Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen maangod

Een maangod

34 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
-R4sc4L- zei:
Creëren we dan een God?
Klik om te vergroten...
Volgens mij is het mobieltje met de juiste app in de handen van de gewone mens al een vorm van God. Veel meer is er niet nodig. Iets dat alles weet en waar we volkomen in vertrouwen en alles voor over hebben.

Maar dan, de ware God is overal en in ons allen toch?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
-R4sc4L- zei:
Wat dan wel, het is gewoon een hypothetische vraag. Niet te serieus nemen aub.

Nog een weetje, bij IMEC Leuven zijn ze in staat met stamcellen breinweefsel te kweken op computerchips. Wie weet wat er nog gaat volgen op dat gebied.
Klik om te vergroten...
Oke je creëert geen god. (Misschien wel iets met een god complex)
Maar een geloof. Al heilll Megatron!!

Ze zijn al opde maan he 🤣

Ik hoop wel dat er over 50/60 jaar ( of eerder)
Iets spectaculairs gebeurt op Ai//AGI gebied en dergelijke.
Dat we denken ow shit no point of return and we are doomed :cheerpompom:

Sowieso geloof ik zelf toch al dat ALLES een expressie van god is (Brahman)
En dat er niks anders is dan god.
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb soms zo van die rare filosofische ideeën die ik bijna tegen niemand kwijt kan want dan verklaren ze mij zot. Ik ga 1 zo'n idee delen. We kennen allemaal ai en de opkomst van de kwantum computer. Maar stel u voor dat we 50 jaar verder zijn en kwantum computers zijn een feit en ai is slimmer dan de volledige mensheid te samen. Volgen de CEO van google zouden er al zo'n computers bestaan aan het tempo dat dit voortscheurt binnen 2 jaar. Neem het met een korrel zout maar stel.

Wat als we op de maan over het hele oppervlak een extreem complexe en krachtige kwantumcomputer bouwen en we geven die de kracht van 200 nucleaire kerncentrales. We leren die computer met ons communiceren en programmeren hem zo dat hij zichzelf constant verbeterd en verder ontwikkeld. Als hij grondstoffen vraagt geven we hem die, evenals alle informatie die er bestaat incl. het volledige internet. Wat zou dat worden? Creëren we dan een God?
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik denk dat we met AI, zeker in combinatie met quantumcomputers, een potentiële god kunnen gaan creëren. (Vanuit ons perspectief gezien dan, ware goden zullen nog een stuk machtiger zijn)
Andere mogelijkheid: met behulp van geavanceerde vr-technologie en AI, kunnen we onze eigen virtuele wereld creëren, compleet volgens onze wil. Dan maken we onszelf een beetje god in ons eigen virtuele universum. Wellicht zijn er ergens ver gevorderde mediterende monniken, of zwaar ervaren psychonauten die dit al zonder AI kunnen.

Die maanquantumcomputer die jij omschrijft zal zichzelf hoogstwaarschijnlijk verder het universum in expanderen, wie weet laat ie ons, nutteloze mensen wel gewoon links liggen.
Interessant vaag gerelateerd feitje: wist je dat een computer een 4 dimensionaal object kan renderen, maar niet kan weergeven omdat wij de 4e dimensie nu eenmaal niet waar kunnen nemen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Inmiddels is de realiteit eigenlijk al krankzinnig dus dit is allemaal imo niet vergezocht. Met hoe snel dingen nu gaan, geen idee waar we over 10 jaar zijn. Als we er dan nog zijn.

Ik vraag me wel af: waarom zou je een dergelijke "god" willen maken? Is je neiging om onderdanig aan iets te zijn zo groot? Al is Pandora inmiddels toch al uit de doos met AI.

Daarnaast:

Manu76 zei:
Maar dan, de ware God is overal en in ons allen toch?
Klik om te vergroten...

