#1
Ik ben het daarmee eens in de zin van:Men laten geloven dat hij nooit bestaan heeft, was de duivels beste truc, zie
De "duivel" doet zich voor als jou. Het is de valse stem. Het is de "stem" die mensen aanspoort om datgene te doen of nemen dat plezier/voldoening op de korte termijn geeft en lijden en destructie op de lange termijn. Het is de "stem" die mensen op een dwaalspoor brengt.
In die zin geef ik bestaansrecht aan "de duivel". Die duivel is daadwerkelijk echt en ruïneert levens en families, veroorzaakt oorlogen en alle andere ellende in de wereld. Ik denk alleen niet dat het een entiteit op zichzelf is in de zin dat "hij" enige macht van zichzelf heeft. Alle macht die "de duivel" heeft, komt tot stand door ons geloven in- en opvolgen van deze valse stem. Het is er niet echt, het is een fantoom. Maar dat kan pas gezien worden als je daadwerkelijk gaat kijken naar je gedachten en beseft: dit is niet mijn eigen wens/wil. Dit is een destructief patroon dat ik aan het volgen ben. Mensen geven dat patroon hun kracht. Het terugnemen van die kracht/autoriteit, is het begin van het einde van verslaving aan dat patroon.