen met misbruik van een middel.

Goed bezig amigo, kan je terecht op trots op zijn!
b
benlekkergestopLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bedankt allemaal voor de positieve reacties 👍👍
W
WijkpoesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zelf nu ook 17 dagen gestopt na 6 jaar dagelijks tussen 4 & 6 jointjes te hebben gerookt, niet spectaculaire jointjes aangezien ik maar 5 gram per 6/7 dagen rookte.

Qua afkick verschijnselen viel het enorm mee, had verwacht mij enorm slecht te voelen of zelfs ziek te voelen, maar niks van dat, enkel 2 avondjes dat ik wat zweete voor het slapen gaan, en ik droom behoorlijk wat snachts in vergelijking daarvoor.

Het is niet dat ik nou zo graag wilde stoppen, maar omdat ik een veiligheidsfunctie heb kan ik het risico niet lopen om positief getest te worden, dan is het direct klaar met het werk.

Test helaas nog wel altijd positief bij urine testen, test mij om de 2 dagen, kost geen fluit die testen, doel is uiteraard om niet meer positief te testen, na 17 dagen helaas nog niet het gewenste resultaat, kan helaas ook nog enkele weken duren.

Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wijkpoes zei:
Zelf nu ook 17 dagen gestopt na 6 jaar dagelijks tussen 4 & 6 jointjes te hebben gerookt, niet spectaculaire jointjes aangezien ik maar 5 gram per 6/7 dagen rookte.

Qua afkick verschijnselen viel het enorm mee, had verwacht mij enorm slecht te voelen of zelfs ziek te voelen, maar niks van dat, enkel 2 avondjes dat ik wat zweete voor het slapen gaan, en ik droom behoorlijk wat snachts in vergelijking daarvoor.

Het is niet dat ik nou zo graag wilde stoppen, maar omdat ik een veiligheidsfunctie heb kan ik het risico niet lopen om positief getest te worden, dan is het direct klaar met het werk.

Test helaas nog wel altijd positief bij urine testen, test mij om de 2 dagen, kost geen fluit die testen, doel is uiteraard om niet meer positief te testen, na 17 dagen helaas nog niet het gewenste resultaat, kan helaas ook nog enkele weken duren.

Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Klik om te vergroten...
Wiet verslaving misschien maar er zijn veel verslavingen waar je echt psychische en lichamelijke afkick verschijnselen van krijgt.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Wijkpoes zei:
Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Klik om te vergroten...
Je komt wel een beetje super stoer over. Rook je nog tabak? Probeer die maar eens 17 dagen niet te roken.
Voorlopig niet trouwens, volgens mij ga je nu top en mag je er best wel trots op zijn!
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wijkpoes zei:
Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Klik om te vergroten...
Bedankt ik ben genezen
W
WijkpoesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Manu76 zei:
Je komt wel een beetje super stoer over. Rook je nog tabak? Probeer die maar eens 17 dagen niet te roken.
Voorlopig niet trouwens, volgens mij ga je nu top en mag je er best wel trots op zijn!
Klik om te vergroten...
Nee wil zeker niet stoer overkomen , wilde juist andere soort van moed inspreken, ik dacht namelijk zelf ook dat het mij ziek of gek zou maken, maar het viel mij echt reuze mee vandaar.

Helaas nog wel roken ja, maar dat is geen issue voor het werk dus zie ik ook geen rede om te stoppen, maar ik geef je gelijk, kans dat mij dat zou lukken is misschien kleiner, maar had het nu specifiek over cannabis.
L
Le DucLid
01-01-2024, 00:00
#19
Goed bezig, je kunt het!
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wijkpoes zei:
Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Klik om te vergroten...
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die dit beamen. Bruce Alexander bijvoorbeeld deed onderzoek naar de verslaving van ratten. Daar was ooit onderzoek naar gedaan en toen bleek dat ratten zichzelf liever drugs toedienden dan eten. Ze stierven van de honger, maar bleven toch voor drugs kiezen.

Maar prof. Alexander keek eens goed naar de omstandigheden van die ratten. Ze zaten helemaal alleen in kleine kale kooien en er was niets rattigs aan hun bestaan. Hij besloot het experiment eens anders te doen. Hij maakte het equivalent van een rattenhemel. Een grote ruimte, met lekker veel stro, speeltjes, holletjes, een aangename temperatuur en - het belangrijkste- rattenfamilieleden. Hij maakte kraambedjes voor de rattenmama's en serveerde culinair ratteneten. En wat bleek? De ratten waren helemaal niet zo geïnteresseerd in drugs. Ze namen het wel, maar vooral voor de lekker. Ze kozen het nooit boven eten en ze hadden er geen probleem mee als het werd weggehaald.

Dit is zijn conclusie: The view of addiction from Rat Park is that today’s flood of addiction is occurring because our hyperindividualistic, hypercompetitive, frantic, crisis-ridden society makes most people feel social and culturally isolated. Chronic isolation causes people to look for relief. They find temporary relief in addiction to drugs or any of a thousand other habits and pursuits because addiction allows them to escape from their feelings, to deaden their senses, and to experience an addictive lifestyle as a substitute for a full life. https://www.brucekalexander.com/articles-speeches/rat-park/148-addiction-the-view-from-rat-park

Ik vind het persoonlijk heel logisch en eigenlijk ook hoopvol om te weten dat verslaving niet alleen maar door een verslavende stof komt. Het zit natuurlijk heel complex in elkaar, maar ook dat is juist wel goed om te beseffen.
Nou ja, ik vond het een interessant verhaal.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."