Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is je favoriet? 6-APB of MDMA

Wat is je favoriet? 6-APB of MDMA

169 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Pistooltje zei:
De 'magische' effecten zal je zeker voelen als er 7 weken tussen zit. Het is inderdaad beter om 3 maanden te wachten maar we weten allemaal dat deze persoon dat deze keer wss niet zal doen. Het is ook geen probleem zolang het geen excuus is om alsmaar vaker en meer te gaan gebruiken.
Klik om te vergroten...
Allemaal alsen en maren. Het is geen 3 maand dus te kort als je er echt verstandig mee om wil gaan.
R
RhythmoftheNightLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als ik het zo lees denk ik dat het toch een 2CB'tje wordt.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#3
Diezelfde afweging hebben, denk ik, meerderen van ons.
Voor mij is het 2CB zakje geen alternatief ....mijn spul is geïdentificeerd als tussen 6 en 12 mg, niet doseerbaar dus. Terwijl ik een 15 zou willen hebben voor de donderdagavond. Drie events in de boeken, waarvan eentje als back-stage medewerker.
Gelukkig heeft de griep ingegrepen: donderdag vervalt, het nuchtere back stage ding op vrijdag lukt, mijn hobbywerk op zaterdag ook.
En op zondag>maandag: CODA ! Dan toch 6-apb, ook al was mijn vorige keer nog zo recent als Mysteryland - 31 aug.
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vorige week zaterdag even wat geprobeerd op een feest. Rond 21:00 uur 2 capsules, beide gevulde met zelf afgewogen 90mg 6apb (dus 180mg totaal). Kwam mooi geleidelijk op en ging er erg lekker op.
Omdat ik eigenlijk nog niet de come-down in wilde heb ik rond 01:00 een halfje (in dit geval ong 70mg) X gepakt. Daan merk je toch dat die space ietsjes anders wordt maar niet vervelend. Ietsjes meer golven en ietsjes meer op jezelf. Ben bekend met een redose 6apb, dit was toch anders. Al met al ben ik echt een solide 9 uur onderweg geweest🚀, fantastisch! De mooiste gesprekken gehad met de leukste mensen zonder dat toch iets "dwingende" dat MDMA mijn doet ervaren.

Ik wilde eigelijk zien of er nu iets minder plafonddienst was. Bij 6apb heb ik dat altijd wel, van die hazenslaapjes. Met MDMA kan ik altijd wel oke slapen. Helaas had de 6apb gewonnen. Ach, als dat het ergste is.

De dag erna de hele dag een hele fijne vibe ervaren. Super relaxed met soms een beetje afwezige momentjes in serene rust. Wel echt het gevoel dat ik echt geen auto moest gaan rijden. Ik plan sowieso de zondag na gebruik geen auto ritjes.

Voor herhaling vatbaar (over een paar maanden)....
D
DerHopmeisterLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Dat je serotonine 'op' raakt omdat MDMA de blaasjes met serotonine-voorraad leegperst is een oversimplificatie van wat er speelt in het brein.
Klik om te vergroten...
De vraag over de frequentie van gebruik van vergelijkbare middelen komt regelmatig terug op het forum. Van advies over een goede combinatie voor een meerdaags festival die elkaar niet in de weg zit tot de vraag wat een ‘veilige’ afkoelperiode is tussen vergelijkbare middelen zoals hier. Het valt me wel op dat de gegeven adviezen vaak wat makkelijk argumenten combineren waar dat niet perse relevant lijkt.

Zo weten we allemaal dat een tweede keer MDMA gebruiken in hetzelfde weekend of zelfs een week later niet het gewenste resultaat geeft. Logisch als serotonine nodig is voor een effect, maar die voorraad is op. Dat is echter wat anders dan receptor tolerantie, verslavingskans of potentieel gevaarlijke effecten.

Een harm reduction richtlijn zoals de drie maanden regel bij serotonine aansprekende middelen is natuurlijk prima, maar lijkt me wat te algemeen als je wilt weten waarom je bepaalde middelen wel/niet relatief dicht bij elkaar te gebruiken zouden zijn.

