Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychoactieve cactus show-off

Psychoactieve cactus show-off

227 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#1
0t0lerance zei:
Hier de grond wΓ©l gesteriliseerd.. en alsnog schimmel hoor. Zittem gewoon sporen in de lucht.. had er ook Jerry over gesproken (die kerel van san pedro mastery). Die snapte t ook niet echt aangezien z'n eigen gesteriliseerde grond toch ook wel 30min is blootgesteld aan open lucht in een mengbak. Dus ja.. het enige wat ik kan bedenken is dat de potgrond die ik heb gebruikt een betere kiembodem is voor schimmel dan bijvoorbeeld de 95% turf potgrond die die suggereerd.

In 4/4 bakken uiteindelijm schimmel.. was 3 van de 4, maar zag gister wat haartjes op een zaailing groeien, dus die heb ik gelijk behandeld. Je kan gewoon pure 3% waterstofperoxide erop spuiten met een verneverlaar. ik heb zelf een 5l fles van 12% die ik verdun 1:3.. en begon met een verdunning van 1:5 en werkte opzich ook.. (wel even handschoentjes aan, want ik had al wat witte plekken op mn vinger van chemisch verbranden) ook 3% vernevelen komt op je wijs vinger terecht.. en niet met je hoofd boven de bak hangen als je verneveld..

Ik bemist de bakken elke dag of om de dag als t nog vochtig genoeg is.. en schimmel verdween na 4 dagen (ik had van die spinnenwebben, aggresieve soort cobweb..). Met de tijd, als de zaailingen oud genoeg zijn tegen een dag droogte dan zal ik via de bodem water geven en ook dit zal combi met beetje waterstofperoxide zijn, uit voorzorg voor schimmel / rot
(heb al deze info ook maar gelezen en video's bekeken, verder is dit ook mn "eerste keer" dus kan best zijn dat ik de plank mis sla of iets anders zou doen als ik meer ervaring zou hebben)
Klik om te vergroten...
Hartelijk dank, ik zal later updaten wat wel/niet heeft gewerkt.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#2
Geneesmiddel zei:
Hartelijk dank, ik zal later updaten wat wel/niet heeft gewerkt.
Klik om te vergroten...
Ja.. denk zal even reactie geven, want ik zat ook even met m'n handen in het haar. Op dat moment denk je "heb ik weer.."
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#3
0t0lerance zei:
Ja.. denk zal even reactie geven, want ik zat ook even met m'n handen in het haar. Op dat moment denk je "heb ik weer.."
Klik om te vergroten...
Ja heel fijn hoor. Kan ik in ieder geval iemand anders de schuld geven als het niet werkt 😜. Nee geintje. Ik heb de 3% een heel klein beetje verdund dus zal nu iets meer dan 2% zijn, daarna daar een beetje mee ingesprayd. Morgen weer en hopelijk verdwijnt het. Het is oranje schimmel (in ieder geval toepasselijk vandaag), maar ik hoop niet dat het ook mijn zaailingen kwaad zal doen?
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Geneesmiddel zei:
Ja heel fijn hoor. Kan ik in ieder geval iemand anders de schuld geven als het niet werkt 😜. Nee geintje. Ik heb de 3% een heel klein beetje verdund dus zal nu iets meer dan 2% zijn, daarna daar een beetje mee ingesprayd. Morgen weer en hopelijk verdwijnt het. Het is oranje schimmel (in ieder geval toepasselijk vandaag), maar ik hoop niet dat het ook mijn zaailingen kwaad zal doen?
Klik om te vergroten...
Nee je kan t sprayen op je zaailing, spray ze zelf ook ermee in. Kon geen kwaad, maar ben zelf ook liever voorzichtig hoor en begon zelf met een verdunde oplossing en werkte ook prima opzich
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
0t0lerance zei:
Hier de grond wΓ©l gesteriliseerd.. en alsnog schimmel hoor. Zittem gewoon sporen in de lucht..
Klik om te vergroten...
0t0lerance zei:
Dus ja.. het enige wat ik kan bedenken is dat de potgrond die ik heb gebruikt een betere kiembodem is voor schimmel dan bijvoorbeeld de 95% turf potgrond die die suggereerd.
Klik om te vergroten...
Het substraat voor je schimmel maakt weinig uit denk ik. Zolang er geen contaminatie plaats vind krijg je geen schimmel. Als er wel sporen invallen, krijg je wel schimmel. De omstandigheden waarin we ontkiemen zijn gewoon perfect voor schimmelvorming.

