Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErnstig veel bijwerkingen bij Oxycodon?

Ernstig veel bijwerkingen bij Oxycodon?

66 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik mag geen NSAID's hebben, ook al neem ik een maagbeschermer.
Ook geen selective.
Dus die optie is voor mij geen mogelijkheid...
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Ik mag geen NSAID's hebben, ook al neem ik een maagbeschermer.
Ook geen selective.
Dus die optie is voor mij geen mogelijkheid...
Klik om te vergroten...

had je al een antwoord van je huisarts gekregen over de mogelijkheid van pregabaline?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tur4x zei:
had je al een antwoord van je huisarts gekregen over de mogelijkheid van pregabaline?
Klik om te vergroten...
Ja, toevallig gistermiddag.
Hij ziet er niks in en wil het mij niet voorschrijven.
Ook al omdat het weer eens een verslavend medicijn is en deze wil hij me niet meer voorschrijven.
Dus helaas. Ik zal het met tramadol moeten doen ( hee, ook verslavend, toch?)
Maar die tramadol helpt redelijk goed.
Ik ben er alleen niet blij mee.
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Ja, toevallig gistermiddag.
Hij ziet er niks in en wil het mij niet voorschrijven.
Ook al omdat het weer eens een verslavend medicijn is en deze wil hij me niet meer voorschrijven.
Dus helaas. Ik zal het met tramadol moeten doen ( hee, ook verslavend, toch?)
Maar die tramadol helpt redelijk goed.
Ik ben er alleen niet blij mee.
Klik om te vergroten...

oke… rare huisarts dan…. Maar goed..

achteraf gezien kreeg ik na 4 weken acuut stoppen met pregabaline echt vreselijke ontwenning op mentaal vlak. Ik kreeg paniekaanvallen, hartslag 160 in rust etc, tot suïcidale gedachten aan toe… had ik nog nooit in mijn leven ervaren.

dokter wilde mij toen citalopram voorschrijven en me weer op de oude dosis pregabline hebben om vervolgens langzaam af te bouwen ipv accuut stoppen zoals ik had gedaan.

Ik heb zijn medicatie niet aangepakt en ben blij dat ik dat niet heb gedaan!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
En nu ben je ervan af?
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
En nu ben je ervan af?
Klik om te vergroten...

ja van de pregabaline ben ik nu af. Nu rest alleen de tramadol 300 mg nog.

Ik ga er per week 50 afhalen. Mocht dat te snel zijn, stel ik de volgende stap van -50 uit, met zo lang tot ik stabiel ben.

bij de laatste 100 mg ga ik er ook 50 afhalen, als dat te veel is, ga ik over op druppels en ga ik er per week 15 afhalen ofzo.. even afwachten.

geen ervaring met tramadol afbouw, alleen oxycodon
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ook voor mijn rug, ik slikte meerdere medicatie en heb ze 1 voor 1 afgebouwd/gestopt.

Eerst had ik quetiapine gestopt, toen pregabaline , toen nicotine, toen energiedrankjes en nu ga ik de tramadol afbouwen en dan ben ik verlost van alle “verslavingen”
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mag ik vragen waarom je 300 mg tramadol neemt?
Dat doe je ook niet voor niets....
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tur4x zei:
Ook voor mijn rug, ik slikte meerdere medicatie en heb ze 1 voor 1 afgebouwd/gestopt.

Eerst had ik quetiapine gestopt, toen pregabaline , toen nicotine, toen energiedrankjes en nu ga ik de tramadol afbouwen en dan ben ik verlost van alle “verslavingen”
Klik om te vergroten...
Als je ervaring heb met oxy afkick zal tramadol niet echt een zwaar probleem worden ,ik zou wel wat je al aangeeft in je eerdere post iedere keer afwachten tot je weer stabiel ben en dan weer 50 eraf ,tot de laatste 50 en dan ga je ze delen in 4 als het tabletten zijn ipv capsules ,anders word het afwegen en zo afbouwen.
Succes!
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
O jeeee met deze informatie ben ik niet zo blij.
Maar aan de andere kant heb ik zoveel rugpijn, dat het me niet meer interesseert, of ik weer enige afhankelijkheid ontwikkel, al is oxcycodon weer een brug tever....
Klik om te vergroten...
Geen zorgen een SNRI is tig maal makkelijker af te bouwen dan een SSRI en daarbij is de dosis zo gering dat het amper effect heb ,het zorgt wel voor het plezierige gevoel wat tramadol geeft ,zonder deze stof is het amper sterker dan codeïne
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Soulassasins zei:
Geen zorgen een SNRI is tig maal makkelijker af te bouwen dan een SSRI en daarbij is de dosis zo gering dat het amper effect heb ,het zorgt wel voor het plezierige gevoel wat tramadol geeft ,zonder deze stof is het amper sterker dan codeïne
Klik om te vergroten...
Misschien heb je gelijk, maar ik denk dat het ook kan zijn, dat het niet bij iedereen hetzelfde is, of wat ik echt denk: de laatste pil waar je vanaf probeert te komen is het lastigste. Dan heb je namelijk verder niets meer om op te leunen.
Lastig om af te bouwen betekende bij mij voornamelijk, dat ik de stapjes erg klein moest maken, maar verder was het wel te doen.
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoi lieve leden bij deze jullie advies gevraagd. Jullie zullen vast denken, het zoveelste topic over oxycodon, jup!

