Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe ik meer ben en blijf gebruiken

Hoe ik meer ben en blijf gebruiken

36 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
mistakemaker zei:
Helaas waar ik woon zou de wachttijd 6 maanden zijn. Natuurlijk veel te laat voor iemand die er diep in zit. Maar ik kan het ze helaas niet kwalijk nemen, ik woon ook maar op een rustige plek waar iedereen naar dezelfde GGZ word gestuurd.

Inmiddels heb ik alles opgekropt en heb ik moeite met praten over van alles, ik weet niet meer wat ik moet zeggen, wat ik 6 maanden geleden wel wist.
Klik om te vergroten...
Ik dacht dus zelf ook idd aan een wachttijd van 6 maanden. Dat heb ik wel vaker gehoord in mijn omgeving. Een wachttijd van 1 jaar is wel heel extreem.

Zelf heb ik vanwege de lange wachttijden vorige week een intake gesprek aangevraagd en gehad bij een therapeut. Kost dus €45 zonder enige vergoeding. Een normale sessie €90..Ik was niet tevreden over deze dame en probeer misschien binnenkort nog een andere therapeut. Maar het blijft erg duur en ik zit ook niet echt goed bij kas..dus..

Wens je hoe dan ook veel sterkte in deze moeilijke tijd. Doe aub iets met de vele goede adviezen die hier al gegeven zijn. Ik weet nu even niet wat ik daar nog aan toe kan voegen.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#2
Deadwing zei:
Ja, helemaal mee eens. Absurd dat we zoveel moeten betalen terwijl een verzekering elke maand al zo duur is.,Kan daar met mijn verstand niet bij.

Ik kan me erg vergissen maar volgens mij zijn lange wachttijden niet alleen van de laatste tijd en waren behandelingen in de jaren 70 tot en met 90 zeker niet beter dan nu. Maar niemand hoefde toen zes maanden of zelfs een jaar te wachten en het werd vergoed. Toch wel grote verschillen met nu.
Klik om te vergroten...
Ja voor niets gaat de zon op.
Hoe zou je dit anders willen doen dan? Alles gratis maken of de helft goedkoper? Waar haal je dat dan weer weg? Zorg voor iedereen met 20% omhoog? Om zo de kosten te compenseren die gemaakt worden?

Kan je niet net zoals voor de fysio in je zorgpakket extra verzekering voor dit soort zaken?
m
mistakemakerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Deadwing zei:
Ik dacht dus zelf ook idd aan een wachttijd van 6 maanden. Dat heb ik wel vaker gehoord in mijn omgeving. Een wachttijd van 1 jaar is wel heel extreem.

Zelf heb ik vanwege de lange wachttijden vorige week een intake gesprek aangevraagd en gehad bij een therapeut. Kost dus €45 zonder enige vergoeding. Een normale sessie €90..Ik was niet tevreden over deze dame en probeer misschien binnenkort nog een andere therapeut. Maar het blijft erg duur en ik zit ook niet echt goed bij kas..dus..
Klik om te vergroten...
Dit is ook de reden waarom ik zolang heb gewacht. Ik heb zelf helemaal niet zoveel geld om te besteden en ik vind het maar belachelijk dat je zoveel moet betalen voor geestelijke gezondheidszorg.
Deadwing zei:
Wens je hoe dan ook veel sterkte in deze moeilijke tijd. Doe aub iets met de vele goede adviezen die hier al gegeven zijn. Ik weet nu even niet wat ik daar nog aan toe kan voegen.
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt. Ik hoop dat je in de toekomst (zo snel mogelijk) ook ergens terecht kunt waar je veel aan hebt. Ik wens jou ook veel sterkte toe.

Als ik de wereld en de mensen om me heen mag geloven (wat erg lastig is) word het uiteindelijk beter.. dus daar hou ik aan vast
m
mistakemakerLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Er is een oplossing, iedereen kan stoppen met gebruiken, het verlangen om te gebruiken kwijtraken en een nieuwe manier van leven vinden.

En voor mij betekende dat, dat ik weer terug verliefd raakte op het leven. Dat wil niet zeggen dat elke dag een feestje is. Ik heb ook echt wel lastige of minder leuke dagen. Maar mijn leven nu is zoveel mooier geworden dan ik een paar jaar geleden had durven dromen.

