Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErnstig veel bijwerkingen bij Oxycodon?

Ernstig veel bijwerkingen bij Oxycodon?

66 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er bestaat ook zoiets als een selectieve NSAID's. Die zouden minder last veroorzaken aan de maag. Eventueel gecombineerd met een maagbeschermer. Echt het fijne weet ik er ook niet van maar vraag het eens aan uw dokter.
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi lieve leden bij deze jullie advies gevraagd. Jullie zullen vast denken, het zoveelste topic over oxycodon, jup!

Ik krijg voor een beknelling in mijn buikwand (ACNES) al drie weken driemaaldaags 5mg Oxycodon kortwerkend voorgeschreven. Dit omdat ik geen NSAIDs kan verdragen op mijn maag en omdat deze niet genoeg werken.

In het begin kwamen de bijwerkingen natuurlijk volop kijken, hele dagen misselijk en barstende koppijn. Ik heb dit middel eerder gekregen voor dezelfde aandoening Verschrikkelijk, maar ik kan pas in maart terecht bij de specialist voor eventueel een injectie of een nieuwe operatie. Ik ben hier al eerder aan geopereerd maar het is weer terug.

Na een paar dagen hele dagen ziek op de bank liggen heb ik de dokter gebeld voor de misselijkheid en heb ik daar Metoclopramide voor gekregen. Dit hielp niet. De klachten werden erger en daarom ben ik met de Metoclopramide gestopt.

Zo erg dat ik na anderhalve week op de stop knop heb willen drukken, laatste inname was om 11:00 in de ochtend en in de nacht werd ik na een uur slapen wakker van een onrustig gevoel in mijn lichaam en rusteloze benen met hoofdpijn en een flinke zweetaanval.

Ik ben toen doorgegaan met de Oxycodon maar alle alarmbellen gingen af dat ik deze klachten kreeg. Afgelopen week kreeg ik deze bijwerkingen:

- Misselijkheid
- Trage / zwakke ademhaling
- Veranderingen in stemming
- Ongecontroleerd trillen
- Verlaging van bloeddruk:
In zeldzame gevallen ( dus in die van mij ) vergezeld door symptomen als het voelen kloppen van het hart.
- Maagzuur
- Zweten
- Stuipen
- Rusteloosheid
- Duizelig
- Spierspasmen
- Slapeloosheid

Afgelopen week heb ik ook véél last van slapeloosheid, ik heb op vijf dagen tijd misschien 10 uurtjes slaap gehad. Verder heb ik met slapen al veel dingen geprobeerd, geen caffeïne, schermtijd voor bed minder, maar het helpt niet. Omdat deze bijwerkingen zo heftig zijn wil ik er mee stoppen, en dit heb ik ook overlegd met de arts maar die wil mij het liefste overzetten op lyrica. Ik zie dit niet zitten en heb liever pijn door de vele bijwerkingen en vooral het niet slapen. De pijn blijft er uiteindelijk toch.

Ik heb het ook over afbouwen en stoppen gehad en de arts zei dat ik met deze dosis zomaar in een keer kan stoppen omdat het zo laag is. Maar ik ervaar weldegelijk klachten bij het stoppen ervan en vraag me nu af hoe ik dit wel aan kan pakken met een middel wat de afkickverschijnselen onderdrukt bijvoorbeeld diazepam.

Ik ben best teleurgesteld, toen ik aan de Oxycodon begon heb ik de arts heel duidelijk gemaakt dat ik adequate hulp wil om af te bouwen of te stoppen, zeker gezien het een paardenmiddel is. De bijwerkingen en het stoppen heeft zo'n indruk op me gemaakt dat ik angstig ben voor wat komen gaat.

Mocht de arts geen middel voorschrijven tegen de afkickverschijnselen, waar ik wel bang voor ben, ben ik van plan om af te gaan bouwen met een lage dosering Diazepam onder begeleiding van mijn vriend en ouders. Dus via een vast schema en op gezette tijdstippen in hun beheer.

Alleen heb ik helemaal geen verstand van het afbouwen van Oxycodon en wil ik de dosering Diazepam zo LAAG mogelijk houden in verband met verslavingsverleden, is er iemand die mij hierbij advies kan geven? Ik denk haast dat ik allergisch reageer op dit middel ofzo.
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Even een topic-bump, iemand met ervaring met deze klachten en middelen die hier meer over kan vertellen? Moet toch wel hier? Dit lijken me belangrijke vragen.

