Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSyndroom van Korsakov

Syndroom van Korsakov

41 antwoorden
38 weergaven
18-5-2026
L
LazarelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Linda053 zei:
Ik slikte preventief Thiamine om de korsakov hoogstwaarschijnlijk te vertragen mits het zich zou ontwikkelen.
Klik om te vergroten...
Verstandig.
L
Linda053Lid
01-01-2024, 00:00
#2
slikte.. verleden tijd. Maar enkele jaren geslikt
S
SannetjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik loop zelf stage op een afdeling voor uitbehandeld psychiatrische patiënten. Nu is er een man die even bij ons is maar binnenkort naar een korsakof afdeling gaat. Heel apart om te zien. Heb het er soms ook wel moeilijk mee. Ze zijn zo leeg.. wel erg interessant om onderzoek naar te doen.
l
lysergic binkLid
01-01-2024, 00:00
#4
drank,
zo populair,
zo de koning,
kritiekloos regerend,
zijn eigen ziekte beeld,
lees mckenna,
voedsel der goden
missing link?
bewustzijn en shrooms?
drank en de link ,
ontstaan van het ego?
dominatorcultuur ontstaat,
onze matrix NU
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
joetsie zei:
Dus jij gelooft als je maar vit.b neemt,geen korsakov krijgt???
Klik om te vergroten...

De hersenschade die bij Korsakov veroorzaakt wordt is een gevolg van ernstig vitamine B1-tekort. Het gaat (vaak, maar niet uitsluitend - het komt ook bij eetstoornissen voor bijvoorbeeld) om mensen met een alcoholverslaving die zichzelf langdurig verwaarlozen en dus via de voeding te weinig van deze vitamine binnen krijgen. Ook is er bij alcoholisten vaak sprake van een verminderde absorptie van vitamine B1 door orgaanschade wat bijdraagt aan het tekort. Dus ja - in feite zou Korsakov te voorkomen zijn door voldoende B1 op te nemen, maar dat is iets waar de gemiddelde alcoholist niet mee bezig is.

Dat is overigens geen vrijbrief om overmatig alcohol te kunnen gebruiken als je maar vitaminepreparaten neemt, want alcohol heeft uiteraard wel een direct beschadigend effect op tig andere manieren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wel wat laat in dit thread, maar ach, alkoholkrankheit is ook van deze dagen, en tijd, een feit. Ja.
Het is in ieder geval oneerlijk, nee, onrechtvaardigheid ten top!
Ik ken mensen, die al vele, decennia lang, al zuipen. ( ik kan het geen drinken meer noemen)
En, deze mensen hebben nergens last van.
En anderen, die nog geen 10 jaar aan de zuip zijn, staan al in de wacht om ergens in een gesloten inrichting te worden geplaatst, omdat zij dus zwaar Korsakov hebben.
Onrechtvaardigheid ten top!!
D
DemriLid
01-01-2024, 00:00
#7
leveldesigner zei:
snap wat je bedoelt hoor Zjimiz, en je hebt helemaal gelijk.
maar wilde toch even toevoegen dat het krijgen van Korsakov geen gevolg is van alcohol maar van een tekort aan vitamine B1 (geloof ik). natuurlijk is het wel een gevolg van het vele drinken, en dus slechte voeding daardoor. maar, strikt genomen kan met zich een levenlang compleet coma zuipen zonder ooit ook maar 1% risico te lopen op Korsakov, mits men maar goed eet. weet t, loop nu een beetje te mieren neuken, maar wilde dit toch graag toevoegen, want zelf heb ik altijd gedacht dat t direct door alcohol kwam, tot ik een jaar geleden de werkelijke reden van Korsakov leerde.

maar, geleeft heeft ie, en hoe!
dat was wel duidelijk, alhoewel, op het eind, wanneer hij dronken, lallend achter zijn piano, in zijn bejaarden tehuis zat, huilend van dronkemans weemoed. dat was enkel nog maar triest.
Klik om te vergroten...
Dit klopt. Je krijgt het alleen als je een chronisch b1 tekort hebt.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Demri zei:
Dit klopt. Je krijgt het alleen als je een chronisch b1 tekort hebt.
Klik om te vergroten...
Dus jij gelooft als je maar vit.b neemt,geen korsakov krijgt???
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
De hersenschade die bij Korsakov veroorzaakt wordt is een gevolg van ernstig vitamine B1-tekort. Het gaat (vaak, maar niet uitsluitend - het komt ook bij eetstoornissen voor bijvoorbeeld) om mensen met een alcoholverslaving die zichzelf langdurig verwaarlozen en dus via de voeding te weinig van deze vitamine binnen krijgen. Ook is er bij alcoholisten vaak sprake van een verminderde absorptie van vitamine B1 door orgaanschade wat bijdraagt aan het tekort. Dus ja - in feite zou Korsakov te voorkomen zijn door voldoende B1 op te nemen, maar dat is iets waar de gemiddelde alcoholist niet mee bezig is.

