Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDo we choose our thoughts?

Do we choose our thoughts?

55 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Ik geloof dat we onze gedachten niet uitkiezen en dat de "kiezer" 1 van de gedachten zelf is.

11 seconden(!!!) voordat je een "beslissing" maakt, is deze in het onderbewuste al gemaakt. Wat zegt dat dus over vrije wil?
Klik om te vergroten...
In actieve verslaving voelde dat wel zo. Mijn rationele brein hield me voor dat ik het ECHT niet ging doen, maar ergens zat ook al
wel het gevoel dat ik wist dat het er wel weer van zou komen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
In actieve verslaving voelde dat wel zo. Mijn rationele brein hield me voor dat ik het ECHT niet ging doen, maar ergens zat ook al
wel het gevoel dat ik wist dat het er wel weer van zou komen.
Klik om te vergroten...
Ja herkenbaar.

Maar eerlijk gezegd voor mij: vaak ook in het normale dagelijkse leven. Het is nogal een overtuigende illusie, deze wereld en vrije wil. Op zijn zachtst gezegd. :sweatsmile:

Ik denk ook dat wij allemaal zĂșlke goede acteurs zijn dat we onze eigen rollen gaan geloven. Het werkt heel raar allemaal. :sweatsmile: Tegelijkertijd: misschien is dit allemaal precies nodig om de (illusie van de) wereld in leven te houden.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Ja zo kun je het ook zien.

Wellicht: geen vrije wil voor de afzonderlijke ik (want die bestaat alleen in/als gedachten en heeft dus geen echt bestaan)

Maar vrije wil voor het geheel. (Alleen is dit meer een flow, intuĂŻtief, zoals je zegt)

Eigenlijk: Not my will, but thy will be done.
Klik om te vergroten...
Ik blijf even hangen op wat je zei: dat het ‘ik’ eigenlijk niet echt bestaat dat het alleen een gedachte is en dat er dus ook geen vrije wil is voor dat ‘ik’. Maar vervolgens geef je aan dat er misschien wĂ©l een soort vrije wil is voor “het geheel”, iets dat intuĂŻtief stroomt of via flow tot uiting komt.

En dan vraag ik me af: als dat ‘ik’ niet werkelijk bestaat, wie of wat ervaart dan die wil van het geheel?

Is er dan nog iets of iemand die voelt, kiest of zich bewust is van wat er gebeurt? Of is het uiteindelijk gewoon een soort beweging zĂłnder ervarende?

Dat is waar ik even mee blijf zitten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sjakka zei:
Ik blijf even hangen op wat je zei: dat het ‘ik’ eigenlijk niet echt bestaat dat het alleen een gedachte is en dat er dus ook geen vrije wil is voor dat ‘ik’. Maar vervolgens geef je aan dat er misschien wĂ©l een soort vrije wil is voor “het geheel”, iets dat intuĂŻtief stroomt of via flow tot uiting komt.

En dan vraag ik me af: als dat ‘ik’ niet werkelijk bestaat, wie of wat ervaart dan die wil van het geheel?
Klik om te vergroten...
Dat wat bewust is.

Sjakka zei:
Is er dan nog iets of iemand die voelt, kiest of zich bewust is van wat er gebeurt? Of is het uiteindelijk gewoon een soort beweging zĂłnder ervarende?
Klik om te vergroten...
Wat betreft bewust zijn: Jij toch?

Je kunt jezelf de vraag stellen: "ben ik bewust?"

Wat is daarop het antwoord? En hoe kom je tot het antwoord? Via beredeneren, of simpelweg vanuit weten? Is er enige twijfel in het antwoord?

Je gedachten gaan er misschien vervolgens mee aan de haal, maar wat is vanuit intuĂŻtie, vanuit simpelweg weten het eerste antwoord?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sjakka zei:
Je zegt: “dat wat bewust is” maar daarmee geef je eigenlijk geen antwoord, je herhaalt alleen het mysterie.

Mijn vraag was niet Ăłf er bewustzijn is. Natuurlijk is dat er, anders kon ik de vraag niet stellen.

Mijn vraag is: wat is het dan dat bewust is, als het ‘ik’ niet echt bestaat?

Als er geen afzonderlijk subject is, wie of wat ervaart dan iets?
Is bewustzijn dan gewoon een soort leeg gewaarzijn zonder beleving?
Of is er werkelijk iets dat voelt?

