"Ben zelf een ex-verslaafde, 29 jaar heroine gebruik en zo'n 10 jaar coke verslaving, alhoewel ik de coke rookte en niet snoof maar dat doet er niet toe.
Ik vertel je dit om duidelijk te maken dat ik dus helaas me een beetje kan inleven in die vriend van je, en je broertje (het blijft toch altijd je broerTJE, ookal is hij dan 19).
Nu ik weet dat dit bij die vriend van je al een jaar speelt, en een half jaar bij je broertje moet ik je helaas vertellen dat ik vrees dat er al sprake is van een verslaving, bij beiden. Wat meer bij je vriend maar een half jaar wekelijks gebruik is ook genoeg voor geestelijke afhankelijkheid. Van coke word je niet zo erg lichamelijk verslaafd, maar geestelijk is die erg groot. Omdat beiden er nog niet jaren aan zitten zal de schade (financieel, lichamelijk, etc) nog niet aanwezig zijn, of groot zijn. Maar dit gaat met stapjes. Probleem met verslaafd zijn is dat je het zelf altijd af doet als iets dat wel meevalt. Beiden zullen oprecht ook nog steeds van mening zijn dat van verslaving geen sprake is. Maar ik weet bijna zeker dat een weekend zonder coke niet meer mogelijk is eigenlijk. Zou die vriend geen geld hebben bijvoorbeeld voor aanstaand weekend, dan zal hij hemel en aarde bewegen om toch iets te regelen. En het laatste wat je wilt horen is een vriend die je erop wijst. Mocht je toch erover willen praten, doe dit dan enkel wanneer zij nog niet gedronken en of gesnoven hebben, want dan praat je echt tegen doven. Maar, zoals je al zei heb je het al enkele malen aangekaart en beiden wilden niet luisteren, en dit zal enkel erger worden naar mate ze blijven gebruiken. Zoals we al eerder zeiden, er is zo weinig dat er ertegen kunt doen. Je broer uitsluiten van meegaan stappen zal niet werken of zelfs avenrechts. Vrees dat beiden al daarvoor tever heen zijn, enkel toekijken en afwachten is vrees ik jou lot. Laat je nooit, ook niet in een dronken bui, verleiden tot ook het nemen van een snuif. Al was het maar om te weten hoe zij zich voelen. Want ik kan me voorstellen dat je misschien denkt om het eens toe doen, al was het maar zodat je dan misschien beter op hen kunt inpraten. Dit is zowiezo niet het geval, het zal je geen nieuwe argumenten opleveren. Als het al iets oplevert dan is het een tegen argument voor je broer, want jij hebt t dan tenslotte toch zelf ook gedaan.
Echt heel vervelend allemaal, ik hoop dat alles goed gaat en dat dit niet jaren aanhoudt.
Ik wens je heel veel sterkte toe, en zo lang ze enkel op vrijdag en of zaterdag avond snuiven, dan is het nog niet zo heel erg. Maar helaas gaat weekenden gebruik vaak over in vaker per week gebruik. Sorry dat ik zo negatief ben hierover, zou je zo graag iets anders willen vertellen maar ik zou dan liegen.
heel veel succes,"
In: Raad gevraagd van cocaine gebruikers..
1-1-2024