Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs het mogelijk fysiek (niet geestelijk!) verslaafd te raken aan 3-mmc bij *wekelijks* gebruik?

Is het mogelijk fysiek (niet geestelijk!) verslaafd te raken aan 3-mmc bij *wekelijks* gebruik?

20 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
@ns4402 je hebt al vaker gepost over allerlei gezondheidsklachten die je toeschrijft aan je gebruik van 3-mmc. Je maakt je duidelijk enorm zorgen over de nadelige gevolgen van je gebruik, maar ondertussen ga je toch steeds weer door met gebruiken. Dat is kenmerkend voor verslaving, ook al gebruik je niet vaker dan één keer per week. Dus wees voorzichtig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Meestal als men dit vraagt is het al zo ver..
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#3
ns4402 zei:
Is het mogelijk fysiek (niet geestelijk!) verslaafd te raken aan 3-mmc bij wekelijks gebruik? Ps. Ik zie nu dat er een topic verslaving is. Sorry!

ik heb in een periode van 2 jaar zo’n 70 keer gebruikt op raves in de weekenden. Ik heb geen drang naar het middel, ik denk er niet aan en had juist zin om een tijdje te stoppen. Nu ben ik ruim een maand gestopt t.o.v. bijna wekelijks gebruik. Ik merkte acne uitbraak, constipatie, honger, soms rillen, slaapproblemen en niet kunnen ontspannen. Ik dacht dat ik ziek aan het worden was, maar ik heb geen koorts of loopneus. Sinds gister en vandaag lijken ‘opeens’ mijn klachten weg te gaan. Kan het zijn dat mijn lichaam fysiek verslaafd was aan 3-mmc, en dat dit dus ontwenningsverschijnselen waren?
Klik om te vergroten...
Mijn stelling: iemand die geen drang naar een middel heeft gebruikt dat middel dan ook niet wekelijks.

Verder heeft veelvuldig 3mmc gebruik simpelweg negatieve impact op je cardiovasculaire huishouden, hormonale balans, spijsverteringsstelsel en je immuniteitssysteem. Of het een directe 'afkick' is of niet is eigenlijk irrelevant. Wekelijks aan de 3mmc is op de middellange en lange termijn gewoon schadelijk voor je lichaam.
n
ns4402Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
In de klassieke opvatting: nee, je raakt niet fysiek verslaafd aan stimulerende middelen (zoals 3-MMC, speed, of cocaine).

MAAR

Je vraagt komt vanuit de aanname dat je een strikt onderscheid kunt maken tussen lichaam en geest. In realiteit bestaat dat onderscheid niet. Intuitief zou je dat al kunnen weten. Want doordat je een drug zoals 3-MMC inneemt (lichamelijk), verandert er iets in je humeur (geestelijk). Met verslaving is die wisselwerking er dus ook!

De bijwerkingen die je noemt zijn inderdaad allemaal een gevolg van 3-MMC:

En die klachten hangen samen met het feit dat je je zenuwstelsel zo sterk hebt geprikkeld, dat je lichaam onvoldoende reageert op natuurlijke prikkels. Daardoor ontstaan de klachten die je noemt. In feite kun je dat inderdaad zien als een lichamelijke respons op gewenning aan een drug. Als je dat lichamelijke afhankelijkheid noemt, dan zou je dus best een punt hebben.

Normaal gesproken wordt er met lichamelijke verslaving bedoeld dat je last kunt krijgen van levensbedreigende ontwenningsverschijnselen. Als je verslaafd bent aan benzo's bijvoorbeeld dan kun je zware epileptische aanvallen krijgen of een hersenbloeding als je zomaar stopt met gebruiken. Bij opioïden loop je kans op een hartstilstand als je plots stopt met gebruiken. En als je zomaar stopt met GHB dan kun je in een delier terechtkomen waarin je jezelf zeer ernstig kunt bezeren zonder dat je daar controle over hebt. Daarom moet je bij zulke lichamelijke verslavende drugs heel langzaam minderen voordat je kunt stoppen.

Bij stimulerende middelen is dat niet het geval. Sterker nog: je kunt bij stimulerende middelen beter in een keer stoppen met gebruiken. Doordat drugs zoals 3-MMC cravings veroorzaken is het niet zo'n goed idee om te proberen minder te gebruiken. Dat gaat eigenlijk niet. Zodra je 3-MMC neemt wil je MEER.

