Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHardstyle Origins

Hardstyle Origins

361 antwoorden
37 weergaven
18-5-2026
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zanza zei:
Ik hoor uberhaupt geen vocaal op dat tijdstip😅 desalniettemin lijkt het me gek dat er in een oude hardcore set de term tatanka wordt geroepen. Althans, in de zin van dat de dj tatanka ermee bedoeld wordt
Klik om te vergroten...
Ik kan het ook niet geloven, maar hij zegt het echt. Het kan bijna niet missen dat ie echt tatanka. Maar als ie het niet zegt dan is het een mamma appelsap.

Ik had trouwens de verkeerde link geplaatst, hier onder is de goede wederom 2:50

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
alles gaat voorbij zei:
Ik kan het ook niet geloven, maar hij zegt het echt. Het kan bijna niet missen dat ie echt tatanka. Maar als ie het niet zegt dan is het een mamma appelsap.

Ik had trouwens de verkeerde link geplaatst, hier onder is de goede wederom 2:50

Klik om te vergroten...
Volgens mij is het meer iets van "da de de devil down". Dit nummer is van core pusher van het (wel italiaanse) hardcore label traxtorm records van (de legendarische) The Stunned Guys. Maar dit heeft geen enkele connectie met tatanka of zijn stijl. Ik gok op bovenstaande
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zanza zei:
Volgens mij is het meer iets van "da de de devil down".
Klik om te vergroten...

Ik denk er toch duidelijk een K in te horen. En ander zou het sowieso da da da moeten zijn toch?
Wat vind je van de rest van het plaatje?

Ik zie de link ook niet tussen die 2 maar dit zijn wel leuke dingen om uit te zoeken.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#4
alles gaat voorbij zei:
Ik denk er toch duidelijk een K in te horen. En ander zou het sowieso da da da moeten zijn toch?
Wat vind je van de rest van het plaatje?

Ik zie de link ook niet tussen die 2 maar dit zijn wel leuke dingen om uit te zoeken.
Klik om te vergroten...
Ja ik kén de plaat zelfs😅 is een relatief bekende plaat uit die tijd wel namelijk. Naast mijn voorliefde voor (early) hardstyle, heeft mijn hart ook nog een klein plekje voor millennium hardcore (en een beetje early hardcore).

Maar wat betreft de lyrics... ja idk. Misschien een italiaans spraakgebrek haha
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zanza zei:
Ja ik kén de plaat zelfs😅 is een relatief bekende plaat uit die tijd wel namelijk. Naast mijn voorliefde voor (early) hardstyle, heeft mijn hart ook nog een klein plekje voor millennium hardcore (en een beetje early hardcore).
Klik om te vergroten...

Ik zit me dus de heletijd af te vragen wat voor stijl die hele set van Dana is. En wat ze hier nou precies heeft gedaan. Want ik denk dat hier ook heel veel voorbereiding in zit. Sws anders weet die mc ook niet wanner hij iets kan zeggen.
En ik heb bijna alle platen uit deze set los gedownload en zijn stuk voor stuk platen waar je U tegen zegt : Danamite!


Maar die set, volgensmij is het old style. Meen ik me te herinneren van vroeger.
Het is ivg geen hardcore. Maar wat ik er zo bijzonder aan vind, is dat ik door deze set wel het hardcore gevoel begrijp. (Want ik hou namelijk niet van echte hardcore)
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#6
alles gaat voorbij zei:
Want ik hou namelijk niet van echte hardcore)
Klik om te vergroten...
Ik vind dit een bijzondere uitspraak. Omdat hardcore als term enorm overkoepelend is, zoals dat met hardstyle ook gebeurd is, zoals in dat artikel op hardtraxx wordt vermeld, alleen op een wat andere manier.

Hardcore is eigenlijk alle muziek die sinds de jaren 90 tot nu gemaakt is en wordt, met een aantal typische kenmerken die je in alle stijlen wel kan terughoren, maar ook allen kenmerken hebben van de specifieke vorm van hardcore. Terror, speedcore, early hardcore, millennium hardcore, uptempo hardcore etc etc is allemaal hardcore. Das nog veel breder dan de term hardstyle. Dus om te zeggen "ik houd niet van hardcore" kan eigenlijk niet (want wat bedoel je dan?). Tenzij je van geen van alle subgenres houdt natuurlijk.


alles gaat voorbij zei:
Maar die set, volgensmij is het old style
Klik om te vergroten...
Ja, volgens mij is oldstyle geen "officiële" term. Oldschool, early hardcore en early rave zijn termen van de vormen hardcore uit de 90's. Ik zou deze set als early hardcore beschouwen iig.
Edit: bij nader inzien hoor ik ook een vroeg stadium van millennium hardcore voorbij komen. Het is een beetje een boeltje van van alles uit die tijd, en van daarvoor
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zanza zei:
Ik vind dit een bijzondere uitspraak. Omdat hardcore als term enorm overkoepelend is, zoals dat met hardstyle ook gebeurd is, zoals in dat artikel op hardtraxx wordt vermeld, alleen op een wat andere manier.