Ik werk zelf altijd extreem voorzichtig. Zoals ik in het lab ook met mycelium zou werken. Het enige dat ik niet heb is een laminaire flow hood.

Verder desinfecteer ik de grond, m'n bakjes, m'n handen en alles wat ermee in aanraking komt. Behalve de zaden zelf, die laat ik zoals ze zijn omdat ik de germination rate niet wil aantasten.

Ook open ik de bakjes de eerste maand niet. Pas daarna gaan ze eens per twee weken een keertje open om te tellen etc.
Ik ga binnenkort langzaam beginnen met afharden. Dan wordt het wel weer even spannend.

En tja, schimmel is vervelend. Maar als je het op tijd spot en behandeld, is er in principe niets aan de hand.

Ik ben benieuwd naar de voortgang van jullie zaailingen over tijd!

Edit: als je schimmel helemaal zou willen voorkomen, zou je volledig anorganisch moeten kweken. Dan heeft je schimmel geen substraat om zich op te voeden. Dan zou je moeten ontkiemen in bijv 100% bims. Dit schijnt te kunnen, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nieuwe aanwinst in de collectie!

Ik ben vandaag met een maatje weer eens naar een mooie cactus kwekerij geweest en mag weer 4 nieuwe cactii toevoegen aan mijn collectie. In principe bevatten ze alle 4 psychoactieve alkaloΓ―den als ik het goed begrijp. Maar 3 daarvan worden niet gebruikt voor recreatieve trips of als medicijn (alle 3 in het genus Ariocarpus).
Maar één is wel een mooie peyote-achtige.

Lophophora (Williamsii var.) Jourdaniana

IMG_20220430_163441.jpg



Voor de geΓ―nteresseerden nog de andere aanwinsten van vandaag:

Ariocarpus Fissuratus
IMG_20220430_163622.jpg

Ariocarpus Agavoides
Een redelijke zeldzame soort. Heel apart ook met de pluisjes halverwege de knobbels (stengels).
Ik hoop hier ook nog een keer de subspecies Sanluisensis van
tegen te komen. Die heeft op de plek van de pluisjes ook één stekeltje. Ik heb hier 2 zaailingen van, van 7 weken oud. Maar die soort is blijkbaar extreem zeldzaam. Ik heb die zaden per toeval gekregen van een oude kweker die niet meer zaait.

IMG_20220430_163526.jpg

Ariocarpus Bravoanus Hintonii
IMG_20220430_164058.jpg

Deze laatste is echt al behoorlijk oud. Ik heb de kweker helaas niet gevraagd hoe oud. Maar waarschijnlijk zeker ouder dan 25 jaar.

Het mooie is dat de Lophophora morgen waarschijnlijk gaat bloeien. En er zit nog een bloemknop verstopt onder de pluisjes. En gezien Lophs zelfbestuivend zijn, ga ik er even met een wattenstaafje doorheen. Dan hebben we over een paar maanden hopelijk zaden die ik volgend jaar weer mooi kan zaaien.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben nog wat aan het verpotten. Kom ik dit mooi tafereeltje tegen.

3 peyote's zaten op een steentje (BIMS)...

@Dirkjan misschien kan jij hier iets leuks van maken. En gelijk ff de vraag. Kunnen mijn nagels door de beugel?

IMG20220501141916.jpg
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
@Dirkjan En gelijk ff de vraag. Kunnen mijn nagels door de beugel?

Bekijk bijlage 41542
Klik om te vergroten...
Deze nagels zijn prima. Goed bijgewerkt, beetje zand, maar dat is werkzand. Sommige nagels hier zijn alsof ze Shrek gevingerd hebben.

10 punten voor Griffoendor.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Echt een mooie kleur bloem die Jourdaniana. Heb 'm gelijk maar even bevrucht 🌸🐝

IMG_20220501_173524.jpg
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Echt een mooie kleur bloem die Jourdaniana. Heb 'm gelijk maar even bevrucht 🌸🐝

Bekijk bijlage 41550
Klik om te vergroten...
En dan straks even door de salade?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
4039EE1D-77D6-4EC5-A242-A2527120B3EA.jpeg

dit is wel echt een mooie, maar ik wil er gelijk aan gaan zitten op een of andere manier (wat niet slim is bij een cactus) maar ik wil weten hoe die stekelhaartjes voelen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dirkjan zei:
dit is wel echt een mooie, maar ik wil er gelijk aan gaan zitten op een of andere manier (wat niet slim is bij een cactus) maar ik wil weten hoe die stekelhaartjes voelen.
Klik om te vergroten...

