In mijn ogen maken we geen god, we maken dan nogsteeds een hulpmiddel. God is een transcendent iets, iets ongrijpbaars en alles. Iets dat we nooit kunnen bouwen maar iets dat is. Iets waarin je moet geloven bovendien. Dus een betere vraag is dan misschien… wat definieer jíj als een god?
In het algemeen wordt God gezien als de schepper en de heerser van het universum/creatie.
Ik denk dat inderdaad: God is transcendent, ongrijpbaar en tegelijkertijd overal (omnipresent). Het kan niet gecreëerd worden, want het is al. Het is dat wat creërt. Het is de Creator.
Maar is geloof in God nodig om God, God te laten zijn? Het is al de Creator voordat creatie er is en het zal dat blijven nadat creatie verdwijnt. Want iets dat is zonder begin, kan geen eind hebben. Het is eeuwig.
Grappig wel dat veel mensen zeggen dat God alles en overal is, maar er dan even aan voorbij gaan dat als God alles en overal is, wie ben jij dan? Als God werkelijk alles en overal is, dan ben jij God, ben ik God, is het hele universum God en is die potentiële AI maan computer ook gemaakt van God.
Ik denk alleen wel: ik als entiteit, als lichaam, als deel van creatie, ben niet God. Net zoals zo'n AI computer ook niet God is. God is het geheel, niet een deel.
Zeggen: "een" god, verraadt ook al dat je hebt te maken met een deel, niet het geheel, want dat impliceert iets anders naast die god. Er kan niets zijn naast God, want dat zou God een limitatie geven: ergens waar God niet is.
Wij hebben wel ons geloof om een deel van creatie te verheffen boven de rest van creatie door dit te bestempelen als een god. Maar dat is slechts een (collectief) geloof. Dat maakt het inderdaad niet transcendent, niet omnipresent, niet eeuwig: eigenschappen van God.