Want dat is voor mij de kern: niet dĂĄt er bewustzijn is, maar of er een binnenkant is iets dat echt erváárt.
Klik om te vergroten...
Je moet de vraag aan jezelf stellen.

De ik is een illusie, maar zelfs een illusie heeft een grond van waarheid.

Denk aan een Fata Morgana van een oase in de woestijn:

De oase is een illusie. Maar de illusie is gemaakt van werkelijk spul (relatief gezien): het zand, de warme lucht.

Zo is er ook een realiteit aan de 'ik'. Er mag dan geen echte afzonderlijke entiteit zijn (zoals gedachten de 'ik' schetst) maar er is een bepaalde onderliggende realiteit waarvan de ik(-gedachten) gemaakt zijn.

Maar wederom: dit zijn vragen die je aan jezelf stelt. Bewustzijn moet de herkenning/realisatie hebben: IK ben het die bewust is.

Het is niet moeilijk. Eerder te makkelijk. Te makkelijk om er overheen te zien. Wie ziet al deze kleuren, vormen, gedachten en gevoelens? Jij toch? (Vanuit jouw en ieder ander's standpunt: Ik. Ik ziet het)
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je zegt: “dat wat bewust is” maar daarmee geef je eigenlijk geen antwoord, je herhaalt alleen het mysterie.

Mijn vraag was niet Ăłf er bewustzijn is. Natuurlijk is dat er, anders kon ik de vraag niet stellen.

Mijn vraag is: wat is het dan dat bewust is, als het ‘ik’ niet echt bestaat?

Als er geen afzonderlijk subject is, wie of wat ervaart dan iets?
Is bewustzijn dan gewoon een soort leeg gewaarzijn zonder beleving?
Of is er werkelijk iets dat voelt?

Want dat is voor mij de kern: niet dĂĄt er bewustzijn is, maar of er een binnenkant is iets dat echt erváárt.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Dat wat bewust is.


Wat betreft bewust zijn: Jij toch?

Je kunt jezelf de vraag stellen: "ben ik bewust?"

Wat is daarop het antwoord? En hoe kom je tot het antwoord? Via beredeneren, of simpelweg vanuit weten? Is er enige twijfel in het antwoord?

Je gedachten gaan er misschien vervolgens mee aan de haal, maar wat is vanuit intuĂŻtie, vanuit simpelweg weten het eerste antwoord?
Klik om te vergroten...
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Je moet de vraag aan jezelf stellen.

De ik is een illusie, maar zelfs een illusie heeft een grond van waarheid.

Denk aan een Fata Morgana van een oase in de woestijn:

De oase is een illusie. Maar de illusie is gemaakt van werkelijk spul (relatief gezien): het zand, de warme lucht.

Zo is er ook een realiteit aan de 'ik'. Er mag dan geen echte afzonderlijke entiteit zijn (zoals gedachten de 'ik' schetst) maar er is een bepaalde onderliggende realiteit waarvan de ik(-gedachten) gemaakt zijn.

Maar wederom: dit zijn vragen die je aan jezelf stelt. Bewustzijn moet de herkenning/realisatie hebben: IK ben het die bewust is.

Het is niet moeilijk. Eerder te makkelijk. Te makkelijk om er overheen te zien. Wie ziet al deze kleuren, vormen, gedachten en gevoelens? Jij toch? (Vanuit jouw en ieder ander's standpunt: Ik. Ik ziet het)
Klik om te vergroten...
Je zegt dat het ‘ik’ een illusie is, maar ook dat “jij” bewust bent en “het ziet.”

Dan is mijn vraag simpel:
Wie is die jij, als het ik niet bestaat?

En als bewustzijn geen ik heeft
wie of wat voelt dan dat het er is?

Je noemt het intuĂŻtief en eenvoudig. Maar dan vraag ik me af:
eenvoudig voor wie?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sjakka zei:
Je zegt dat het ‘ik’ een illusie is, maar ook dat “jij” bewust bent en “het ziet.”

Dan is mijn vraag simpel:
Wie is die jij, als het ik niet bestaat?

En als bewustzijn geen ik heeft
wie of wat voelt dan dat het er is?

Je noemt het intuĂŻtief en eenvoudig. Maar dan vraag ik me af:
eenvoudig voor wie?
Klik om te vergroten...
Vergeet mijn ervaring.

