Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Vrijwel alle recente berichtgeving over benzodiazepinen is gebaseerd op de premisse dat gebruik per definitie problematisch is, onvermijdelijk tot verslaving/afhankelijkheid leidt en zich vooral afspeelt in een feest- of uitgaanscontext. Dit frame wordt zelden bevraagd. Is dit artikel bedoeld om dat te herhalen, of sta je open voor perspectieven die dat beeld nuanceren? In het eerste geval voegt het weinig toe aan wat al uitgebreid (en vaak sensationeel) is geschreven. ChielTimmermans3651252 zei: Ik heb experts gesproken die Bromazolam een linke pijnstiller noemen, die behoorlijk verslavend is. Klik om te vergroten... Dit is foutief. Benzodiazepines hebben géén (directe) analgetische werking en zijn dus geen pijnstillers. Het zijn kalmeermiddelen. Opiaten en opioïden hebben wel een directe pijnstillende werking (en werken overigens ook sedatief). Ontwenningsverschijnselen treden alleen op bij continu gebruik over langere tijd (enkele dagen tot 2 weken?). Bij incidenteel gebruik is de kans op verslaving minimaal. Bromazolam behoort tot de groep benzodiazepinen die intraveneus in klinische setting gebruikt worden als sedativum bij operaties. Daarnaast worden ze door psychiaters of huisartsen voorgeschreven bij slapeloosheid, angstklachten, convulsies etc. Sommige benzos staan geregistreerd als medicijn en sommige (waaronder bromazolam) niet; dat zijn dan de "research benzodiazepines". Hier is een lijst met benzos die als medicijn geregistreerd staan: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/groepsteksten/benzodiazepine_agonisten . Als je op een middel klikt, kun je onder "indicaties" zien waarvoor dat middel geïndiceerd is. Als je concrete vragen hebt, wil ik kijken of ik ze kan beantwoorden."
"LucidLucy zei: Exact hetzelfde gebeurt met benzo's. De meeste doktoren zijn daar best makkelijk in om ze voor te schrijven. Niet allemaal gelukkig. Maar ik hoorde van de week weer iemand die bij zijn huisarts bekend staat als verslaafde, die hem toch alprazolam wilde voorschrijven. Gelukkig heeft ie het zelf geweigerd en de dokter daarop gewezen. Klik om te vergroten... Mijn ervaring bij meerdere artsen is dat ze juist heel terughoudend zijn. Het verschilt een beetje per arts denk ik."
"ChielTimmermans3651252 zei: Ik maakte inderdaad de fout door het een pijnstiller te noemen, ik bedoelde een slaap-/kalmeringsmiddel. Dus jullie kunnen me om de oren slaan met alle dingen in mijn tekst die niet kloppen. Maar volgens mij geef ik zelf al heel duidelijk aan dat ik er nog helemaal niks over weet. Dan kun je twee dingen doen: met experts praten en op basis daarvan een artikel schrijven óver gebruikers. Ik dacht: laat ik er open ingaan en gebruikers zelf benaderen en om hun ervaringen vragen. Dit is een handreiking, wie wil kan er op ingaan. En ik begrijp ik het ook heel goed als iemand dat niet ziet zitten. Klik om te vergroten... Als je concrete vragen over bromazolam/benzodiazepinen hebt, wil ik kijken of ik ze kan beantwoorden."
"Nietingebruik zei: Dus ja ben rond de 60 euro kwijt Klik om te vergroten... Welk werk doe je eigenlijk? Hoe oud ben je?"
"Parfumflesje zei: De zakjes speed in strijkzakjes. Klik om te vergroten... Die strijkzakjes zijn erg handig om je poeder droog, zuurstofvrij en uit het licht te bewaren. Waar koop je ze en hoe maak je ze dicht? Gewoon met een strijkijzer of met een speciaal apparaatje?"
"Het combineren van MDMA met andere stimulanten zoals amfetamine kan de neurotoxiciteit van MDMA verhogen en wordt sterk afgeraden. Voor de volledigheid: MDMA en XTC zijn hetzelfde."
"Haha, herkenbaar wat je schrijft. Tijdens speed vind ik het fijn om mijn gedachten op papier te zetten met tijdsaanduiding erbij. Let maar eens op je handschrift. Ik kan mijn gedachten dan veel beter verbaal uitdrukken en schrijf dan ook een stuk sneller waarbij ik de letters onderling behoorlijk afraffel. Schrijven voelt alsof je dan je gedachten met een persoon ventileert."
