Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC niet schadelijk voor brein?

XTC niet schadelijk voor brein?

26 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
een erg extreem geval... (9 A.M. and 5 P.M.)... for 4 consecutive days
Klik om te vergroten...

Mja. Stomme apen. Dat is veel te veel natuurlijk. Wie doet nou zo dom.

*Aan een paar Lowlands-afleveringen denkt*
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#2
Recent Amerikaans onderzoek beweert dat er geen overtuigende cognitieve (geheugen, concentratie) afwijkingen te vinden zijn bij XTC-gebruikers. In de nieuwskoppen staat dan ook heel stellig 'XTC heeft geen negatief effect op brein.' Maar dit onderzoek geeft nog geen zekerheid dat XTC-gebruik veilig is voor het brein. De risico's worden namelijk groter wanneer wordt gecombineerd. En in het onderzoek is juist voor een onderzoeksgroep gekozen die weinig andere drugs en alcohol gebruiken. Ook zijn mensen die antidepressiva en slaap- en kalmeringsmiddelen gebruiken uitgesloten van deelname. Niet echt een representatieve steekproef dus. Wel om het pure effect van XTC te meten, maar niet om te zeggen dat XTC gebruik in alle omstandigheden onschadelijk is voor het brein.

Het onderzoek vind je hier.
C
Cosmic ControlerLid
01-01-2024, 00:00
#3
dus het is niet echt schadelijk ?
D
DanktankLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tuurlijk is het wel schadelijk MDMA is neurotoxisch en MDA (krijg je hoe dan ook binnen als je MDMA gebruikt) is nog neurotoxischer.
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#5
Figuur 1 - Het menselijk brein




Figuur 2 - Het menselijk brein volgens wetenschappers die graag in de krant willen met een flutonderzoek over helemaal niet zo erg schadelijke gevolgen van XTC




Figuur 3 - Serotonine in de cortex van apen voor, vlak na en zeven jaar na gebruik van MDMA



Bron:


Hatzidimitriou, G., McCann, U.D. and Ricaurte, G.A. Altered serotonin innervation patterns in the forebrain of monkeys treated with (+/-)3,4-methylenedioxymethamphetamine seven years previously: factors influencing abnormal recovery. J. Neurosci., 19:5096-107, 1999.


1999 joehoe! Ik weet niet wie die Drugs Infolijn bestiert, maar qua harm reduction scheelt het weinig met de Info Drugslijn ben ik bang.

Maar, beste mensen, hoe wisten we dit al, zonder daarvoor enig onderzoek te hoeven lezen? Waarom is dit geen nieuws? Omdat elke XTC-gebruiker weet dat de eerste 'roll" de "rolls royce" was, en naarmate er meer "rolls" volgden werden de "rolls" steeds minder totdat je er over twijfelt wat er nou precies zo de moeite waard was.

Daar denk je dan eventjes over na en opeens heb je het "Ik ben een aapje met paars haar binnenin mijn kop. Maar dat haar wordt wel steeds dunner op deze manier. Godverdomme man. Ben ik mooi klaar mee."

Of nee wacht, de algemene tendens is om te concluderen dat de pillen vroeger veel beter waren, heus waar. :rock:

Als een verhaal iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is het verstandig om je af te vragen of de persoon die dat verhaal vertelt nog andere drijfveren zou kunnen hebben om dat verhaal te vertellen. MDMA is een stof uit de dysfunctional trailer trash-familie der methamphetamines en het brengt al zijn ruige vrienden mee als het je serotoninesysteem komt uitwonen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb je naast de plaatjes te bekijken ook het hele onderzoek gelezen?
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#7
Fool zei:
Heb je naast de plaatjes te bekijken ook het hele onderzoek gelezen?
Klik om te vergroten...

Wees zo vriendelijk je wat nader te verklaren. Het onderzoek waarvan ik de titel hierboven postte? Of het onderwerp van de thread? En welke plaatjes bedoel je? Er is voor zover ik weet maar een enkel plaatje aan een van de onderzoeken gerelateerd.

