Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeer vragen gekregen over speed na speed gebruik.

Meer vragen gekregen over speed na speed gebruik.

23 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Naar aanleiding van mijn twee ervaringen met speed het ik toch nog wat vraagjes gekregen.
Ik heb nu twee keer achter elkaar gebruikt met 8 dagen er tussen. Dat is volgens mij voor een x geen probleem maar elke week is niet slim, dat weet ik. Ik ga voorlopig geen speed meer gebruiken, ik heb namelijk binnenkort beschikking over wat nieuws en daar wil ik mijn lijf voor sparen. En ik kan zelf niet of zeer moeilijk aan speed komen dus wil lekker zuinig zijn! Vraagies:

1) Hoe vaak kun je speed gebruiken met zo min mogelijk risico?

2) Is er een soort maximale dosis voor het echt heel slecht wordt? Ik bedoel met mdma heb je natuurlijk de 1-1,5mg “regel”. Hoe zit dat met speed?

3) Hoe zit het met de pauze tussen speed en mdma? Hoelang kun je het beste er tussen houden zowel met eerst speed dan mdma als met eerst mdma en dan speed.

4) Hoelang kun je speed bewaren en hoe bewaar je het het beste?

5) Als je bommetjes wil nemen, hoeveel moet je dan in een bommetje doen vergeleken met snuiven? Ik vond bv mijn dosering met 150mg in tweeën gesnoven met 3 kwartier ertussen een mooie dosering. Ik heb er echt wel 8 a 10 uren van genoten.

6) Is het met speed dat hoe vaker je doseert hoe langer je wakker blijft? Ik bedoel stel je neemt 100mg nasaal in een keer in. Of je neemt die 100mg nasaal in tweeën in met twee uur ertussen (2x 50mg). Maakt dat verschil?

7) Hoelang na speed mag je niet autorijden? Met mdma houdt ik er 20-24 uur tussen. Ik geloof dat dat net goed is.

:sunglasses: Hoe moet je met speed omgaan op een festival qua drinken, eten, temperatuur en hoeveelheid dansen/bewegen? Ik wil misschien eens speed op een festival gaan gebruiken ipv mijn standaard xtc/mdma. Wel bommetjes dan denk ik.

9) Zijn er echt serieuze do’s and don’ts met speed die ik MOET weten? :prohibited::heavycheckmark:

Speed heeft na mijn ervaringen een mooie 3e plek in mijn top 5 gekregen! Op 1 staat nog steeds wiet en op 2 nog steeds mdma. :wink:
Zeker de lager dosering is mij goed bevallen. Speed geeft, iig bij mij, snel aan wanneer het teveel is. Heel fijn vind ik dat. Duidelijk.
Kater is erg afhankelijk bij mij van dosering. De eerste x had ik eigenlijk teveel genomen en had ik er echt een dag of 3 last van. Erger moe en futloos dan met een mdma kater.
De tweede keer met de lagere dosering had ik zo goed als geen kater van speed. Wel iets moe en wat minder eetlust niet echt katerig.

Bedankt alvast voor de antwoorden. :thumbsup2:
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Hoe vaak kun je speed gebruiken met zo min mogelijk risico?
Klik om te vergroten...
Fijn spul, he!:grimacing: De halfwaardetijd van amfetamine ligt tussen 9 en 14 uur afhankelijk van welk stereo-isomeer je bekijkt. De levo variant blijft enkele uren langer in het bloed dan de dextro variant. In de farmacologie wordt ervan uitgegaan dat na vijf halfwaardetijden het middel volledig uit het bloed verwijderd is. In geval van speed zou dat betekenen dat het handig is om minimaal 70 uur tussen verschillende sessies te houden, zodat het lichaam voldoende tijd heeft om de amfetamine uit te scheiden. In de praktijk zou ik een langere pauze aanhouden. Tussen middelmatige doseringen (50 mg in totaal; één keer bijnemen) kan dat twee weken zijn en tussen grotere doseringen misschien een maand ofzo. Als je dan bijvoorbeeld een aantal keer achter elkaar een middelmatige dosering hebt genomen met twee weken tussenpauze, kun je voor de zekerheid een langere pauze aanhouden. Het is geen exacte wetenschap helaas; dat zou het een stuk makkelijker maken. Overigens: de halfwaardetijd zegt hoelang het duurt voordat de concentratie van een middel in het bloed met 50 % afgenomen is. Het zegt niet per se iets over de werkingsduur!