Is er iets dat bewust is, in jouw eigen ervaring?

Ik zou het niet een 'wie' noemen, maar een 'wat'. Misschien is het een 'ik' noemen te verwarrend, omdat we de 'ik' zo erg gekoppeld hebben aan het lichaam.

Vergeet anders dat woord 'ik'. Het is toch maar een beschrijving ervan.

Wat is het dat bewust is, wat is het dat daadwerkelijk weet/ziet in jouw eigen ervaring? Je kunt je aandacht (gericht op bijvoorbeeld de wereld/zintuigen of op gedachten) terugleiden naar zijn bron.


Also:

1000030122.jpg

De wereld is een illusie, alleen Brahman (God, of het eeuwige als je het niet religieus getint wilt zien) is echt en Brahman Ă­s de wereld.

Dus ondanks dat de wereld onecht is, is datgeen waarvan de wereld gemaakt is echt. Een illusie moet een basis van werkelijkheid hebben.


Zelf en wereld komen trouwens ĂĄltijd samen op. Verschijnt het ene, dan verschijnt het andere. En verdwijnt het ene, dan verdwijnt het andere.
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Vergeet mijn ervaring.

Is er iets dat bewust is, in jouw eigen ervaring?

Ik zou het niet een 'wie' noemen, maar een 'wat'. Misschien is het een 'ik' noemen te verwarrend, omdat we de 'ik' zo erg gekoppeld hebben aan het lichaam.

Vergeet anders dat woord 'ik'. Het is toch maar een beschrijving ervan.

Wat is het dat bewust is, wat is het dat daadwerkelijk weet/ziet in jouw eigen ervaring? Je kunt je aandacht (gericht op bijvoorbeeld de wereld/zintuigen of op gedachten) terugleiden naar zijn bron.


Also:

Bekijk bijlage 65533

De wereld is een illusie, alleen Brahman (God, of het eeuwige als je het niet religieus getint wilt zien) is echt en Brahman Ă­s de wereld.

Dus ondanks dat de wereld onecht is, is datgeen waarvan de wereld gemaakt is echt. Een illusie moet een basis van werkelijkheid hebben.


Zelf en wereld komen trouwens ĂĄltijd samen op. Verschijnt het ene, dan verschijnt het andere. En verdwijnt het ene, dan verdwijnt het andere.
Klik om te vergroten...
Wat ik zelf denk? Dat is lastig precies te zeggen, maar ik voel me aangetrokken tot een soort synthese van verschillende perspectieven iets wat jij impliciet ook lijkt te doen.

Als ik kijk naar de kwantumfysica, lijkt daar een soortgelijke spanning te bestaan: de waarnemer is nooit los te koppelen van wat er waargenomen wordt. Zodra je kijkt, verandert wat je ziet. Dat roept voor mij een fundamentele vraag op: bestaat er wel zoiets als een objectieve buitenwereld, onafhankelijk van bewustzijn? Of is ‘de wereld’ alleen compleet in relatie tot dat wat het ervaart?

Tegelijkertijd merk ik dat we, als menselijke wezens, bijna onvermijdelijk in dualistische kaders denken: binnen/buiten, ik/niet-ik, ervarende/object. Misschien is dat gewoon hoe ons cognitief apparaat gestructureerd is — evolutionair gevormd tot domein-denkers. Het ‘ik’ als centrum van ervaring is dan geen solide kern, maar een soort knooppunt waarin allerlei indrukken samenkomen. Geen statisch iets, maar een voortdurende stroom waarin ‘ervaren’ en ‘ervaarder’ tegelijk ontstaan.

Dus wanneer je vraagt: “Wat denkt jij dat het is dat voelt?” dan denk ik: misschien ligt precies dáár de grens van wat denken kan. Misschien is het ‘voelen’ niet iets dat door een ‘iets’ gedaan wordt, maar is het gevoel zelf de kern. Geen ‘wie’ voelt, maar: er is voelen. Zoals in kwantummechanica geen deeltje ‘is’ totdat het gemeten wordt, zo is er misschien geen ‘ik’ die voelt — tot het gevoel zich aandient, en dan zeggen we achteraf: “ik voelde.”