Ik krijg voor een beknelling in mijn buikwand (ACNES) al drie weken driemaaldaags 5mg Oxycodon kortwerkend voorgeschreven. Dit omdat ik geen NSAIDs kan verdragen op mijn maag en omdat deze niet genoeg werken.

In het begin kwamen de bijwerkingen natuurlijk volop kijken, hele dagen misselijk en barstende koppijn. Ik heb dit middel eerder gekregen voor dezelfde aandoening Verschrikkelijk, maar ik kan pas in maart terecht bij de specialist voor eventueel een injectie of een nieuwe operatie. Ik ben hier al eerder aan geopereerd maar het is weer terug.

Na een paar dagen hele dagen ziek op de bank liggen heb ik de dokter gebeld voor de misselijkheid en heb ik daar Metoclopramide voor gekregen. Dit hielp niet. De klachten werden erger en daarom ben ik met de Metoclopramide gestopt.

Zo erg dat ik na anderhalve week op de stop knop heb willen drukken, laatste inname was om 11:00 in de ochtend en in de nacht werd ik na een uur slapen wakker van een onrustig gevoel in mijn lichaam en rusteloze benen met hoofdpijn en een flinke zweetaanval.

Ik ben toen doorgegaan met de Oxycodon maar alle alarmbellen gingen af dat ik deze klachten kreeg. Afgelopen week kreeg ik deze bijwerkingen:

- Misselijkheid
- Trage / zwakke ademhaling
- Veranderingen in stemming
- Ongecontroleerd trillen
- Verlaging van bloeddruk:
In zeldzame gevallen ( dus in die van mij ) vergezeld door symptomen als het voelen kloppen van het hart.
- Maagzuur
- Zweten
- Stuipen
- Rusteloosheid
- Duizelig
- Spierspasmen
- Slapeloosheid

Afgelopen week heb ik ook véél last van slapeloosheid, ik heb op vijf dagen tijd misschien 10 uurtjes slaap gehad. Verder heb ik met slapen al veel dingen geprobeerd, geen caffeïne, schermtijd voor bed minder, maar het helpt niet. Omdat deze bijwerkingen zo heftig zijn wil ik er mee stoppen, en dit heb ik ook overlegd met de arts maar die wil mij het liefste overzetten op lyrica. Ik zie dit niet zitten en heb liever pijn door de vele bijwerkingen en vooral het niet slapen. De pijn blijft er uiteindelijk toch.

Ik heb het ook over afbouwen en stoppen gehad en de arts zei dat ik met deze dosis zomaar in een keer kan stoppen omdat het zo laag is. Maar ik ervaar weldegelijk klachten bij het stoppen ervan en vraag me nu af hoe ik dit wel aan kan pakken met een middel wat de afkickverschijnselen onderdrukt bijvoorbeeld diazepam.

Ik ben best teleurgesteld, toen ik aan de Oxycodon begon heb ik de arts heel duidelijk gemaakt dat ik adequate hulp wil om af te bouwen of te stoppen, zeker gezien het een paardenmiddel is. De bijwerkingen en het stoppen heeft zo'n indruk op me gemaakt dat ik angstig ben voor wat komen gaat.

Mocht de arts geen middel voorschrijven tegen de afkickverschijnselen, waar ik wel bang voor ben, ben ik van plan om af te gaan bouwen met een lage dosering Diazepam onder begeleiding van mijn vriend en ouders. Dus via een vast schema en op gezette tijdstippen in hun beheer.

Alleen heb ik helemaal geen verstand van het afbouwen van Oxycodon en wil ik de dosering Diazepam zo LAAG mogelijk houden in verband met verslavingsverleden, is er iemand die mij hierbij advies kan geven? Ik denk haast dat ik allergisch reageer op dit middel ofzo.
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roze Olifant zei:
Even een topic-bump, iemand met ervaring met deze klachten en middelen die hier meer over kan vertellen? Moet toch wel hier? Dit lijken me belangrijke vragen.