Heel veel sterkte @k1ttyc4t! 🍀🌹
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de topic-bump. @Roze Olifant

Hierbij even een update van gisteren tot vandaag.

Gisteren heb ik nog gewacht op de dokter die me terug zou bellen, dit is niet gebeurd. Ik heb zelf moeten bellen naar de assistente en er was een notitie gemaakt dat de dokter niets anders als lyrica kon voorschrijven.

Ik heb met mijn moeder en vriend een plan gemaakt om af te gaan bouwen met de diazepam. In de avond ben ik voor het slapen begonnen met een halve tablet 5mg, maar ik merkte al snel dat het niet genoeg was en heb daarom nog een 5mg ingenomen. Na een hete douche ben ik gaan slapen.

Maar in de nacht richting drie uur werd ik weer wakker en rusteloos, diarree, misselijk, hoofdpijn en zweten, daarna mijn vriend wakkergemaakt natuurlijk en temperatuur opgemeten. 35,4 tot mijn verbazing aangezien ik het gevoel had dat ik koorts kreeg. Heb hierna nog een tablet van 5mg ingenomen om weer verder te kunnen slapen maar helaas bleek het in bed dat de rusteloosheid nog steeds aanwezig was en kon ik niet meer stilliggen, draaien woelen alles maar heb niet opgegeven en ben 6:15 uiteindelijk in slaap gevallen.

Maargoed, helaas was dat van redelijk korte duur want we hadden een afspraak bij de dierenarts om mijn kat van 6 maanden te laten castreren, de afspraak stond om 8:45 dus de wekker ging om 7 uur weer af.

Nu hebben we hem afgezet bij de dierenarts en na aankomst thuis weer een tablet van 5mg ingenomen. Ik ga zo nog proberen een beetje te slapen, alhoewel de rusteloosheid weer aanwezig is, wordt het nog een stukje moeilijker want mijn diertje ligt nu zo ongeveer op de operatietafel.

Het doel is nu om niets meer te pakken voor bedtijd en voor het slapen een tablet van 10mg in te nemen, hopelijk zakt de rusteloosheid snel weg en kan de diazepam zo snel mogelijk gestopt worden.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
k1ttyc4t zei:
Bedankt voor de topic-bump. @Roze Olifant

Hierbij even een update van gisteren tot vandaag.

Gisteren heb ik nog gewacht op de dokter die me terug zou bellen, dit is niet gebeurd. Ik heb zelf moeten bellen naar de assistente en er was een notitie gemaakt dat de dokter niets anders als lyrica kon voorschrijven.

Ik heb met mijn moeder en vriend een plan gemaakt om af te gaan bouwen met de diazepam. In de avond ben ik voor het slapen begonnen met een halve tablet 5mg, maar ik merkte al snel dat het niet genoeg was en heb daarom nog een 5mg ingenomen. Na een hete douche ben ik gaan slapen.

Maar in de nacht richting drie uur werd ik weer wakker en rusteloos, diarree, misselijk, hoofdpijn en zweten, daarna mijn vriend wakkergemaakt natuurlijk en temperatuur opgemeten. 35,4 tot mijn verbazing aangezien ik het gevoel had dat ik koorts kreeg. Heb hierna nog een tablet van 5mg ingenomen om weer verder te kunnen slapen maar helaas bleek het in bed dat de rusteloosheid nog steeds aanwezig was en kon ik niet meer stilliggen, draaien woelen alles maar heb niet opgegeven en ben 6:15 uiteindelijk in slaap gevallen.

Maargoed, helaas was dat van redelijk korte duur want we hadden een afspraak bij de dierenarts om mijn kat van 6 maanden te laten castreren, de afspraak stond om 8:45 dus de wekker ging om 7 uur weer af.

Nu hebben we hem afgezet bij de dierenarts en na aankomst thuis weer een tablet van 5mg ingenomen. Ik ga zo nog proberen een beetje te slapen, alhoewel de rusteloosheid weer aanwezig is, wordt het nog een stukje moeilijker want mijn diertje ligt nu zo ongeveer op de operatietafel.