De Dunne zei:
Hoelang kun je speed bewaren en hoe bewaar je het het beste?
Klik om te vergroten...
Gedroogd, in het donker, liefst luchtdicht en op kamertemperatuur in een zip-zakje. Soms los ik het poeder op in water, zodat lagere doseringen makkelijk te doseren zijn. Deze oplossing lijkt zeker enkele maanden houdbaar.


De Dunne zei:
Als je bommetjes wil nemen, hoeveel moet je dan in een bommetje doen vergeleken met snuiven? Ik vond bv mijn dosering met 150mg in tweeën gesnoven met 3 kwartier ertussen een mooie dosering. Ik heb er echt wel 8 a 10 uren van genoten.
Klik om te vergroten...
Zie deze website. Rechts zie je een overzicht met doseringen gerangschikt op sterkte en onderverdeeld in nasale (insufflated) en orale (oral) toediening. Als je op "light" of "common" etc klikt en dan bij "stimulanten" kijkt, zie je een schatting van de effecten die je kunt verwachten. Beschouw het als een algemene richtlijn en houd in gedachten dat individuele variatie een belangrijke rol speelt. Ik moet bijvoorbeeld niet meer dan 50 mg oraal nemen, anders heb ik dagen spierpijn en word ik erg prikkelbaar.


De Dunne zei:
Is het met speed dat hoe vaker je doseert hoe langer je wakker blijft? Ik bedoel stel je neemt 100mg nasaal in een keer in. Of je neemt die 100mg nasaal in tweeën in met twee uur ertussen (2x 50mg). Maakt dat verschil?
Klik om te vergroten...
Doseringen spreiden lijkt naar mijn ervaring fysieke bijwerkingen te beperken. Ik denk dat tweemaal een dosering nemen het in slaap komen net iets moeilijker maakt dan de totale hoeveelheid in één keer nemen, maar daar ben ik niet zeker van. Clonazolam lijkt goed te helpen tegen slapeloosheid door stimulanten, maar ik weet dat je liever geen benzo`s gebruikt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt Lysergine! De vragen over mdma weet je niet?
En is speed echt maar een paar maanden houdbaar?
Het beste kan ik dus eerst eens een bommetje thuis proberen? Om te zien hoe het valt? En voelt speed anders als je het snuift dan als je het slikt? En het verschil in werkingsduur? Sorry hahaha weer vragen..
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Zijn er echt serieuze do’s and don’ts met speed die ik MOET weten?
Klik om te vergroten...
Zeer lage doseringen van stimulanten zoals (dex)amfetamine en methylfenidaat (etc?) worden in verband gebracht met overgevoelig worden van de hersenen voor dopamine. Dit houdt in dat de hersenen na (eenmalige) toediening van een zeer lage dosis van een stimulant bij een subsequente dosis veel gevoeliger zijn voor dopamine door een proces dat sensitization of upregulatie wordt genoemd. Positieve effecten zouden o.a. kunnen zijn dat motivatie en stemming verbeteren. Tot de negatieve effecten behoren o.a. onvermogen om in/door te slapen en motorische tics. Het is niet ondenkbaar dat deze gevoeligheid permanent en irreversibel is.
In hoeverre het klopt weet ik niet, maar het leek me een goed idee om dit in het achterhoofd te houden en niet te microdoseren met stimulanten. Met dit soort dingen kun je beter op safe spelen. Zie hier.


De Dunne zei:
De vragen over mdma weet je niet?
Klik om te vergroten...
Ik zou daar niets met zekerheid over kunnen zeggen, voor zover dat uberhaupt in dit gebied bestaat. Amfetamine werkt in ieder geval vooral op dopaminerge receptoren terwijl MDMA zich vooral aan serotonerge receptoren bindt.


