"Hoi allemaal,
dit is mijn eerste trip report op dit forum. Ik heb wel eens wat losse stukjes geschreven over mijn ervaringen met changa op een ander forum dat niet speciaal over drugs gaat maar wel een drugstopic heeft en die stukjes heb ik nu tot samenhangend geheel hieronder verwerkt.
Eerste keer changa
Op een oud-en-nieuw-psytrancefeestje (afgelopen jaar) kregen mijn vriend en ik een klein beetje changa van een vriend om eens uit te proberen. Mijn vriend had het overigens al een paar keer gedaan maar voor mij was het nieuw, hij dacht dat het écht iets voor mij zou zijn en hij had (zoals altijd) helemaal gelijk.
Een paar maanden later kwamen we spontaan op het idee om er eens goed voor te gaan zitten en een pijpje te roken. Voor mij zijn zulk soort spontane acties om te gaan trippen erg goed, want als ik er te lang over na ga denken wordt 't zo'n 'ding'. Mijn vriend zette deze CD op:
en maakte een pijpje voor ons klaar. De eerste hit mocht ik nemen en hij nam het pijpje daarna van me over voor zijn eigen hijs. Ik hield de rook in tot ik tintelingen en energie voelde die naar mijn hoofd stegen en toen ik de rook uitblies versmolt de rook al op een onwijs trippy manier in de omgeving.
Wat ik heel mooi vond was dat ik voor het éérst tijdens een trip de werkelijkheid zag veranderen in een heel kort tijdsbestek. Met paddo's en lsd merk je op een gegeven moment opeens dat je visuals hebt, met deze changa zag ik de visuals ontstaan op het moment dat ik de rook uitblies! Het was een kraakheldere ervaring, gigantisch kleurrijk en aards. Vergelijkbaar met de visuals van een goeie paddotrip, maar tegelijkertijd weer heel uniek. De changa-dimensie is heel prettig om in te zitten vond ik, de piek was overigens zo'n 5 minuten en daarna ebde het langzaam weg, totdat ik weer nuchter was maar me nog steeds in een hele prettige staat voelde voor ongeveer een uurtje. Ook prettig was dat ik tijdens het trippen nog met mijn vriend kon communiceren. Bij andere psychedelica die ik gebruikt heb kan ik met zulke sterke visuals echt geen goeie gesprekken meer voeren (want dan komt er alleen wat gebrekkige tekst uit m'n mond) maar nu had ik daar geen last van.
Ons huis is ingericht op trippen, we houden allebei van mooie psychedelische details en hebben overal nepbomen staan (die dingen die je in kantoorpanden of bij grote bedrijven wel eens ziet, ze zijn erg handig voor mensen zonder groene vingers ) en psychedelische doeken hangen.
Tweede keer
Een paar weken later gingen we dreadlocks zetten bij een goeie vriendin van ons. We begonnen aan het eind van de middag en hebben de hele nacht doorgewerkt. Ongeveer halverwege zijn we even gestopt voor een changareisje en deze keer was het nog veel vetter dan de eerste keer.
Echt, de staat van zijn met changa is voor mij hetgeen wat ik (en met mij volgens mij vele anderen) me altijd had voorgesteld van hallucinaties toen ik nog nooit hallucinogenen gebruikt had. Kleuren van alle dingen in je omgeving worden superintens en veranderen ook in kleuren die je nog nooit in je leven gezien hebt. Onze nepbomen werden gigagroen en de takken met blaadjes groeiden verder en kronkelden, kwamen echt tot leven. In een van die bomen hangt zo'n papieren witte bolvormige lamp van de Ikea, die leek me van tevoren wat saai maar die was juist ontzéttend interessant omdat de kreukeltjes in het papier zorgden dat de kleuren die van nature in het licht zitten werden gescheiden, net als prisma's doen. Daardoor kregen al die kreukeltjes alle kleuren van de regenboog en dat was prachtig. Alle objecten in de kamer werden naast kleurrijk ook heel scherp en de schaduwen die er achter zaten zorgden er nog meer voor dat alles z'n eigen plek had en echt aanwezig was om een reden, alles even belangrijk. Mijn plafond bestaat uit donkerbruine houten planken met lichtere nerven, die waren ook echt awesome om te bekijken omdat de nerven gingen golven.
Nouja, dat had ik dus zo'n minuut of 5 ervaren (plus de bodyrush die heel prettig aanvoelde) en een paar uur later besloten we nog een keer te gaan reizen en ik nam een iets grotere hit en bedacht me dat ik (hoewel ik echt nog uuuuren genoten zou kunnen hebben van ons huis) mezelf ook eens een keer wat meer uitdaging moest geven en mijn ogen zou sluiten. Ik ging lekker achterovergeleund op de bank zitten, sloot mijn ogen en ben echt weggespaced in mijn hoofd. De visuals achter mijn oogleden waren veel minder kleurrijk en intens dan als ik mijn ogen open deed, maar er zat wel een verhaallijn in en het was echt veel meer een reis dan een ervaring. Ik zag ergens onderin een gedeelte van een witte lichtbol, maar toen ik me erop ging focussen om hem in het midden van mijn netvlies te krijgen lukte dat niet.