Dat is overigens geen vrijbrief om overmatig alcohol te kunnen gebruiken als je maar vitaminepreparaten neemt, want alcohol heeft uiteraard wel een direct beschadigend effect op tig andere manieren.
Klik om te vergroten...
Mijn moeder was haar hele volwassen leven alcoholist. Nooit der hersenen aangetast want tot der dood (door alcohol) was ze bij de kippen. Zij heeft kanker gekregen door overmatig alcohol en er uiteindelijk aan gestorven.
Pas dus op met alcohol.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Mijn moeder was haar hele volwassen leven alcoholist. Nooit der hersenen aangetast want tot der dood (door alcohol) was ze bij de kippen. Zij heeft kanker gekregen door overmatig alcohol en er uiteindelijk aan gestorven.
Pas dus op met alcohol.
Klik om te vergroten...
Nooit geweten dat je kanker kunt krijgen door (overmatig) alcohol gebruik... Weer wat geleerd. Wat heftig.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Spyro zei:
Nooit geweten dat je kanker kunt krijgen door (overmatig) alcohol gebruik... Weer wat geleerd. Wat heftig.
Klik om te vergroten...
Ja alcohol kan zoveel ziektes veroorzaken, oa kanker. Keel en strottenhoofd kanker, darmkanker, maagkanker, leverkanker etc

Het is zelfs bekend dat van de mondwaters van vroeger, die met alcohol, je bij dagelijks gorgelen ermee je ook een vergrootte kans hebt op keel en strottenhoofd kanker.
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#12
sebatian zei:
ramses shaffy had het weten meeste niet, die was goed gek!!
Klik om te vergroten...
hij heeft wel het leven geleefd en dat is beter dan tot je 80ste tv kijken
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Ja alcohol kan zoveel ziektes veroorzaken, oa kanker. Keel en strottenhoofd kanker, darmkanker, maagkanker, leverkanker etc

Het is zelfs bekend dat van de mondwaters van vroeger, die met alcohol, je bij dagelijks gorgelen ermee je ook een vergrootte kans hebt op keel en strottenhoofd kanker.
Klik om te vergroten...

De relatie tussen alcohol en risico op kanker is inderdaad heel sterk, ik dacht dat ruim 5% van alle kankergevallen alcohol-gerelateerd is. Alcohol is ook officieel geclassificeerd als kankerverwekkend (carcinogeen). Bizar eigenlijk hè, en toch zo wijdverspreid.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Klopt, in de lijst van het RIVM (zie p. 22 en verder in het document hieronder voor de 'totale schade') staat het op plek vier, achter crack, heroïne en tabak. Dit onderzoek bedoel je denk ik? Alcohol zou ongetwijfeld direct verboden worden als het een nieuwe drug zou zijn.

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340001001.pdf

LSD en paddo's staan helemaal onderaan. :) Cannabis en MDMA vallen in de middencategorie.

Maar ik ben eigenlijk wel blij dat we nog íets legaal mogen doen. :tongueout: Ik ben niet voor een verbod op alcohol, wel voor decriminalisering van andere (aantoonbaar minder schadelijke) drugs.
Klik om te vergroten...
Ja dat bedoelde ik ja. En je kunt zo alcohol kopen en andere drugs niet. Belachelijk eigenlijk.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
De relatie tussen alcohol en risico op kanker is inderdaad heel sterk, ik dacht dat ruim 5% van alle kankergevallen alcohol-gerelateerd is. Alcohol is ook officieel geclassificeerd als kankerverwekkend (carcinogeen). Bizar eigenlijk hè, en toch zo wijdverspreid.
Klik om te vergroten...
En legaal. Laatst was er een onderzoek gedaan naar alcohol en schadelijkheid. Uitslag was dat als alcohol nu uitgevonden zou zijn het illegaal dus op lijst 1 en verboden zou zijn. Schadelijker als de meeste andere drugs.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
En legaal. Laatst was er een onderzoek gedaan naar alcohol en schadelijkheid. Uitslag was dat als alcohol nu uitgevonden zou zijn het illegaal dus op lijst 1 en verboden zou zijn. Schadelijker als de meeste andere drugs.
Klik om te vergroten...

Klopt, in de lijst van het RIVM (zie p. 22 en verder in het document hieronder voor de 'totale schade') staat het op plek vier, achter crack, heroïne en tabak. Dit onderzoek bedoel je denk ik? Alcohol zou ongetwijfeld direct verboden worden als het een nieuwe drug zou zijn.

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/340001001.pdf

LSD en paddo's staan helemaal onderaan. :) Cannabis en MDMA vallen in de middencategorie.

Maar ik ben eigenlijk wel blij dat we nog íets legaal mogen doen. :tongueout: Ik ben niet voor een verbod op alcohol, wel voor decriminalisering van andere (aantoonbaar minder schadelijke) drugs.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kan wel zijn maar ik wil beslist niet met hem ruilen ( als dat zou kunnen)
Zijn leven ging niet bepaald over rozen!
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Mijn moeder kreeg geen Korsakov maar levercirose stadium 3 heeft nog 3 maanden geleefd maar wel na 34 jaar flessen jenever je kunt het dus lang volhouden maar ligt een beetje aan je genen denk ik .desondanks is zij 72 geworden alleen het eind met delerium wens je niemand toe.
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Zelf ben ik niet zo van die sterke drank maar liever een biertje 10% of wijntje .Maar wel in overmatige zin.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Krijg je van alcohol dun hersenweefsel, en daarna met pech de "korsakov gaten"? Of hoe werkt zoiets?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."