Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"oh boy"
"mikoz zei: Wat vinden jullie van de geloven die daadwerkelijk doorgevoerd zijn in de wereld? Klik om te vergroten... Hoezo doorgevoerd? Dat lijkt op een hogere macht die zijn geloof aan het vermarkten is en daar de meeste volgers mee krijgt. Een geloof ontstaat en omdat het is ontstaan gaan mensen het geloven. Ik krijg de hik bij het woord doorgevoerd. Dat komt omdat ik dat woord koppel aan het opleggen van wil, in dit geval leg je de anderen op van je eigen wil dat iedereen hetzelfde geloof moet aanhangen. Wat de christelijke missionarissen deden toen ze het evangelie predikten, zieltjes winnen. mikoz zei: Zoals landen en grenzen bepaald en bemachtigd door de leiders en hun hulpen/aanhangers, en vijanden als bijkomstigheid van die grenzen? Klik om te vergroten... Sommige grenzen zijn bepaald door machthebbers die niet begrepen hoe de lokale structuur werkte. Heb je je nooit afgevraagd waarom de Afrikaanse landen veelal zulke rechte grenzen hebben? Het waren de Europeanen die deze grenzen maakten. Hierbij gingen ze dwars door natuurlijke grenzen zoals de daar levende stammen die hadden gevormd. Gevolg? Oorlog en Conflict. acht.zes zei: Ik voel me vooral wereldburger, een grens is maar een denkbeeldige lijn. Klik om te vergroten... Die denkbeeldige lijn is confonterend wanneer deze lijn dwars door je familie en gemeenschap loopt. Noord Ierland iemand? mikoz zei: Dus zijn landenbestuur en religie werkelijk gescheiden? Klik om te vergroten... Nee acht.zes zei: En in een democratie is er geeneens een 'wereldleider. Bij zo iemand denk ik al gauw aan een dictatuur. Klik om te vergroten... De Amerikaanse presidenten worden toch echt democratisch gekozen. Tegelijkertijd is iedere president na 1945 ook wereldleider geweest. Nu nog steeds, al is Trump een betere dictator wat mij betreft. acht.zes zei: Religie is in mijn ogen achterhaald en onzinnig. En je hebt niet eens echt keus in welke religie je aanhangt, t is maar net in welk land of van welke ouders je geboren bent, en dan wordt je van jongs af aan geindoctrineerd (gehersenspoeld) zodat je hun religie aanhangt, je hebt een sterke geest nodig om daar aan onderuit te kunnen geraken. Klik om te vergroten... In Nederland heb je wel keus. Je kan naar de kerk, naar de moskee, naar de synagoge en je kan ook boedhist worden. Zelfs de kerk van het vliegend spaghetti monster is oke. Niet overal, maar wel in Nederland is religie een keuze. In mijn ervaring accepteren mensen helaas alleen hun eigen keuze, dat is namelijk de beste keuze. Dat is ergens logisch, als je dat niet zo zou vinden dan zou je een andere keuze maken. Ik geloof in tolerant zijn, tolerant naar mezelf wanneer ik een fout maak. Tolerant naar anderen wanneer ze andere keuzes maken dan de keuzes die ik zelf zou maken. Ik verwacht tolerantie van die anderen voor mijn keuze, het is namelijk waar ik in geloof. Mijn opa was zeer religieus en heeft een zwaar leven gehad. Zijn geloof in god heeft hem door dat zware leven geholpen. Ik geloof niet in god, ik geloof zelfs niet in religie. In mijn ogen is religie een repressief stuk gereedschap. Ik geloof in keuze. Met mijn geloof was mijn opa misschien snel gestorven of gek geworden. Een verwarde man zoals men heden ten dage zegt. Met het geloof van mijn opa had ik misschien vertrouwen gehad in de mensheid."
"Neo-Shulginist zei: We leren als kinderen vooral door gedrag te kopiëren. Wat je denkt, voelt en gelooft heeft meestal een fundament in het verleden en de omgeving. Er zijn een aantal dingen die we sociaal onacceptabel vinden en die leiden dan tot sociale problemen. Dat is dus ook het verschil tussen alcohol, waarvan bijna iedereen zijn/haar ouders het relatief probleemloos een leven lang ziet gebruiken, en cannabis, waarvan je via het nieuws alleen maar hoort dat het huisbranden en psychoses veroorzaakt en dat criminelen er heel veel geld aan verdienen. Ik denk dat we allemaal geloofsystemen gebruiken om de wereld om ons heen te begrijpen. We plakken allerlei labels op binnenkomende stimuli en dat noemen we realiteit. Maar de realiteit is altijd een deductie, een model van de werkelijkheid, niet de werkelijkheid zelf. Daarom gaat het niet om de vraag of mensen geschift zijn of niet omdat ze een bepaalde opvatting hebben. Het gaat om de vraag of hun geloofsystemen functioneel zijn of niet. Klik om te vergroten... Met dit bericht, gepost terwijl ik mijn bericht schreef benoem je het aangeleerde aspect van het leven. Dat jij je ouders probleemloos alcohol ziet gebruiken betekent niet dat iedereen dat ziet. De vraag is, wat zijn de gevolgen van het zien van probleemloos gebruik ten opzichte van probleemgebruik. Wat doe je er mee als kind? Ga je het probleem herkennen? Erkennen? Ga je het probleem zien als oplossing voor problemen? Of ga je het zien als een probleem voor de oplossing? Welk geloof wil je aanhangen?"
