Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerschil tussen alcohol drank/soort

Verschil tussen alcohol drank/soort

51 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alcohol brengt heel veel ellende...sommige mensen kunnen er niet mee overweg en gaan onder invloed hele rare dingen doen....
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat die 12 procent sneller aanslaat is misschien ook omdat we het redelijk snel achterover klokken.
Net als gewone pils of misschien iets langzamer. Dan slaat het sowieso al harder in.

Ben benieuwd naar de reactie van @Ei-Salade
Als bierdrinker in hart en nieren en fan van gladiator en veltins
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pfff geen idee.

Weet wel dat ik heel vroeger als klein jochie samen met mijn maatje Lambrusco witte wijn kocht omdat we daar sneller bezopen van werden. Gewoon op klaarlichte dag in het park ook nog... Was echt een andere soort dronkenheid dan van bier, maar ik kan het verschil niet goed uitleggen.

Allemaal verschillende soorten alcoholische dranken mixen fuckte me het meeste op.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik merk altijd een groot verschil tussen wijn, bier, sterke drank.
Van dat eerste word ik meer afwezig maar rustig en functioneerbaar, bier ook wel maar mond zich vaak uit in meer onrust en sterke drank zelfs in boosheid of totaal afwezig.

Hoe zit dat bij jullie?
En heb je enig idee hoe dat komt?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik drink alleen maar sterke drank, ik vind bier en wijn echt niet te zuipen🙈
Al heel vaak heel veel verschillende soorten geproefd. En ze zeggen wel dat je het moet leren drinken. Maar nee dankje. Ik houd het gewoon bij Bacardi, Malibu, Jack Daniels, Captain Morgan etc.
Als ik daar een paar van drink krijg ik rust in mn hoofd en lichamelijk wat meer energie. Als ik er meer drink en aangeschoten word, word ik heel actief, praterig , zelfverzekerd en ook heel aanhankelijk. En als ik teveel gedronken heb word ik weer heel moe.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het ligt aan de hoeveelheid vocht in je lichaam. Daarom is een zwaar bier van 12%(60ml alcohol) veel effectiever dan 3 biertjes van 5% (15ml alcohol)
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik word van alles uiteindelijk net zo ladderzat. Als ik maar door blijf drinken.
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
En heb je enig idee hoe dat komt?
Klik om te vergroten...
Dat verschillende soorten drank een andere werking hebben licht niet aan de drank, voor je maag is het allemaal hetzelfde. Maar de situatie en routine die je rondom bepaalde drankjes hebt kan wel anders zijn. Elk drankje wordt vaker in de ene situatie gebruikt dan in de andere. De smaak kan ook invloed hebben.

Bijvoorbeeld (niet echt zo): Met sterke heldere drank wordt ik vaak wilder. Dit zou dan kunnen komen omdat heldere witte dranken (zoals vodka en jonge tequila) vaak in een wildere mentale situatie wordt geconsumeerd (als shotje bijv.). De alcoholische smaak is ook meer op de voorgrond waardoor het een "kick" zou kunnen geven en je dus wilder maakt. Ook vanwege de alcoholische smaak zou je het placebo gevoel kunnen hebben dat je meer onder invloed bent of je "wilder gedraagt".
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Guapo Temudgin zei:
Het ligt aan de hoeveelheid vocht in je lichaam. Daarom is een zwaar bier van 12%(60ml alcohol) veel effectiever dan 3 biertjes van 5% (15ml alcohol)
Klik om te vergroten...

Kun je die eens uitleggen?
Hoe meer vocht hoe minder "de alcohol aanslaat"?
Zou kunnen verklaren waarom je sneller dronken bent van sterke drank/shotjes
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Guapo Temudgin zei:
Het ligt aan de hoeveelheid vocht in je lichaam. Daarom is een zwaar bier van 12%(60ml alcohol) veel effectiever dan 3 biertjes van 5% (15ml alcohol)
Klik om te vergroten...
Je zou eigenlijk de vergelijking moeten maken met 4 bier want dan heb je bij beide 60ml alcohol... 4x 15ml=60ml.

Dat gezegd hebbende, ben ik met 4 biertjes van 5% alcohol een stuk meer aangeschoten dan met 1 zwaar biertje van 12%. Maar ben ook 4x meer op de wc te vinden.

1 van de redenen dat ik haast nooit bier drink. Als ik al alcohol drink:)
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Kun je die eens uitleggen?
Hoe meer vocht hoe minder "de alcohol aanslaat"?
Zou kunnen verklaren waarom je sneller dronken bent van sterke drank/shotjes
Klik om te vergroten...

Logisch toch?
1 blikje 12% = 60ml alcohol en 440ml water.
1blikje 5%= 25ml alcohol en 475ml water.

Zoals Mezelf al aangaf is het moeilijk deze verhouding in je lichaam te houden nadat je 2 liter 5% bier hebt gedronken.
Het gaat om de hoeveelheid alcohol en water in je bloed wat dus veel hoger ligt met een hogere alcoholpercentage.

Probeer je maar eens even dronken te voelen met 1 12% blik of 4 5% blikken je zal zien dat die 12% veel zwaarder aanvoelt.
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#12
Guapo Temudgin zei:
Logisch toch?
1 blikje 12% = 60ml alcohol en 440ml water.
1blikje 5%= 25ml alcohol en 475ml water.

Zoals Mezelf al aangaf is het moeilijk deze verhouding in je lichaam te houden nadat je 2 liter 5% bier hebt gedronken.
Het gaat om de hoeveelheid alcohol en water in je bloed wat dus veel hoger ligt met een hogere alcoholpercentage.

