Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNu drie weken gestopt na 22 jaar

Nu drie weken gestopt na 22 jaar

31 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
W
WijkpoesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zelf nu ook 17 dagen gestopt na 6 jaar dagelijks tussen 4 & 6 jointjes te hebben gerookt, niet spectaculaire jointjes aangezien ik maar 5 gram per 6/7 dagen rookte.

Qua afkick verschijnselen viel het enorm mee, had verwacht mij enorm slecht te voelen of zelfs ziek te voelen, maar niks van dat, enkel 2 avondjes dat ik wat zweete voor het slapen gaan, en ik droom behoorlijk wat snachts in vergelijking daarvoor.

Het is niet dat ik nou zo graag wilde stoppen, maar omdat ik een veiligheidsfunctie heb kan ik het risico niet lopen om positief getest te worden, dan is het direct klaar met het werk.

Test helaas nog wel altijd positief bij urine testen, test mij om de 2 dagen, kost geen fluit die testen, doel is uiteraard om niet meer positief te testen, na 17 dagen helaas nog niet het gewenste resultaat, kan helaas ook nog enkele weken duren.

Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wijkpoes zei:
Zelf nu ook 17 dagen gestopt na 6 jaar dagelijks tussen 4 & 6 jointjes te hebben gerookt, niet spectaculaire jointjes aangezien ik maar 5 gram per 6/7 dagen rookte.

Qua afkick verschijnselen viel het enorm mee, had verwacht mij enorm slecht te voelen of zelfs ziek te voelen, maar niks van dat, enkel 2 avondjes dat ik wat zweete voor het slapen gaan, en ik droom behoorlijk wat snachts in vergelijking daarvoor.

Het is niet dat ik nou zo graag wilde stoppen, maar omdat ik een veiligheidsfunctie heb kan ik het risico niet lopen om positief getest te worden, dan is het direct klaar met het werk.

Test helaas nog wel altijd positief bij urine testen, test mij om de 2 dagen, kost geen fluit die testen, doel is uiteraard om niet meer positief te testen, na 17 dagen helaas nog niet het gewenste resultaat, kan helaas ook nog enkele weken duren.

Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Klik om te vergroten...
Wiet verslaving misschien maar er zijn veel verslavingen waar je echt psychische en lichamelijke afkick verschijnselen van krijgt.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Wijkpoes zei:
Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Klik om te vergroten...
Je komt wel een beetje super stoer over. Rook je nog tabak? Probeer die maar eens 17 dagen niet te roken.
Voorlopig niet trouwens, volgens mij ga je nu top en mag je er best wel trots op zijn!
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wijkpoes zei:
Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Klik om te vergroten...
Bedankt ik ben genezen
W
WijkpoesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Je komt wel een beetje super stoer over. Rook je nog tabak? Probeer die maar eens 17 dagen niet te roken.
Voorlopig niet trouwens, volgens mij ga je nu top en mag je er best wel trots op zijn!
Klik om te vergroten...
Nee wil zeker niet stoer overkomen , wilde juist andere soort van moed inspreken, ik dacht namelijk zelf ook dat het mij ziek of gek zou maken, maar het viel mij echt reuze mee vandaar.

Helaas nog wel roken ja, maar dat is geen issue voor het werk dus zie ik ook geen rede om te stoppen, maar ik geef je gelijk, kans dat mij dat zou lukken is misschien kleiner, maar had het nu specifiek over cannabis.
L
Le DucLid
01-01-2024, 00:00
#6
Goed bezig, je kunt het!
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wijkpoes zei:
Maar ik ben nu wel van mening dat het "verslaafd" zijn vooral tussen de oren zit bij mensen, koste mij ieder geval totaal geen moeite.
Klik om te vergroten...
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die dit beamen. Bruce Alexander bijvoorbeeld deed onderzoek naar de verslaving van ratten. Daar was ooit onderzoek naar gedaan en toen bleek dat ratten zichzelf liever drugs toedienden dan eten. Ze stierven van de honger, maar bleven toch voor drugs kiezen.

