Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHardstyle Origins

Hardstyle Origins

361 antwoorden
38 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat ook nog een leuke toevoeging was, was het meeliften met de baslijn op de melodielijn. Voorheen was er gewoon een strakke basslijn met (al dan niet) een melodie eroverheen. Zet een random hs plaat uit 2008 op bijvoorbeeld en je weet wat ik bedoel.

Zum beispiel:
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een simpele reddit hit gaf me het volgende voorbeeld (toevalligerwijs precies ook startend met mijn laatste plaat van hhz - digiwave) maar geeft wat meer perspectief binnen hardkick 10

- YouTube

Auf YouTube findest du die angesagtesten Videos und Tracks. Außerdem kannst du eigene Inhalte hochladen und mit Freunden oder gleich der ganzen Welt teilen.
youtube.com youtube.com
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fuck I love hardstyle😂 mn halve leven voor geleefd echt hahaha😂
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zanza zei:
Fuck I love hardstyle😂 mn halve leven voor geleefd echt hahaha😂
Klik om te vergroten...
Ik vind alleen earlyhardstyle mooi, denk dat ik in 2003/4 al ben afgehaakt. In het begin was klonk het zo fris en was het zo creatief en orgineel.

Dat het voortkomt uit hardtrance verklaart misschien ook waarom er na het millennium geen goede hardtrance meer uit kwam. Alsof het gelijk stopte toen Tiesto door is gebroken. Die trance stijl die toen populair of commercieel is geworden is eigenlijk softtrance. Oftewel: kutmuziek
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
alles gaat voorbij zei:
Ik vind alleen earlyhardstyle mooi, denk dat ik in 2003/4 al ben afgehaakt. In het begin was klonk het zo fris en was het zo creatief en orgineel.
Klik om te vergroten...
Ja ben het wel eens wb de originaliteit idd. Al waren de beginjaren van de golden age ook origineel. Het concept veranderde gewoon totaal. Van een meer acid/trance sound naar een build up met een (mid)intro, break, climax, outro. De italianen hadden dan vaak nog een dubbele mid intro, wat de plaat langer maakte en ook leuker om te mixxen.

Zie hier. Na de eerste mid komt een volgende mid, die net wat afwijkt van de eerste en nog meer build-up creëert naar de break- en climax.


Tegenwoordig zijn alle plaatjes max 3 minuten en vaak ZONDER in en outro. Het mixxen is meer knip en plak werk geworden. Ik vind het waardeloos en zelfs minachting naar publiek. Maar goed wie ben ik. Vandaag willen we 30 plaatjes in een uur horen en interesseert het niemand of en hoe er gemixt wordt. Daar kwam ik juist voor: Pavo of DJ Vince die met 4 decks tegelijk draaiden en alle platen door elkaar samplede met 1 bassline. Heerlijk. Maar dat boeit dus niemand nog wat. All about the drop en hoe harder hoe gekker hoe beter.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind het een leuk topic @alles gaat voorbij! Om nog even over kicks door te lullen...

Toen DJ Thera z'n "comeback" maakte, na vroeger onderdeel te zijn geweest van Brennan & Heart (Thera is anagram van Heart) en Brennan & Heart, Brennan Heart werd (Fabian Bohn) en als soloproject door ging en mee ging in de flow van de toen bestaande hardstyle (overgang van early naar de >05 periode), kwam hij (Thera dus) met de gated kick. Vaak ook gezamenlijk met reversed bass en een wat rauwer, meer early achtigere sound.

Hij richtte toen zijn label "Theracords" op, wat uiteindelijk enorm aansloeg en eigenlijk gezien kan worden als de basis voor de splitsing tussen euphoric en raw hardstyle. Dit is later nog veel verder geevolueerd (of zeg maar gerust geëscaleerd als je het mij vraagt😂😂)

Maar dat klinkt oa zo


En ook wat experimenteler zoals Wavolizer toen ten gehore bracht

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ga morgen die plaatjes hierboven even luisteren...
Vandaag wel weer genoeg herrie gehoord

Zanza zei:
Ja ben het wel eens wb de originaliteit idd. Al waren de beginjaren van de golden age ook origineel. Het concept veranderde gewoon totaal. Van een meer acid/trance sound naar een build up met een (mid)intro, break, climax, outro. De italianen hadden dan vaak nog een dubbele mid intro, wat de plaat langer maakte en ook leuker om te mixxen.
Klik om te vergroten...
En toen is er ook dat melodieuze waar jij het over had aan toegevoegd? Dat herken ik nu in dat plaatje van the hose. Die melodie klinkt alsof er een soort verhaaltje is.

Die zit hier ook in

j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Klik om te vergroten...
Best een leuk nummer, maar is dit ook hardstyle?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
alles gaat voorbij zei:
Best een leuk nummer, maar is dit ook hardstyle?
Klik om te vergroten...

