Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsValeriaan en soortgelijke natuurlijke middelen

Valeriaan en soortgelijke natuurlijke middelen

21 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Paar jaar geleden Valeriaan gekocht en ik neem heel sporadisch een tablet. En dan meestal op een ochtend waarin ik me heel low en angstig voel. Ik neem geen enkele medicatie en ik denk wel dat het iets voor me doet. Weet toch niet goed zeker wat precies, dus ik twijfel wel of ik er echt baat bij heb. Ben dus ook niet van plan het vaker te gaan gebruiken.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik twijfelde even of ik het hier of onder het subforum natuurlijke psychoactieven moest zetten.
Maar ik denk dat het beter hier past, want het is geen drugs.

Ik heb het over valeriaan en alle andere soortgelijke kruiden.
Neem jij het wel eens?
Kan een natuurlijk middel als valeriaan je rustiger maken? Of vind je het bullshit?

Ik neem het zelf af en toe. Soms heb ik het gevoel of het werkt en soms niet, maar dat kan ook aan de dosering liggen.
Ben daarom eens benieuwd hoe anderen daar over denken.
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik gebruik al jaren Rusta en Ruval van het merk Bloem!
Valeriaan werkt sterk kalmerend voor mij
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik merk valeriaan nogal sterk, bij een bepaalde dosering val ik sneller in slaap en slaap ik voor mijn gevoel dieper zonder merkbare bijwerkingen. Wanneer ik het hoger doseerde kreeg ik vrijwel altijd hele rare dromen (vaak met een nogal duistere twist). Tijdens het dromen had ik er geen last van, maar als ik dan wakker werd had ik wel even een besefmomentje van "oh, dat was eigenlijk niet heel prettig". Ik heb het dan over dromen waarin je bijvoorbeeld neergestoken wordt, achtervolgd wordt, etc.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Of vind je het bullshit?
Klik om te vergroten...
Ja

Valeriaan heeft ook wel gewoon een werkbare stof, maar ik vertrouw zelf niet op zulke effecten tbh. Maar placebo effect is ook effect, dus boeie! Ik zou wel altijd oppassen met zelf aankloten met lichaamseigen stoffen zoals melatonine. Dat kan de aanmaak in je lichaam echt opfokken en dan maak je je slaapproblemen veel groter.

Maar sowieso zijn kruidenstoffen wel minder onschuldig dan we denken… Zo moet je allllltijd heel goed opletten met wat je neemt als je medicatie slikt. Valeriaan gaat bijvoorbeeld niet goed samen met de meeste antidepressiva en kalmerende medicatie (zoals benzo’s), en los van je medicatiegebruik kan het ook mentale afhankelijkheid veroorzaken. En net zo als bij andere kalmeringsmiddelen kn het ook een wisselwerking met bv alcohol hebben. Ik zou het dus altijd heel goed uitpluizen en eventueel met je HA bespreken voor je wat naar binnenwerkt, maar goed dat ben ik.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zeemeerman zei:
Valeriaan werkt sterk kalmerend voor mij
Klik om te vergroten...

Dan neem je denk ik een hoge dosering?

XMR zei:
Ik merk valeriaan nogal sterk, bij een bepaalde dosering val ik sneller in slaap en slaap ik voor mijn gevoel dieper zonder merkbare bijwerkingen. Wanneer ik het hoger doseerde kreeg ik vrijwel altijd hele rare dromen (vaak met een nogal duistere twist).
Klik om te vergroten...

Bij welke dosering?

ljuv zei:
Valeriaan gaat bijvoorbeeld niet goed samen met de meeste antidepressiva en kalmerende medicatie (zoals benzo’s),
Klik om te vergroten...

Klopt, werkt geloof ik op dezelfde GABA's.

ljuv zei:
Ik zou het dus altijd heel goed uitpluizen en eventueel met je HA bespreken voor je wat naar binnenwerkt, maar goed dat ben ik.
Klik om te vergroten...

