Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspaddo's en psychose

paddo's en psychose

40 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#1
Je kan niet blijven hangen. En, als je een antwoord vindt op deze vraag dan kan je misschien wel een nobel prijs verwachten :P.
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#2
weet iemand hoe het komt dat een heel hoog dopaminde je hallucinaties kan krijgen? wat gebeurt r dan waardoor je dingen ziet, hoort voelt die er niet zijn
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
vraagje voor balon: nou zeg je steeds dat er geen flashbacks komen na lsd gebruik. Maar hoe heet dat dan wat je wel eens kunt hebben? Dat gevoel weken later na gebruik wat precies overeenkomt met het gevoel tijdens gebruik? of hoe kan t dat een kennis van mij maanden lang de lantaarnpalen paarslicht zag geven. (tijdens en na gebruik)
Is het dan zo dat de lsd niet uit zn licham is verdwenen? Wat is dat dan? Ik kan best begrijpen dat mensen dat flashbacks noemen.
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#4
caatje zei:
vraagje voor balon: nou zeg je steeds dat er geen flashbacks komen na lsd gebruik. Maar hoe heet dat dan wat je wel eens kunt hebben? Dat gevoel weken later na gebruik wat precies overeenkomt met het gevoel tijdens gebruik? of hoe kan t dat een kennis van mij maanden lang de lantaarnpalen paarslicht zag geven. (tijdens en na gebruik)
Is het dan zo dat de lsd niet uit zn licham is verdwenen? Wat is dat dan? Ik kan best begrijpen dat mensen dat flashbacks noemen.
Klik om te vergroten...

Flashbacks zijn goed mogelijk hoor, lichten zijn bij mij ook verandert. Ik zie er constant een randje omheen, en het licht is veel intenser. Maar dat is niets vergeleken met de trip zelf, waar nog een hele shitload aan emoties en indrukken op je af komen.

Tijdens een flashback heb je dus voor een korte tijd (varierend van 5 tot 15 minuten zo ongeveer, het kan ook langer, maar dan is het meestal onder te verdelen als een paniekaanval) waarin je idd ervaart alsof je tript. Dit komt zeker weten niet doordat de stoffen nog in het lichaam aanwezig zijn, de hoogste bloedlevels LSD zijn nog voordat men piekt tijdens de trip.

Kennelijk zetten LSD en andere psychedelica die werken op de serotonine receptor dus een soort kettingreactie in gang, en zijn het niet de stoffen zelf die direct (misschien ook wel, maar in mindere mate) effect hebben.
s
slunseLid
01-01-2024, 00:00
#5
wat je daar zegt heb ik ook.. het zijn niet echt flahbacks maar soms toch rare kleurtjes of de indruk dat er iets beweegt in m'n ooghoeken, of als ik naar iets kijk dat m'n brein toch soms een raar gedachtensprongetje maakt dat ik herken uit een trip, of dat ik de indruk krijg golfjes te zien. ook krijg ik soms van die kleine moodswings die ik tijdens trips ook ervaar. maar om nou echt te zeggen dat ik helemaal opnieuw begin te spacen, nee dat toch wel niet.
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bal0n zei:
[Tijdens een flashback heb je dus voor een korte tijd (varierend van 5 tot 15 minuten zo ongeveer, het kan ook langer, maar dan is het meestal onder te verdelen als een paniekaanval) waarin je idd ervaart alsof je tript.
Klik om te vergroten...

Hmm, ik heb volgens mij een keer een flashback gehad en die duurde een paar uur. het leek gewoon op een milde paddotrip. Was echt erg leuk :grin:
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bal0n zei:
caatje zei:
vraagje voor balon: nou zeg je steeds dat er geen flashbacks komen na lsd gebruik. Maar hoe heet dat dan wat je wel eens kunt hebben? Dat gevoel weken later na gebruik wat precies overeenkomt met het gevoel tijdens gebruik? of hoe kan t dat een kennis van mij maanden lang de lantaarnpalen paarslicht zag geven. (tijdens en na gebruik)
Is het dan zo dat de lsd niet uit zn licham is verdwenen? Wat is dat dan? Ik kan best begrijpen dat mensen dat flashbacks noemen.
Klik om te vergroten...