Het doel is nu om niets meer te pakken voor bedtijd en voor het slapen een tablet van 10mg in te nemen, hopelijk zakt de rusteloosheid snel weg en kan de diazepam zo snel mogelijk gestopt worden.
Klik om te vergroten...

Klinkt vervelend allemaal zeg. In ieder geval goed dat je het diazepam-gebruik kort houdt en nu in overleg met je vriend en moeder zo snel mogelijk al afbouwt, gecontroleerd in hun beheer. Want zo’n verslaving wil je er al helemaal niet bij krijgen.

Heel veel beterschap aan jou, en aan je lieve beestje! 🐱

Ik hoop dat iemand dit topic leest die wat meer concreets kan zeggen over de afkick van oxycodon. Wat ik niet helemaal uit je tekst haal, waarom stond/sta je zo terughoudend tegenover de lyrica?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Het zou me niet verbazen, dat Lyrica in deze tijden slimmere zet is voor je dan Diazepam. Hoe kom je aan de Diazepam als de dokter het je niet geeft en begrijp je dat diazepam weer een Benzo is die je leven toch ook dramatisch beïnvloeden in de afbouwfase?

Sterkte en rust toegewenst!
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
Klinkt vervelend allemaal zeg. In ieder geval goed dat je het diazepam-gebruik kort houdt en nu in overleg met je vriend en moeder zo snel mogelijk al afbouwt, gecontroleerd in hun beheer. Want zo’n verslaving wil je er al helemaal niet bij krijgen.

Heel veel beterschap aan jou, en aan je lieve beestje! 🐱

Ik hoop dat iemand dit topic leest die wat meer concreets kan zeggen over de afkick van oxycodon. Wat ik niet helemaal uit je tekst haal, waarom stond/sta je zo terughoudend tegenover de lyrica?
Klik om te vergroten...
Beestje terug, alles goed gegaan. Zwalkt alleen wel overal tegen de kasten aan en loopt een beetje mank. Maar dat is met pijnstilling en knuffels goed op te lossen gelukkig.

Ik ben een beetje bang geworden de laatste tijd door het heftig reageren op de Oxycodon en ik lees op internet veel over de slechte bijwerkingen ervan. Vaak mensen die zeggen dat je er hartkloppingen van krijgt en laat ik nou net een hartritmestoornis hebben.

@Manu76
Ik heb over het algemeen geen verstand van de lyrica en ben beter bekend met de diazepam. Ik hoor er veel slechte verhalen over en heb aardig wat slechte reviews gelezen.

EDIT aangezien ik was vergeten antwoord te geven op je vraag: Mijn vriend heeft de diazepam die een vriendin van hem niet meer gebruikt kunnen ophalen.

Is er misschien iemand bekend met lyrica 75mg die er zijn ervaring over wil delen?
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lieve mensen kleine update!
Het gaat goed, heb twee dagen diazepam geslikt en het ergste heb ik uitgezeten. Na het gesprek met de arts ben ik intussen overgestapt op de lyrica. Dit bevalt goed en alles gaat een stuk beter!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
k1ttyc4t zei:
EDIT aangezien ik was vergeten antwoord te geven op je vraag: Mijn vriend heeft de diazepam die een vriendin van hem niet meer gebruikt kunnen ophalen.

Is er misschien iemand bekend met lyrica 75mg die er zijn ervaring over wil delen?
Klik om te vergroten...
Tja, 1x een pilletje Diazepam om te slapen is niet het einde, maar gezien je geschiedenis met benzoverslaving kan ik me voorstellen dat de dokter het je niet geeft. En als je dan via via aan het spul komt, kan het verkeerd uitpakken misschien.
Ik kreeg Lerica om te stoppen met Alprazolam. Is iets minder verslavend (oftewel, het is niet dat je er constant meer en meer van nodig hebt), maar het is ook minder potent als de Benzodiazepines. Het wordt ingezet tegen zenuwpijn onder andere.
Ik heb wel tijden gehad dat ik 2x300 mg per dag nam en ook tijden van 225mg/ dag en was constant vermoeid, maar verder vond ik het geen drama om te slikken.
Afbouwen na 6 jaar was niet makkelijk, maar ondertussen een jaar geleden een laatste dosis van ongeveer 5mg geslikt.
Oxycodon heb ik geen ervaring mee, maar 5 a 10mg zijn geen extreme dosissen en als je het maar kort slikt is het ook niet zo dramatisch verwacht ik.
Pas op met je Benzodiazepines en fijne middag toegewenst!
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Manu76
Bedankt voor je reactie, ik ben me er volledig van bewust dat ik gezien mijn verslavingsverleden extra op moet passen met de Diazepam. Ik ben ook van plan dit nog tot zaterdagnacht te gebruiken en daarna stop ik. Aangezien er wordt gezegd dat de eerste drie dagen het heftigst zijn.