Of zeg anders wat je wil zeggen. Heb ik een stommiteit begaan? Ik geloof het wel he?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik bedoel die van de apen, ik ben het met je eens dat je kunt stellen dat MDMA schadelijk is en dat het misschien niet zo erg hersteld. Maar in dit onderzoek zoeken ze bewust een erg extreem geval op.

Methode van het onderzoek zelf - http://www.jneurosci.org/content/19/12/5096.full.pdf
Racemic MDMA hydrochloride, dissolved in a sterile 0.9% sodium chloride solution, was injected subcutaneously at a dose of 5 mg/kg twice daily (9 A.M. and 5 P.M.) for 4 consecutive days. MDMA was administered on a milligram per kilogram basis, with the dose expressed as the hydrochloride salt. This particular dosage regimen of MDMA was selected because it is one that is known to produce moderate to severe 5-HT lesions, depending on brain region (Ricaurte et al., 1988a,b).
Klik om te vergroten...

Ik heb wat meer onderzoeken over MDMA-schade trouwens in deze post uiteengezet, mocht je het interessant vinden. :)
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... 2#p1194122
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fool zei:
Ik heb wat meer onderzoeken over MDMA-schade trouwens in deze post uiteengezet, mocht je het interessant vinden. :)
viewtopic.php?f=21&t=55679&p=1194122#p1194122
Klik om te vergroten...

Mooi relaas die gast die pillenpauze heeft en aan de speed gaat en dan met een slappe wordt geconfronteerd. Maar:
Toen maar een flink glas wijn voor mezelf ingeschonken en daarna was alles weer paletti.
Klik om te vergroten...
T
TrinityLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Tommie_K: interessant plaatje van die apen. En mooie metafoor die je maakt met haar... :grin:

Als dat zo is, dan is het jammer dat we allemaal eindigen met een teleurstellende laatste XTC ervaring terwijl de eerste (idd) de mooiste was... :(

Wat ik me alleen afvraag is hoe veel XTC hebbend eze apen gekregen? 1x per week, dagelijks? 4x per jaar?? Bekend mee?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Trinity zei:
@Tommie_K: interessant plaatje van die apen. En mooie metafoor die je maakt met haar... :grin:

Als dat zo is, dan is het jammer dat we allemaal eindigen met een teleurstellende laatste XTC ervaring terwijl de eerste (idd) de mooiste was... :(

Wat ik me alleen afvraag is hoe veel XTC hebbend eze apen gekregen? 1x per week, dagelijks? 4x per jaar?? Bekend mee?
Klik om te vergroten...
Fool zei:
Ik bedoel die van de apen, ik ben het met je eens dat je kunt stellen dat MDMA schadelijk is en dat het misschien niet zo erg hersteld. Maar in dit onderzoek zoeken ze bewust een erg extreem geval op.

Methode van het onderzoek zelf - http://www.jneurosci.org/content/19/12/5096.full.pdf
Racemic MDMA hydrochloride, dissolved in a sterile 0.9% sodium chloride solution, was injected subcutaneously at a dose of 5 mg/kg twice daily (9 A.M. and 5 P.M.) for 4 consecutive days. MDMA was administered on a milligram per kilogram basis, with the dose expressed as the hydrochloride salt. This particular dosage regimen of MDMA was selected because it is one that is known to produce moderate to severe 5-HT lesions, depending on brain region (Ricaurte et al., 1988a,b).
Klik om te vergroten...

Ik heb wat meer onderzoeken over MDMA-schade trouwens in deze post uiteengezet, mocht je het interessant vinden. :)
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... 2#p1194122
Klik om te vergroten...
T
TrinityLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ah! Dank, Fool :) Had ik ff overheen gelezen. Tja, dat klinkt wel als heel veel bewuste schade toebrengen. Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat de hersteltijd (vd hersenen, dus niet aanvullen vd serotonine) na avondje MDMA gebruik zo'n 6-8 weken is...
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#13
https://youtu.be/BMRgy3vOafc

Bah dat over die 5mg MDMA/kg lichaamsgewicht doet me meteen denken aan een documentaire die ik laatst een keer heb gezien. Het gaat over medisch onderzoek op apen (edit: laatste stukje over konijnen). Dit is gewoon marteling, ze doen alsof die apen niks voelen en alsof ze geen bewustzijn hebben..

