De vraag over de frequentie van gebruik van vergelijkbare middelen komt regelmatig terug op het forum. Van advies over een goede combinatie voor een meerdaags festival die elkaar niet in de weg zit tot de vraag wat een ‘veilige’ afkoelperiode is tussen vergelijkbare middelen zoals hier. Het valt me wel op dat de gegeven adviezen vaak wat makkelijk argumenten combineren waar dat niet perse relevant lijkt.
Zo weten we allemaal dat een tweede keer MDMA gebruiken in hetzelfde weekend of zelfs een week later niet het gewenste resultaat geeft. Logisch als serotonine nodig is voor een effect, maar die voorraad is op. Dat is echter wat anders dan receptor tolerantie, verslavingskans of potentieel gevaarlijke effecten.
Een harm reduction richtlijn zoals de drie maanden regel bij serotonine aansprekende middelen is natuurlijk prima, maar lijkt me wat te algemeen als je wilt weten waarom je bepaalde middelen wel/niet relatief dicht bij elkaar te gebruiken zouden zijn.
Wat is bv het effect als je MDMA en vier weken later 2-CB of Moxy gebuikt. Deze werken allemaal (o.a.) op serotonine maar MDMA is vooral een releasing agent (maakt voorraad op) en die andere twee zijn vooral receptor agonists (triggeren receptor) als ik het goed begrepen heb. Mogelijke receptor tolerantie kan hier een argument zijn maar het ‘opraken’ van je serotonine voorraad niet toch? Om te kunnen adviseren wat een minimale periode is tussen gebruik van beide zou je moeten weten wanneer de betrokken receptors weer hersteld zijn. Ook zijn bv MDMA en 6-APB beide releasing agents maar mogelijk niet in dezelfde mate. Kunnen we ze dan wel vergelijken, of is voor de ene een 3 maanden regel geschikt en kan de ander toe met een 2 maanden regel?
Veel stimulanten werken ook op de receptors van andere neurotransmitters. De discussie lijkt zich alleen altijd te concentreren op serotonine. Gelden voor de andere neurotransmitters dezelfde situaties als het ‘opraken’ van een voorraad of het potentieel overprikkelen (tolerantie) van hun receptors?
Of iets verslavend is of gevaarlijk hang ook voor een groot deel af van de persoonlijkheid van de gebruiker en de doseringen en is wat minder relevant voor de vraag welke middelen dicht na elkaar te gebruiken zijn. Laten we voor de discussie even aannemen dat de gebruiker een goede zelfcontrole heeft en zich aan de ‘Common’ doseringen van Psychonautwiki houdt.
@Neo-Shulginist , Ik zag jou al eerder wat reserveringen hebben bij een algemene 'drie maanden' vuistregel. Heb je misschien wat achtergrond theorie voor dit vraagstuk, al is het maar obv aannames en anekdotisch 'bewijs'?