Ik ga nu een afspraak maken bij de huisarts om zo snel mogelijk mijn angst te bespreken tegenover de Lyrica. Misschien is het wel een ongegronde angst. In iedergeval erg bedankt voor je advies!
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#10
StraffeNeel zei:
Laat nog even weten hoe dat komende week verloopt a.u.b.... niet om anderen het na te laten doen. Da's verre van verstandig, maar uit interesse hoe het met je gaat.
Klik om te vergroten...

Ik ga het proberen. Ik merk wel dat het sneller beter wordt dan met een opiaat
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
De dosis oxycodon is erg laag en je gebruikt het maar heel kort.
Ik zie daarom het nut van diazepam niet zo.
Wat ik regelmatig in de praktijk zie is dat de één het goed doet op oxycodon en de ander op morfine en vice versa.
Je zou dat voor kunnen stellen als je dat wil.
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Als ik teveel bijwerkingen van de oxy heb gehad schreef mijn huisarts ook wel eens tramadol voor. Of misschien de langwerkende een optie de afgifte gaat dan wat gelijkmatiger misschien dat je daar beter de dag mee door kunt. Ik mag ook geen nsaid's.
Oxy niet met een lege maag innemen.
Krijg je ook maagbeschermers?

Sterkte
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sniffle88 zei:
Als ik teveel bijwerkingen van de oxy heb gehad schreef mijn huisarts ook wel eens tramadol voor. Of misschien de langwerkende een optie de afgifte gaat dan wat gelijkmatiger misschien dat je daar beter de dag mee door kunt. Ik mag ook geen nsaid's.
Oxy niet met een lege maag innemen.
Krijg je ook maagbeschermers?

Sterkte
Klik om te vergroten...
Ik krijg Omeprazol 40mg, Oxycodon neem ik nooit met lege maag in en een hogere dosering durf ik niet aan. Ook niet langwerkend.
Wel heel erg bedankt voor het meedenken, en ook jij @Relmuis.
Vanavond nog een tabletje diazepam en daarna ga ik het zonder benzo's afmaken.
Volgende week eens met de dokter praten hoe we dit aan gaan pakken.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het is ook altijd zoeken welke pijnstillers goed werken en welke niet. Had bij lyrica zelf heel veel bijwerkingen en de pijn werd niet minder. Ik deed het via de pijn poli. Heb je een pijnblokkade niet als optie gekregen? Maar goed zoals hierboven al gezegd werd bij sommige werkt oxycodon perfect en morfine minder. En andersom , heb zelf het 'geluk' dat morfine en oxycodon en fentanyl het prima doen zonder bijwerkingen. Nam het in het begin wel veel.. zat toen op 120-160mg oxycodon per dag zonder bijwerkingen op fijn voelen na en ook wat minder slapen maar dat was snel opgelost want kreeg toen 3 mg flunitrazepam erbij :) Maar dat vond de pijnpoli te hoog toen (de oxycodon dosering) afgebouwd naar een dosering dat de pijn een stuk minder werd.
Maar ik neem soms nog steeds fentanyl waar ik spray van maak of pleisters. Of Isotonitazene of morfine maar daar is circa 2x meer van als oxycodon en duurder dus dat zal een arts minder snel voorschrijven.

Ben blij voor je dat je jouw medicijn hebt gevonden. Bij mij duurde die zoektocht letterlijk 8 maanden via de pijnpoli. Kreeg van alles waarvan ik tramadol het ergste vind/vond.
Anyway sterkte!