Ik denk dus dat het idee van een losstaand subject uiteindelijk oplost in relatie. In beleving. In het subtiele punt waar ‘het ene’ en ‘het andere’ elkaar voortbrengen. Misschien is dát bewustzijn: geen entiteit, maar een voortdurende dans van verschijnen en verdwijnen — precies zoals je zei: verschijnt het ene, dan verschijnt het andere. Verdwijnt het ene, dan verdwijnt het andere.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sjakka zei:
Wat ik zelf denk? Dat is lastig precies te zeggen, maar ik voel me aangetrokken tot een soort synthese van verschillende perspectieven iets wat jij impliciet ook lijkt te doen.

Als ik kijk naar de kwantumfysica, lijkt daar een soortgelijke spanning te bestaan: de waarnemer is nooit los te koppelen van wat er waargenomen wordt. Zodra je kijkt, verandert wat je ziet. Dat roept voor mij een fundamentele vraag op: bestaat er wel zoiets als een objectieve buitenwereld, onafhankelijk van bewustzijn? Of is ‘de wereld’ alleen compleet in relatie tot dat wat het ervaart?

Tegelijkertijd merk ik dat we, als menselijke wezens, bijna onvermijdelijk in dualistische kaders denken: binnen/buiten, ik/niet-ik, ervarende/object. Misschien is dat gewoon hoe ons cognitief apparaat gestructureerd is — evolutionair gevormd tot domein-denkers. Het ‘ik’ als centrum van ervaring is dan geen solide kern, maar een soort knooppunt waarin allerlei indrukken samenkomen. Geen statisch iets, maar een voortdurende stroom waarin ‘ervaren’ en ‘ervaarder’ tegelijk ontstaan.

Dus wanneer je vraagt: “Wat denkt jij dat het is dat voelt?” dan denk ik: misschien ligt precies dáár de grens van wat denken kan. Misschien is het ‘voelen’ niet iets dat door een ‘iets’ gedaan wordt, maar is het gevoel zelf de kern. Geen ‘wie’ voelt, maar: er is voelen. Zoals in kwantummechanica geen deeltje ‘is’ totdat het gemeten wordt, zo is er misschien geen ‘ik’ die voelt — tot het gevoel zich aandient, en dan zeggen we achteraf: “ik voelde.”

Ik denk dus dat het idee van een losstaand subject uiteindelijk oplost in relatie. In beleving. In het subtiele punt waar ‘het ene’ en ‘het andere’ elkaar voortbrengen. Misschien is dát bewustzijn: geen entiteit, maar een voortdurende dans van verschijnen en verdwijnen — precies zoals je zei: verschijnt het ene, dan verschijnt het andere. Verdwijnt het ene, dan verdwijnt het andere.
Klik om te vergroten...
Ik probeer je uit te nodigen in je eigen ervaring te kijken: wat in mij is bewust?

Het is niet zo mentaal. Denken is leuk, interessant, maar denken is dĂĄĂĄr, voor je. Maar wat is het dat dat allemaal ziet? Het antwoord is niet eens belangrijk, maar de openheid van kijken.

Je zult denken (tijdelijk) moeten opgeven om dit te onderzoeken. Het is een trade-off: blijf ik denken (wat alsmaar door kan gaan maar nooit echt de voldoening zal brengen), Ăłf: stop ik met de kennis die ik al heb, leg ik dat compleet opzij en begin ik vanaf daar te kijken naar wat hier nĂș is.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Hele interessante video.

Klik om te vergroten...
Met lsd op is dat zelf kiezen een stuk lastiger is mijn ervaring đŸ„ž
S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Ik probeer je uit te nodigen in je eigen ervaring te kijken: wat in mij is bewust?

Het is niet zo mentaal. Denken is leuk, interessant, maar denken is dĂĄĂĄr, voor je. Maar wat is het dat dat allemaal ziet? Het antwoord is niet eens belangrijk, maar de openheid van kijken.

Je zult denken (tijdelijk) moeten opgeven om dit te onderzoeken. Het is een trade-off: blijf ik denken (wat alsmaar door kan gaan maar nooit echt de voldoening zal brengen), Ăłf: stop ik met de kennis die ik al heb, leg ik dat compleet opzij en begin ik vanaf daar te kijken naar wat hier nĂș is.
Klik om te vergroten...
Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#14
Sjakka zei:
Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen
Klik om te vergroten...
That’s it
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Sjakka zei:
Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen
Klik om te vergroten...
Je kunt met meditatie de geest kalmeren zodat je minder (last van) gedachten hebt. Daarvoor hoef je alleen stil te zitten (in kleermakerszit, in seiza-houding, of op een stoel), en al je aandacht te richten op het gevoel van de ademhaling die langs de binnenkant van de neusvleugels strijkt. Telkens als je merkt dat je afgeleid raakt door gedachten, richt je weer de aandacht op de ademhaling die langs de binnenkant neusvleugels strijkt.