{
"lightbox_close": "Close",
"lightbox_next": "Next",
"lightbox_previous": "Previous",
"lightbox_error": "The requested content cannot be loaded. Please try again later.",
"lightbox_start_slideshow": "Start slideshow",
"lightbox_stop_slideshow": "Stop slideshow",
"lightbox_full_screen": "Full screen",
"lightbox_thumbnails": "Thumbnails",
"lightbox_download": "Download",
"lightbox_share": "Share",
"lightbox_zoom": "Zoom",
"lightbox_new_window": "New window",
"lightbox_toggle_sidebar": "Toggle sidebar"
}
Ik heb heel lang zitten zoeken naar een goed plaatje maar dat kon ik niet echt vinden. Qua visuals kwam dit het dichtst in de buurt als ik mijn ogen dicht had, maar de kleuren waren wat meer bruinig, rood, geel en een beetje paars, wit, zilver en groen.
Wat ik jammer vond was dat ik niet in het centrum van mijn visuals kwam, wat dus de witte lichtbol was - daarom waren mijn visuals dus niet symmetrisch. Het was eigenlijk alsof ik door een tunnel vloog maar met mijn hoofd naar boven waardoor ik alleen de bovenkant van de tunnel kon zien. Volgende keer als ik het weer thuis zou doen ga ik me wel weer focussen om te kijken of ik rechtdoor kan gaan zien.
De derde keer changa
Weer wat weekjes later organiseerden we een goafeest op een gekraakte locatie. Het was vrij kleinschalig en in de ochtend kregen we zin om een pijpje changa te roken. Vlak daarvoor had ik toevallig nog met een kennis staan praten over dat DMT zo smerig rook en toen ik mijn hit genomen zag ik van een afstandje die kennis ruiken dat er ergens gerookt werd en toen zag hij mij staan lachen en moest hij ook ontzéttend lachen om mij. Zo van: jááá ja! :P
De zon was net opgekomen en de ruimte van het feest had alleen ramen in het plafond. De gehele omgeving zag er nogal grijzig en grauwig uit (want het was niet zulk lekker weer buiten) maar de changa gaf daar weer haar hele eigen draai aan door overal heerlijke patroontjes in te laten versmelten. Minder kleurrijk dan thuis, maar desalniettemin geweldig om in rond te dansen. De vloer had allemaal witte tegeltjes met bruinige sliertjes en die was daardoor zo extreem 3D, het voelde echt alsof ik ergens in de lucht op glas danste waardoor ik naar beneden kon turen. Het was eerlijk gezegd ook wel een beetje chaotisch omdat ik normaal niet zo gauw trip op feestjes en ik heel erg gewend ben om de hele tijd te kletsen met mensen. Nu had ik meer zin om even niet te communiceren, maar dat duidelijk proberen te maken brengt wel weer ongemak met zich mee. Maarja, als het maar zo kort duurt is het nou ook weer niet zo'n blijvend probleem als dat voor mij soms met acid kan zijn.
De vierde keer
Door wat persoonlijke problemen voelde ik me niet zo lekker in mijn vel zitten. Twee weken geleden raadde mijn vriend me daarom aan om even lekker naar het bos te fietsen (ik woon heel dichtbij de duinen, het is zo mooi daar) en een changapijpje te roken. Ik had nog nooit in mijn eentje getript maar vond het wel tijd worden om goddess Changa wat wijze woorden te laten spreken. Eigenlijk mag je in het bos waar ik naartoe ging niet van de paden af, maar ik wandelde een stukje en zag een mooi heuveltje met bomen er omheen waar ik ben gaan zitten. Ik besloot om niet te lang te wachten omdat ik niet wilde dat er een boswachter langs zou lopen en mij zou zien zitten met mijn pijpje... Daardoor was de eerste hit die ik nam een beetje te laag gedoseerd en zat ik me eerlijk gezegd vooral druk te maken dat er iemand langs zou komen. Dat gebeurde dus ook gewoon, maar die meneer keek niet eens naar me. Ik deed ondertussen alsof ik zeer geïnteresseerd in mijn boek (Be Here Now van Ram Dass) aan het lezen was, maar had 'per ongeluk' een hele toepasselijke pagina opengeslagen waarop "Police create hippies, hippies create police' stond.
Vrij snel daarna heb ik nog een betere pijp gemaakt en toen heb ik wel even flink getript. Ik moest er ook even bij gaan liggen, er kwam veel op me af. Wel op een positieve manier, maar intens. Na een paar minuten vond ik het eigenlijk een beter plan om een beetje rond te gaan lopen OP de paden zodat ik me niet zo druk hoefde te maken over eventuele boswachters. Maarja, toen kwam ik natuurlijk de hele tijd tegenliggers (hardlopers, een man met een backpack die steeds heen en weer liep) tegen en ging ik me afvragen of het niet raar was dat ik heel random naar een of andere boom of paddestoel aan het kijken was. Toen besefte ik me dat ik me héél erg aan het aanstellen was en dat het die mensen een worst zou wezen wat ik aan het doen was. Toen ben ik gewoon lekker dennenappels gaan zoeken en naar spinnetjes gaan kijken en heb ik me prima vermaakt. Die realisatie was wel goed, ik ben vaak zo'n onzeker typje terwijl dat helemaal niet nodig is. Ik ben nog een uurtje in het bos geweest en voelde me daarna heel voldaan en fijn. Die trip heeft veel dingen bij me losgemaakt en ik ben elke dag weer dankbaar voor wat changa mij heeft laten inzien. Andere psychedelica doen dat ook op hun manier maar changa voelt voor mij nu zo vertrouwd en lief, het is echt een speciale drug voor me geworden.
Nu ben ik erg benieuwd naar DMT en uiteindelijk Ayahuasca.
Bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie er op een of andere manier iets aan gehad hebben!
In lak' ech,
wereldoverbrugger"
In: Changa - de eerste paar ervaringen van deze worldbridger :)
1-1-2024