Ik vind het harder dan ik meestal luister.
Dit word door oa Charlotte de Witt gebruikt in sets.

Charlotte de Witt valt toch onder hard style? Voor mij wel als Carl Cox super lover al sinds half jaren'90. 😂
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Ik vind het harder dan ik meestal luister.
Dit word door oa Charlotte de Witt gebruikt in sets.

Charlotte de Witt valt toch onder hard style? Voor mij wel als Carl Cox super lover al sinds half jaren'90. 😂
Klik om te vergroten...

Als ie van Charlotte de Witt komt vind ik hem opeens nog leuker.
Maar zij draait techno dacht ik, net als Carl Cox.

Ik dacht eerst dat het een oud nummer was, maar hij is net nieuw ja.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
alles gaat voorbij zei:
Als ie van Charlotte de Witt komt vind ik hem opeens nog leuker.
Maar zij draait techno dacht ik, net als Carl Cox.

Ik dacht eerst dat het een oud nummer was, maar hij is net nieuw ja.
Klik om te vergroten...

Ik vind behoorlijk verschil, voor in de bpm, tussen de Witt en Cox. Het is beiden wel techno.
iEn Cox is gewoon technisch veel beter door ervaring. Maar smaken verschillen.

Valt hardstyle niet onder techno? Ik ken al die sub techno benamingen niet hahaha. Hoe de techno sub styl van Carl Cox heet weet ik ook niet. 😂😂🤣
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Ik vind behoorlijk verschil, voor in de bpm, tussen de Witt en Cox. Het is beiden wel techno.
iEn Cox is gewoon technisch veel beter door ervaring. Maar smaken verschillen.

Valt hardstyle niet onder techno? Ik ken al die sub techno benamingen niet hahaha. Hoe de techno sub styl van Carl Cox heet weet ik ook niet. 😂😂🤣
Klik om te vergroten...

Ik vind die set van Carl Cox ook best wel hard.
Komt dat nu nummer van Charlotte de Witt uit een set?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
alles gaat voorbij zei:
Komt dat nu nummer van Charlotte de Witt uit een set?
Klik om te vergroten...

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
alles gaat voorbij zei:
Ik ga morgen die plaatjes hierboven even luisteren...
Vandaag wel weer genoeg herrie gehoord


En toen is er ook dat melodieuze waar jij het over had aan toegevoegd? Dat herken ik nu in dat plaatje van the hose. Die melodie klinkt alsof er een soort verhaaltje is.

Die zit hier ook in

Klik om te vergroten...
Ja idd. Het werd toen idd meer een verhaaltje. Ik vond de 2005-2011 tijd de leukste tijd, vlak gevolgd door de early tijd wel hoor. Maar net die melodieen met de wat hardere kicks maakten het dat het zo vet werd. Heb de term die je gebruikt nooit eerder gehoord, maar vind het idd wel heel passend! (Een verhaaltje)

The Hose is btw een van de pseudoniemen van technoboy en co, voor de liefhebbers. Ze brachten muziek uit onder tig pseudoniemen om steeds een net ander stijltje te creëeren, een geoefend oor hoort een The Hose plaat er zo tussenuit. Terwijl eentje onder de naam The Raiders ook zo ertussenuit wordt gepikt, etc. Maakte het ook leuk.
De Dunne zei:
Valt hardstyle niet onder techno? Ik ken al die sub techno benamingen niet hahaha. Hoe de techno sub styl van Carl Cox heet weet ik ook niet.
Klik om te vergroten...
Haha nee. Het zijn echt totaal verschillende genres. Maar wat je tegenwoordig dus in de hardtechno hoort, is dat juist die alleroudste hardstyle nummers in de hardtechno sets worden gebruikt en opgepitcht. Daar valt deze alleen niet onder
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zanza zei:
Ja idd. Het werd toen idd meer een verhaaltje. Ik vond de 2005-2011 tijd de leukste tijd, vlak gevolgd door de early tijd wel hoor. Maar net die melodieen met de wat hardere kicks maakten het dat het zo vet werd. Heb de term die je gebruikt nooit eerder gehoord, maar vind het idd wel heel passend! (Een verhaaltje)

The Hose is btw een van de pseudoniemen van technoboy en co, voor de liefhebbers. Ze brachten muziek uit onder tig pseudoniemen om steeds een net ander stijltje te creëeren, een geoefend oor hoort een The Hose plaat er zo tussenuit. Terwijl eentje onder de naam The Raiders ook zo ertussenuit wordt gepikt, etc. Maakte het ook leuk.

Haha nee. Het zijn echt totaal verschillende genres. Maar wat je tegenwoordig dus in de hardtechno hoort, is dat juist die alleroudste hardstyle nummers in de hardtechno sets worden gebruikt en opgepitcht. Daar valt deze alleen niet onder
Klik om te vergroten...
Thanks.
Hoe heet het sub soort techno wat Carl Cox draait?
En dat van Charlotte de Witt?
Schijnt beide techno te zijn maar voor mij is het echt verschillend. Niet alleen door de bpm.