Met je eens.
Het is ook niet dat ik het volop wil gaan nemen. Af en toe neem ik het wel eens. Maar ik merk er nooit zo heel veel van. Wellicht zit ik onder gedoseerd, of placebo effect. Maar dat laatste betwijfel ik. Volgens mij is die rescue spray wel meer naar placebo, maar weet niet welk merk. Las ik laatst toevallig ergens.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#7
Kordie zei:
Bij welke dosering?
Klik om te vergroten...
Zal hier helaas niet zo exact anwoord op kunnen geven als ik zou willen, want het is al een aantal jaar geleden. Het ging om een extract in capsules dat bij de holland & barret vandaan kwam. Volgensmij werkte 1 pil gewoon normaal en kreeg ik bij 3 pillen de nachtmerries.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#8
XMR zei:
Zal hier helaas niet zo exact anwoord op kunnen geven als ik zou willen, want het is al een aantal jaar geleden. Het ging om een extract in capsules dat bij de holland & barret vandaan kwam. Volgensmij werkte 1 pil gewoon normaal en kreeg ik bij 3 pillen de nachtmerries.
Klik om te vergroten...

Lijkt me erg naar. Dan zie je toch wel wat valariaan blijkbaar voor invloed heeft.
Werd je niet misselijk of duizelig van zon hoge hoeveelheid?

Dit zegt CHATGPT als gemiddelde dosis, zijn nogal doseringen zeg:

1748886685279.png
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Lijkt me erg naar. Dan zie je toch wel wat valariaan blijkbaar voor invloed heeft.
Werd je niet misselijk of duizelig van zon hoge hoeveelheid?

Dit zegt CHATGPT als gemiddelde dosis, zijn nogal doseringen zeg:

Bekijk bijlage 65624
Klik om te vergroten...
Het potje gaf aan 1 tot 3 capsules. Voor zover ik terug kon vinden was 1 capsule 450mg. Ik had nooit last van duizeligheid of misselijkheid. Ik nam het altijd voor het slapen, ongeveer een uur voordat ik van plan was om naar bed te gaan.

Vervolgens merkte ik dan gedurende het uur daarna langzaam dat ik steeds lomer werd. Ik kreeg dan zin om lekker mijn bed in te kruipen en te gaan slapen. In bed viel ik ook snel in slaap en was het 's ochtend vaak iets lastiger om goed wakker te worden, omdat de slaap zo diep aanvoelde.
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#10
image.jpg

Ik neem af en toe 1 capsule voor het slapen
Slaap er goed van in en beter door
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Ik twijfelde even of ik het hier of onder het subforum natuurlijke psychoactieven moest zetten.
Maar ik denk dat het beter hier past, want het is geen drugs.

Ik heb het over valeriaan en alle andere soortgelijke kruiden.
Neem jij het wel eens?
Kan een natuurlijk middel als valeriaan je rustiger maken? Of vind je het bullshit?

Ik neem het zelf af en toe. Soms heb ik het gevoel of het werkt en soms niet, maar dat kan ook aan de dosering liggen.
Ben daarom eens benieuwd hoe anderen daar over denken.
Klik om te vergroten...

Valeriaan geen ervaring mee, maar tenminste één no-nonsense gebruiker die ik ken had het wel degelijk over de kalmerende werking.

Over kruiden worden veel fabeltjes verteld, maar bijvoorbeeld de rustgevende werking van kamille thee en de oppeppende werking van koffie en thee zijn zo universeel geaccepteerd dat niemand ontkent dat ze die hebben.

Het zou kunnen dat niet iedereen dezelfde werking ervaart.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Ja

Valeriaan heeft ook wel gewoon een werkbare stof, maar ik vertrouw zelf niet op zulke effecten tbh. Maar placebo effect is ook effect, dus boeie! Ik zou wel altijd oppassen met zelf aankloten met lichaamseigen stoffen zoals melatonine. Dat kan de aanmaak in je lichaam echt opfokken en dan maak je je slaapproblemen veel groter.

Maar sowieso zijn kruidenstoffen wel minder onschuldig dan we denken… Zo moet je allllltijd heel goed opletten met wat je neemt als je medicatie slikt. Valeriaan gaat bijvoorbeeld niet goed samen met de meeste antidepressiva en kalmerende medicatie (zoals benzo’s), en los van je medicatiegebruik kan het ook mentale afhankelijkheid veroorzaken. En net zo als bij andere kalmeringsmiddelen kn het ook een wisselwerking met bv alcohol hebben. Ik zou het dus altijd heel goed uitpluizen en eventueel met je HA bespreken voor je wat naar binnenwerkt, maar goed dat ben ik.
Klik om te vergroten...
Ja.