De Dunne zei:
En is speed echt maar een paar maanden houdbaar?
Klik om te vergroten...
Als poeder zou je het zeker een jaartje moeten kunnen bewaren en ik denk dat een vloeistof ook behoorlijk lang goed blijft. Je kan de vloeistof ook in de koelkast bewaren om bacteriegroei en schimmelvorming tegen te gaan. Ik zou het poeder niet in papier bewaren, maar in zip-zakjes of "dram vials". Je speed wassen verbetert de houdbaarheid ook, omdat niet alleen versnijdingsmiddelen zoals caffeine verwijderd worden, maar chemische onzuiverheden uit het productieproces.


De Dunne zei:
Het beste kan ik dus eerst eens een bommetje thuis proberen? Om te zien hoe het valt?
Klik om te vergroten...
Eerst thuis proberen is altijd een goed idee.


De Dunne zei:
En voelt speed anders als je het snuift dan als je het slikt? En het verschil in werkingsduur?
Klik om te vergroten...
Als je het snuift begint de werking een stuk sneller, bereikt vervolgens eerder de piek die intenser is dan bij orale toediening. Nasaal is de werking korter dan bij oraal, dus dat kan een goede optie zijn als je op tijd wil slapen en geen bezo`s wil nemen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
speed heeft inderdaad niet die 3 maanden regel, ik kan het zo een paar weken elk weekend doen voordat ik een pauze neem. Dopamine wordt schijnbaar sneller en gemakkelijker aangevuld dan Serotonine door je lichaam.

vanaf enkele grammen wordt het echt gevaarlijk, echte speedjunks die wat tolerantie hebben en dagelijks gebruiken doen toch al gauw 1 a 2 gram per dag, zo had Herman Brood 2 gram per dag nodig, en dat intraveneus.

ik denk niet dat er kruisbestuiving is tussen speed en mdma, aangezien die op verschillende neurotransmitters werken

poeder kan je in principe best lang bewaren, maar dan wel koel, droog en luchtdicht. natte speed kan je nog veel langer bewaren, en wel luchtdicht in de vriezer.

dont's zijn absoluut geen tramadol en mao-remmers combineren met speed, kan dodelijk zijn. voor de rest moet je bij combineren met andere zaken wel rekening houden met andere drugs die ook de hartslag verhogen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lysergine zei:
Zeer lage doseringen van stimulanten zoals (dex)amfetamine en methylfenidaat (etc?) worden in verband gebracht met overgevoelig worden van de hersenen voor dopamine. Dit houdt in dat de hersenen na (eenmalige) toediening van een zeer lage dosis van een stimulant bij een subsequente dosis veel gevoeliger zijn voor dopamine door een proces dat sensitization of upregulatie wordt genoemd. Positieve effecten zouden o.a. kunnen zijn dat motivatie en stemming verbeteren. Tot de negatieve effecten behoren o.a. onvermogen om in/door te slapen en motorische tics. Het is niet ondenkbaar dat deze gevoeligheid permanent en irreversibel is.
In hoeverre het klopt weet ik niet, maar het leek me een goed idee om dit in het achterhoofd te houden en niet te microdoseren met stimulanten. Met dit soort dingen kun je beter op safe spelen. Zie hier.


Ik zou daar niets met zekerheid over kunnen zeggen, voor zover dat uberhaupt in dit gebied bestaat. Amfetamine werkt in ieder geval vooral op dopaminerge receptoren terwijl MDMA zich vooral aan serotonerge receptoren bindt.


Als poeder zou je het zeker een jaartje moeten kunnen bewaren en ik denk dat een vloeistof ook behoorlijk lang goed blijft. Je kan de vloeistof ook in de koelkast bewaren om bacteriegroei en schimmelvorming tegen te gaan. Ik zou het poeder niet in papier bewaren, maar in zip-zakjes of "dram vials". Je speed wassen verbetert de houdbaarheid ook, omdat niet alleen versnijdingsmiddelen zoals caffeine verwijderd worden, maar chemische onzuiverheden uit het productieproces.


Eerst thuis proberen is altijd een goed idee.