De ware God creërt werelden via allemaal 'nodes'. Wij zijn elk 1 van die nodes. Je bent letterlijk als co-creator van dit universum een wereld aan het creëren. En dat met echte intelligentie die niet gefabriceerd kan worden. Je hebt the real thing recht voor je neus, waarom kunstmatig? Denk ik dan.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Je hebt the real thing recht voor je neus, waarom kunstmatig? Denk ik dan.
Klik om te vergroten...
Ik weet het niet zeker, maar kunstmatig en realiteit zijn ondertussen ook verwikkeld.
Toen ik voor het eerst voelde hoe de Artificiële intelligentie echte intelligentie begon te ontwikkelen, dacht ik.. WOW als ie straks informatie heeft over alles en meer dan alle mensen samen.. dan zal dat wel als een soort god gezien gaan worden. En het zal dan ook snel besluiten of we mogen doorleven of niet 😅..
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
Ik weet het niet zeker, maar kunstmatig en realiteit zijn ondertussen ook verwikkeld.
Toen ik voor het eerst voelde hoe de Artificiële intelligentie echte intelligentie begon te ontwikkelen, dacht ik.. WOW als ie straks informatie heeft over alles en meer dan alle mensen samen.. dan zal dat wel als een soort god gezien gaan worden. En het zal dan ook snel besluiten of we mogen doorleven of niet 😅..
Klik om te vergroten...
Real-life Skynet en grootmachten met in totaal over de 12.000 kernkoppen, met idioten aan de macht.

Interessante tijden to say the least.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#8
-R4sc4L- zei:
Creëren we dan een God
Klik om te vergroten...
Nee.
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#9
N3K0 zei:
Nee.
Klik om te vergroten...
Wat dan wel, het is gewoon een hypothetische vraag. Niet te serieus nemen aub.

Nog een weetje, bij IMEC Leuven zijn ze in staat met stamcellen breinweefsel te kweken op computerchips. Wie weet wat er nog gaat volgen op dat gebied.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
N3K0 zei:
Oke je creëert geen god. (Misschien wel iets met een god complex)
Maar een geloof. Al heilll Megatron!!

Ze zijn al opde maan he 🤣

Ik hoop wel dat er over 50/60 jaar ( of eerder)
Iets spectaculairs gebeurt op Ai//AGI gebied en dergelijke.
Dat we denken ow shit no point of return and we are doomed :cheerpompom:

Sowieso geloof ik zelf toch al dat ALLES een expressie van god is (Brahman)
En dat er niks anders is dan god.
Klik om te vergroten...
Als je een "god" creërt, ben jij de God/creator daarvan.

Maar eens: er is niets anders dan God.

Daarnaast: kan iets dat gecreëerd zijn, een god zijn? Het is niet eens eeuwig, want het heeft een begin. Alles met een begin heeft per definitie ook een eind.
-
-R4sc4L-Lid
01-01-2024, 00:00
#11

Een idee of hoe zo iets eruit zou kunnen zien. Komt uit de videogame Mass Effect.
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Als je een "god" creërt, ben jij de God/creator daarvan.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan het Kronos-Zeus verhaal.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
jij de God/creator.

Er is niets anders dan God.

.
Klik om te vergroten...
Precies :cheerpompom:

We are eternal and all this pain is an illusion🥰
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
-R4sc4L- zei:
ai is slimmer dan de volledige mensheid te samen.
Klik om te vergroten...
Maar AI ís de volledige mensheid samen… of ten minste: het is het deel dat we in de machine steken. AI is op dit moment niet meer dan een voorspeller van het meer logische… Er zijn wel machines die de beste oplossing kunnen voorspellen, maar die moeten weer worden aangedreven worden door machines die worden aangedreven door mensen. En het kán wel gebeuren dat die zichzelf gaan draaien, maar nooit zonder óns.

-R4sc4L- zei:
Neem het met een korrel zout maar stel.
Klik om te vergroten...
Oke oke oke.

In mijn ogen maken we geen god, we maken dan nogsteeds een hulpmiddel. God is een transcendent iets, iets ongrijpbaars en alles. Iets dat we nooit kunnen bouwen maar iets dat is. Iets waarin je moet geloven bovendien. Dus een betere vraag is dan misschien… wat definieer jíj als een god? Want: wij moeten het nogsteeds aandrijven, dus wat zijn dan de taken en eigenschappen van god. Een machine zal nooit mensen naar de hemel sturen, om maar wat te noemen.