Maar vervolgens geef je precies de reden aan waarom het wel een bepaalde werking heeft. Het wordt idd niet voor niets afgeraden om te combineren met bepaalde medicijnen. Kun je het nog niet vertrouwen, maar effect hebben bepaalde kruidenmengsels wel degelijk. Maar er zijn meer onzin kruidenmengsels dan werkbare mengsels idd. Valeriaan hoort niet bij die eerste groep.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik kan nie slapen. Misschien moet ik het eens proberen. Maar ik zat eens te wikipediaen en die zegt:

Valeriaan is een bekende plant binnen de fytotherapie. Extracten van deze plant (verkregen door extractie met water of 70% ethanol in water) kunnen effectief zijn bij slapeloosheid.[2]

Valeriaan werd reeds tweeduizend jaar geleden in het oude Griekenland gebruikt. Hippocrates beschreef reeds de eigenschappen van valeriaan. Ook Dioscorides gaf in de eerste eeuw van onze jaartelling in zijn boek 'De Materia Medica' een uitgebreide beschrijving van de valeriaanplant en haar werking. Aanvankelijk werd de plant voornamelijk gebruikt vanwege haar bittere en aromatische eigenschappen en werd het onder meer als krampstillend middel ingezet. De sedatieve eigenschappen van de valeriaanplant werden waarschijnlijk als eerste beschreven door de Griekse arts Claudius Galenus in de tweede eeuw na Christus. Het duurde circa 15 eeuwen voordat deze sedatieve eigenschappen werden herontdekt. In de eeuwen daarna werd valeriaan nog veelvuldig gebruikt in de artsenij ter kalmering bij nervositeit en hysterie, evenals ter behandeling van verteringsproblemen en flatulentie. Tot in de jaren 1940 werd valeriaan nog ingezet als geneesmiddel voor slaapproblemen en angsten. In de jaren 1950 raakte valeriaan in onbruik met de opkomst van farmaceutische rustgevers.

Er zijn vele studies verricht om het werkingsmechanisme van de valeriaanextracten te achterhalen, hier is echter geen eenduidig mechanisme uitgekomen. Valereniaanzuur grijpt in op de gamma-aminoboterzuur-A (GABAA) receptor.[3] GABA receptoren spelen een belangrijke rol in het inhiberen van signalen van zenuwcellen. Er is echter niet bekend of en hoe valereniaanzuur door de bloed-hersenbarrière kan worden getransporteerd.[4]

De resultaten van onderzoeken die de werkzaamheid van valeriaanextracten onderzochten zijn niet eenduidig over de effecten op de slaap; er lijkt een effect op de slaaplatentie te zijn (de tijdsduur die het kost om in slaap te vallen). Tevens lijkt er een langere SWS (Slow-Wave-Sleep) periode te zijn; dit is de diepe slaap tijdens een slaapperiode.[5] Maar andere studies konden geen enkele effectiviteit aantonen.[6]

Wegens de relatief lichte bijwerkingen wordt valeriaan gebruikt als alternatief voor kalmeringsmiddelen als benzodiazepinen. Het is ook een ingrediënt van kraamanijs.

Veiligheid
Er is in het verleden zorg geuit over in vitro geconstateerde mutagene en cytotoxische eigenschappen van bepaalde inhoudsstoffen (valepotriaten) in de wortel van de plant. Deze zijn in vivo niet waargenomen, wat te verklaren is doordat valepotriaten slecht geabsorbeerd worden en snel omgezet worden in minder toxische metabolieten.[7]

In de wetenschappelijke literatuur zijn drie gevallen van leverproblemen gerapporteerd na gebruik van valeriaan-bevattende producten, waarbij de problemen weer ophielden na met het product te zijn gestopt.[7] In hoeverre dat duidt op een oorzakelijk verband is nog niet duidelijk.

Uit dierproeven en in de literatuur beschreven case-studies blijkt geen negatief effect op zwangerschap, ook niet in hoge doseringen (2,8 gram per kg lichaamsgewicht).[7
]

Twijfelachtig wel allemaal.

En wat een ranzige voorouders hadden wij:

De gehele plant ruikt duidelijk ranzig.[8] De plant heeft een matig krachtige, onaangename, lichte, ranzige, wat zure geur die doet denken aan zweet.[9] Valeriaan werd in de 16e eeuw gebruikt als parfum en als geurstof aan de was toegevoegd. Valeriaan heeft op katten een onweerstaanbare en sterk prikkelende werking. Omdat katten zo dol zijn op de geur heeft de plant als alternatieve naam 'kattenkruid'; niet te verwarren met de niet-verwante soort wild kattenkruid (Nepeta cataria). De typische doordringende geur van de wortel ontwikkelt zich pas bij het drogen.