Ze kunnen best wat hebben hoor! En het voelt heel wollig, heel zacht eigenlijk. Deze cactus heeft zijn afweersysteem zo ingericht dat 'ie giftige alkaloΓ―den bevat. Met name Hordenine en N-Methyl-Thyramine, wat deze stoffen precies doen heb ik nog niet uitgezocht. Het maakt ze in elk geval extreem bitter en dus niet te genieten.

Daarnaast zijn ze in hun natuurlijke habitat lastig te spotten. Ze worden door lange droogte meer bruin/grijs en krimpen in waardoor ze gelijk met de grond liggen of zelfs onder een laag stof komen te liggen.

Deze twee tactieken zijn blijkbaar voldoende om niet gegeten te worden. Ze hebben dan ook geen stekels, omdat dit niet nodig lijkt te zijn.

Het is in elk geval geen oppuntia die je voor de gek houdt omdat ie geen stekels lijkt te hebben, maar venijnige glaswol achtige haartjes die ontiegelijk jeuken. Deze soorten kan je beter niet aanraken :tearsofjoy:

Ik kan ook echt niet wachten tot deze cactus een keer gaat bloeien. Dat zou er ongeveer zo uit moeten zien:

Ariocarpus_fissuratus_v_hintonii_810.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het zijn mooie dagen voor de cactussen. Ze kunnen beter tegen warmte en zeker tegen zon dan ik haha
Ach zolang ik niet teveel inspanning hoef te leveren is dit heeeeeerlijk weer!

Ook mooi om het visuele verschil te zien tussen de jonge San Pedro's nu en die in mijn openingspost. Vooral die ene in het plastic potje gaat als een raket. Hij is wel een beetje aan het etioleren helaas. Komende winter maar goed de winter in laten gaan zodat het volgend jaar niet weer gebeurt.

IMG20220518153446.jpg

IMG20220518153456.jpg

IMG20220518153535.jpg

IMG20220518153548.jpg
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
De zaailingen van dit jaar ook maar eens beginnen met wat direct zonlicht te geven.
Zijn er toch stiekem wel veel geworden 🀭
En ik heb me nog in moeten houden. Heb nog behoorlijk wat zaden liggen. Die komen volgend jaar wel weer aan de beurt.

IMG20220518154634.jpg

Ik weet ook niet wat het is. Maar mijn peyote zaailingen van dit jaar gaan als een raket. Goeiedag zeg...

IMG20220518154705.jpg

Zo hard heb ik ze nog niet eerder zien gaan!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Geneesmiddel zei:
Ja heel fijn hoor. Kan ik in ieder geval iemand anders de schuld geven als het niet werkt 😜. Nee geintje. Ik heb de 3% een heel klein beetje verdund dus zal nu iets meer dan 2% zijn, daarna daar een beetje mee ingesprayd. Morgen weer en hopelijk verdwijnt het. Het is oranje schimmel (in ieder geval toepasselijk vandaag), maar ik hoop niet dat het ook mijn zaailingen kwaad zal doen?
Klik om te vergroten...
@Geneesmiddel hoe is het eigenlijk met jouw zaailingen gegaan?
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
@Geneesmiddel hoe is het eigenlijk met jouw zaailingen gegaan?
Klik om te vergroten...
Twee van de acht zijn uitgekomen tot nu toe maar zijn qua grootte nog niets bij wat jij daar laat zijn. Schimmel ben ik er nog aan het afsprayen met waterstofperoxide en dat lijkt wel redelijk te werken.

Zo een deksel op de bak had voor mij ook wel handig geweest denk ik. Verder hoop ik dat m'n andere cactussen ook nog een beetje gaan groeien want dat lijkt ook niet op te schieten (of ik ben ongeduldig). Ik heb ze op een plek staan achter het raam waar de hele dag zon is en dus redelijk warm. Geef ze nu ongeveer elke twee weken water, maar misschien mag dat wel ietsje meer. Kleine beetjes voeding ben ik ook mee begonnen sinds vorige keer water geven. San pedro cristaat/Bolivian Torch

Er zijn redelijk wat dingen die ik anders zou doen de volgende keer, maar daar is het een leerproces voor
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Geneesmiddel heb je helemaal geen afdekking op je zaailingen?
Ook geen folie ofzo?

