Houd er even rekening mee dat sativa-dominante strains een heel lange bloeitijd kunnen hebben, soms wel 12 weken. In Nederland is dat echt te lang voor buitenteelt. Want dan zijn ze pas in november/december oogstrijp.
Sowieso is de natte en koude herfst altijd een ding. Gevorderde buitenkwekers gebruiken daarom vaak een tunnel die ze kunnen verduisteren door er een lichtdicht doek overheen te trekken. Dan moet je wel elke dag op precies hetzelfde tijdstip dat doek eroverheen trekken en eraf te halen, zodat de plant precies 12 uur licht krijgt. Maar het resultaat is dat je wiet eind augustus/begin september klaar kan zijn. En dat komt de wiet enorm ten goede.
Ook daarbij zijn sativa-dominante strains een moeilijkheid, omdat die meer de hoogte in groeien dan de breedte. Dan moet je dus een hoge tunnel gaan bouwen..
Daarnaast zegt het onderscheid tussen sativa/indica niet zoveel over het effect van de wiet. De stoffen die de plant aanmaakt worden bepaald door andere genen. En doordat cannabis zoveel gekruist is bestaat dat onderscheid tussen indica en sativa wat dat betreft niet meer. Vóór de jaren '70 waren er wel nog klassieke rassen die uit bepaalde landen kwamen, en bestond er veel meer samenhang tussen sativa, en bepaalde effecten. Helaas is de straatwijsheid in de tussentijd niet echt meegegroeid. Vandaar de veelvoorkomende misvattingen over het verschil in effect tussen indica en sativa nog vaak herhaald worden.
Wat je volgens mij zoekt - als je zegt dat je amnesia lekker vindt - is een wietsoort die een hoog THC-percentage produceert, en een terpenenprofiel met voornamelijk citroengeur (limoneen) heeft, met wat myrceen (hop), en terpinoleen.
En dan op basis van mijn aanbevelingen zou ik voor een relatief korte bloeitijd gaan (8 weken).
Dit zijn concrete eigenschappen waar je naar kunt zoeken.
Ik kom dan bijvoorbeeld uit op de strain
Pink Runtz.
Met die strain heb ik geen persoonlijke ervaring. Maar zo heb ik je een beetje meegenomen in hoe ik denk en zoek
Ik kan aanraden om speciale aandacht te hebben voor bedrijven die de genen serieus nemen. Een probleem in de cannabisbranche is namelijk dat veel zaden als een 'strain' verkocht worden die dat niet zijn. Voor zaden met gelijksoortige nakomelingen moet je namelijk 3 of 7 generaties doorkweken (F3 of F7). Doe je dat niet, dan zal 25% tot 50% van de zaden andere genen bevatten. Oftewel, je koopt zaden voor bepaalde eigenschappen, maar de helft van de zaden doet wat anders. Dat is niet wat een ras is.
Wat dat betreft kan ik aanraden om te kijken naar Amerikaanse producenten. Maar ook daar opletten, want Amerikaans betekent niet per se dat ze alles goed doen
![:wink:]()