Probeer je maar eens even dronken te voelen met 1 12% blik of 4 5% blikken je zal zien dat die 12% veel zwaarder aanvoelt.
Klik om te vergroten...
Mezelf zei:
Je zou eigenlijk de vergelijking moeten maken met 4 bier want dan heb je bij beide 60ml alcohol... 4x 15ml=60ml.

Dat gezegd hebbende, ben ik met 4 biertjes van 5% alcohol een stuk meer aangeschoten dan met 1 zwaar biertje van 12%. Maar ben ook 4x meer op de wc te vinden.

1 van de redenen dat ik haast nooit bier drink. Als ik al alcohol drink:)
Klik om te vergroten...
Weet je dit zeker? Aangezien maar een klein gedeelte van het water in je lichaam zich in het bloed bevind. (7% a 10% van het water bevind zich in het bloed). Bovendien plas je het water vrij snel gewoon weet uit. Ook zou ik zeggen dat van de 50L water die al in je lichaam zit het verschil tussen 4L 5% bier, 1
2L 10%, of 500ml 40% aan drank vrij klein is. Het lijkt me toch niet dat je een verschil van 4% aan vocht in je bloed gaat merken als meer dronken?

Mensen voelen zich dan toch altijd best veel meer dronken? Mij lijkt het dan eerder te liggen rondom hoe snel alcohol naar binnen gaat (wat beinvloed is door sterkte) en dus ook wat de piek van de BAC is.

Dit bedenk ik me nu ook gewoon maar, maar het lijkt me niet dat die kleine precentages de reden zijn toch?
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Plex ik zou zeggen doe een test en je zal zien dat die ene 12%er je behoorlijk meer dronken laat voelen.
Ik weet dit zeker want ik ben een alcoholist :').
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#14
Guapo Temudgin zei:
@Plex ik zou zeggen doe een test en je zal zien dat die ene 12%er je behoorlijk meer dronken laat voelen.
Ik weet dit zeker want ik ben een alcoholist :').
Klik om te vergroten...
Het laat me ook zeker meer dronken voelen hoor. Daar ben ik het helemaal mee eens, alleen de oorzaak ervan misschien niet🙂
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#15
Plex zei:
Het laat me ook zeker meer dronken voelen hoor. Daar ben ik het helemaal mee eens, alleen de oorzaak ervan misschien niet🙂
Klik om te vergroten...

Dat beetje water doet het hem echt!
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#16
Plex zei:
Weet je dit zeker? Aangezien maar een klein gedeelte van het water in je lichaam zich in het bloed bevind. (7% a 10% van het water bevind zich in het bloed). Bovendien plas je het water vrij snel gewoon weet uit. Ook zou ik zeggen dat van de 50L water die al in je lichaam zit het verschil tussen 4L 5% bier, 1
2L 10%, of 500ml 40% aan drank vrij klein is. Het lijkt me toch niet dat je een verschil van 4% aan vocht in je bloed gaat merken als meer dronken?

Mensen voelen zich dan toch altijd best veel meer dronken? Mij lijkt het dan eerder te liggen rondom hoe snel alcohol naar binnen gaat (wat beinvloed is door sterkte) en dus ook wat de piek van de BAC is.

Dit bedenk ik me nu ook gewoon maar, maar het lijkt me niet dat die kleine precentages de reden zijn toch?
Klik om te vergroten...
Nee weet het niet zeker maar praat uit eigen ervaring. Als ik 4 biertjes van 5% drink voel ik me meer aangeschoten dan met 1 biertje van 12%. Maaaaar.... dat ene biertje van 12% is wel sneller op natuurlijk normaal gesproken. Maar mocht ik die 4 bier in de zelfde tijd opkrijgen dan die ene van 12%.. ja dan ben ik zeker van die 4 bier meer aangeschoten.

Maargoed zoals ik al zei. Ik drink haast nooit alcohol dus een echte grote kenner of ervaringsdeskundige ben ik niet :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het gaat domweg om de hoeveelheid alcohol die je binnenkrijgt....4 flesjes van 5 % bevatten meer alcohol, dan 1 flesje van 12%.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mezelf zei:
Nee weet het niet zeker maar praat uit eigen ervaring. Als ik 4 biertjes van 5% drink voel ik me meer aangeschoten dan met 1 biertje van 12%. Maaaaar.... dat ene biertje van 12% is wel sneller op natuurlijk normaal gesproken. Maar mocht ik die 4 bier in de zelfde tijd opkrijgen dan die ene van 12%.. ja dan ben ik zeker van die 4 bier meer aangeschoten.

Maargoed zoals ik al zei. Ik drink haast nooit alcohol dus een echte grote kenner of ervaringsdeskundige ben ik niet :)
Klik om te vergroten...

Ik kan maximaal 3 12% biertjes drinken voordat ik mezelf in downy town begeef. Kratje bier er in is eerder een toeristische route inclusief chinezen zwaaien in Giethoorn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Dat die 12 procent sneller aanslaat is misschien ook omdat we het redelijk snel achterover klokken.
Net als gewone pils of misschien iets langzamer. Dan slaat het sowieso al harder in.

Ben benieuwd naar de reactie van @Ei-Salade
Als bierdrinker in hart en nieren en fan van gladiator en veltins
Klik om te vergroten...
Eigenlijk hoor je die tripels en quadrupels rustig met kleine sipjes te drinken om er optimaal van te genieten.

Maar ik klok ze vaak ook relatief snel achterover. Vaak ook bewust: om even snel wat ontspanning in mijn lijf te hebben. Eigenlijk de verkeerde manier om ze te drinken, ook al neem ik er maar 1.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bij mij valt een mojito cocktail het best. Heb er alleen geen uitgebreid onderzoek naar gedaan, het is wat het is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."