Voor mij is dat voornamelijk gekomen door weer ècht in verbinding te komen met andere mensen. Omdat dat is wat ik veelal deed, mezelf isoleren. Ik had mezelf aangeleerd om niet te praten over mijn problemen of emoties. Ik vond dat ik alles zelf moest oplossen. Maar daarmee maakte ik het mezelf zo ontzettend moeilijk.

Ik heb nu geleerd om stapje voor stapje over die dingen te praten. En dat zorgde ervoor dat anderen ook kwetsbare dingen met me terug gingen delen. En zo ontstond er een steeds sterkere emotionele band.
Klik om te vergroten...
Ik hoop ook in die oplossing, maar in mijn geval zijn mijn problemen al vanaf jongs af aan begonnen en heb ik sindsdien al geen levenslust. Ik besefte me pas hoe goed ik het eigenlijk had toen mijn vader er nog was.
Om mij heen probeer ik te praten over de situatie, maar niemand begrijpt er iets van omdat ze nog nooit zo’n emotionele band hebben ervaren.

LucidLucy zei:
Het overgrote deel van mijn vrienden, van de mensen met wie ik die verbinding heb, heb ik leren kennen via NA en CA. Toen ik stopte met gebruiken was er weinig meer van mij en mijn identiteit over. Ik had nog wel 'vrienden', maar ze gebruikten allemaal en ik had niet die emotionele connectie met hun die ik nodig had.

Die nieuwe banden opbouwen heeft veel tijd gekost. Was ook niet eenvoudig. Ik moest ècht leren om te praten. Om dingen anders te doen. Dat was niet altijd makkelijk en ik had er zéker niet altijd zin in. Maar ik heb er zoveel moois voor terug gekregen. En dat gun ik jou ook! ♥️
Klik om te vergroten...
Echt fijn om te horen ❤️

LucidLucy zei:
Toen ik hoorde dat mijn vader ongeneeslijk ziek was, inmiddels vier en een half jaar geleden, nam mijn gebruik een enorme vlucht. Hij is een jaar later overleden toen ik in de kliniek zat. Dat was pittig en ik mis hem soms nog steeds. Maar het slijt wel over tijd. Zeker de dagen die iets betekenden (sterfdatum, geboortedatum, kerst, e.d.) heb ik onbewust nog vaak last hiervan. Inmiddels weet ik dat ik dan wat aandacht moet besteden aan hem te herinneren. En om te praten over wat ik voel of ervaar. Op die manier krijg ik de verlichting die de drugs me beloofden, maar me uiteindelijk niet meer gaven.

Gebruik zéker de professionele hulp. Als je in een depressie zit, zal medicatie waarschijnlijk verstandig zijn. Maar laat het daar alsjeblieft niet bij. Ga ook aan jezelf werken. Eventueel met een kliniek, met hulp van de meetings. Maar bouw een netwerk om jezelf heen met wie je die verbindingen aan kan gaan. En met wie je je gevoelens kan delen. Verbinding maakt het leven zoveel leuker. En in lastige periodes draaglijker.
Klik om te vergroten...
Ik wil graag verder geholpen door meetings, evt een kliniek. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen.. Ik hoop dat de psychiater al een stuk zal helpen.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
mistakemaker zei:
Dit is ook de reden waarom ik zolang heb gewacht. Ik heb zelf helemaal niet zoveel geld om te besteden en ik vind het maar belachelijk dat je zoveel moet betalen voor geestelijke gezondheidszorg.
Klik om te vergroten...
Ja, helemaal mee eens. Absurd dat we zoveel moeten betalen terwijl een verzekering elke maand al zo duur is.,Kan daar met mijn verstand niet bij.