Heel veel sterkte @k1ttyc4t! 🍀🌹
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de topic-bump. @Roze Olifant

Hierbij even een update van gisteren tot vandaag.

Gisteren heb ik nog gewacht op de dokter die me terug zou bellen, dit is niet gebeurd. Ik heb zelf moeten bellen naar de assistente en er was een notitie gemaakt dat de dokter niets anders als lyrica kon voorschrijven.

Ik heb met mijn moeder en vriend een plan gemaakt om af te gaan bouwen met de diazepam. In de avond ben ik voor het slapen begonnen met een halve tablet 5mg, maar ik merkte al snel dat het niet genoeg was en heb daarom nog een 5mg ingenomen. Na een hete douche ben ik gaan slapen.

Maar in de nacht richting drie uur werd ik weer wakker en rusteloos, diarree, misselijk, hoofdpijn en zweten, daarna mijn vriend wakkergemaakt natuurlijk en temperatuur opgemeten. 35,4 tot mijn verbazing aangezien ik het gevoel had dat ik koorts kreeg. Heb hierna nog een tablet van 5mg ingenomen om weer verder te kunnen slapen maar helaas bleek het in bed dat de rusteloosheid nog steeds aanwezig was en kon ik niet meer stilliggen, draaien woelen alles maar heb niet opgegeven en ben 6:15 uiteindelijk in slaap gevallen.

Maargoed, helaas was dat van redelijk korte duur want we hadden een afspraak bij de dierenarts om mijn kat van 6 maanden te laten castreren, de afspraak stond om 8:45 dus de wekker ging om 7 uur weer af.

Nu hebben we hem afgezet bij de dierenarts en na aankomst thuis weer een tablet van 5mg ingenomen. Ik ga zo nog proberen een beetje te slapen, alhoewel de rusteloosheid weer aanwezig is, wordt het nog een stukje moeilijker want mijn diertje ligt nu zo ongeveer op de operatietafel.

Het doel is nu om niets meer te pakken voor bedtijd en voor het slapen een tablet van 10mg in te nemen, hopelijk zakt de rusteloosheid snel weg en kan de diazepam zo snel mogelijk gestopt worden.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
k1ttyc4t zei:
Bedankt voor de topic-bump. @Roze Olifant

Hierbij even een update van gisteren tot vandaag.

Gisteren heb ik nog gewacht op de dokter die me terug zou bellen, dit is niet gebeurd. Ik heb zelf moeten bellen naar de assistente en er was een notitie gemaakt dat de dokter niets anders als lyrica kon voorschrijven.

Ik heb met mijn moeder en vriend een plan gemaakt om af te gaan bouwen met de diazepam. In de avond ben ik voor het slapen begonnen met een halve tablet 5mg, maar ik merkte al snel dat het niet genoeg was en heb daarom nog een 5mg ingenomen. Na een hete douche ben ik gaan slapen.

Maar in de nacht richting drie uur werd ik weer wakker en rusteloos, diarree, misselijk, hoofdpijn en zweten, daarna mijn vriend wakkergemaakt natuurlijk en temperatuur opgemeten. 35,4 tot mijn verbazing aangezien ik het gevoel had dat ik koorts kreeg. Heb hierna nog een tablet van 5mg ingenomen om weer verder te kunnen slapen maar helaas bleek het in bed dat de rusteloosheid nog steeds aanwezig was en kon ik niet meer stilliggen, draaien woelen alles maar heb niet opgegeven en ben 6:15 uiteindelijk in slaap gevallen.

Maargoed, helaas was dat van redelijk korte duur want we hadden een afspraak bij de dierenarts om mijn kat van 6 maanden te laten castreren, de afspraak stond om 8:45 dus de wekker ging om 7 uur weer af.

Nu hebben we hem afgezet bij de dierenarts en na aankomst thuis weer een tablet van 5mg ingenomen. Ik ga zo nog proberen een beetje te slapen, alhoewel de rusteloosheid weer aanwezig is, wordt het nog een stukje moeilijker want mijn diertje ligt nu zo ongeveer op de operatietafel.

Het doel is nu om niets meer te pakken voor bedtijd en voor het slapen een tablet van 10mg in te nemen, hopelijk zakt de rusteloosheid snel weg en kan de diazepam zo snel mogelijk gestopt worden.
Klik om te vergroten...

Klinkt vervelend allemaal zeg. In ieder geval goed dat je het diazepam-gebruik kort houdt en nu in overleg met je vriend en moeder zo snel mogelijk al afbouwt, gecontroleerd in hun beheer. Want zo’n verslaving wil je er al helemaal niet bij krijgen.

