Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHardstyle Origins

Hardstyle Origins

361 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
A-lusion aan het werk

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zanza zei:
Ja klopt. Ze was niet echt een vooraanstaand producer.
Klik om te vergroten...

Aan de ene kant gek als je zoveel feeling hebt voor die muziek.
Aan de andere kant, al die producers die zijn doorgebroken en daar een dj carriere aan over houden die maken ook vaak maar 1 top plaat toch?

Maar nu gaat het over smaak, dus dan word het een lastige discussie/gesprek denk ik.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
alles gaat voorbij zei:
Aan de andere kant, al die producers die zijn doorgebroken en daar een dj carriere aan over houden die maken ook vaak maar 1 top plaat toch?
Klik om te vergroten...
Nee. Zeker hedendaags zijn dj's ook producers. Al een jaar of 20 is het (op hardstyle gebied tenminste) een duojob. Het klopt wel dat een producers dan doorbreekt met 1 plaat, maar vervolgens gedurende de carriere blijft produceren en hele albums produceert zelfs. Dat was begin '00s wel anders. Toen waren er meer dj's die echt plaatjes draaiden. Later werd produceren veel belangrijker, omdat je dan naam kon maken in de scene vanwege de bekendheid omtrent een plaatje. Daarom lieten de dj's die niet konden of wilden produceren dit ook over aan ghostproducers, anders werd je uit de markt gedrukt
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#4
Maar zij producers ook automatisch goede dj’s?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
alles gaat voorbij zei:
Maar zij producers ook automatisch goede dj’s?
Klik om te vergroten...
Meestal niet helaas. Sterker nog: echt goede dj's zijn op 2 handen te tellen binnen dit genre imo.

Wat ik eerder al uitlegde, is dat men dat ook helemaal niet interssant meer vindt. Het dj vak om als toeschouwer te aanschouwen. Platen zijn niet voor niets nog maar 3 minuten. Veelal zonder in- en outro. Paar claps en een drop om in te mixxen. Dat kan iedereen. 30 platen in een uur wil men horen. Niet een verfijnde set met puik draaiwerk...
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zanza zei:
Wat ik eerder al uitlegde, is dat men dat ook helemaal niet interssant meer vindt. Het dj vak om als toeschouwer te aanschouwen.
Klik om te vergroten...

Dus ipv voor de goeie muziek en de leuke sfeer, gaat men nu naar de (commerciele) feesten om naar de dj te kijken die staat te entertainen en die slechte muziek draait.
En waar je vroeger moest zoeken naar waar de dj zich bevond, staat ie nu altijd op een voetstuk.

Maar goed, nu heb ik het over feesten die ik niks aan vind en er zijn ook nog wel feesten waar het wel nog steeds om de muziek gaat.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zanza zei:
Wat een tijd he. Moet je zien hoe ie er toen uit zag idd. En wat voor ultieme baas het is geworden ook zeg. Gigantisch stempel.gedrukt op de hardcore van de 90's én 00s
Klik om te vergroten...

Ook hardstyle gemaakt?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
alles gaat voorbij zei:
Ook hardstyle gemaakt?
Klik om te vergroten...
Nee! Bij mijn weten niet iig. Veel van zijn "pupillen" dus wel.

Edit: Hij was wel betrokken bij "High Voltage" welke ik eerder hier gepost heb. Samen met endymion en nosferatu dus. En ik vergeet helemaal het alias "mindcontroller" (waarmee hij onderdeel was van High Voltage en tenminste 1 plaat heeft uitgebracht:
alles gaat voorbij zei:
Die Bazeman is een leuk en grappig plaatje met dat gemompel.

Klik om te vergroten...
"Bazeman" is overigens een alias van... Ruffneck😅
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
Nee! Bij mijn weten niet iig. Veel van zijn "pupillen" dus wel.

Edit: Hij was wel betrokken bij "High Voltage" welke ik eerder hier gepost heb. Samen met endymion en nosferatu dus. En ik vergeet helemaal het alias "mindcontroller" (waarmee hij onderdeel was van High Voltage en tenminste 1 plaat heeft uitgebracht:
Klik om te vergroten...
Ow, die had ik dus niet geluisterd. Vette plaat!!!


Zanza zei:
"Bazeman" is overigens een alias van... Ruffneck😅
Klik om te vergroten...

Klopt, daar kwam ik achter toen @eavesdrop dat eerder zei. Daarom plaatste ik hem ook :grimacing:

Zanza zei:
Huh? Haha wat gaaf wel! Buzzfuzz is ook wel echt een diehard zeg. Die man draait nog steeds 3 boekingen per weekend ofzo. Al meer dan dertig jaar holy shit.
Klik om te vergroten...
Dit is ook wel een lekkere set, klinkt als echte hardcore :wink:
Hij draait ook echt lekker ouderwets qua muziek en ook omdat hij nauwelijks staat te dansen en zich ook niet echt bemoeit met het publiek.

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
A-Lusion - Perfect it, Drummer Beat, VERITAS en Scope DJ - Lockdown

A-lusion was vanaf de oprichting van Scantraxx betrokken en veelbelovend producer. Heeft uiteindelijk niet helemaal waar kunnen maken (imo). Vooral omdat zijn stijl meer early gericht was en moeite had met de evolutie naar het classics tijdperk. Toch was hij immens populair, voornamelijk onder de oude garde.

Hij is nog wel actief gebleven en vele tracks uitgebracht die technisch gezien uitstekend in elkaar zaten, maar net niet het geluid bracht wat men horen wilde destijds. Samen met Scope DJ (bekend geworden met de plaat van het laatste filmpje) nog veel uitgebracht onder het alias Second Identity.