Maar prof. Alexander keek eens goed naar de omstandigheden van die ratten. Ze zaten helemaal alleen in kleine kale kooien en er was niets rattigs aan hun bestaan. Hij besloot het experiment eens anders te doen. Hij maakte het equivalent van een rattenhemel. Een grote ruimte, met lekker veel stro, speeltjes, holletjes, een aangename temperatuur en - het belangrijkste- rattenfamilieleden. Hij maakte kraambedjes voor de rattenmama's en serveerde culinair ratteneten. En wat bleek? De ratten waren helemaal niet zo geïnteresseerd in drugs. Ze namen het wel, maar vooral voor de lekker. Ze kozen het nooit boven eten en ze hadden er geen probleem mee als het werd weggehaald.

Dit is zijn conclusie: The view of addiction from Rat Park is that today’s flood of addiction is occurring because our hyperindividualistic, hypercompetitive, frantic, crisis-ridden society makes most people feel social and culturally isolated. Chronic isolation causes people to look for relief. They find temporary relief in addiction to drugs or any of a thousand other habits and pursuits because addiction allows them to escape from their feelings, to deaden their senses, and to experience an addictive lifestyle as a substitute for a full life. https://www.brucekalexander.com/articles-speeches/rat-park/148-addiction-the-view-from-rat-park

Ik vind het persoonlijk heel logisch en eigenlijk ook hoopvol om te weten dat verslaving niet alleen maar door een verslavende stof komt. Het zit natuurlijk heel complex in elkaar, maar ook dat is juist wel goed om te beseffen.
Nou ja, ik vond het een interessant verhaal.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stripverhaal versie:

www.stuartmcmillen.com

Rat Park drug experiment comic – Stuart McMillen comics

Comic about a classic experiment into drug addiction science: Rat Park. Would rats take drugs if given a stimulating environment and company?
www.stuartmcmillen.com www.stuartmcmillen.com
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wijkpoes zei:
Helaas nog wel roken ja, maar dat is geen issue voor het werk dus zie ik ook geen rede om te stoppen
Klik om te vergroten...
Ik kan wel 100 redenen opnoemen om te stoppen met roken.

Mer nicotine stoppen ga je merken dat het niet alleen tussen de oren zit.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Mer nicotine stoppen ga je merken dat het niet alleen tussen de oren zit.
Klik om te vergroten...
Nou, dat is best verschillend. Ik ken 2 mensen die allebei pats boem stopten met roken en daar helemaal geen last van hadden, tot hun eigen grote verbazing. Mijn oom had zeker 50 jaar gerookt, een pakje per dag. Hij dronk ook ruim een halve liter jenever per dag. Van de jenever kwam hij nooit af. Maar van het roken... hij moest echt stoppen van zijn dokter en dat deed hij van de ene op de andere dag. Zonder wat voor probleem dan ook.

Een vriendin van mij rookte ook zeker 20 jaar. Door de week misschien 15 sigaretten, maar in het weekend ging ze vaak los en pafte dan wel 2 pakjes weg. Zij ging naar een seminar van een of andere anti-rook guru, stopte de volgende dag en heeft echt niet meer naar sigaretten getaald.

Ik zelf ben nu 10 jaar gestopt ofzo. Maar ik heb veel pogingen nodig gehad. En nog steeds kan ik in de zomer, als het een warme dag is geweest en je 's avonds laat lekker afkoelt buiten, echt nog zo'n trek hebben in een sigaret. Niet persé om de nicotine, maar gewoon omdat het ook een fijne bezigheid is. Iets om bij te mijmeren ofzo. Maar goed, ik kan die verleiding makkelijk weerstaan gelukkig.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
CaRRita zei:
Nou, dat is best verschillend. Ik ken 2 mensen die allebei pats boem stopten met roken en daar helemaal geen last van hadden, tot hun eigen grote verbazing. Mijn oom had zeker 50 jaar gerookt, een pakje per dag. Hij dronk ook ruim een halve liter jenever per dag. Van de jenever kwam hij nooit af. Maar van het roken... hij moest echt stoppen van zijn dokter en dat deed hij van de ene op de andere dag. Zonder wat voor probleem dan ook.

