Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvoel me goed de dag na drinken

voel me goed de dag na drinken

13 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Doet me een klein beetje denken aan toen ik na een tijdje geen wiet gebruiken, weer eens een wiet avondje had en dan vergeleken bij mijn nuchtere staat (van stress/angst/spanning) een heel ontspannen avond had met veel lol en positiviteit. Ja, dat deed ook wel wat goeds voor mijn humeur de volgende dag(en). Probleem was dat het dan meestal verzandde in een periode elke dag wiet gebruiken, waardoor ik er al gauw geen echte vreugde meer mee ervoer, maar een soort afgevlakte, "whatever het is allemaal wel best" state of mind. En die blijft met wiet redelijk lang hangen.

Met alcohol je momentjes van ontspanning/lol creëren is vragen om nog veel grotere problemen, zeker icm (veel) benzo's, maar daar is het nodige al over gezegd. Ik snap het overigens wel, als je meestal/altijd stress/pijn voelt en zo'n middel je even zo'n moment van tijdelijke bevrijding daarvan kan geven. Maar dit gaat zo hard backfiren als je hier niet mee oppast.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eerder dit jaar heb ik een alcohol (en meer) pauze gehad en hoewel ik alcohol niet echt mistte was ik niet echt vooruit te branden. Ik had heel wat dagen last van anhedonie en lag maar wat op mijn bed.

Vorige week spontaan weer wat bier gekocht om even van dit gevoel af te komen en wat me opviel is dat de dag erna ik ineens weer levensvreugde had, heel veel dingen deed en me oprecht fijn voelde. Afgelopen nacht ook gedronken en ik word nu alweer vrolijk wakker waar ik gelijk zin had in de dingen die ik normaal leuk vind. Deze dingen vond ik tijdens mijn break juist moeilijk om te doen.

Blijkbaar doet een kater me dus juist goed. Dat mijn brein rustiger is. Wat is dat toch? Is door de alcohol mijn GABA zo verhoogd dat ik hierdoor goed door de dag kom? Dit lijk ik ook te hebben als ik voor het slapen gaan een hoge lorazepam dosis neem.

Heb de neiging nu om voor het slapen gaan benzo's of alcohol te nemen om zo profijt te hebben de dag erna. Want hoe het ervoor ging, dat werkt ook niet. Ik herken dit fenomeen wel vaker in mijn leven. Laat de puzzelstukjes op z'n plek zetten waarom ik met middelengebruik bijna dagelijks goed functioneer en zonder nauwelijks. Ik geloof niet echt meer dat afkicken en doorzetten dat ik dan hetzelfde ermee kan bereiken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Don Draper zei:
Blijkbaar doet een kater me dus juist goed. Dat mijn brein rustiger is. Wat is dat toch? Is door de alcohol mijn GABA zo verhoogd dat ik hierdoor goed door de dag kom? Dit lijk ik ook te hebben als ik voor het slapen gaan een hoge lorazepam dosis neem.
Klik om te vergroten...
Vrolijkheid is niet per se iets wat je biochemisch opwekt; daar gaat ook een psychologisch proces aan vooraf. Dus ik weet niet of er ook wat anders aan de hand kan zijn?

Je hebt het bijvoorbeeld over ontspanning, anhedonie en levensvreugde. Dat contrast kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door de omgeving en je mindset. Kennelijk vind je het moeilijk om te ontspannen of een leuke avond (in je eentje?) te hebben zonder genotsmiddel. Als je dan 's avonds beter kunt ontspannen, dan kan ik me best voorstellen dat je 's ochtends met een leuker gevoel wakker wordt.

Ik weet ook niet of je normaal moeite hebt met slapen? Sommige mensen hebben een slaapstoornis waarbij GABA-agonisten de disbalans in het brein wat kunnen bijstellen. De slaap is verder heel bepalend voor ons cognitief functioneren, inclusief emotionele huishouding.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben bang dat, je pas na een jaar ofzo echt positieve effecten van stoppen met alcohol mag verwachten. En in een jaar gebeurt weer zoveel, dat je eigenlijk het zelf niet goed kan beoordelen.