Flashbacks zijn goed mogelijk hoor, lichten zijn bij mij ook verandert. Ik zie er constant een randje omheen, en het licht is veel intenser. Maar dat is niets vergeleken met de trip zelf, waar nog een hele shitload aan emoties en indrukken op je af komen.

Tijdens een flashback heb je dus voor een korte tijd (varierend van 5 tot 15 minuten zo ongeveer, het kan ook langer, maar dan is het meestal onder te verdelen als een paniekaanval) waarin je idd ervaart alsof je tript. Dit komt zeker weten niet doordat de stoffen nog in het lichaam aanwezig zijn, de hoogste bloedlevels LSD zijn nog voordat men piekt tijdens de trip.

Kennelijk zetten LSD en andere psychedelica die werken op de serotonine receptor dus een soort kettingreactie in gang, en zijn het niet de stoffen zelf die direct (misschien ook wel, maar in mindere mate) effect hebben.
Klik om te vergroten...

aha ok thanks, nou begrijp ik t :)
P
Psychonaut1976Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb 2x een flashback gehad.
1e keer heel kort in een soort flits iets zien,stelde eigenlijk niet zoveel voor.

2e keer was wel heel verrot en op me werk.Ik zat aan de telefoon met een klant diep in gesprek.Hoorde ik in een keer zijn stem weg ebben,en plots schrok ik,ik wist niet meer waar we het over hadden zelfs niet meer wie the fuck ik aan de telefoon had.*verbinding snel verbroken*

Ik schrok me de tyfus en kreeg hierdoor een adreline stoot,heb toen ff me gezicht opgefrist*stond helemaal te shaken van wat me overkwam.

Ik veronderstel dat een flashback zich bijna alleen kan voordoen als je slaap tekort hebt en bijvoorbeeld de avond ervoor gek hebt gedaan
met wat voor een drugs dan ook.

Laat je hierdoor echter niet afschrikken ik heb dit in de 15 jaar dat ik gebruik maar 2x meegemaakt waarvan 1x eigenlijk niet eens noemenswaardig en bij alle twee de keren de avond ervoor flink de beest uitgehangen.
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#9
Was het niet gewoon dat je even onwel werd?
P
Psychonaut1976Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Bal0n zei:
Was het niet gewoon dat je even onwel werd?
Klik om te vergroten...

Nee zeker niet,met het weg ebben van de stem van die klant voelde
ik mezelf raar worden in het hoofd zoals je wordt met een goede paddotrip die opkomt.

Onwel word ik niet zo vaak hehe..
J
JJJLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja, wat is eigenlijk 'aanleg voor psychose'? Is bijvoorbeeld het optreden van randverschijnselen van psychose (verwarring, slechte concentratie, vergeetachtigheid, neerslachtigheid, stemmingswisselingen) op zichzelf hier ook al een teken voor? Ik zat eens wat te lezen op het web, en dit soort heel licht psychotische trekjes heb ik soms heel sterk. Vaak merk ik ook rare gedachtepatronen, onzinnige vergelijkingen etc., op de achtergrond van mijn gedachten. Ik hoor daarentegen nooit stemmen en heb nooit wanen oid gehad. Betekent het bovenstaande dat ik gevoelig ben voor psychose en nooit meer psychedelica mag gebruiken? Is aanleg voor psychose volledig latent en onherkenbaar, of is deze aanleg ook zonder dat je psychotisch bent (op momenten) aan te wijzen?
S
Sweet_ShadowLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goeie vragen, ik weet de antwoorden helaas niet. Interessant doch!!
s
spacekonijnLid
01-01-2024, 00:00
#13
idd goeie vragen , maak ff een nieuw topic aan hierover zou ik adviseren
b
barbablowtjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Aanleg voor psychose is eigenlijk pas echt aan te tonen als iemand een psychose heeft gehad (duh). De dingen die jij beschrijft zijn heel normaal. Sowieso geldt dat de overgrote meerderheid van de mensen wel eens psychotisch denkt, al dan niet 'ondersteund' door angsten en paniek. Dus vraag je niet te snel af of je aanleg hebt voor psychoses als je deze nog nooit hebt gehad. Wel een goeie indicator is of je snel achterdochtig wordt van gewone cannabis. Als je na het roken van een joint op termijn heel para en angstig wordt, kun je er van uit gaan dat je aanleg hebt om psychotisch te worden. Waarmee nog niet gezegd is dat je deze psychose ook ooit zult krijgen. Daarvoor is meer nodig dan alleen een bad trip.
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nouja, dat betekent natuurlijk niet dat je er geen aanleg voor hebt...
r
roetljeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hallo mensen,