Als je stopt met stimulerende drugs dan kun je eerst een opleving in vervelende effecten merken. Je bent moe, je hebt last van allerlei zware emoties, je hebt geen hongergevoel of je eet juist heel veel, je slaapt veel of kunt juist helemaal niet slapen, je kunt last krijgen van obstipatie en/of diarree, je afweersysteem werkt minder goed waardoor je gemakkelijker ziek kunt worden, en zo zijn er nog een hele trits gezondheidsklachten die je kunt ervaren bij het uitwerken van stimulerende drugs. De ernstigste klachten duren 1 tot 2 weken, en daarna wordt het snel beter. Soms kun je 6 tot 8 weken na laatste gebruik nog steeds de nasleep voelen. Daarna zou het een stuk beter moeten gaan.

Wat helpt om de vervelende klachten tegen te gaan is door goed op je slaapritme te letten. Ga op tijd naar bed, zet je wekker, en sta op als de wekker gaat (ook als je niet goed hebt geslapen). Wees actief overdag, eet gezond, zorg goed voor jezelf (tanden poetsen, douchen, opruimen, schoonmaken), en zorg voor ontspanning aan het einde van de dag (muziek maken, schilderen, wandelen, een boek lezen, thee drinken). Als je zo'n ritme goed vol blijft houden dan gaat het snel een stuk beter.
Klik om te vergroten...
Super bedankt voor je bericht!
n
ns4402Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Is het mogelijk fysiek (niet geestelijk!) verslaafd te raken aan 3-mmc bij wekelijks gebruik? Ps. Ik zie nu dat er een topic verslaving is. Sorry!

ik heb in een periode van 2 jaar zo’n 70 keer gebruikt op raves in de weekenden. Ik heb geen drang naar het middel, ik denk er niet aan en had juist zin om een tijdje te stoppen. Nu ben ik ruim een maand gestopt t.o.v. bijna wekelijks gebruik. Ik merkte acne uitbraak, constipatie, honger, soms rillen, slaapproblemen en niet kunnen ontspannen. Ik dacht dat ik ziek aan het worden was, maar ik heb geen koorts of loopneus. Sinds gister en vandaag lijken ‘opeens’ mijn klachten weg te gaan. Kan het zijn dat mijn lichaam fysiek verslaafd was aan 3-mmc, en dat dit dus ontwenningsverschijnselen waren?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
ns4402 zei:
Is het mogelijk fysiek (niet geestelijk!) verslaafd te raken aan 3-mmc bij wekelijks gebruik? Ps. Ik zie nu dat er een topic verslaving is. Sorry!
Klik om te vergroten...
In de klassieke opvatting: nee, je raakt niet fysiek verslaafd aan stimulerende middelen (zoals 3-MMC, speed, of cocaine).

MAAR

Je vraagt komt vanuit de aanname dat je een strikt onderscheid kunt maken tussen lichaam en geest. In realiteit bestaat dat onderscheid niet. Intuitief zou je dat al kunnen weten. Want doordat je een drug zoals 3-MMC inneemt (lichamelijk), verandert er iets in je humeur (geestelijk). Met verslaving is die wisselwerking er dus ook!

De bijwerkingen die je noemt zijn inderdaad allemaal een gevolg van 3-MMC:
ns4402 zei:
Ik merkte acne uitbraak, constipatie, honger, soms rillen, slaapproblemen en niet kunnen ontspannen.
Klik om te vergroten...
En die klachten hangen samen met het feit dat je je zenuwstelsel zo sterk hebt geprikkeld, dat je lichaam onvoldoende reageert op natuurlijke prikkels. Daardoor ontstaan de klachten die je noemt. In feite kun je dat inderdaad zien als een lichamelijke respons op gewenning aan een drug. Als je dat lichamelijke afhankelijkheid noemt, dan zou je dus best een punt hebben.

Normaal gesproken wordt er met lichamelijke verslaving bedoeld dat je last kunt krijgen van levensbedreigende ontwenningsverschijnselen. Als je verslaafd bent aan benzo's bijvoorbeeld dan kun je zware epileptische aanvallen krijgen of een hersenbloeding als je zomaar stopt met gebruiken. Bij opioïden loop je kans op een hartstilstand als je plots stopt met gebruiken. En als je zomaar stopt met GHB dan kun je in een delier terechtkomen waarin je jezelf zeer ernstig kunt bezeren zonder dat je daar controle over hebt. Daarom moet je bij zulke lichamelijke verslavende drugs heel langzaam minderen voordat je kunt stoppen.