Ik kan me erg vergissen maar volgens mij zijn lange wachttijden niet alleen van de laatste tijd en waren behandelingen in de jaren 70 tot en met 90 zeker niet beter dan nu. Maar niemand hoefde toen zes maanden of zelfs een jaar te wachten en het werd vergoed. Toch wel grote verschillen met nu.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
mistakemaker zei:
Ik wil graag verder geholpen door meetings, evt een kliniek. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen.. Ik hoop dat de psychiater al een stuk zal helpen.
Klik om te vergroten...
Zou idd nog even wachten met meetings en eerst kijken wat de psychiater zegt. Die kan je waarschijnlijk ook wel enige info over meetings en dergelijke geven.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#7
mistakemaker zei:
Heel erg bedankt. Ik hoop dat je in de toekomst (zo snel mogelijk) ook ergens terecht kunt waar je veel aan hebt. Ik wens jou ook veel sterkte toe.
Klik om te vergroten...
Dank je wel.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
annihilation zei:
Ja voor niets gaat de zon op.
Hoe zou je dit anders willen doen dan? Alles gratis maken of de helft goedkoper? Waar haal je dat dan weer weg? Zorg voor iedereen met 20% omhoog? Om zo de kosten te compenseren die gemaakt worden?

Kan je niet net zoals voor de fysio in je zorgpakket extra verzekering voor dit soort zaken?
Klik om te vergroten...
Beetje kort door de bocht reactie van je ..vind je dat zelf ook niet?

Heb ik het gehad over dat alles gratis moet zijn..en zelfs met extra aanvulling in je zorgpakket moet je meestal flink bijbetalen..
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Beetje kort door de bocht reactie van je ..vind je dat zelf ook niet?

Heb ik het gehad over dat alles gratis moet zijn..en zelfs met extra aanvulling in je zorgpakket moet je meestal flink bijbetalen..
Klik om te vergroten...
Nou ja ik kan er wel omheen lullen maar dat helpt toch ook niet?

Ja dan alsnog. Hoe wil je dit dan bekostigen? Links of rechtsom zal de persoon in kwestie hiervoor opdraaien lijkt mij. Want wie moet het dan betalen?

Maar als je eigen risico op is dan worden bepaalde dingen toch ook gewoon vergoed?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
annihilation zei:
Nou ja ik kan er wel omheen lullen maar dat helpt toch ook niet?

Ja dan alsnog. Hoe wil je dit dan bekostigen? Links of rechtsom zal de persoon in kwestie hiervoor opdraaien lijkt mij. Want wie moet het dan betalen?

Maar als je eigen risico op is dan worden bepaalde dingen toch ook gewoon vergoed?
Klik om te vergroten...
Het ging er hier op de eerste plaats om waarom die wachttijden bij de ggz zo lang zijn terwijl we al zo veel betalen. Niemand heeft in dit draadje gezegd dat het allemaal gratis zou moeten zijn. En we betalen allemaal heel veel en dan regent het nog klachten over de ggz..Zelf gelukkig geen ervaring met ze maar ik ken een aantal mensen die bij de ggz zitten en daar is er maar een van die niet ontevreden over deze instantie is.

Akkoord, we moeten nu eenmaal veel betalen voor zorg, maar mogen we dan ook nog een beetje redelijke behandeling verwachten en geen wachttijden van een jaar…?En dan heb ik het hier nu dus alleen over de geestelijke gezondsheidszorg.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
GGZ wordt pas vergoed als je:
1. Een verwijzing hebt van de huisarts
2. Je een diagnose hebt waarvoor je de behandeling krijgt. (Al weet ik die laatste niet 100% zeker. Volgens mij wordt er wel het e.e.a. vergoed zonder diagnoses. POH wordt ook vergoed en daarover betaal je zelfs geen eigen risico)

Er zijn uiteindelijk wel wat nuance verschillen in wat wel en niet vergoed wordt. Ik heb voor mijn GGZ hulp niets hoeven te betalen, behalve mijn eigen risico, het vliegticket naar Zuid-Afrika en medische borg voor daar. Kosten die ik niet meer dan normaal vind. Voor de rest zijn al mijn trajecten vergoed geweest.

Dat er veel slechte zorg wordt geleverd in de GGZ is helaas een feit. Neemt niet weg dat er ook heel veel goede zorg wordt geleverd. Maar het kan lonen om zelf je eigen research te doen naar welke instelling je wilt om vervolgens bij je Huisarts voor die instelling een verwijzing te vragen.

