"We waren met een vriend van ons in zijn camper naar een illegaal feest gegaan, een rit die extreem lang duurde (3,5 uur) en heel erg vervelend was. Die vriend had namelijk een kennis die ook graag meewilde, en het duurde eerst al een hele tijd voor hij opgehaald was (want hij kon de bus van die vriend niet vinden ofzo) en toen hij zich voorstelde had ik al een voorgevoel dat hij zwaar aan de GHB zat, want hij kon niet meer recht op z'n benen staan en ik kan altijd aanvoelen als er iemand op de G zit omdat ik het zo ontzettend kut vind hoe mensen er van worden. Nouja, deze gozer vroeg dus vrijwel direct nadat we op weg gingen of we toevallig GHB bij ons hadden, dus toen werd het wel bevestigd. Eerst was alles nog wel oké, hij praatte een beetje hard en lomp maar het was nog te overzien. Wel snoof hij nog wat dikke lijnen pep en was hij ook bier aan het drinken. Op een gegeven moment begon hij steeds harder te schreeuwen en kon hij alleen nog maar een rijtje met woorden/zinnen afwerken en dan begon hij weer opnieuw met dezelfde dingen. Hij schreeuwde onder andere "LAAT JE KUT ZIEN", "...maar ik had het hok toch goed dichtgedaan" (melodie van Flappie), "Ik heb echt ontzéttend zin om mezelf te gaan liggen kóntvingeren gewoon", "GRAFKUT! dat klinkt zo lekker he", "EY, niet zo'n toontje tegen mijn maat he?!", Ik heb zin om (...) (<-- die vriend van ons) even lekker te gaan liggen kontkriebelen!", "LAAT JE KUT ZIEN, KANKERHOER", en zo ging dat dus verder... dat duurde ongeveer een uur, en daarbij begon hij ook nog eens heel heftig te bewegen, bijna spastisch, half over het dashboard heen te hangen, met z'n voeten tegen het plafond van de camper te trappen...
Toen we het echt niet meer aankonden vroegen we of die vriend niet toevallig Oxazepam of valium ofzo bij zich had, maar dat had hij niet, en het idee om hem met een volle fles water op z'n hoofd te slaan leek ons toch ook niet zo slim, dus heeft die vriend 'm een punt keta aangeboden (echt dom ook... want we wisten niet zeker hoe dat zou matchen, maargoed, hij deed zwaar gevaarlijk met zijn bewegingen ook op de snelweg, je gaat zoiemand niet vasthouden want ze zijn supersterk en zwaar op dat moment, dus we moesten wel iets doen want hij bracht ons zo ook allemaal in gevaar) en toen ging hij na een tijdje out. Dat was eventjes hééél relaxt, tot we bedachten dat het ook weer niet te ver moest gaan en of hij nog wel ademde, dus zijn we langs de weg ergens gestopt om te controleren of z'n hart nog wel klopte en GELUKKIG was dat nog zo, hij was 'gewoon out gegaan'. we hebben 'm stabiel neergelegd in de stoel en af en toe gecheckt of hij nog ademde.
Nouja, toen waren we eiiiindelijk op dat feest en konden we het even van ons af dansen, tot ik op een gegeven moment op de dansvloer opeens achter me hoorde "LAAT JE KÚT ZIEN!" en toen hebben we hem dus nog de hele verdere tijd dat we op dat feest waren af en toe voorbij zien komen, de ene keer half uitgekleed, de andere keer met kerstmuts en een baard om, de keer daarna met wc-rollen gooiend en schreeuwend.. compléét van de kaart.
We kenden deze gast dus totaal niet en dat maakte de situatie nog vervelender, zowel voor ons als voor hem, want als het ging om een goede vriend dan hadden we waarschijnlijk iets meer geduld gehad en hem ook niet laten zuipen en snuiven. Maar iemand die je net ontmoet ga je niet zeggen dat hij iets niet moet doen, je gaat er wel vanuit dat diegene zichzelf in de hand heeft. Maar niet dus.
Voor het geval dat we ooit nog eens in zo'n situatie terecht komen (helaas kennen we veel mensen in onze omgeving die ghb ge-/misbruiken), wat zouden we dan beter kunnen doen? En wat was in deze situatie het beste geweest?
Is het überhaupt wel slim om als iemand zo flipt diegene Oxazepam of valium te geven of is dat ook gevaarlijk? Wat zou je m dan beter kunnen geven?
Voor nu, ik ben erg blij dat het zo is afgelopen maar ik weet dat het ook fout had kunnen gaan met die keta erbij...
Iemand advies?"
In: wat hadden we beter kunnen doen in deze situatie?
1-1-2024