"Het is niet de dood die ik vrees, het is de onvoorspelbaarheid van de dood. Ik heb geen invloed om het tijdstip waarop de dood mij zal omarmen tenzij ik ervoor kies de dood zelf te ontmoeten. Een keuze die ik al regelmatig heb uitgesteld vanwege mijn dierbare verwanten, mensen aan wie ik mijn steun heb toevertrouwd. Ik denk dat de dood mij verlossing van mijn leven schenkt, tegelijkertijd wil ik geen afscheid nemen van dit leven aangezien ik niet weet wat de dood mij brengt. Is dit het leven of is mijn leven hiernamaals? Ik heb geen antwoord op deze vragen en daarom beangstigen ze mij. De enige manier om ze daadwerkelijk te beantwoorden is overlijden. En dat moment, wanneer ik ga overlijden is juist datgene wat ik niet zelf mag kiezen. Ik ben onderdeel van iets groters dan mijzelf."
"Mindless zei: Je kunt denk ik geen rust vinden door naar dingen als rechtvaardigheid te streven. Rust is er in het distantiëren van de door mensen gecreëerde mentale wereld. Stoppen dat spelletje te spelen. In de 'grand scheme of things' zijn dingen oké, meer dan oké. Niet iets wat ik zomaar face to face zou durven zeggen tegen een medemens die diep aan het lijden is, maar er is een uitweg die altijd beschikbaar is. Het punt is, willen mensen dat zien? Klik om te vergroten... Rechtvaardigheid is afhankelijk van wat je zelf als rechtvaardig ziet. Daarmee is het voor mij onmogelijk om te streven naar rechtvaardigheid voor iedereen. Wat je zegt over rust herken ik wel, in mijn ogen is rust het vermogen om afstand te nemen van rechtvaardigheid. Tevreden zijn met datgene wat jouw deel is schept rust. Dat dit ontevredenheid met het menselijk bestaan oproept begrijp ik dan weer wel, het leven is namelijk niet rechtvaardig in mijn ogen. Afhankelijk van waar je geboren wordt zijn er verschillende mogelijkheden. In mijn ogen bestaat rechtvaardigheid niet. Rust wel. Jouw post herlezende @Mindless besef ik dat ik hetzelfde zeg als wat jij beoogt te zeggen. Ik geloof dat ik het ook met @Albedo eens ben. Ik ga me straks inlezen in de rest. Mijn probleem is dat ik te snel reageer. (wordt aan gewerkt)"
"Parfumflesje zei: scheibe Klik om te vergroten... alt+0223 Gecondoleerd @Parfumflesje ... een huisdier verliezen is als een stuk van jezelf verliezen. Sterkte!"
"Packjam zei: je bent toch ook niet bang voor je geboorte? Klik om te vergroten... Prikkelende vraag! Daar ga ik eens over mijmeren."
"Levensgenieter23 zei: Hebben jullie advies, tips? Doe ik hier goed aan? Klik om te vergroten... Wat zou jouw eigen antwoord zijn op deze vraag? In jouw eerste post erken je je probleem, wat ga je nu doen dan?"
"Packjam zei: Moses kriebel hee, ja het had een pep achtig iets, spijt me voor je hoe gaat het nu? Al die medewerkers denken alleen maar aan het einde van de maand als ze weer 2.500/3.500 euro beuren, bij mijn psychiater is dat wel het geval iig, die heeft een enorme cv, bij sommigen gaat het alleen om het geld, en hoe meer patiënten hoe langer hun hun baantje houden Klik om te vergroten... Heb je wel eens overwogen met je huisarts te overleggen over een andere psychiater? Je bent zo negatief over je huidige psychiater dat ik me niet voor kan stellen dat zijn behandeling aanslaat, zelfs als hij wel het juiste doet. Er is duidelijk geen goede match."
"Waarom zijn er mensen die hier niet in geloven?"