Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet leven van heroïnegebruikers in de jaren 1980 en 1990

Het leven van heroïnegebruikers in de jaren 1980 en 1990

46 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi
Ik heb in het verleden (jaren '70 tot '90) een paar films over heroïnegebruikers gezien.
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was.
Ik herinner me zelf een stukje Amsterdam begin jaren 90 waar de heroïne meisjes achter het station stonden, maar dat is het wel zo'n beetje. Ik weet ook dat er veel Duitsers waren die verslaafd waren aan heroïne en in een zeer ellendige toestand verkeerden.
Omdat ik te jong was, weet ik er niets meer van

Maar ik had graag de verhalen gehoord van mensen die er toen waren, in de jaren 80 en 90 (volgens mij is er niemand meer uit de jaren 70)
Is er hier iemand die die tijd als consument heeft meegemaakt?
Amsterdam?
Rotterdam Perron Null of andere plaatsen?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Felis zei:
Hoi
Ik heb in het verleden (jaren '70 tot '90) een paar films over heroïnegebruikers gezien.
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was.
Ik herinner me zelf een stukje Amsterdam begin jaren 90 waar de heroïne meisjes achter het station stonden, maar dat is het wel zo'n beetje. Ik weet ook dat er veel Duitsers waren die verslaafd waren aan heroïne en in een zeer ellendige toestand verkeerden.
Omdat ik te jong was, weet ik er niets meer van

Maar ik had graag de verhalen gehoord van mensen die er toen waren, in de jaren 80 en 90 (volgens mij is er niemand meer uit de jaren 70)
Is er hier iemand die die tijd als consument heeft meegemaakt?
Amsterdam?
Rotterdam Perron Null of andere plaatsen?
Klik om te vergroten...
Ik ben van 2017 tot begin 2023 verslaafd geweest aan heroïne

Was een hel..... Vroeger was ik er niet bij lijkt me heel zwaar geweest te zijn voor die mensen
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Felis zei:
Omdat er maar 1 antwoord op deze vraag is, neem ik aan dat er hier niemand is die heroïne gebruikte in de jaren 80 en 90. Waarschijnlijk leven de mensen die toen heroïne gebruikten niet meer.
Waarschijnlijk leven de mensen die toen heroïne gebruikten niet meer.
Klik om te vergroten...

Héél af en toe post er eens iemand die dit heeft meegemaakt.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het leven van een heroïne verslaafde kun je wellicht vergelijken met een bv coke verslaafde van nu?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
Het leven van een heroïne verslaafde kun je wellicht vergelijken met een bv coke verslaafde van nu?
Klik om te vergroten...

Volgens mij was heroïne veel erger.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Het leven van een heroïne verslaafde kun je wellicht vergelijken met een bv coke verslaafde van nu?
Klik om te vergroten...
Nee absoluut niet haha

Coke is alleen mentaal, heroïne MOET je hebben
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Volgens mij was heroïne veel erger.
Klik om te vergroten...
Het hangt ervan af waar en in welke vorm

Naar mijn mening waren de crackrokers die ik in Hamburg zag veel erger, vooral de vrouwen. Ze wekten de indruk gek te zijn.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Felis zei:
Het hangt ervan af waar en in welke vorm

Naar mijn mening waren de crackrokers die ik in Hamburg zag veel erger, vooral de vrouwen. Ze wekten de indruk gek te zijn.
Klik om te vergroten...

Zo goed kende ik ze nou ook weer niet. Ben eind jaren negentig in drie drugspanden geweest in Rotterdam waar ze gezamenlijk base en heroïne rookten.

Wel struikelde je vroeger letterlijk over de verslaafden in de binnenstad.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Zo goed kende ik ze nou ook weer niet. Ben eind jaren negentig in drie drugspanden geweest in Rotterdam waar ze gezamenlijk base en heroïne rookten.

Wel struikelde je vroeger letterlijk over de verslaafden in de binnenstad.
Klik om te vergroten...
als je Duits kent, zoek dan naar “Hartes Deutschland” op YouTube
Er zijn veel crack-gebruikers, vooral in Frankfurt en Hamburg.

En als je Frans kent, kun je op YouTube programma's vinden over crackcocaïne in Brussel en Parijs.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Felis zei:
als je Duits kent, zoek dan naar “Hartes Deutschland” op YouTube
Er zijn veel crack-gebruikers, vooral in Frankfurt en Hamburg.

En als je Frans kent, kun je op YouTube programma's vinden over crackcocaïne in Brussel en Parijs.
Klik om te vergroten...
Mijn vriend woont vlakbij 'Stalincrack'...
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#11
Casrus zei:
Mijn vriend woont vlakbij 'Stalincrack'...
Klik om te vergroten...
O jee
Midden in een crisisgebied, laten we zeggen.
Kun je daar normaal wonen?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Felis zei:
O jee
Midden in een crisisgebied, laten we zeggen.
Kun je daar normaal wonen?
Klik om te vergroten...
Tuurlijk. Het is schitterend (en onbetaalbaar).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Felis zei:
Hoi
Ik heb in het verleden (jaren '70 tot '90) een paar films over heroïnegebruikers gezien.
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was.
Ik herinner me zelf een stukje Amsterdam begin jaren 90 waar de heroïne meisjes achter het station stonden, maar dat is het wel zo'n beetje. Ik weet ook dat er veel Duitsers waren die verslaafd waren aan heroïne en in een zeer ellendige toestand verkeerden.
Omdat ik te jong was, weet ik er niets meer van

Maar ik had graag de verhalen gehoord van mensen die er toen waren, in de jaren 80 en 90 (volgens mij is er niemand meer uit de jaren 70)
Is er hier iemand die die tijd als consument heeft meegemaakt?
Amsterdam?
Rotterdam Perron Null of andere plaatsen?
Klik om te vergroten...
In Amsterdam zit de belangenvereniging voor drugsgebruikers (MDHG). Ze hebben ook een inloophuis voor daklozen, en ze maken het tijdschrijft Spuit 11. Daarin staan meer dan genoeg van dergelijke verhalen.