Je lichaam knapt heel snel op, maar je brein en ook je slaap en emoties, die hebben echt veel langer nodig om iets te gaan merken van niet meer drinken.

Het is iets dat moet slijten. Je moet als het ware weer leren leven zonder alcohol. En het hele pakket daar om heen. Al die kleine gewoontes die in het kader van alcohol zijn gaan staan. Je hersens zullen het missen. Het is wss net zoiets als een rouw proces, je hersens hebben lang maar dan ook heel lang nodig om te wennen aan geen drank.

Maar die pammetjes en drank, zijn eigenlijk een hele slechte combi. Die 2 zitten opdezelfde receptoren. Een pammetje met drank, is alsof iemand je thee of coffee gezet heeft met wodka. Het is dubbelop. En dubbel zo lichamelijk verslavend.

Gevaarlijke combinatie, dude.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#5
reDStone zei:
Gevaarlijke combinatie, dude.
Klik om te vergroten...
Ben er bekend mee. Daarom dat ik ook de regel heb om het niet te mixen. Afgelopen avond was een slippertje.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Don Draper zei:
Ben er bekend mee. Daarom dat ik ook de regel heb om het niet te mixen. Afgelopen avond was een slippertje.
Klik om te vergroten...

Soms ben ik een advocaat vd de duivel, als het om gevaarlijke verslavingsgedrag gaat. En wil ik je toch even meegeven, dat je er verstandiger aandoet, om dan maar meer te gaan drinken en geen pammetje te nemen. Die combinatie pammetje en drank is gevaarlijker, omdat je niet zo goed merkt, dat je je zwaar verdoofd bent.
De alarmbellen gaan zo niet zo goed af zeg maar. En je went zo snel aan die pammetjes, de tolerantie voor pammetjes stijgt in een paar maanden heel snel. Je zal heel snel al meer pammetjes nodig hebben.

Want je bent je aan het verdoven. Gooi die pammetjes weg, zolang je drinkt, het zit opdezelfde receptor, je bereikt hetzelfde effect door simpelweg meer te gaan zuipen.

En dames/heren, soms is het kiezen tussen 2 kwaden, een catch-22. Dan moeten we de minst slechte oplossing bedenken, tijdelijk dan.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#7
Don Draper zei:
Ik geloof niet echt meer dat afkicken en doorzetten dat ik dan hetzelfde ermee kan bereiken.
Klik om te vergroten...
Dit is toch echt de verslaving die tegen je praat, helaas niet je gezonde verstand.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik vrees dat je verslaving aan pammetjes al dusdanig is, dat je er haast onmogelijk vanaf komt. Als je alcoholgebruik erbij neemt, ga je echt nog veel meer problemen krijgen. Ik zou persoonlijk echt aan professionele hulp denken, want je doet jezelf echt geen plezier met de manier waarop je probeert het probleem op te lossen.
Je zegt dat het wel goedkomt, maar je zult echt stapje voor stapje moeten werken richting een droomleven. Je weet wat ik aanraad. 1 drug tegelijk afbouwen en eerst even een tijdje in balans komen. Maar als je met benzo geen balans vindt, dan weet ik niet waar je kunt beginnen.
Geniet van de dag, want blijkbaar met caffeïne, nicotine, alcohol, benzo (en misschien THC + CBD) en goede slaap heb je vandaag even balans, maar dat is geen uitgangspunt, want echt te moeilijke start denk ik.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
Ik vrees dat je verslaving aan pammetjes al dusdanig is, dat je er haast onmogelijk vanaf komt. Als je alcoholgebruik erbij neemt, ga je echt nog veel meer problemen krijgen. Ik zou persoonlijk echt aan professionele hulp denken, want je doet jezelf echt geen plezier met de manier waarop je probeert het probleem op te lossen.
Je zegt dat het wel goedkomt, maar je zult echt stapje voor stapje moeten werken richting een droomleven. Je weet wat ik aanraad. 1 drug tegelijk afbouwen en eerst even een tijdje in balans komen. Maar als je met benzo geen balans vindt, dan weet ik niet waar je kunt beginnen.
Geniet van de dag, want blijkbaar met caffeïne, nicotine, alcohol, benzo (en misschien THC + CBD) en goede slaap heb je vandaag even balans, maar dat is geen uitgangspunt, want echt te moeilijke start denk ik.
Klik om te vergroten...
Als ze hem zo in een kliniek krijgen, moeten ze hem op een hele hoge dosis pammetjes gaan zetten. Dat gaat maanden duren voordat dat dan weer uit z'n lichaam is.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Doet me een klein beetje denken aan toen ik na een tijdje geen wiet gebruiken, weer eens een wiet avondje had en dan vergeleken bij mijn nuchtere staat (van stress/angst/spanning) een heel ontspannen avond had met veel lol en positiviteit. Ja, dat deed ook wel wat goeds voor mijn humeur de volgende dag(en). Probleem was dat het dan meestal verzandde in een periode elke dag wiet gebruiken, waardoor ik er al gauw geen echte vreugde meer mee ervoer, maar een soort afgevlakte, "whatever het is allemaal wel best" state of mind. En die blijft met wiet redelijk lang hangen.
Klik om te vergroten...