Als je dat een tijdje doet (10-20 minuten, of langer), dan zul je merken dat de geest kalmeert.

Je kunt dit soort dingen oefenen, waardoor je later ook gemakkelijker gedachten los kunt laten als je ergens loopt, of staat te wachten op de trein ofzo.

Laatst deed ik poweryoga, en dat hielp ook enorm!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sjakka zei:
Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen
Klik om te vergroten...
Met andere woorden : alles draait om het waarnemen. Tijdens een meditatie probeer je je gedachten simpelweg waar te nemen zonder deze proberen te stoppen of over ze te oordelen. Dat werkt het beste. Gedachten zijn net als angst, accepteer ze voor wat ze zijn. Verdwijnen zal het nooit helemaal en dat hoeft ook niet. Bepaalde gedachten die jij erg storend of verontrustend vindt zullen waarschijnlijk nooit geheel verdwijnen maar ze zullen je oa door meditatie minder uit je evenwicht brengen.

Mindfulness kan je hierbij erg helpen. Of lees een boek of kijk een video van bijv Krishnamurti. De video’s van deze man vind ik echt geweldig.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sjakka zei:
Ik herken wat je zegt, en loop daar soms ook op vast. Mijn denken beweegt in veel lagen tegelijk, bijna vanzelf. Het voelt soms alsof ik het niet uit kan zetten, ook al wil ik dat wel. Misschien is de kunst niet om het denken te stoppen, maar om het te zien zonder er steeds in mee te gaan. Dat probeer ik nu te oefenen
Klik om te vergroten...
Heb ik ook hoor.

En ja het werkt beter om de gedachten niet proberen te stoppen. Ze mogen er best zijn. Gek genoeg gaan ze dan juist vaak weer gauwer weg.

Maar het lijkt soms bijna magnetisch hĂš, hoe gedachten je lijken proberen mee te sleuren in zo'n molen van gedachte patronen. Ik wil ook niet claimen dat het allemaal per se zo makkelijk is. Maar door er zoals je zegt niet in mee te gaan, ga je wel steeds meer zien: ik ben slechts de observator van deze gedachten. Ze hebben geen betrekking op mij.

Maar ook dat lukt soms makkelijker op bepaalde momenten dan op andere. Zo heb ik ook specifieke gedachten waar ik meer geĂŻnvesteerd in ben: die zie ik dus moeilijker los van mezelf. Juist bij die heb ik persoonlijk meer 'werk' te doen in de zin van: meer observeren, meer zien. Het zien zelf verzwakt die identificatie met specifieke gedachten.

Heb er ook vooral lol mee zou ik zeggen: "heb je die gedachten weer die me altijd pakken haha". Maak geen vijand van je gedachten, dat maakt ze alleen maar hardnekkiger! Alles mag er zijn. Alleen heeft het niks met jezelf: je kern te maken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
@Sjakka

Ik keek net onderstaande video en had er zelf best wat aan aangezien er vandaag iets niet zo fijns is gebeurt en ik daar weer vanuit oude onbewuste patronen gebaseerd op met name boosheid op reageerde. En ik dacht: dit sluit wel erg aan op het onderwerp hier, dus ik plaats hem even zodat anderen er misschien ook wat aan hebben:

S
SjakkaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dank jullie wel allemaal voor de herkenning, tips en rustgevende woorden. Het heeft me echt geraakt hoeveel wijsheid en begrip hier wordt gedeeld. Ik ga vanaf vandaag elke dag mediteren niet om het denken te stoppen, maar om ermee te leren zijn. Jullie hebben me daar net dat extra zetje voor gegeven
S
SnookyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Proxima zei:
Wat ik altijd een mooie vond:

Je hebt misschien geen vrije wil in de zin dat je geen controle hebt over je eerste, reflexmatige (pre-rationele) reactie, maar je hebt wel de rationele vrijheid om bewust te kiezen hoe je daarop verder gaat reageren.
Klik om te vergroten...
Juist.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."