Hardcore is eigenlijk alle muziek die sinds de jaren 90 tot nu gemaakt is en wordt met een aantal typische kenmerken die je in alle stijlen wel kan terughoren, maar ook allen kenmerken hebben van de specifieke vorm van hardcore. Terror, speedcore, early hardcore, millennium hardcore, uptempo hardcore etc etc is allemaal hardcore. Das nog veel breder dan de term hardstyle. Dus om te zeggen "ik houd niet van hardcore" kan eigenlijk niet (want wat bedoel je dan?). Tenzij je van geen van alle subgenres houdt natuurlijk.
Klik om te vergroten...

Ja en nee.
Voor mij heeft echte hardcore een kale harde kern, met weinig muzikale aankleding. Eigenlijk zit er niet heel veel muziek in. Het had ook kaalcore kunnen heten.

Maar volgens jou retoriek houd ik van “muzikale” hardcore.
Zanza zei:
Ja, volgens mij is oldstyle geen "officiële" term. Oldschool, early hardcore en early rave zijn termen van de vormen hardcore uit de 90's. Ik zou deze set als early hardcore beschouwen iig.
Klik om te vergroten...

Vgls mij is de echte early hardcore hele rauwe en kale rotterdamse hardcore. Dat lijkt niet op deze set.
Maar wat als early hardcor word beschouwd is niet die rotterdamse. Maar als de stijl early is, dan “was” het dus nieuwe muziek in de stijl van early hardcore?
En wat ik ook bijzonder vind aan deze set is dat hij thuis goed klinkt, dat doen de meeste live sets niet. Die live sets die het thuis ook goed doen zijn heel moeilijk te vinden vind ik.
Vaak zijn het de compilatie cd’s die het thuis wel goed doen zoals die studioalbums van Qlimax.
Ik ben dus heel erg benieuwd waar hem dat nou in zit, zal de opbouw anders zijn of zo iets?

Edit: dit word idd ook vaak milenium hardcore genoemd
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
alles gaat voorbij zei:
kaalcore
Klik om te vergroten...
😂 haha ja. De basics. Maar heb je een voorbeeld van wat je specifiek bedoelt met deze term?

alles gaat voorbij zei:
“muzikale” hardcore.
Klik om te vergroten...
alles gaat voorbij zei:
Edit: dit word idd ook vaak milenium hardcore genoemd
Klik om te vergroten...
Jup. Ontstaan toen de hardcore "dood" was en dus ook de hardstyle ontstond. Vandaar de naam ook. Producties ontstaan rondom het millennium en ongeveer 10 a 15 jaar lang geproduceerd zijn en toen vaak als "gewone hardcore" werd beschouwd.

alles gaat voorbij zei:
Vgls mij is de echte early hardcore hele rauwe en kale rotterdamse hardcore. Dat lijkt niet op deze set.
Klik om te vergroten...
Hmm ja en nee. Vanuit de nederlandse en specifiek idd de rotterdamse hardcore wel idd. Maar jongens als DJ Promo of DJ Vince bijvoorbeeld, hadden wel echt een ander geluid in dezelfde tijd. DJ Panic (wel rotterdams) had dan weer veel echte early rave kenmerken. Nja, je ziet. Het is wat ingewikkeld wat dat betreft als je het mij vraagt.
alles gaat voorbij zei:
En wat ik ook bijzonder vind aan deze set is dat hij thuis goed klinkt, dat doen de meeste live sets niet. Die live sets die het thuis ook goed doen zijn heel moeilijk te vinden vind ik.
Klik om te vergroten...
Ja het zou kunnen zijn dat het een heropname is. Want meestal zijn opgenomen livesets van erg lage kwaliteit. Zeker toen. Maar dit weet ik niet zeker. Ik luister om die reden ook zelden echte livesets. Pijn aan je oren.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#9
alles gaat voorbij zei:
Want ik denk dat hier ook heel veel voorbereiding in zit. Sws anders weet die mc ook niet wanner hij iets kan zeggen.
Klik om te vergroten...
Nog even over dit: dj's bereiden heel vaak hun set volledig voor. Uitzonderingen daargelaten. Nu nog meer dan vroeger hoor. Maar vaak weet een dj wel wat ie ongeveer of helemaal gaat draaien. Zeker op de grote gigs. Maar op kleinere feestjes, zeker vroeger, pakte de dj gewoon een platentas in en keek waar het publiek behoefte aan had. Das tegenwoordig echt minder. Totaal uitgeplozen sets. Veel saaier. Dat een mc weet wannier ie wat kan zeggen heeft met niets anders te maken met het feit dat de mc de muziek gewoon ook kent en dus weet wanneer een break komt of er een climax aan zit te komen
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zanza zei:
Producties ontstaan rondom het millennium en ongeveer 10 a 15 jaar lang geproduceerd zijn en toen vaak als "gewone hardcore" werd beschouwd.
Klik om te vergroten...