MDHG | dé vertegenwoordiger van druggebruikers in Amsterdam

www.mdhg.nl www.mdhg.nl

Je hebt ook nog stichting Mainline, ook met een eigen tijdschrift:
mainline.nl

Home - Mainline

Mainline is building a healthier and just future for people who use drugs. Non-judgemental, professional and pragmatic.
mainline.nl mainline.nl

Onlangs was er ook op de NPO een serie te zien over vrouwen die 25 jaar terug als prostituee werkte (en heroïne en crack gebruikten):
npo.nl

Eens een hoer, altijd een hoer? | NPO Start

Wendy heeft haar leven omgegooid: ze is een liefdevolle moeder van drie kinderen en heeft de drugs voorgoed afgezworen. Nu motiveert ze anderen om hetzelfde te doen. Lieke, ooit een van de jongste prostituees op de Keileweg, woont in Oost-Brabant. Na 23 jaar clean te zijn, gebruikt ze sinds kort...
npo.nl npo.nl
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#14
LEF magazine heeft ook 'mooie' verhalen over verslaving.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Onlangs was er ook op de NPO een serie te zien over vrouwen die 25 jaar terug als prostituee werkte (en heroïne en crack gebruikten):
npo.nl

Eens een hoer, altijd een hoer? | NPO Start

Wendy heeft haar leven omgegooid: ze is een liefdevolle moeder van drie kinderen en heeft de drugs voorgoed afgezworen. Nu motiveert ze anderen om hetzelfde te doen. Lieke, ooit een van de jongste prostituees op de Keileweg, woont in Oost-Brabant. Na 23 jaar clean te zijn, gebruikt ze sinds kort...
npo.nl npo.nl
Klik om te vergroten...
Het was deze film die me ertoe aanzette mijn vraag te stellen. Ik heb hem vrijdag bekeken.

Bedankt voor de informatie, ik zal het doorkijken
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Casrus zei:
Volgens mij was heroïne veel erger.
Klik om te vergroten...
Is het nog steeds

Alleen in Nederland weinig gebruikers dus is het hier niet zo'n probleem

De meeste zitten in een programma en krijgen onderdak en zwerven niet meer op straat
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Paranoize. zei:
Is het nog steeds

Alleen in Nederland weinig gebruikers dus is het hier niet zo'n probleem

De meeste zitten in een programma en krijgen onderdak en zwerven niet meer op straat
Klik om te vergroten...

Is de vraag minder of het aanbod?

Klopt denk ik inderdaad. Ik zie ze wellicht minder op straat.
Heb een tijd gewoond in een stad waar je ze in de jaren negentig overal zag.
Wat je tegenwoordig op straat ook veel ziet is alcohol.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#18
Paranoize. zei:
Is het nog steeds

Alleen in Nederland weinig gebruikers dus is het hier niet zo'n probleem

De meeste zitten in een programma en krijgen onderdak en zwerven niet meer op straat
Klik om te vergroten...
En daarom weet ik niet wat erger is: heroïne of crack.
Je kunt het verlangen naar heroïne behandelen met methadon of Subutex en je kunt er volkomen normaal mee leven (ik krijg Subutex en leid een middenklasse bestaan).
Het verlangen naar crack kan met niets anders bevredigd worden dan met crack.

Ik heb ook mensen gezien die jarenlang met een heroïneverslaving leefden en nog steeds hun fatsoen en waardigheid hadden. Crack vernietigde hen binnen een paar maanden: ze werden vies, ze werden agressief, ze stalen van vrienden, ze werden een compleet ander persoon.

Cocaïne is niet zo gevaarlijk als heroïne, maar crack wel.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Felis zei:
En daarom weet ik niet wat erger is: heroïne of crack.
Je kunt het verlangen naar heroïne behandelen met methadon of Subutex en je kunt er volkomen normaal mee leven (ik krijg Subutex en leid een middenklasse bestaan).
Het verlangen naar crack kan met niets anders bevredigd worden dan met crack.

Ik heb ook mensen gezien die jarenlang met een heroïneverslaving leefden en nog steeds hun fatsoen en waardigheid hadden. Crack vernietigde hen binnen een paar maanden: ze werden vies, ze werden agressief, ze stalen van vrienden, ze werden een compleet ander persoon.

Cocaïne is niet zo gevaarlijk als heroïne, maar crack wel.
Klik om te vergroten...
Jazeker mee eens dat is ook zo.

Crack heeft een veel heftigere impact op ie lichaam ook nog eens. Daar waar heroïne eigenlijk geen echte schade aanricht behalve het veranderen van je hersenchemie. En natuurlijk de gevolgen van het snuiven,roken, spuiten van de bruin maar behalve dat doet het geen schade aan.

En crack maakt echt heel je lichaam kapot en wordt een enorme obsessie
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb ooit een goeie film gezien over heroine. Bahnhof Zoo.
Weet niet waar en of die nog draait. Maar die was indrukwekkend

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."