De meesten hier in de buurt worden ook naar die ene grote GGZ instelling gestuurd. Het lijkt wel of sommige artsen geen andere instellingen kennen. Maar meestal als je met een redelijk voorstel komt, wordt er wel naar geluisterd hoor.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
LucidLucy zei:
GGZ wordt pas vergoed als je:
1. Een verwijzing hebt van de huisarts
2. Je een diagnose hebt waarvoor je de behandeling krijgt. (Al weet ik die laatste niet 100% zeker. Volgens mij wordt er wel het e.e.a. vergoed zonder diagnoses. POH wordt ook vergoed en daarover betaal je zelfs geen eigen risico)

Er zijn uiteindelijk wel wat nuance verschillen in wat wel en niet vergoed wordt. Ik heb voor mijn GGZ hulp niets hoeven te betalen, behalve mijn eigen risico, het vliegticket naar Zuid-Afrika en medische borg voor daar. Kosten die ik niet meer dan normaal vind. Voor de rest zijn al mijn trajecten vergoed geweest.

Dat er veel slechte zorg wordt geleverd in de GGZ is helaas een feit. Neemt niet weg dat er ook heel veel goede zorg wordt geleverd. Maar het kan lonen om zelf je eigen research te doen naar welke instelling je wilt om vervolgens bij je Huisarts voor die instelling een verwijzing te vragen.

De meesten hier in de buurt worden ook naar die ene grote GGZ instelling gestuurd. Het lijkt wel of sommige artsen geen andere instellingen kennen. Maar meestal als je met een redelijk voorstel komt, wordt er wel naar geluisterd hoor.
Klik om te vergroten...
Problemen spelen ook meer bij de specialistische GGZ. Daar zijn de wachtlijsten vaak lang. Mensen die zich aanmelden worden ook vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Bij middelengebruik en onderliggende stoornissen kan bijvoorbeeld gebeuren dat GGZ-instellingen vaak naar elkaar wijzen. Bijvoorbeeld dat eerst de verslaving behandeld moet worden, maar dat kan niet want er spelen nog te veel trauma's. En dan moet je wachten op die ene plek die allebei tegelijk doet..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Problemen spelen ook meer bij de specialistische GGZ. Daar zijn de wachtlijsten vaak lang. Mensen die zich aanmelden worden ook vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Bij middelengebruik en onderliggende stoornissen kan bijvoorbeeld gebeuren dat GGZ-instellingen vaak naar elkaar wijzen. Bijvoorbeeld dat eerst de verslaving behandeld moet worden, maar dat kan niet want er spelen nog te veel trauma's. En dan moet je wachten op die ene plek die allebei tegelijk doet..
Klik om te vergroten...
Dit verklaart dan waarschijnlijk ten dele de lange wachtlijsten. Erg gecompliceerd allemaal. Je zou denken dat het toch mogelijk moet zijn om het wat eenvoudiger te maken.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deadwing zei:
Dit verklaart dan waarschijnlijk ten dele de lange wachtlijsten. Erg gecompliceerd allemaal. Je zou denken dat het toch mogelijk moet zijn om het wat eenvoudiger te maken.
Klik om te vergroten...
Ik weet geen cijfers dus dit is een aanname. Maar ik heb het idee dat de mensen die zorg nodig zijn behoorlijk in aantal gestegen is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Deadwing zei:
Dit verklaart dan waarschijnlijk ten dele de lange wachtlijsten. Erg gecompliceerd allemaal. Je zou denken dat het toch mogelijk moet zijn om het wat eenvoudiger te maken.
Klik om te vergroten...
Dat kan, maar dan zouden protocollen losser moeten worden. Het nadeel is dat je dan minder evidence-based kan werken. Dat is wat erachter zit: we stellen heel hoge eisen aan de goedkeuring van bepaalde behandelingen. Daar moet heel veel bewijs voor zijn.

Een extra moeilijkheid daarvan is dat je dan ook zeer gespecialiseerd personeel nodig hebt. Dat is weer een extra aanleiding voor wachtlijsten: het is moeilijk om geschikt personeel te vinden.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
annihilation zei:
Maar ik heb het idee dat de mensen die zorg nodig zijn behoorlijk in aantal gestegen is.
Klik om te vergroten...
Dat idee heb ik ook en met mij velen. Ik denk ook dat het aantal mensen die tijdens en na COVID mentale hulp nodig hadden enorm is gestegen. Vooral door de lockdowns, oorlogen en almaar stijgende kosten.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
Herkenbaar. Je mag me een pb sturen. Vergelijkbare levensfasen gehad

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."