Wat is bv het effect als je MDMA en vier weken later 2-CB of Moxy gebuikt. Deze werken allemaal (o.a.) op serotonine maar MDMA is vooral een releasing agent (maakt voorraad op) en die andere twee zijn vooral receptor agonists (triggeren receptor) als ik het goed begrepen heb. Mogelijke receptor tolerantie kan hier een argument zijn maar het ‘opraken’ van je serotonine voorraad niet toch? Om te kunnen adviseren wat een minimale periode is tussen gebruik van beide zou je moeten weten wanneer de betrokken receptors weer hersteld zijn. Ook zijn bv MDMA en 6-APB beide releasing agents maar mogelijk niet in dezelfde mate. Kunnen we ze dan wel vergelijken, of is voor de ene een 3 maanden regel geschikt en kan de ander toe met een 2 maanden regel?

Veel stimulanten werken ook op de receptors van andere neurotransmitters. De discussie lijkt zich alleen altijd te concentreren op serotonine. Gelden voor de andere neurotransmitters dezelfde situaties als het ‘opraken’ van een voorraad of het potentieel overprikkelen (tolerantie) van hun receptors?

Of iets verslavend is of gevaarlijk hang ook voor een groot deel af van de persoonlijkheid van de gebruiker en de doseringen en is wat minder relevant voor de vraag welke middelen dicht na elkaar te gebruiken zijn. Laten we voor de discussie even aannemen dat de gebruiker een goede zelfcontrole heeft en zich aan de ‘Common’ doseringen van Psychonautwiki houdt.

@Neo-Shulginist , Ik zag jou al eerder wat reserveringen hebben bij een algemene 'drie maanden' vuistregel. Heb je misschien wat achtergrond theorie voor dit vraagstuk, al is het maar obv aannames en anekdotisch 'bewijs'?
D
DruggersLid
01-01-2024, 00:00
#6
MarcieMarc zei:
Vorige week zaterdag even wat geprobeerd op een feest. Rond 21:00 uur 2 capsules, beide gevulde met zelf afgewogen 90mg 6apb (dus 180mg totaal). Kwam mooi geleidelijk op en ging er erg lekker op.
Omdat ik eigenlijk nog niet de come-down in wilde heb ik rond 01:00 een halfje (in dit geval ong 70mg) X gepakt. Daan merk je toch dat die space ietsjes anders wordt maar niet vervelend. Ietsjes meer golven en ietsjes meer op jezelf. Ben bekend met een redose 6apb, dit was toch anders. Al met al ben ik echt een solide 9 uur onderweg geweest🚀, fantastisch! De mooiste gesprekken gehad met de leukste mensen zonder dat toch iets "dwingende" dat MDMA mijn doet ervaren.

Ik wilde eigelijk zien of er nu iets minder plafonddienst was. Bij 6apb heb ik dat altijd wel, van die hazenslaapjes. Met MDMA kan ik altijd wel oke slapen. Helaas had de 6apb gewonnen. Ach, als dat het ergste is.

De dag erna de hele dag een hele fijne vibe ervaren. Super relaxed met soms een beetje afwezige momentjes in serene rust. Wel echt het gevoel dat ik echt geen auto moest gaan rijden. Ik plan sowieso de zondag na gebruik geen auto ritjes.

Voor herhaling vatbaar (over een paar maanden)....
Klik om te vergroten...
Aangezien je 6-apb en xtc hebt gebruikt zou ik er 6 maanden van maken...
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#7
DerHopmeister zei:
De vraag over de frequentie van gebruik van vergelijkbare middelen komt regelmatig terug op het forum. Van advies over een goede combinatie voor een meerdaags festival die elkaar niet in de weg zit tot de vraag wat een ‘veilige’ afkoelperiode is tussen vergelijkbare middelen zoals hier. Het valt me wel op dat de gegeven adviezen vaak wat makkelijk argumenten combineren waar dat niet perse relevant lijkt.

Zo weten we allemaal dat een tweede keer MDMA gebruiken in hetzelfde weekend of zelfs een week later niet het gewenste resultaat geeft. Logisch als serotonine nodig is voor een effect, maar die voorraad is op. Dat is echter wat anders dan receptor tolerantie, verslavingskans of potentieel gevaarlijke effecten.

Een harm reduction richtlijn zoals de drie maanden regel bij serotonine aansprekende middelen is natuurlijk prima, maar lijkt me wat te algemeen als je wilt weten waarom je bepaalde middelen wel/niet relatief dicht bij elkaar te gebruiken zouden zijn.