Bij stimulerende middelen is dat niet het geval. Sterker nog: je kunt bij stimulerende middelen beter in een keer stoppen met gebruiken. Doordat drugs zoals 3-MMC cravings veroorzaken is het niet zo'n goed idee om te proberen minder te gebruiken. Dat gaat eigenlijk niet. Zodra je 3-MMC neemt wil je MEER.

Als je stopt met stimulerende drugs dan kun je eerst een opleving in vervelende effecten merken. Je bent moe, je hebt last van allerlei zware emoties, je hebt geen hongergevoel of je eet juist heel veel, je slaapt veel of kunt juist helemaal niet slapen, je kunt last krijgen van obstipatie en/of diarree, je afweersysteem werkt minder goed waardoor je gemakkelijker ziek kunt worden, en zo zijn er nog een hele trits gezondheidsklachten die je kunt ervaren bij het uitwerken van stimulerende drugs. De ernstigste klachten duren 1 tot 2 weken, en daarna wordt het snel beter. Soms kun je 6 tot 8 weken na laatste gebruik nog steeds de nasleep voelen. Daarna zou het een stuk beter moeten gaan.

Wat helpt om de vervelende klachten tegen te gaan is door goed op je slaapritme te letten. Ga op tijd naar bed, zet je wekker, en sta op als de wekker gaat (ook als je niet goed hebt geslapen). Wees actief overdag, eet gezond, zorg goed voor jezelf (tanden poetsen, douchen, opruimen, schoonmaken), en zorg voor ontspanning aan het einde van de dag (muziek maken, schilderen, wandelen, een boek lezen, thee drinken). Als je zo'n ritme goed vol blijft houden dan gaat het snel een stuk beter.
n
ns4402Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Damius zei:
Mijn stelling: iemand die geen drang naar een middel heeft gebruikt dat middel dan ook niet wekelijks.

Verder heeft veelvuldig 3mmc gebruik simpelweg negatieve impact op je cardiovasculaire huishouden, hormonale balans, spijsverteringsstelsel en je immuniteitssysteem. Of het een directe 'afkick' is of niet is eigenlijk irrelevant. Wekelijks aan de 3mmc is op de middellange en lange termijn gewoon schadelijk voor je lichaam.
Klik om te vergroten...
Ik ga de laatste tijd daarom vaker nuchter naar raves omdat het de gezondheidsklachten niet waard zijn. 7 uur dansen is voor een stopsporter nog lastig, dus om daar te staan is inderdaad een trigger. Ik sta op een punt dat als ik nooit meer een rave gepland zou hebben staan, ik ook nooit meer drang zou hebben, maar helaas is mijn hele sociale leven rondom raves opgebouwd, dus blijf ik om die reden gaan en niet per se de drugs. Periode van veel gebruiken ligt gelukkig lang achter me en ben er uit aan het groeien
n
ns4402Lid
01-01-2024, 00:00
#8
FredKroket zei:
Meestal als men dit vraagt is het al zo ver..
Klik om te vergroten...
Context bestaat ook. In die periode van 2 jaar ben ik steeds minder gaan gebruiken, minder drang, vaker nuchter. Nu dat ik eigenlijk helemaal geen zin meer heb en een ruim een maand ben gestopt, merkte ik deze klachten wat blijkbaar met gewenning van het zenuwstelsel/tolerantie te maken heeft en niet verslaving. Omdat ik minder merkte, had ik ook minder motivatie om te gebruiken i.p.v. meer, en ik geloof dat dat ook laat zien dat ik niet verslaafd ben
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
ns4402 zei:
Context bestaat ook. In die periode van 2 jaar ben ik steeds minder gaan gebruiken, minder drang, vaker nuchter. Nu dat ik eigenlijk helemaal geen zin meer heb en een ruim een maand ben gestopt, merkte ik deze klachten wat blijkbaar met gewenning van het zenuwstelsel te maken heeft en niet verslaving
Klik om te vergroten...
Stop er gewoon mee joh. Je voelt dat het niet goed is.
n
ns4402Lid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Stop er gewoon mee joh. Je voelt dat het niet goed is.
Klik om te vergroten...
Ik vind dat als men ermee om kan gaan en verder gezond leeft, best eens alcohol of drugs mag gebruiken. Het hoeft niet het een of het ander te zijn. Voor een verslaafde is het echter belangrijk te stoppen omdat gebruik weer tot probleemgebruik kan leiden
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
ns4402 zei:
Ik vind dat als men ermee om kan gaan en verder gezond leeft, best eens alcohol of drugs mag gebruiken. Het hoeft niet het een of het ander te zijn. Voor een verslaafde is het echter belangrijk te stoppen omdat gebruik weer tot probleemgebruik kan leiden
Klik om te vergroten...
Lees je eigen post historie maar eens terug. Stel jezelf dan maar eens de vraag hoe gezond die berichten op jou overkomen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
ns4402 zei:
Ik sta op een punt dat als ik nooit meer een rave gepland zou hebben staan, ik ook nooit meer drang zou hebben, maar helaas is mijn hele sociale leven rondom raves opgebouwd, dus blijf ik om die reden gaan en niet per se de drugs. Periode van veel gebruiken ligt gelukkig lang achter me en ben er uit aan het groeien
Klik om te vergroten...
Een belangrijk deel van je identiteit rondom drugsgebruik inrichten is een onderdeel van het probleem bij verslaving. Denk aan de roker die de gezellige gesprekken in de rookruimte mist, of de blower die niet meer weet hoe hij/zij chillt met vrienden zonder wiet. Dat zijn allemaal illusies. Je identiteit heeft niks te maken met feestjes of rookruimtes. Het kost alleen wel moeite om je te bedenken wat je gaat doen in plaats van drugs gebruiken.