Zodan, letter voor letter mijn ervaring...
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Soms lijkt dit zo, voor de korte termijn. Maar als je dan de grote lijnen neemt hoe het gaat met werk, sociale relaties etc, gaat het meestal toch niet echt beter.

Maar ik herken het hoor. s Middags het eerste glaasje en dan knapte ik op, vond ik. Zal alles met dopamine te maken hebben.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik ken het, je doorbreekt even de sleur, de dag erna voelt dan weer een heel klein beetje als herboren.
h
henk123Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hallo! Hier een vraag die ik tot nu toe nergens kwijt kan:
Ik heb de afgelopen ~7 jaar 5x een moment gehad dat ik vrij plots kortademig werd, ofja ik merkte vooral een piepende uitademing (stridor); alsof iemand je luchtpijp dichtknijpt. Verder geen klachten van hoofdpijn/pijn op de borst/ of zweten. Alleen het gevoel te ademen door een rietje voor 30-45 minuten. Daarna gaat het langzaam weg. Het enige dat ik kan bedenken dat in al die 5 gevallen speelde, is dat ik in een korte tijd bier heb gedronken voorafgaand aan de piepende ademhaling. Volgens mij heb ik er vooral last van bij tripel/ipa en/of blond (speciaal)bier. Herkent iemand dit? Zou dit kunnen door alcohol (bier)? Waarom gaat het eigenlijk altijd goed en soms ineens zo'n reactie?
M
MiraculeusLid
01-01-2024, 00:00
#14
henk123 zei:
Hallo! Hier een vraag die ik tot nu toe nergens kwijt kan:
Ik heb de afgelopen ~7 jaar 5x een moment gehad dat ik vrij plots kortademig werd, ofja ik merkte vooral een piepende uitademing (stridor); alsof iemand je luchtpijp dichtknijpt. Verder geen klachten van hoofdpijn/pijn op de borst/ of zweten. Alleen het gevoel te ademen door een rietje voor 30-45 minuten. Daarna gaat het langzaam weg. Het enige dat ik kan bedenken dat in al die 5 gevallen speelde, is dat ik in een korte tijd bier heb gedronken voorafgaand aan de piepende ademhaling. Volgens mij heb ik er vooral last van bij tripel/ipa en/of blond (speciaal)bier. Herkent iemand dit? Zou dit kunnen door alcohol (bier)? Waarom gaat het eigenlijk altijd goed en soms ineens zo'n reactie?
Klik om te vergroten...
Klinkt als bronchospasme, kan veroorzaakt worden door medicatie, maar wellicht ook door iets anders? Lijkt me erg vervelend.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."