"De Dunne zei: Hoe vaak kun je speed gebruiken met zo min mogelijk risico? Klik om te vergroten... Fijn spul, he! De halfwaardetijd van amfetamine ligt tussen 9 en 14 uur afhankelijk van welk stereo-isomeer je bekijkt. De levo variant blijft enkele uren langer in het bloed dan de dextro variant. In de farmacologie wordt ervan uitgegaan dat na vijf halfwaardetijden het middel volledig uit het bloed verwijderd is. In geval van speed zou dat betekenen dat het handig is om minimaal 70 uur tussen verschillende sessies te houden, zodat het lichaam voldoende tijd heeft om de amfetamine uit te scheiden. In de praktijk zou ik een langere pauze aanhouden. Tussen middelmatige doseringen (50 mg in totaal; één keer bijnemen) kan dat twee weken zijn en tussen grotere doseringen misschien een maand ofzo. Als je dan bijvoorbeeld een aantal keer achter elkaar een middelmatige dosering hebt genomen met twee weken tussenpauze, kun je voor de zekerheid een langere pauze aanhouden. Het is geen exacte wetenschap helaas; dat zou het een stuk makkelijker maken. Overigens: de halfwaardetijd zegt hoelang het duurt voordat de concentratie van een middel in het bloed met 50 % afgenomen is. Het zegt niet per se iets over de werkingsduur! De Dunne zei: Hoelang kun je speed bewaren en hoe bewaar je het het beste? Klik om te vergroten... Gedroogd, in het donker, liefst luchtdicht en op kamertemperatuur in een zip-zakje. Soms los ik het poeder op in water, zodat lagere doseringen makkelijk te doseren zijn. Deze oplossing lijkt zeker enkele maanden houdbaar. De Dunne zei: Als je bommetjes wil nemen, hoeveel moet je dan in een bommetje doen vergeleken met snuiven? Ik vond bv mijn dosering met 150mg in tweeën gesnoven met 3 kwartier ertussen een mooie dosering. Ik heb er echt wel 8 a 10 uren van genoten. Klik om te vergroten... Zie deze website. Rechts zie je een overzicht met doseringen gerangschikt op sterkte en onderverdeeld in nasale (insufflated) en orale (oral) toediening. Als je op "light" of "common" etc klikt en dan bij "stimulanten" kijkt, zie je een schatting van de effecten die je kunt verwachten. Beschouw het als een algemene richtlijn en houd in gedachten dat individuele variatie een belangrijke rol speelt. Ik moet bijvoorbeeld niet meer dan 50 mg oraal nemen, anders heb ik dagen spierpijn en word ik erg prikkelbaar. De Dunne zei: Is het met speed dat hoe vaker je doseert hoe langer je wakker blijft? Ik bedoel stel je neemt 100mg nasaal in een keer in. Of je neemt die 100mg nasaal in tweeën in met twee uur ertussen (2x 50mg). Maakt dat verschil? Klik om te vergroten... Doseringen spreiden lijkt naar mijn ervaring fysieke bijwerkingen te beperken. Ik denk dat tweemaal een dosering nemen het in slaap komen net iets moeilijker maakt dan de totale hoeveelheid in één keer nemen, maar daar ben ik niet zeker van. Clonazolam lijkt goed te helpen tegen slapeloosheid door stimulanten, maar ik weet dat je liever geen benzo`s gebruikt."
"De Dunne zei: Zijn er echt serieuze do’s and don’ts met speed die ik MOET weten? Klik om te vergroten... Zeer lage doseringen van stimulanten zoals (dex)amfetamine en methylfenidaat (etc?) worden in verband gebracht met overgevoelig worden van de hersenen voor dopamine. Dit houdt in dat de hersenen na (eenmalige) toediening van een zeer lage dosis van een stimulant bij een subsequente dosis veel gevoeliger zijn voor dopamine door een proces dat sensitization of upregulatie wordt genoemd. Positieve effecten zouden o.a. kunnen zijn dat motivatie en stemming verbeteren. Tot de negatieve effecten behoren o.a. onvermogen om in/door te slapen en motorische tics. Het is niet ondenkbaar dat deze gevoeligheid permanent en irreversibel is. In hoeverre het klopt weet ik niet, maar het leek me een goed idee om dit in het achterhoofd te houden en niet te microdoseren met stimulanten. Met dit soort dingen kun je beter op safe spelen. Zie hier. De Dunne zei: De vragen over mdma weet je niet? Klik om te vergroten... Ik zou daar niets met zekerheid over kunnen zeggen, voor zover dat uberhaupt in dit gebied bestaat. Amfetamine werkt in ieder geval vooral op dopaminerge receptoren terwijl MDMA zich vooral aan serotonerge receptoren bindt. De Dunne zei: En is speed echt maar een paar maanden houdbaar? Klik om te vergroten... Als poeder zou je het zeker een jaartje moeten kunnen bewaren en ik denk dat een vloeistof ook behoorlijk lang goed blijft. Je kan de vloeistof ook in de koelkast bewaren om bacteriegroei en schimmelvorming tegen te gaan. Ik zou het poeder niet in papier bewaren, maar in zip-zakjes of "dram vials". Je speed wassen verbetert de houdbaarheid ook, omdat niet alleen versnijdingsmiddelen zoals caffeine verwijderd worden, maar chemische onzuiverheden uit het productieproces. De Dunne zei: Het beste kan ik dus eerst eens een bommetje thuis proberen? Om te zien hoe het valt? Klik om te vergroten... Eerst thuis proberen is altijd een goed idee. De Dunne zei: En voelt speed anders als je het snuift dan als je het slikt? En het verschil in werkingsduur? Klik om te vergroten... Als je het snuift begint de werking een stuk sneller, bereikt vervolgens eerder de piek die intenser is dan bij orale toediening. Nasaal is de werking korter dan bij oraal, dus dat kan een goede optie zijn als je op tijd wil slapen en geen bezo`s wil nemen."
"Het artikel staat inmiddels online zie ik. Het is inderdaad het zoveelste eenzijdige sensationele bericht geworden: https://archive.ph/J9f11"