WAARSCHUWING: kan akelig zijn om aan te zien.
T
TrinityLid
01-01-2024, 00:00
#14
5 mg/kg lichaamsgewicht is ook belachelijk veel. Moet je je voorstellen dat jij op een avondje party'en met gemiddeld 75 kg een pil neemt met 375 mg MDMA erin! De geadviseerde dosis is 1-1,5 mg/kg lichaamsgewicht...
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#15
Trinity zei:
5 mg/kg lichaamsgewicht is ook belachelijk veel. Moet je je voorstellen dat jij op een avondje party'en met gemiddeld 75 kg een pil neemt met 375 mg MDMA erin! De geadviseerde dosis is 1-1,5 mg/kg lichaamsgewicht...
Klik om te vergroten...
Genoeg mensen die dat doen hoor :wink:

Maar goed, die gebruiken dan ook vaker dan elke 3 maanden..
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#16
Peppi en Coki zei:
Trinity zei:
5 mg/kg lichaamsgewicht is ook belachelijk veel. Moet je je voorstellen dat jij op een avondje party'en met gemiddeld 75 kg een pil neemt met 375 mg MDMA erin! De geadviseerde dosis is 1-1,5 mg/kg lichaamsgewicht...
Klik om te vergroten...
Genoeg mensen die dat doen hoor :wink:

Maar goed, die gebruiken dan ook vaker dan elke 3 maanden..
Klik om te vergroten...
Hoe vaak je ook MDMA gebruikt.. in 1 keer 375mg MDMA innemen, dat zal aardig hard inklappen. En dat 2x per dag, 4 dagen lang. Dat maakt je kapot.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#17
mikoz zei:
Peppi en Coki zei:
Trinity zei:
5 mg/kg lichaamsgewicht is ook belachelijk veel. Moet je je voorstellen dat jij op een avondje party'en met gemiddeld 75 kg een pil neemt met 375 mg MDMA erin! De geadviseerde dosis is 1-1,5 mg/kg lichaamsgewicht...
Klik om te vergroten...
Genoeg mensen die dat doen hoor :wink:

Maar goed, die gebruiken dan ook vaker dan elke 3 maanden..
Klik om te vergroten...
Hoe vaak je ook MDMA gebruikt.. in 1 keer 375mg MDMA innemen, dat zal aardig hard inklappen. En dat 2x per dag, 4 dagen lang. Dat maakt je kapot.
Klik om te vergroten...
Dat is wel echt extreem inderdaad, dat is gewoon doelbewust hersenen slopen.

Vandaar dat ik altijd zo extreem verbaasd ben als ik ergens lees/hoor dat iemand dan meerdere pillen op één avond neemt (ergste wat ik ooit heb gehoord is 14 (!!!) pillen). Is dan niet 4 dagen lang (hoop ik voor diegene), maar dan is er wel echt sprake van een veel te grote MDMA tolerantie.
R
RamzaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Cosmic Controler zei:
dus het is niet echt schadelijk ?
Klik om te vergroten...

Ligt er ook aan de hoeveelheden,hoe lang enz.Heb zelf na 24 jaar xtc last van onrusten ,slecht geheugen,chronisch overprikkeld.1,5 jaar absent van deze middelen.Afgesloten hoofdstuk. :rolleyes:
E
EarlyBirdieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Peppi en Coki zei:
Vandaar dat ik altijd zo extreem verbaasd ben als ik ergens lees/hoor dat iemand dan meerdere pillen op één avond neemt (ergste wat ik ooit heb gehoord is 14 (!!!) pillen). Is dan niet 4 dagen lang (hoop ik voor diegene), maar dan is er wel echt sprake van een veel te grote MDMA tolerantie.
Klik om te vergroten...

Nou daar sta ik dus ook altijd van te kijken
Van een halfje kan ik al helemaal van de kaart zijn :rolleyes:
O
OxcymanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat is allemaal niet zo positief, wat er hier te lezen staat over MDMA.
En toch zou ik het een keertje willen proberen, maar dan wel de echte, goeie, en niet de rotzooi waarvan je alleen maar wakker blijft, en denkt dat je zonder gevaar ruim 800 kilometer achter elkaar dóór kunt autorijden...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."