Als je vrienden alleen maar ziet op feestjes, en als je ze kwijtraakt zodra je niet naar die feestjes gaat, dan zijn het geen vrienden, maar kennissen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Een belangrijk deel van je identiteit rondom drugsgebruik inrichten is een onderdeel van het probleem bij verslaving. Denk aan de roker die de gezellige gesprekken in de rookruimte mist, of de blower die niet meer weet hoe hij/zij chillt met vrienden zonder wiet. Dat zijn allemaal illusies. Je identiteit heeft niks te maken met feestjes of rookruimtes. Het kost alleen wel moeite om je te bedenken wat je gaat doen in plaats van drugs gebruiken.

Als je vrienden alleen maar ziet op feestjes, en als je ze kwijtraakt zodra je niet naar die feestjes gaat, dan zijn het geen vrienden, maar kennissen.
Klik om te vergroten...
Vage kennissen 😄
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
_shikantaza zei:
Vage kennissen 😄
Klik om te vergroten...
Wauze kennissen.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Een belangrijk deel van je identiteit rondom drugsgebruik inrichten is een onderdeel van het probleem bij verslaving. Denk aan de roker die de gezellige gesprekken in de rookruimte mist, of de blower die niet meer weet hoe hij/zij chillt met vrienden zonder wiet. Dat zijn allemaal illusies. Je identiteit heeft niks te maken met feestjes of rookruimtes. Het kost alleen wel moeite om je te bedenken wat je gaat doen in plaats van drugs gebruiken.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Ik maakte mijzelf ook eigenlijk wijs dat er geen andere werkelijkheid was dan de werkelijkheid waar ik mij in begaf. Of beter gezegd: ik wist wel dat er een andere werkelijkheid was maar ik keek daar neerbuigend op. “Saai, burgerlijk”. Terwijl ik diep van binnen jaloers was op de mensen die niet elk weekend de onhoudbare drang hadden om zich kapot te snuiven en van binnenuit te molesteren. The ignorance.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Of je er geestelijk verslaafd aan geraakt aan dit doeleffect porduct hangt van middel tot middel af. Meestal schilderen ze een lichamelijke verslaving af ens gevaarlijker dan een geetstelijke verslaving.

uit mijn eigen ervaring weet ik dat dat helemaal niet zo is. Een middel dat uitsluitend lichamelijk verslavend zijn zijn relatief gemakkelijk te behandelen. Ga naar een crisiafdeling en de dokters en verpleging houden u in het hoog terwijl ge fysiek aan het afkicken zijt. Eens de lichamelijke gevolgen wegblijven en slim genoeg bent op het opnieuw te proberen dan ben je gered.

Een psycholgische verslaving is een pak harder om van af te komen, dat zit tussen uw oren en uw hersenen kunen rare dingen doen om u er toch weer aan te krijgen. Je geraakt ervan overtuigd dat het een goed idee is te herbeginnen.