Niet in mijn kring, een vriend van mij draaide hardcore en hij zei dus dat die set geen echte hardcore was.
Zanza zei:
😂 haha ja. De basics. Maar heb je een voorbeeld van wat je specifiek bedoelt met deze term?
Klik om te vergroten...

Het klopt niet want het is niet helemaal kaal natuurlijk.
Maar de meeste hardcore valt er wel onder denk ik Het klinkt meer als herrie, het schuurt, het is niet opgepoetst en niet warm, het heeft (vaak) ook iets engs, intimiderends.

Zanza zei:
Ja het zou kunnen zijn dat het een heropname is. Want meestal zijn opgenomen livesets van erg lage kwaliteit. Zeker toen. Maar dit weet ik niet zeker. Ik luister om die reden ook zelden echte livesets. Pijn aan je oren.
Klik om te vergroten...

Vaag dat die kwaliteit zo slecht is, je zou verwachten dat ze vanaf de apparatuur opgenomen worden toch?
Zanza zei:
Dat een mc weet wannier ie wat kan zeggen heeft met niets anders te maken met het feit dat de mc de muziek gewoon ook kent en dus weet wanneer een break komt of er een climax aan zit te komen
Klik om te vergroten...

Misschien dat de meeste mc’s het freestyle doen en dat het daarom altijd zo slecht klinkt. Maar de mc in deze set klinkt zo goed, dat moet haast wel voorbereid zijn. Dit is ook de enig set waarbij ik de mc wel kan waarderen.

Wat ik ook heel gek vind is; elke keer als hij Dana ophemelt, dan voel ik mij stoer😂 En dat word dan weer versterkt door de muziek die er na komt.
“Coming down live from the main stage, here is Lady Dana!!”
Het slaat eigenlijk nergens op want, het is niet alsof ze net binnnen komt, ze was er de hele set al.

Zanza zei:
Maar vaak weet een dj wel wat ie ongeveer of helemaal gaat draaien. Zeker op de grote gigs.
Klik om te vergroten...

Ja, of ze bereiden het begin en einde voor en houden een paar plekken open die ze op gevoel doen.
Zanza zei:
Maar op kleinere feestjes, zeker vroeger, pakte de dj gewoon een platentas in en keek waar het publiek behoefte aan had.
Klik om te vergroten...

Ik was een keer in the bridge in Duitsland, want daar zou Buzzfuzz draaien. Maar er kwam bijna niemand op af er was maar een handje vol mensen. Maar ondanks dat, toen Buzzfuzz kwam, met de eerste plaat die hij opzette sloeg de sfeer direct om. En dat deed hij met deze plaat:
(Tot dat moment wist ik niet dat dat zon vette plaat was)

e
eve's second dropLid
01-01-2024, 00:00
#11
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
alles gaat voorbij zei:
Het klopt niet want het is niet helemaal kaal natuurlijk.
Maar de meeste hardcore valt er wel onder denk ik Het klinkt meer als herrie, het schuurt, het is niet opgepoetst en niet warm, het heeft (vaak) ook iets engs, intimiderends.
Klik om te vergroten...
Ahja. Snap wel wat je hiermee bedoelt. Vaak hoe later het wordt, hoe meer de muziek deze kant op gaat op de hardcorefeestjes destijds (wrs nog). Ik houd wel van beiden moet ik zeggen. De term Darkcore is ook bedacht om binnen de millenium stroming de hardere kant aan te geven. Zoek maar eens wat van bijvoorbeeld E-noid of Daymar op. En het Enzyme label ook. Hoewel daar wel ruimte is voor veel verschillende stijlen hardcore uit die periode, kun je daar wel echt die specifieke Enzyme stijl in herkennen. Namen als Nosferatu, Endymion, Ophidian en natuurlijk Ruffneck.
alles gaat voorbij zei:
Vaag dat die kwaliteit zo slecht is, je zou verwachten dat ze vanaf de apparatuur opgenomen worden toch?
Klik om te vergroten...
Mja ik zou het echt niet weten eigenlijk... Sws vond ik het altijd vreemd dat er maar zo beperkt livesets beschikbaar waren. Waarom neem je niet elke set van elke zaal op van een grote party en breng je dat (al dan niet tegen betaling) uit??

alles gaat voorbij zei:
Ik was een keer in the bridge in Duitsland, want daar zou Buzzfuzz draaien. Maar er kwam bijna niemand op af er was maar een handje vol mensen. Maar ondanks dat, toen Buzzfuzz kwam, met de eerste plaat die hij opzette sloeg de sfeer direct om. En dat deed hij met deze plaat:
(Tot dat moment wist ik niet dat dat zon vette plaat was)
Klik om te vergroten...
Huh? Haha wat gaaf wel! Buzzfuzz is ook wel echt een diehard zeg. Die man draait nog steeds 3 boekingen per weekend ofzo. Al meer dan dertig jaar holy shit.