Ik ga zelf overstappen op fentanyl pleisters word dat 3x of 4x van langwerkend 10mg oxycodon innemen zat elke dag. Omgerekend zal ik dan een 25mcg/hr fentanyl pleisters krijgen vanaf volgende maand als de arts het met de neuroloog heeft besproken.
D
DownUnderLid
01-01-2024, 00:00
#15
k1ttyc4t zei:
Beestje terug, alles goed gegaan. Zwalkt alleen wel overal tegen de kasten aan en loopt een beetje mank. Maar dat is met pijnstilling en knuffels goed op te lossen gelukkig.

Ik ben een beetje bang geworden de laatste tijd door het heftig reageren op de Oxycodon en ik lees op internet veel over de slechte bijwerkingen ervan. Vaak mensen die zeggen dat je er hartkloppingen van krijgt en laat ik nou net een hartritmestoornis hebben.

@Manu76
Ik heb over het algemeen geen verstand van de lyrica en ben beter bekend met de diazepam. Ik hoor er veel slechte verhalen over en heb aardig wat slechte reviews gelezen.

EDIT aangezien ik was vergeten antwoord te geven op je vraag: Mijn vriend heeft de diazepam die een vriendin van hem niet meer gebruikt kunnen ophalen.

Is er misschien iemand bekend met lyrica 75mg die er zijn ervaring over wil delen?
Klik om te vergroten...
Ik heb 2 jaar lang Lyrica gehad voor mijn rug en ben daar gewoon zonder problemen in één keer mee gestopt, zonder bijwerkingen o.i.d. Alleen weet ik natuurlijk niet of dat zo verstandig was en of een ander dat ook zomaar zou kunnen doen. Lyrica zou op de zenuwen van mijn rug werken wat de pijn verlichte, maar is niet een pijnstiller in traditionele zin, het werkt net wat anders. Meer kan ik er niet over vertellen.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#16
DownUnder zei:
Ik heb 2 jaar lang Lyrica gehad voor mijn rug en ben daar gewoon zonder problemen in één keer mee gestopt, zonder bijwerkingen o.i.d. Alleen weet ik natuurlijk niet of dat zo verstandig was en of een ander dat ook zomaar zou kunnen doen. Lyrica zou op de zenuwen van mijn rug werken wat de pijn verlichte, maar is niet een pijnstiller in traditionele zin, het werkt net wat anders. Meer kan ik er niet over vertellen.
Klik om te vergroten...
Lyrica is voor zenuwpijn. Dat verdooft daardoor andere pijn ook. Wordt je wel erg suf van.

=> Afbouwen na gebruik conform bijsluiter of raadpleeg arts.

@DownUnder in èèn keer stoppen gaat niet bij iedereen goed.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Euh ja ik ben wel een beetje bekend op dit vakgebied ,maar waarom een topic omhoog kicken van bijna een jaar oud?
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#18
StraffeNeel zei:
Lyrica is voor zenuwpijn. Dat verdooft daardoor andere pijn ook. Wordt je wel erg suf van.

=> Afbouwen na gebruik conform bijsluiter of raadpleeg arts.

@DownUnder in èèn keer stoppen gaat niet bij iedereen goed.
Klik om te vergroten...

ik ben nu 72 uur verlost van dit medicijn. Ik nam gemiddeld 1100 mg p/d.

meerdere malen geprobeerd om rustig af te bouwen… rustig afbouwen kan ik helaas niet. Het is bij mij alles of niets.

het gaat al beter maar heeft iemand enig idee hoe lang ik op verschijnselen kan rekenen ?
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Tur4x zei:
ik ben nu 72 uur verlost van dit medicijn. Ik nam gemiddeld 1100 mg p/d.

meerdere malen geprobeerd om rustig af te bouwen… rustig afbouwen kan ik helaas niet. Het is bij mij alles of niets.

het gaat al beter maar heeft iemand enig idee hoe lang ik op verschijnselen kan rekenen ?
Klik om te vergroten...
Geen idee, maar 1100 mg/dag is wel een heel hoge dosis. Klopt het dat die dosis ruim boven de max. per dag is?

Veel succes met nuchteren.
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#20
StraffeNeel zei:
Geen idee, maar 1100 mg/dag is wel een heel hoge dosis. Klopt het dat die dosis ruim boven de max. per dag is?

Veel succes met nuchteren.
Klik om te vergroten...

ja klopt… helaas wel daarom ben ik in 1x gestopt omdat minderen gewoon niet lukte

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."