Heel veel beterschap aan jou, en aan je lieve beestje! 🐱

Ik hoop dat iemand dit topic leest die wat meer concreets kan zeggen over de afkick van oxycodon. Wat ik niet helemaal uit je tekst haal, waarom stond/sta je zo terughoudend tegenover de lyrica?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Het zou me niet verbazen, dat Lyrica in deze tijden slimmere zet is voor je dan Diazepam. Hoe kom je aan de Diazepam als de dokter het je niet geeft en begrijp je dat diazepam weer een Benzo is die je leven toch ook dramatisch beïnvloeden in de afbouwfase?

Sterkte en rust toegewenst!
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#16
Roze Olifant zei:
Klinkt vervelend allemaal zeg. In ieder geval goed dat je het diazepam-gebruik kort houdt en nu in overleg met je vriend en moeder zo snel mogelijk al afbouwt, gecontroleerd in hun beheer. Want zo’n verslaving wil je er al helemaal niet bij krijgen.

Heel veel beterschap aan jou, en aan je lieve beestje! 🐱

Ik hoop dat iemand dit topic leest die wat meer concreets kan zeggen over de afkick van oxycodon. Wat ik niet helemaal uit je tekst haal, waarom stond/sta je zo terughoudend tegenover de lyrica?
Klik om te vergroten...
Beestje terug, alles goed gegaan. Zwalkt alleen wel overal tegen de kasten aan en loopt een beetje mank. Maar dat is met pijnstilling en knuffels goed op te lossen gelukkig.

Ik ben een beetje bang geworden de laatste tijd door het heftig reageren op de Oxycodon en ik lees op internet veel over de slechte bijwerkingen ervan. Vaak mensen die zeggen dat je er hartkloppingen van krijgt en laat ik nou net een hartritmestoornis hebben.

@Manu76
Ik heb over het algemeen geen verstand van de lyrica en ben beter bekend met de diazepam. Ik hoor er veel slechte verhalen over en heb aardig wat slechte reviews gelezen.

EDIT aangezien ik was vergeten antwoord te geven op je vraag: Mijn vriend heeft de diazepam die een vriendin van hem niet meer gebruikt kunnen ophalen.

Is er misschien iemand bekend met lyrica 75mg die er zijn ervaring over wil delen?
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#17
Lieve mensen kleine update!
Het gaat goed, heb twee dagen diazepam geslikt en het ergste heb ik uitgezeten. Na het gesprek met de arts ben ik intussen overgestapt op de lyrica. Dit bevalt goed en alles gaat een stuk beter!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#18
k1ttyc4t zei:
EDIT aangezien ik was vergeten antwoord te geven op je vraag: Mijn vriend heeft de diazepam die een vriendin van hem niet meer gebruikt kunnen ophalen.

Is er misschien iemand bekend met lyrica 75mg die er zijn ervaring over wil delen?
Klik om te vergroten...
Tja, 1x een pilletje Diazepam om te slapen is niet het einde, maar gezien je geschiedenis met benzoverslaving kan ik me voorstellen dat de dokter het je niet geeft. En als je dan via via aan het spul komt, kan het verkeerd uitpakken misschien.
Ik kreeg Lerica om te stoppen met Alprazolam. Is iets minder verslavend (oftewel, het is niet dat je er constant meer en meer van nodig hebt), maar het is ook minder potent als de Benzodiazepines. Het wordt ingezet tegen zenuwpijn onder andere.
Ik heb wel tijden gehad dat ik 2x300 mg per dag nam en ook tijden van 225mg/ dag en was constant vermoeid, maar verder vond ik het geen drama om te slikken.
Afbouwen na 6 jaar was niet makkelijk, maar ondertussen een jaar geleden een laatste dosis van ongeveer 5mg geslikt.
Oxycodon heb ik geen ervaring mee, maar 5 a 10mg zijn geen extreme dosissen en als je het maar kort slikt is het ook niet zo dramatisch verwacht ik.
Pas op met je Benzodiazepines en fijne middag toegewenst!
k
k1ttyc4tLid
01-01-2024, 00:00
#19
@Manu76
Bedankt voor je reactie, ik ben me er volledig van bewust dat ik gezien mijn verslavingsverleden extra op moet passen met de Diazepam. Ik ben ook van plan dit nog tot zaterdagnacht te gebruiken en daarna stop ik. Aangezien er wordt gezegd dat de eerste drie dagen het heftigst zijn.

Ik ga nu een afspraak maken bij de huisarts om zo snel mogelijk mijn angst te bespreken tegenover de Lyrica. Misschien is het wel een ongegronde angst. In iedergeval erg bedankt voor je advies!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tur4x zei:
Ik hoor graag van je wat de HA zegt
Klik om te vergroten...
Ik Kom erop terug zodra ik meer weet

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."