Leuk om te kijken voor je is misschien Thunderdome never dies (niet te verwarren met Hardcore never dies, die vorig jaar uitkwam). Geeft een erg leuk beeld over het ontstaan en vervolg van thunderdome an sich. Maar ook hoe dit wereldje toch zo absurd ontstaan is. Krijg bij dit soort docus echt weemoed naar oude tijden ook hoor😂
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13




Hier paar voorbeelden van enzyme. Hard, rauw, soms toch een fijne melodie, veel wisselend bpm per track. Echt van 140 tot 220 bpm. Echt een typische sound iig. Is wel mijn favoriete allround millennium label
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik geloof dat ik 1 set heb van rond die tijd die ik wel ok vind, van nosferatu en megashire op moh.
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#15
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zanza zei:
Ahja. Snap wel wat je hiermee bedoelt. Vaak hoe later het wordt, hoe meer de muziek deze kant op gaat op de hardcorefeestjes destijds (wrs nog). Ik houd wel van beiden moet ik zeggen.
Klik om te vergroten...

Volgens mij en voor mij is echte hardcore alleen maar leuk met xtc op, mijn vrienden draaide het vroeger veel, en dan was het wel leuk. Maar tegenwoordig als ik speed heb gehad, dan moet ik er niks van hebben.

Maar jij kunt echte hardcore dus wel waarderen.
Ik herinner me opeens dat ik vroeger een keer op de lsd er naar luisterde en toen besefte en hoorde ik ineens de schoonheid die in zit.


Owja, dr is ook nog zoiets als artcore, dat vind ik ook mooi.

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
Ik herinner me opeens dat ik vroeger een keer op de lsd er naar luisterde en toen besefte en hoorde ik ineens de schoonheid die in zit.
Klik om te vergroten...
Zoals wel vaker met middelen op. Klinkt alles net wat anders. Je hoort dingen die je anders niet hoort idd.
alles gaat voorbij zei:
Maar jij kunt echte hardcore dus wel waarderen.
Klik om te vergroten...
Ja wat is echte hardcore?😅 maar ja, ik kan het meeste wel waarderen. Met name dus de millennium hardcore tijd. Same era als de early en classic hardstyle. Ging hand in hand destijds op de feestjes ook wel.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zanza zei:




Hier paar voorbeelden van enzyme. Hard, rauw, soms toch een fijne melodie, veel wisselend bpm per track. Echt van 140 tot 220 bpm. Echt een typische sound iig. Is wel mijn favoriete allround millennium label
Klik om te vergroten...

Is dit ook millennium muziek? Want er zit zon knetterend geluid achter de bas, dat is toch juist ook van deze tijd?
Geen fijne sound naar mijn smaak.

Zanza zei:
Ja wat is echte hardcore?😅
Klik om te vergroten...

Alle hardcore waar ik niet van hou.
Dat ligt wat genunceerder, misschien klopt het als ik het andersom zeg:
als ik het mooi vind dan kan het geen echte hardcore zijn.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#19
alles gaat voorbij zei:
Is dit ook millennium muziek? Want er zit zon knetterend geluid achter de bas, dat is toch juist ook van deze tijd?
Geen fijne sound naar mijn smaak.
Klik om te vergroten...
Ja. Dit is ook millennium hardcore. Mijn favoriete zelfs. Dit is van het Enzyme label (en sublabels) het combineert darkcore en hardcore en de kicks zijn behoorlijk distorted idd.

Heel anders dan bijvoorbeeld:

Wat gok ik dan wel weer meer bij jouw voorkeur past.

Wat het Enzyme label zo goed maakt, imo, is de originaliteit. Echt een andere sound dan andere labels. En kwalitatief gewoon erg sterk. Maar is wel een kwestie van smaak allemaal natuurlijk. Denk idd dat wanneer je niet per se van hardcore houdt, maar zo nu en dan een plaatje kan waarderen, dit (enzyme) wat te heftig is inderdaad en dat zo'n plaat als hierboven meer bij je past.


Ik vind dit echt meesterwerken. Hard, rauw en toch melodieus.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vraag anders @XMR voor wat plaatjes van de uptempo van nu. Dan schrik je je pas een hoedje😅🤭

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."