De strijd tegen psycholigische verslaving is een levenslange strijd, want zodra je een tegenslag kent is dat stemmetje weer daar dat zegt;"komaan, nog een keer, we kunnen het wel contoleren vanfaf nu"!
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#17
ns4402 zei:
Is het mogelijk fysiek (niet geestelijk!) verslaafd te raken aan 3-mmc bij wekelijks gebruik? Ps. Ik zie nu dat er een topic verslaving is. Sorry!

ik heb in een periode van 2 jaar zo’n 70 keer gebruikt op raves in de weekenden. Ik heb geen drang naar het middel, ik denk er niet aan en had juist zin om een tijdje te stoppen. Nu ben ik ruim een maand gestopt t.o.v. bijna wekelijks gebruik. Ik merkte acne uitbraak, constipatie, honger, soms rillen, slaapproblemen en niet kunnen ontspannen. Ik dacht dat ik ziek aan het worden was, maar ik heb geen koorts of loopneus. Sinds gister en vandaag lijken ‘opeens’ mijn klachten weg te gaan. Kan het zijn dat mijn lichaam fysiek verslaafd was aan 3-mmc, en dat dit dus ontwenningsverschijnselen waren?
Klik om te vergroten...
Mogelijk zijn het serotonine gerelateerde klachten. Probeer eens Tryptofaan voor het slapen gaan.
Neem dit niet de dagen voordat je 3mmc en pas 24 uur nadat je je laatste dosis 3mmc hebt genomen(gevaar!). Mocht je het weer gaan misbruiken.
Maar ik raad je af om de komende 3 tot 6 maand serotonine slurpers te nemen.
Ik ben geen arts, maar ik meen dit te herkennen bij anderen.
Zorg daarnaast ook dat je 50 ulg vitamine D per dag neemt. Van een goed merk!
Dan sluit je in ieder geval uit dat je daar een tekort van hebt. Al dan niet in combi/verhouding met een serotonine tekort.
Hoe is je stemming verder?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
ns4402 zei:
Context bestaat ook. In die periode van 2 jaar ben ik steeds minder gaan gebruiken, minder drang, vaker nuchter. Nu dat ik eigenlijk helemaal geen zin meer heb en een ruim een maand ben gestopt, merkte ik deze klachten wat blijkbaar met gewenning van het zenuwstelsel/tolerantie te maken heeft en niet verslaving. Omdat ik minder merkte, had ik ook minder motivatie om te gebruiken i.p.v. meer, en ik geloof dat dat ook laat zien dat ik niet verslaafd ben
Klik om te vergroten...
Die klachten komen door veel te veel en te vaak gebruiken, omdat je verslaafd bent.

Een maand stoppen zegt niet zo veel to be honest.

Maar you do, de meeste leden hier hebben veel ervaring met verslaving en hoe dat werkt. Mijzelf incluis.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
FredKroket zei:
Die klachten komen door veel te veel en te vaak gebruiken, omdat je verslaafd bent.

Een maand stoppen zegt niet zo veel to be honest.

Maar you do, de meeste leden hier hebben veel ervaring met verslaving en hoe dat werkt. Mijzelf incluis.
Klik om te vergroten...
Ach ja. Fase 1 = ontkenning. Die heb jij vast ook wel gehad :wink:
D
De SchurkLid
01-01-2024, 00:00
#20
ns4402 zei:
Is het mogelijk fysiek (niet geestelijk!) verslaafd te raken aan 3-mmc bij wekelijks gebruik? Ps. Ik zie nu dat er een topic verslaving is. Sorry!

ik heb in een periode van 2 jaar zo’n 70 keer gebruikt op raves in de weekenden. Ik heb geen drang naar het middel, ik denk er niet aan en had juist zin om een tijdje te stoppen. Nu ben ik ruim een maand gestopt t.o.v. bijna wekelijks gebruik. Ik merkte acne uitbraak, constipatie, honger, soms rillen, slaapproblemen en niet kunnen ontspannen. Ik dacht dat ik ziek aan het worden was, maar ik heb geen koorts of loopneus. Sinds gister en vandaag lijken ‘opeens’ mijn klachten weg te gaan. Kan het zijn dat mijn lichaam fysiek verslaafd was aan 3-mmc, en dat dit dus ontwenningsverschijnselen waren?
Klik om te vergroten...
Na ongeveer 4 a 5maanden dagelijks gebruiken kon ik min of meer cold turkey stoppen zonder al te veel problemen.
Uiteraard komen er cravings en kan je last krijgen van lichte ontwenningsverschijnselen maar niets lichamelijk.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."