"Er zitten veel filosofische wijsheden in dit topic, +1 voor dat.
Mijn ervaringen:
Clean blijven doe je uiteindelijk altijd voor jezelf. Doe je het voor iemand anders, dan doe je dat omdat jij daar mee instemd of gelukkig van wordt, dus nog steeds voor jezelf. Je zou het immers niet voor die ander over hebben als je er zelf niet gelukkig van werd (want anders zou je het niet doen toch? Even gezond emotioneel relativeren). Maar als je gedachten niet staan op stoppen, gaat het je ook niet lukken. Je wilskracht baant de weg, maar je zal hem toch echt zelf moeten bewandelen.
Stoppen is vrij simpel, gestopt blijven is de kunst: Verkoop al je shit (ook je cruncher, pijpe, cappies, weegschaaltje en-de-rest) en koop het gewoon niet meer. Wis telefoonnummers van mensen die het pronto voor je kunnen regelen. Misschien betekent dat je zo'n 2-3 maanden een aantal "goede" vrienden stukken minder zal zien, maar ga eens voor jezelf na: Als die goede vriend een goede vriend is zal die deze beslissing vast wel supporten. P.S.: Zelden zijn dealers goede vrienden. Ze zijn meer bevriend met je portemonnee dan met jou.
Stel straffen op voor jezelf, iets wat echt pijn doet. Doe dit alleen als laatste redmiddel, en als je 100% eerlijk tegen jezelf kan zijn, anders kan dit je hele geloofwaardigheid verzieken. Maak dit publiekelijk, laat het ondertekenen/stel een "contract" op. Dit ideetje heb ik ik overigens hier vandaan gejat. Zo heb ik op 2 nov 2009 mensen uitgenodigd mijn blog te ondertekenen; Als ik voor 2 jan 2010 weer iets zou gebruiken, zou een ieder die getekend heeft van mij 50,- krijgen. Dat was de enige voorwaarde. Ik zou niets krijgen als het me zou lukken om 2 maanden te stoppen. Binnen enkele dagen tekende 15 man (of ze 't nou voor 't geld of de support deden boeit me niet, ik heb waar ik voor kwam, die "handtekeningen"), wat dus inhield dat m'n eerste jointje, pilletje of lijntje me 750,- zou kosten. Dan is de lol er al gauw van af . Ik kan nog prima een joint draaien zonder te gaan beven, een lijntje leggen zonder te gaan zweten, of een coffeeshop inlopen zonder mezelf helemaal op te vreten van binnen. Dat komt omdat er gewoon keiharde consequenties zijn.
Ik raad overigens ook aan om Delirium van Javier Guzman te kijken. Daar hoor je een vlijmscherpe mening over verslavingen. Javier legt haar-fijn uit dat een verslaving (in zijn geval alcoholisme) een ziekte is, die je voor het leven hebt. Je zal altijd herstellend-verslaafde zijn, maar nooit genezen. En volgens mij zijn er genoeg stoppers hier die kunnen beamen dat de crash na een relaps de ergste crash is die je ooit hebt meegemaakt, al dan niet je eerste crash. Dit is een van de pittige stukjes, voor de mensen die niet de hele show willen zien: vanaf 8:28 tot 'ie afgelopen is, en dan tot 0:39 kijken.
Denk niet dat je het alleen kan, dat kan je niet. Dat dacht ik ook, maar uiteindelijk heb ik wel 50,- aan 15 man moeten beloven. Het feit alleen al dat je waarschijnlijk met iemand besproken hebt dat je gaat stoppen geeft aan dat je op zoek bent naar support. Zoek de support die bij je past, waar jij je het veiligst bij voelt, en schaam je nergens voor als je beslist een andere levensstijl aan te nemen.
Verder ben ik nu bezig met het boek Healing the Addicted Brain van meneer Urschel, omdat ik nieuwsgierig ben wat nou eigenlijk het verhaal achter "verslaving" is ."
In: Clean blijven!
1-1-2024