Als je het snuift begint de werking een stuk sneller, bereikt vervolgens eerder de piek die intenser is dan bij orale toediening. Nasaal is de werking korter dan bij oraal, dus dat kan een goede optie zijn als je op tijd wil slapen en geen bezo`s wil nemen.
Klik om te vergroten...
Bedankt. Goede info die ik kan gebruiken.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je hebt veel goede info gekregen. (En ik ook weer wat nieuwe dingen geleerd. Thanks @Lysergine)
Droge speed kan je, mits goed afgesloten, vochtvrij, in een donker potje en niet te warm (ook niet in de koelkast, dat is te vochtig) volgens mij eeuwig bewaren.
Natte speed kan gaan rotten, dus die bewaar je het beste in de vriezer.

Je vraag over de dosering in combinatie met het wakker blijven is volgens mij redelijk verschillend per persoon en afhankelijk van een bepaalde gevoeligheid en tolerantie. Ik ben gemiddeld 12 uur wakker na een 50mg lijn. Ook als ik start met 100mg en binnen het uur het effect nog stapel met nog eens 100mg, die 12 uur blijven bij mij wel hetzelfde. Als ik die wil verlengen dan zal ik tegen de tijd van het crashen weer een hoge dosis moeten nemen.
Ik snuif, heb geen ervaring met bommen, maar volgens mij blijf je daar veel langer wakker van.
En heb ik natuurlijk wel te maken met een deel tolerantie, en dat heeft veel effect op de lengte.

Een vriend van me (geen tolerantie) neemt (snuift) soms 100mg (binnen een uur) en slaapt dan het hele weekend niet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
een 50 mg lijn. als ik dan een biertje drink en een jointje rook dan kan ik nog wel slapen na een uur of 6 als ik die begin van de avond pak.

@SanneBanne

waarom niet bommen? als je het toch wat vaker doet is dat een stuk minder slecht dan nasaal. je ontziet dan je neus en je tanden. en het werkt ook nog wat langer, dus als je toch al weet dat je doorgaat kan je net zo goed gaan bommen.
S
StimsalaBanneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben niet kapot van dingen slikken (pil-slik-fobie-die-wel-soort-van-overwonnen-is-maar-nog-steeds-geen-hobby-is):nerd:, en mijn maag is al gevoelig dus dat zou niet snel een keuze van me zijn. Allicht wel als ik een keer uit ga en bijvoorbeeld langer dan die 12 uur zou willen doorgaan of zo, maar ik vind die tijd juist altijd perfect tot nu toe.
Ik dacht trouwens dat het gebrek aan speeksel (droge mond) ervoor zorgt dat het slecht voor je tanden is? Dan zou snuiven of bommen geen verschil moeten uitmaken lijkt me? :grimacing:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
SanneBanne zei:
Je hebt veel goede info gekregen. (En ik ook weer wat nieuwe dingen geleerd. Thanks @Lysergine)
Droge speed kan je, mits goed afgesloten, vochtvrij, in een donker potje en niet te warm (ook niet in de koelkast, dat is te vochtig) volgens mij eeuwig bewaren.
Natte speed kan gaan rotten, dus die bewaar je het beste in de vriezer.

Je vraag over de dosering in combinatie met het wakker blijven is volgens mij redelijk verschillend per persoon en afhankelijk van een bepaalde gevoeligheid en tolerantie. Ik ben gemiddeld 12 uur wakker na een 50mg lijn. Ook als ik start met 100mg en binnen het uur het effect nog stapel met nog eens 100mg, die 12 uur blijven bij mij wel hetzelfde. Als ik die wil verlengen dan zal ik tegen de tijd van het crashen weer een hoge dosis moeten nemen.
Ik snuif, heb geen ervaring met bommen, maar volgens mij blijf je daar veel langer wakker van.
En heb ik natuurlijk wel te maken met een deel tolerantie, en dat heeft veel effect op de lengte.