Ik moet voor school onderzoeken (maar vind het zelf ook interessant) waarom paddo's een psychose bij sommige mensen kunnen veroorzaken. Ik snap dat je kan blijven hangen in het trippen en dat dat niet goed is. Maar er moet vast wel meer aan de hand zijn. Ik heb het internet al afgezocht en heb geen informatie kunnen vinden hoe paddo's een psychose kunnen veroorzaken.

Ik kwam langs dit forum en dacht van misschien kunnen jullie me helpen.

alvast bedankt voor jullie reacties
r
roetljeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja maar overal waarschuwen ze je er voor dat het gevaarlijk is en dat je een psychose kan krijgen. Ik snap zelf ook wel dat je er flink verkeerd door kan gaan. Heb zelf ook enige ervaringen. Maar er moet toch wel een oorzaak aan te wijzen zijn waarom iedereen je er voor waarschuwt. Buiten het feit dat mensen er waarschijnlijk ook zelf ervaring mee gehad hebben. Wat gebeurt er op zo'n moment in de hersenen.
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dat weet echt niemand, wat er in je hersenen gebeurd. En als je het antwoord persé wil, zou ik eerst wat studies in neurobiologie, biochemie en neuropsychologie doen :wink:.
f
funLid
01-01-2024, 00:00
#19
zover ik weet kunnen paddo's geen psychose VEROORZAKEN.

Ze kunnen wel eventuele psychoses die er al zijn, aan het daglicht brengen. Blijven hangen is gewoon onmogelijk, das gewoon een heb-gehoord-van-verhaaltje wat meestal gebaseerd is op iemand die een bad-trip heeft gehad (kan zeker voorkomen).
Oorzaken voor een bad-trip zijn vaak ook weer terug te leiden naar de persoonlijke omstandigheden en omstandigheden waar je ze inneemt.

Soms wordt met het "blijven hangen" ook wel bedoeld dat je flashbacks hebt, maar volgens mij komt dit doordat het trippen een hele bijzondere ervaring in je leven is, en zulke ervaringen zullen je altijd bijblijven en in bepaalde omstandigheden kun je deze terughalen.
Ik heb zelf nog niemand gezien die last had van flashbacks, maar er zijn wel mensen voor in behandeling, dus het is een aanwezig risico.

Wat overal precies de oorzaken zijn en welke reactie in de hersenen dit teweegbrengt, zou volgens mij ieder ruimdenkend mens willen weten.
Denk eens aan de behandeling van geestelijk gehandicapten / gestoorden.
Het is moeilijk te bevatten hoe een bepaald stofje je complete waarneming en opneming van prikkels kan veranderen.
Je zou er bijna psychologie voor gaan studeren.
J
JellerLid
01-01-2024, 00:00
#20
flashbacks bij paddo's komt ook niet zo veel voor hoor, eerder bij LSD..
en als je niet meer gebruikt gaat dat ook wel over

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."