Een 'humidity dome' zoals ze dat dan noemen is wel echt nodig in de kiemfase. Daarna is het nogal uiteenlopend hoe lang men ze in die Dome laat en beginnen met afharden (wennen aan de droogte).
Ik ken kwekers die dat na 5/6 weken al doen. Er zijn ook mensen die ze tot wel 2 jaar in die Dome laten staan.

Ik begon vorig jaar na 9-10 weken met afharden. Dit jaar laat ik ze wat langer staan. Misschien dat ze daarom ook flink groeien. Maar als je ze echt lang laat staan, raken je cactussen niks gewend. Ze worden dan wel groot, maar van die lelijke opgeblazen bollen. Zijn dan ook geen stress gewend, dus maken ze weinig mescaline aan.
En als je eenmaal begint met afharden, gaan er soms alsnog wat dood. Ook als je ze lang laat staan. Toch een beetje natuurlijke selectie ofzo. Eerder afharden geeft dus wel vaak wat sterkere planten, maar de groei is in het begin om te huilen haha
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
@Geneesmiddel heb je helemaal geen afdekking op je zaailingen?
Ook geen folie ofzo?

Een 'humidity dome' zoals ze dat dan noemen is wel echt nodig in de kiemfase. Daarna is het nogal uiteenlopend hoe lang men ze in die Dome laat en beginnen met afharden (wennen aan de droogte).
Ik ken kwekers die dat na 5/6 weken al doen. Er zijn ook mensen die ze tot wel 2 jaar in die Dome laten staan.

Ik begon vorig jaar na 9-10 weken met afharden. Dit jaar laat ik ze wat langer staan. Misschien dat ze daarom ook flink groeien. Maar als je ze echt lang laat staan, raken je cactussen niks gewend. Ze worden dan wel groot, maar van die lelijke opgeblazen bollen. Zijn dan ook geen stress gewend, dus maken ze weinig mescaline aan.
En als je eenmaal begint met afharden, gaan er soms alsnog wat dood. Ook als je ze lang laat staan. Toch een beetje natuurlijke selectie ofzo. Eerder afharden geeft dus wel vaak wat sterkere planten, maar de groei is in het begin om te huilen haha
Klik om te vergroten...
Oke nou dit soort dingen zijn weer goed om te weten. Volgende poging zal sen stuk beter gaan. Volgens de vendor was afdekken niet nodig en moest de aarde gewoon 10 dagen ongeveer nat blijven, dan zouden ze ontkiemen en daarna water pas weer als het potje 'merkbaar' lichter werd. Daarna heb ik ze uit de zon gelaten, en nu een beetje in de zon, verstopt tussen de andere potten.

M'n andere twee cactussen heb ik dus niet vanuit zaad opgekweekt maar gewoon verpot en in het raamkozijn gezet. Zouden sneller groeiers moeten zijn en lekker weer is het geweest, dus begin me daar ook langzaam zorgen te maken 😁😁. Lijkt me wel goed te komen, volgensmij heb ik werkelijk niets fout gedaan en ook geen schimmel etc
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Chr0nic zei:
micro
Klik om te vergroten...
Maak daar maar macro van 😳
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Geneesmiddel zei:
M'n andere twee cactussen heb ik dus niet vanuit zaad opgekweekt maar gewoon verpot en in het raamkozijn gezet. Zouden sneller groeiers moeten zijn en lekker weer is het geweest, dus begin me daar ook langzaam zorgen te maken 😁😁.
Klik om te vergroten...
Ja goed, bij mijn volwassen Pedro's is het ook lastig te zien of ze nou groeien of niet. Bij die grote al helemaal. Ik kan zien dat nieuwe delen lichter groen zijn. Dan zie ik dat dat gegroeid is.

Bij de Pedro van 30cm kan ik de naalden tellen. Die verschijnen eerst nieuw in het midden en groeien langzaam aan naar buiten toe. Het tweede naald rijtje van dit jaar wijst nu verticaal omhoog ongeveer haha.
Ja wat zou het zijn? Een cm misschien πŸ€·β€β™‚οΈ

Pedro's kunnen best wat water hebben trouwens. Beter dan peyote's. Wel de grond op laten drogen tussendoor. Maar ze kunnen wel wat hebben qua water. Beter dan de meeste cactussen.
Bij mij staan ze wel op het zuiden. En atm laat ik al mijn volwassen Pedro's buiten. Volle zon it is!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...789101112
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."