Meest chronische blowers zullen volgens mij altijd boven de 3 microgram eindigen als test binnen 24h na laatste trekje wordt genomen..
Dat is niet persé waar. Na een joint zit je op 100-150 mcg piek een paar minuten na laatste hijs.
De halfwaardetijd van thc9 van bloed naar vet is 30 minuten. Dus elk half uur halveert je bloedwaarde. Daarom is het bijzonder om na 20 uur nog zoveel in je bloed te hebben.
Toen ik nog blowde, al 15 jaar onafgebroken een gram per dag, zat ik na 2 uur al onder de 6.0 mcg. Zo heb ik meer referenties van bekenden: 5 mcg na 3.5 uur, 3 mcg na 6 uur, 1 mcg na 12 uur. Allemaal chronisch zware rokers. Met de halfwaardetijd van 30 minuten zat dus elk scenario hierboven bijna safe. THC (de actieve stof) breekt rap af, i.t.t. de metabolieten. In het buitenland gebruiken ze eigenlijk geen bloedtesten, maar urine of haar testen. Omdat het dus weinig zin heeft om bloed te testen als het niet kort na het blowen was. Bij een ongeval ofzo is het nuttig, maar verder…
3.0 mcg na 20 uur is dus helemaal niet gebruikelijk, tenzij je bijvoorbeeld edibles hebt gegeten en/of zeer zwaarlijvig bent met een traag metabolisme.
3.0 mcg betekent ook helemaal niet dat je verminderde rijvaardigheden hebt. Er is een consensus in de wetenschap; er is geen correlatie tussen bloedgehalte en driving impairment. Er zijn teveel factoren. Tolerantie speelt een grote rol. Wat het helemaal raar maakt: iemand die nooit blowed, is helemaal van de kaart en is dus mogelijk met 3 mcg ongeschikt om te rijden. Maar bij sporadische rokers is het sneller uit het bloed dan chronische rokers. Terwijl een chronische roker helemaal niks zal voelen van 3 mcg, maar die is wel eerder in overtreding dan de sporadische roker die een halve bad trip heeft gehad. Alcoholisten komen er beter vanaf, terwijl die statistieken heel veel zeggen…
Het is dus gewoon een graaibeleid wat niks te maken heeft met veiligheid.