Een vriend van me (geen tolerantie) neemt (snuift) soms 100mg (binnen een uur) en slaapt dan het hele weekend niet.
Klik om te vergroten...
Bedankt! Ik heb zeker meer last van niet kunnen slapen dan jij. Dan van die tanden lijk mij ook wel dat het hetzelfde is met snuiven en bommen.
l
lysergic binkLid
01-01-2024, 00:00
#11
7 ) wat een belangrijke vraag is voor jouw , beroepsmatig...
3 a 4 !!!! dagen net als met benzo's , mag je in principe geen auto rijden ...door de aantoonbaarbeid in speekseltesten.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Bedankt Lysergine! De vragen over mdma weet je niet?
En is speed echt maar een paar maanden houdbaar?
Het beste kan ik dus eerst eens een bommetje thuis proberen? Om te zien hoe het valt? En voelt speed anders als je het snuift dan als je het slikt? En het verschil in werkingsduur? Sorry hahaha weer vragen..
Klik om te vergroten...
Ja als je bommetje neemt werkt vele harder maar snuiven werkt direct bommetje niet..maar zul je allicht al wel wete..
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
lysergic bink zei:
7 ) wat een belangrijke vraag is voor jouw , beroepsmatig...
3 a 4 !!!! dagen net als met benzo's , mag je in principe geen auto rijden ...door de aantoonbaarbeid in speekseltesten.
Klik om te vergroten...
Dan mag ik al lang geen auto meer rijden dan..hihi..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
lotske1984- zei:
Dan mag ik al lang geen auto meer rijden dan..hihi..
Klik om te vergroten...
Hihi met die benzo’s van je mocht dat al sowieso niet nee..
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
SanneBanne zei:
Ik ben niet kapot van dingen slikken (pil-slik-fobie-die-wel-soort-van-overwonnen-is-maar-nog-steeds-geen-hobby-is):nerd:, en mijn maag is al gevoelig dus dat zou niet snel een keuze van me zijn. Allicht wel als ik een keer uit ga en bijvoorbeeld langer dan die 12 uur zou willen doorgaan of zo, maar ik vind die tijd juist altijd perfect tot nu toe.
Ik dacht trouwens dat het gebrek aan speeksel (droge mond) ervoor zorgt dat het slecht voor je tanden is? Dan zou snuiven of bommen geen verschil moeten uitmaken lijkt me? :grimacing:
Klik om te vergroten...

Speed is bij mijn weten inderdaad vooral slecht voor je tanden omdat je a) je tanden op elkaar klemt (wat chronisch kan worden bij speedverslaving, dus ook nuchter), waardoor tanden eerder afslijten, en b) je minder speeksel aanmaakt waardoor je tanden slecht gereinigd worden en je eerder gaatjes krijgt. Heb wel eens gelezen dat regelmatige speedgebruikers eigenlijk iedere dag preventief met mondwater dat fluoride bevat zouden moeten spoelen. Waarschijnlijk ga je gebitsproblemen dus niet voorkomen door te bommen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
lysergic bink zei:
7 ) wat een belangrijke vraag is voor jouw , beroepsmatig...
3 a 4 !!!! dagen net als met benzo's , mag je in principe geen auto rijden ...door de aantoonbaarbeid in speekseltesten.
Klik om te vergroten...
Nope, your wrong. Zie comment met links in andere topic.
l
lysergic binkLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Dunne zei:
Nope, your wrong. Zie comment met links in andere topic.
Klik om te vergroten...
Ja ik hoorde het van een agent+ een betrouwbare informatiebron toch anders.
3 tot 4 dagen maximaal in speeksel.
En met een beroep in jouw sector zal het minste spoortje geen grapje zijn.:sunglasses:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
lysergic bink zei:
Ja ik hoorde het van een agent+ een betrouwbare info toch anders.
3 tot 4 dagen maximaal in speeksel.
En met een beroep in jou sector zal het minste spoortje geen grapje zijn.
Klik om te vergroten...
:wave:
l
lysergic binkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat zal het gebaar naar jouw zijn die ze maken ,klopt!
NA positief getest bewijs te leveren aan je werkgever.:sunglasses:
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als je net mdma hebt gedaan kun je prima speed gebruiken, zo ook andersom. Speed werkt zo ver ik weet niet of de serotonine-receptoren en put deze niet uit. Daarom moet je namelijk "wachten" met mdma. Kijk wel uit met speed. Sommige mensen hebben er minder last van maar het niet slapen / slecht eten is gewoon een grote aanslag op mijn lichaam. Ik beperk het dan ook tot max. eens in de 3 maanden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."