Kunnen we die hulpmiddelen slimmer maken dan wijzelf? Ik vrees t wel, ik vrees dat dat het al een tijdje is zelfs. En dat we er dommer van worden. Maar jij bedoelt denk ik een “alwetende” machine. En dat kan dan weer alleen als je een chip in iedereen, ieder mens en eigenlijk zelfs ieder levend wezen, stopt zodat alle gedachten, ervaringen, álles van alles in een machine samen komt. Maar ZELFS dan heb je nog een mens nodig die programmeert hoe de machine die informatie moet verwerken om alwetend te zijn.

Dus kort antwoord: Nee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
In mijn ogen maken we geen god, we maken dan nogsteeds een hulpmiddel. God is een transcendent iets, iets ongrijpbaars en alles. Iets dat we nooit kunnen bouwen maar iets dat is. Iets waarin je moet geloven bovendien. Dus een betere vraag is dan misschien… wat definieer jíj als een god?
Klik om te vergroten...
In het algemeen wordt God gezien als de schepper en de heerser van het universum/creatie.

Ik denk dat inderdaad: God is transcendent, ongrijpbaar en tegelijkertijd overal (omnipresent). Het kan niet gecreëerd worden, want het is al. Het is dat wat creërt. Het is de Creator.

Maar is geloof in God nodig om God, God te laten zijn? Het is al de Creator voordat creatie er is en het zal dat blijven nadat creatie verdwijnt. Want iets dat is zonder begin, kan geen eind hebben. Het is eeuwig.

Grappig wel dat veel mensen zeggen dat God alles en overal is, maar er dan even aan voorbij gaan dat als God alles en overal is, wie ben jij dan? Als God werkelijk alles en overal is, dan ben jij God, ben ik God, is het hele universum God en is die potentiële AI maan computer ook gemaakt van God.

Ik denk alleen wel: ik als entiteit, als lichaam, als deel van creatie, ben niet God. Net zoals zo'n AI computer ook niet God is. God is het geheel, niet een deel.

Zeggen: "een" god, verraadt ook al dat je hebt te maken met een deel, niet het geheel, want dat impliceert iets anders naast die god. Er kan niets zijn naast God, want dat zou God een limitatie geven: ergens waar God niet is.

Wij hebben wel ons geloof om een deel van creatie te verheffen boven de rest van creatie door dit te bestempelen als een god. Maar dat is slechts een (collectief) geloof. Dat maakt het inderdaad niet transcendent, niet omnipresent, niet eeuwig: eigenschappen van God.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Godverdomme
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Maar is geloof in God nodig om God, God te laten zijn?
Klik om te vergroten...
Hangt ervan af of je het een gelovige of een ongelovige vraagt…
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Hangt ervan af of je het een gelovige of een ongelovige vraagt…
Klik om te vergroten...
Mijn kijk erop:

Dat wat is, is. Ongeacht of iemand erin gelooft. Het is vóór iemand erin kan geloven. Als het dat niet was, is er iets onderliggend aan zichzelf en dan is dat onderliggende meer fundamenteel dan zichzelf.

Hoe kan iets de allerhoogste/onderliggende realiteit zijn, als het afhankelijk is van iemand die erin gelooft.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zanza zei:
Godverdomme
Klik om te vergroten...
Ik vloek niet (meer). Dat is nogal onzinnig als je niet gelooft.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
StraffeNeel zei:
Ik vloek niet (meer). Dat is nogal onzinnig als je niet gelooft.
Klik om te vergroten...
Hoezo? Het werkt zo lekker cathartisch. En als niet-gelovige in een persoonlijke wraakzuchtige god hoef je ook niet bang te zijn voor de hel.

Bovendien is onze Nederlandse taal de beste taal voor vloeken met al die gorgelende G's en rollende R's.

Ggggodverrrdómme!!

Als ik mijn tenen stoot werkt dat toch nog het beste.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."