Een vriendin van mij rookte ook zeker 20 jaar. Door de week misschien 15 sigaretten, maar in het weekend ging ze vaak los en pafte dan wel 2 pakjes weg. Zij ging naar een seminar van een of andere anti-rook guru, stopte de volgende dag en heeft echt niet meer naar sigaretten getaald.

Ik zelf ben nu 10 jaar gestopt ofzo. Maar ik heb veel pogingen nodig gehad. En nog steeds kan ik in de zomer, als het een warme dag is geweest en je 's avonds laat lekker afkoelt buiten, echt nog zo'n trek hebben in een sigaret. Niet persé om de nicotine, maar gewoon omdat het ook een fijne bezigheid is. Iets om bij te mijmeren ofzo. Maar goed, ik kan die verleiding makkelijk weerstaan gelukkig.
Klik om te vergroten...
Ja, maar toch klopt je verhaal maar voor een deel als het nicotine betreft.. als je nu weer een peukje opsteekt, kan het echt zomaar zijn dat je er nooit meer mee kunt stoppen en die andere met hun "Pats Boem, klaar ermee" lopen hetzelfde gevaar.. ik ben ook meerdere keren gestopt voor 3 jaren en ook 1 ervan was een pats boem verhaal, na het lezen van de "easy way" van Allen Carr. Een geslaagde hypnose, de knop echt goed vinden.. Maar toch, het is echt een herstellen van je gedachte patroon anders.. en duurt vele maanden voordat je weer relax kunt ademen en genieten.
Je beloningssysteem heeft her-educatie nodig en lijkt echt zwaarder dan stoppen met wiet gebruik is nog altijd mijn conclusie (al heb ik nu na 53 dagen zonder wiet ook nog dipjes, maar zeker niet te vergelijken met nicotine ontwenningsverschijnselen)
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Manu76 zei:
Ja, maar toch klopt je verhaal maar voor een deel als het nicotine betreft.. als je nu weer een peukje opsteekt, kan het echt zomaar zijn dat je er nooit meer mee kunt stoppen
Klik om te vergroten...
Zoals ik schreef, heb ik ook vele stoppogingen nodig gehad. Ik ben ettelijke malen een jaar gestopt, of een half jaar of 2 jaar. Maar dan nam ik bijvoorbeeld een sigaretje voor de gezelligheid op een feestje, of omdat een man die ik leuk vond me een sigaret aanbood. En dan werden het er 2, 3. En de volgende maand weer een feestje en dan elke paar weken en op een bepaald moment ben je weekend-roker en voordat je het weet beginnen de weekends op woensdag en eindigen op dinsdag. Bekend voor velen denk ik zo. Dus het opnieuw verslaafd raken gebeurde eigenlijk nooit pats-boem bij mij. En ik stopte ook dus altijd weer op een gegeven moment.

Maar het is echt een lastige verslaving. Ik weet van een collega vroeger dat hij stoppen met roken ook moeilijker vond dan stoppen met blowen. Hij merkte op een bepaald moment dat hij zoveel blowde, omdat hij dan kon roken. Hoewel, het gaat niet alleen maar om de nicotine natuurlijk. Want dan zouden die pleisters en kauwgom gewoon heel goed helpen en zou iedereen dat kunnen nemen.

Wat ik me wel afvraag, is of je nu dan niet met een dubbele stop bezig bent. Van sigaretten èn van wiet. Want als je jointjes rookt, dan maak je die toch met sigaretten?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."