Wat is bv het effect als je MDMA en vier weken later 2-CB of Moxy gebuikt. Deze werken allemaal (o.a.) op serotonine maar MDMA is vooral een releasing agent (maakt voorraad op) en die andere twee zijn vooral receptor agonists (triggeren receptor) als ik het goed begrepen heb. Mogelijke receptor tolerantie kan hier een argument zijn maar het ‘opraken’ van je serotonine voorraad niet toch? Om te kunnen adviseren wat een minimale periode is tussen gebruik van beide zou je moeten weten wanneer de betrokken receptors weer hersteld zijn. Ook zijn bv MDMA en 6-APB beide releasing agents maar mogelijk niet in dezelfde mate. Kunnen we ze dan wel vergelijken, of is voor de ene een 3 maanden regel geschikt en kan de ander toe met een 2 maanden regel?

Veel stimulanten werken ook op de receptors van andere neurotransmitters. De discussie lijkt zich alleen altijd te concentreren op serotonine. Gelden voor de andere neurotransmitters dezelfde situaties als het ‘opraken’ van een voorraad of het potentieel overprikkelen (tolerantie) van hun receptors?

Of iets verslavend is of gevaarlijk hang ook voor een groot deel af van de persoonlijkheid van de gebruiker en de doseringen en is wat minder relevant voor de vraag welke middelen dicht na elkaar te gebruiken zijn. Laten we voor de discussie even aannemen dat de gebruiker een goede zelfcontrole heeft en zich aan de ‘Common’ doseringen van Psychonautwiki houdt.

@Neo-Shulginist , Ik zag jou al eerder wat reserveringen hebben bij een algemene 'drie maanden' vuistregel. Heb je misschien wat achtergrond theorie voor dit vraagstuk, al is het maar obv aannames en anekdotisch 'bewijs'?
Klik om te vergroten...
Interessant.
Bedenk je nu eens dat je dit 30 jaar geleden in de gabberscene had verteld en de daarbij ontstane gezichtsuitdrukkingen had kunnen vastleggen😂😂

Druggers zei:
Aangezien je 6-apb en xtc hebt gebruikt zou ik er 6 maanden van maken...
Klik om te vergroten...
Extra belasting is niet per definitie langere hersteltijd. Evenmin als wanneer iemand zegt: "Ik heb maar 50mg genomen dus ik kan over een maand wel weer". Het blijft 1 gebruiksmoment.

Maar bedankt voor je zorgen😘
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
DerHopmeister zei:
@Neo-Shulginist , Ik zag jou al eerder wat reserveringen hebben bij een algemene 'drie maanden' vuistregel. Heb je misschien wat achtergrond theorie voor dit vraagstuk, al is het maar obv aannames en anekdotisch 'bewijs'?
Klik om te vergroten...
In neurologische modellen wordt vaak aangenomen dat alle veranderingen aan neuronen na 6 weken blijven zijn. Dus het meeste onderzoek naar neurotoxiciteit neemt die 6 weken als grens voor de meting.Daarover is veel discussie of dat een goed moment is, want we weten in principe dat er na 6 weken nog allerlei dingen kunnen veranderen in een neuron. Maar wat er dan precies nog veranderd of herstelt, dat weten we niet zo goed. Dus als je een harm-reduction norm wil afspreken dan wil je het liefst aan de veilige kant zitten. Als je de 6 weken ruim neemt dan kom je op ongeveer 3 maanden. Dat wordt dan versimpeld tot een hapklare boodschap dat je na 3 maanden voldoende 'hersteld' bent.
R
RhythmoftheNightLid
01-01-2024, 00:00
#9
RhythmoftheNight zei:
Even inhakend op dit topic. Hoe zit het eigenlijk met serotonine verbruik van 6 APB in vergelijking met MDMA? Wordt de emmer net zo leeg gegooid als MDMA en worden dezelfde receptoren aangesproken? Het is 7 weken geleden dat ik 6 APB op Mysteryland heb gebruikt. Nu wil ik a.s. zaterdag op ADE weer wat MDMA gebruiken (140mg) om vervolgens tot medio februari / maart een lange pauze in te lassen. Zal ik de magische effecten voelen van MDMA of is dit te kort?
Klik om te vergroten...
Door een milde verkoudheid besloten om het bij een paar bier te houden.
R
RhythmoftheNightLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eind februari voor het laatst 6-APB gebruikt. Ik ging als een raket. 150 mg op een potente batch. Aankomende zaterdag op Mystic Garden twijfel ik: zal ik weer mijn 6-APB aanbreken, of toch ouderwets een XTC-pilletje nemen? Misschien is afwisseling juist beter, omdat er net wat andere receptoren worden aangesproken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."