Het is geen early hardstyle. Echte 2004-2006 sound, de overgangsjaren.

Bekendste oude tracks A-lusion

Scope DJ -Lockdown
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pfff

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Deepack remix van X2X van Brooklyn Bounce, uit 2003. Kneiterhard

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
A-Lusion - Perfect it, Drummer Beat, VERITAS en Scope DJ - Lockdown

A-lusion was vanaf de oprichting van Scantraxx betrokken en veelbelovend producer. Heeft uiteindelijk niet helemaal waar kunnen maken (imo). Vooral omdat zijn stijl meer early gericht was en moeite had met de evolutie naar het classics tijdperk. Toch was hij immens populair, voornamelijk onder de oude garde.

Hij is nog wel actief gebleven en vele tracks uitgebracht die technisch gezien uitstekend in elkaar zaten, maar net niet het geluid bracht wat men horen wilde destijds. Samen met Scope DJ (bekend geworden met de plaat van het laatste filmpje) nog veel uitgebracht onder het alias Second Identity.

Het is geen early hardstyle. Echte 2004-2006 sound, de overgangsjaren.

Bekendste oude tracks A-lusion

Scope DJ -Lockdown
Klik om te vergroten...


Die 3e vanaf 3.15, hoe noem je dat geluid? Vaak klinken die tonen alsof het ze niet is gelukt om iets origineels te produceren. Daar knap ik snel op af.
Die 1e met dat russische gezang klinkt interessant.
Die 2e is ook OK.
3 en 4 vind ik wat minder.

Maar verder goeie info👍
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
alles gaat voorbij zei:
3e vanaf 3.15
Klik om te vergroten...
Kun je iets specifieker zijn? Ik kom midden in de climax vh nummer terecht op dat moment namelijk. Ik hoor geen "ander" geluid. Wellicht lopen de timeframes niet helemaal gelijk. Je hebt het over VERITAS toch?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#15
alles gaat voorbij zei:
3 en 4 vind ik wat minder.
Klik om te vergroten...
En ja dat had ik verwacht van je idd. Dit zijn wel echt plaatjes in het begin tijdperk van het classics gedeelte. Die andere twee zijn van net daarvoor. Als je A-Lusion kan waarderen kan ik je aanraden om nog wat ouder werk van hem te beluisteren. Technisch is ie heel vaardig geweest altijd. Zeker voor een Nederlandse artiest. Hij heeft/had ook altijd een heel niche, maar fanatieke fans.

Leuk feitje: hij produceerde destijds op zijn slaapkamer bij z'n ouders thuis al z'n muziek😅 zijn ook nog wel mooie beelden van te zien. Niks fancys aan, wel professionele equipment. Overigens was dat bij veel artiesten op vergelijkbare manier destijds. In de beginjaren hadden alleen Fusion van Zany en Scantraxx van The Prophet een eigen studio voor zichzelf en artiesten. Later kwam showtek en brennan heart met een eigen studio voor henzelf en inmiddels is het wel gemeengoed om in een professionele studio (al dan niet aan huis) te produceren natuurlijk. Maar dat was in de beginjaren dus niet zo, wat de nederlanders betreft (binnen hardstyle)
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zanza zei:
Kun je iets specifieker zijn? Ik kom midden in de climax vh nummer terecht op dat moment namelijk. Ik hoor geen "ander" geluid. Wellicht lopen de timeframes niet helemaal gelijk. Je hebt het over VERITAS toch?
Klik om te vergroten...

Ja, ik bedoel veritas, en ik bedoel de hoge tonen van de climax.

Zanza zei:
Leuk feitje: hij produceerde destijds op zijn slaapkamer bij z'n ouders thuis al z'n muziek😅 zijn ook nog wel mooie beelden van te zien. Niks fancys aan, wel professionele equipment. Overigens was dat bij veel artiesten op vergelijkbare manier destijds.
Klik om te vergroten...

Een studio is heel duur zeker?
Opzich ben je het ook niet nodig denk ik, maar je kan er natuurlijk veel meer mee.

Ik wou dat ik muziek kon maken met zon 909. Maar daar moet je wel een goed geheugen voor hebben, ik kan al die functies nooit onthouden.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#17
alles gaat voorbij zei:
ik bedoel veritas, en ik bedoel de hoge tonen van de climax.
Klik om te vergroten...
Nee, dat is wel echt de bedoeling. Kijk maar eens naar deze plaat. In de climax laat hij bewust de melodielijn "vals" lopen. Dat noemen ze dissonanten. Nou heeft veritas dat niet, maar om een voorbeeld te geven van iets waarvan je denkt dat het niet kan kloppen, maar juist zo bedoeld is.

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Na bovenstaand Defqon anthem te hebben gepost en weer eens geluisterd te hebben in heel lange tijd, bleef ik even in het thema "anthem" hangen.

Mijn favoriete anthem binnen de (early)hardstyle is toch wel dat van Decibel 2004 van de heren The Beholder & Balistic en Max Enforcer - Bigger Better Louder

(Dit zijn dus Neophyte, Panic en Evil activities onder hun hardstyle namen)

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#19
Niet echt een favorietje van mij maar die tekst kwam in eens in mn kop
Wel echte hardcore 🙂

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#20
Edit, hey is deze uit 2006? Want deze valt nog onder "echte hardcore"
https://www.discogs.com/release/650760-Angerfist-Pissin-Razorbladez


Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7891011...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."