Ik ben bv NIET van de Trance. Zoals Armin van Buuren en Tiësto.
Al zijn er enkele van origine trance dj's waarvan ik wel een stukje ser kan waarderen.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Thanks.
Hoe heet het sub soort techno wat Carl Cox draait?
En dat van Charlotte de Witt?
Schijnt beide techno te zijn maar voor mij is het echt verschillend. Niet alleen door de bpm.
Klik om te vergroten...
Van techno heb ik geen kaas gegeten. Kan ik je helaas niet veel over vertellen. Hardstyle uit de zero's en hardcore uit de jaren 90 en '00 is mijn sound
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Dunne zei:
Thanks.
Hoe heet het sub soort techno wat Carl Cox draait?
En dat van Charlotte de Witt?
Schijnt beide techno te zijn maar voor mij is het echt verschillend. Niet alleen door de bpm.

Ik ben bv NIET van de Trance. Zoals Armin van Buuren en Tiësto.
Al zijn er enkele van origine trance dj's waarvan ik wel een stukje ser kan waarderen.
Klik om te vergroten...

@Zanza post is aangevuld.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor de liefhebbers nog even een greep uit de verschillende labels onder de SAIFAM groupe. Als je het kent, hoor je de verschillen per sublabel en per "artiest". Artiest tussen aanhalingsteken, want al deze platen zijn door het zelfde uno/duo/trio ++++ gemaakt. En zo zijn er dus letterlijk honderden van. Kleine greep uit mijn favorieten van Titanic records, Dance Pollution records en BLQ records --> (vernoemd naar de ticker van Bologna airport vanwege het vele pendelen tussen Bologna en Nederland voor alle optredens, wekelijks).

Al deze tracks zijn dus van dezelfde personen, onder steeds andere alter ego's om de stijl aan te geven, die je terughoort in de track. Daarom wordt er dus ook vaak een track geremixt middels een ander alter ego, om er zo die vibe aan te geven, maar het is telkens dezelfde perso(o)n(en) die achter de knoppen zitten.

Tuneboy - Wackyjackie (technoboy remix)


Hardstyle Masterz - Age of reversed bass (activator rmx)


Age of reversed bass original mix


Builder - her voice (supabass rmx)


Droid - ger man (the raiders rmx)



Edit: ook nog een van het (iets minder prominent aanwezige) Green Force label. Zelfde artiesten, andere namen, andere stijlen.

Speedwave - The hardstyle factory

- YouTube

Auf YouTube findest du die angesagtesten Videos und Tracks. Außerdem kannst du eigene Inhalte hochladen und mit Freunden oder gleich der ganzen Welt teilen.
youtu.be youtu.be
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Thanks.
Hoe heet het sub soort techno wat Carl Cox draait?
Klik om te vergroten...

Potpourri
Nee, ik heb geen idee, meestal heeft hij een bepaalde sound die mij niet aanspreekt, alsof hij een soort poptechno draait waardoor het wat minder rauw word en meer mensen aanspreekt. Ik kan het moeilijk omschrijven.

De Dunne zei:
En dat van Charlotte de Witt?
Klik om te vergroten...

Als ik het goed begrijp noemen ze dat darktechno, maar ik vind het niet zo dark.
Op zich wel een leuk interview

3voor12.vpro.nl

Charlotte de Witte: ‘Als techno-act ben je niet minderwaardig’

Het interview over de ADE-allnighter, verhuizen, balans zoeken en Lowlands
3voor12.vpro.nl 3voor12.vpro.nl

De Dunne zei:
Ik ben bv NIET van de Trance. Zoals Armin van Buuren en Tiësto.
Klik om te vergroten...

Ik dus ook niet, het is net alsof ze doorgebroken zijn toen trance aan het pieken was. En daarna kwam er geen kwaliteit meer terwijl het wel het meest populaire genre is geworden en gebleven. Ik snap daar niks van, een soort “nieuwe kleren van de keizer” iets. Maar het zal wel aan mij liggen en aan mijn afkeer van bijna alle commerciële muziek.
j
je moederLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zanza zei:
Maar net die melodieen met de wat hardere kicks maakten het dat het zo vet werd.
Klik om te vergroten...

Denk dat door die melodieën een vibe ontstaan is.

Zanza zei:
Heb de term die je gebruikt nooit eerder gehoord, maar vind het idd wel heel passend! (Een verhaaltje)
Klik om te vergroten...

Die heb ik zelf bedacht, het is mijn beste poging om het gevoel wat je er van krijgt te omschrijven. Ben blij dat je het herkent.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1011121314...19
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."