Okee ik moet vanmiddag nog een middagdutje doen
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Deadwing zei:
Paar jaar geleden Valeriaan gekocht en ik neem heel sporadisch een tablet. En dan meestal op een ochtend waarin ik me heel low en angstig voel. Ik neem geen enkele medicatie en ik denk wel dat het iets voor me doet. Weet toch niet goed zeker wat precies, dus ik twijfel wel of ik er echt baat bij heb. Ben dus ook niet van plan het vaker te gaan gebruiken.
Klik om te vergroten...

Als je angstig bent heb je wellicht ook last van lichamelijke klachten. Die kan valeriaan denk ik wel onderdrukken gezien het werkt op de gaba. Dus minder hoge of snel stijgende hartslag etc
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Als je angstig bent heb je wellicht ook last van lichamelijke klachten. Die kan valeriaan denk ik wel onderdrukken gezien het werkt op de gaba. Dus minder hoge of snel stijgende hartslag etc
Klik om te vergroten...
De angst zit dieper volgens mij, heeft met mijn jeugd te maken Ik heb weinig tot geen last van lichamelijke klachten. Maar die angst is ook weer niet zo ernstig dat ik niet een redelijk normaal leven kan leiden met werk en andere activiteiten. Ik mediteer meestal maar dat helpt niet altijd, het is ook geen wondermiddel.
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik moet meteen weer denken aan mijn ervaring met valeriaan.
Ben al mijn hele leven een slechte slaper geweest, en de volgende ochtend zou ik om 6:30 theorie cursus voor de auto hebben, met meteen het theorie examen er achteraan. Normaal gesproken val ik tegen die tijd pas in slaap, dus mijn moeder had toen valeriaan voor me gehaald, is al een hele tijd geleden maar volgensmij waren het capsules.
Ik blowde toen nog elke avond, no matter what, en na het blowen had ik de valeriaan ingenomen. Nou, dat heb ik geweten. Mijn kamer veranderde in een soort van discotheek 😂. Vond het niet persee vervelend maar heb geen oog dichtgedaan, en het theorie examen dan ook niet gehaald.
Kwam dus natuurlijk niet door de valeriaan zelf, maar dat die 2 samen dit effect zouden hebben had ik iig niet verwacht haha.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jester zei:
Ik moet meteen weer denken aan mijn ervaring met valeriaan.
Ben al mijn hele leven een slechte slaper geweest, en de volgende ochtend zou ik om 6:30 theorie cursus voor de auto hebben, met meteen het theorie examen er achteraan. Normaal gesproken val ik tegen die tijd pas in slaap, dus mijn moeder had toen valeriaan voor me gehaald, is al een hele tijd geleden maar volgensmij waren het capsules.
Ik blowde toen nog elke avond, no matter what, en na het blowen had ik de valeriaan ingenomen. Nou, dat heb ik geweten. Mijn kamer veranderde in een soort van discotheek 😂. Vond het niet persee vervelend maar heb geen oog dichtgedaan, en het theorie examen dan ook niet gehaald.
Kwam dus natuurlijk niet door de valeriaan zelf, maar dat die 2 samen dit effect zouden hebben had ik iig niet verwacht haha.
Klik om te vergroten...

Heftig :)
Hoeveel mg had je op?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik was laatst weer naar m'n vaste smartshop geweest voor nieuwe voorraad capsules omdat ze het vorig jaar niet hadden, blijkt het helemaal uit de markt te zijn bij hun.
Hij zei toen dat het uitverkocht was, ik twijfel eraan. Misschien dat er te veel bijwerkingen zijn geweest.
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Heftig :)
Hoeveel mg had je op?
Klik om te vergroten...
Ik heb echt geen idee, maar denk geen heel hoge dosis haha want had gewoon 1 capsule genomen toen. Denk dat ik beter even had kunnen wachten en niet meteen na het blowen, maarja ik nam in die tijd ook altijd slaapmedicatie meteen na het blowen (achteraf gezien natuurlijk een beetje krom 😂) maar heb op de prometazine na nooit wat geks meegemaakt verder.
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jester zei:
maar heb op de prometazine na nooit wat geks meegemaakt verder.
Klik om te vergroten...
wat heb jij meegemaakt met promethazine? ik had laatst 150mg op en hallucineerde toen een hele zwerm vliegjes die steeds over m'n hoofd vlogen terwijl ik in bed lag en tv keek. best wel grappig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."