Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDMT en spiritualiteit.

DMT en spiritualiteit.

29 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het beste is om er niet in te geloven en er voor te kiezen om een normaal leven te leiden, anders gaat het schip steeds verder van wal.
n
napthaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Drientje zei:
Chemistry in the mind.

Het is aan jou om er betekenis aan te geven maar dring die betekenis niet aan ons AUB. Je lijkt wel een Gristen.
Klik om te vergroten...

Denk je nou dat ik iets opdring?Het is aan jouw om aanstoot te nemen aan wat ik schrijf en als je denkt dat ik een of andere geloofovertuiging probeer neer te zetten dan heb je het mis.Als je het gevoel hebt dat er iets aan je opgedrongen word zou ik maar niet meer naar de markt gaan of zo.

Als je de link heb gelezen die ik onderaan mijn openingspost heb gezet dan zul je zien dat het gaat over mensen die allemaal een soortgelijke trip hebben en dat in alle oude culturen de belangrijkheid van de pijnappelklier gekend werd.DMT is naar mijn mening de sleutel tussen de mens en het paranormale.Ik zet het hier neer omdat het hier op het drugsforum neer omdat het over drugs gaat met meer betekenis in de menselijke geest dan speed of GHB.En als je vind dat dit te dicht bij je geest komt en je verbind dat met christendom dan snap je weinig an echte entheogenen.

@ angaramar.Geen enkele waarheid staat boven de andere,tenminste als je plato's ideeen volgt.Zoals hij zij is er enkel een subjectief idee van het echte goede,het mooie en de echte waarheid.Hedonisme is volgens mij het grootste goed wat men kan navogenmisschien beter gezegd het epicurisme.Existensialistisch gezien maakt het inderdaad weinig uit met wat voor intentie je drugs gebrukt.Maar descartes zou denk ik graag dit onderzoek willen zien!
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#3
naptha zei:
Ikzelf ben door de westerse psychiatrie bestempeld als schizofreen.Ik heb daar andere ideeen over.In oude culturen werden ''schizofrenen'' aangesteld als mediums die de spirituele wereld ingingen.
Klik om te vergroten...

Ik deel je visie wel, dat de psychose een mislukte inwijding is. Het is hetzelfde water, maar de een heeft geleerd te zwemmen waar de ander verzuipt.

Ik ben (voor zover ik weet haha) niet psychotisch. Tegelijkertijd herken ik een heleboel van wat psychotische mensen mij vertellen. Dat heb ik ook, of herken ik van mijn psychedelische ervaringen.
Het verschil is echter dat zij vaak de verbinding met de frequentie waar onze cultuur op staat afgestemd verliezen. In plaats van het vermogen te kunnen switchen tussen kanaal 1 en 2, komt hun "receiver" op kanaal 2 te staan en is hun ontvangst van "channel normal" sterk veminderd of zelfs helemaal weg.

Los van de ontologische status van spiritualiteit (wat in alle opzichten samenhangt met de ontologische vooronderstellingen die je doet. Empirisme is niet meer dan een ontologische vooronderstelling die helaas vaak de status van een onbetwistbaar dogma krijgt voor de 'wetenschappers') zijn de parallelen tussen spiritualiteit en entheogene psychedelische ervaringen erg groot. Nog interessanter is dat DMT van nature voorkomt in onze biochemie. Zoals McKenna zegt (even ongeveer uit mn geheugen): we zijn mogelijk slechts één mutatie verwijderd van een psychedelische biochemie.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tripper zei:
Ja, wie zal het zeggen.. Zijn de mensen in het gekkenhuis wel echt gek of bestempelen we ze als gek omdat we ze gewoon simpelweg niet begrijpen.
Klik om te vergroten...

Maar ze blijven gek want ze wijken af van 'het normale'.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#5
Chris Pontius zei:
Tripper zei:
Ja, wie zal het zeggen.. Zijn de mensen in het gekkenhuis wel echt gek of bestempelen we ze als gek omdat we ze gewoon simpelweg niet begrijpen.
Klik om te vergroten...

Maar ze blijven gek want ze wijken af van 'het normale'.
Klik om te vergroten...

De definitie van gek als 'alles wat afwijkt van het normale' is wel heel erg breed, vind ik. Dan zijn wij allemaal hier gek, want het is niet normaal om drugs te gebruiken en daarover te schrijven op een forum.

Met die definitie is elke andere cultuur dan je eigen ook 'gek'. Gaat nogal ver om te vinden dat iedereen die anders dan de norm is in een gekkenhuis moet.

Ik vind het wel een relevante discussie, ook omdat voor heel veel mensen de angst speelt om "gek" te worden van psychedelica, zeker bij hogere doseringen. Bovendien heeft het gebruiken van psychedelica bij mij wel degelijk een sterk (blijvend) effect op hoe ik de realiteit waarneem wanneer ik weer nuchter ben.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
cheiron zei:
De definitie van gek als 'alles wat afwijkt van het normale' is wel heel erg breed, vind ik.
Klik om te vergroten...

Dat ligt eraan wat nog onder normaal valt natuurlijk :)

cheiron zei:
Dan zijn wij allemaal hier gek, want het is niet normaal om drugs te gebruiken en daarover te schrijven op een forum.
Klik om te vergroten...

Ik word ook altijd voor gek verklaard, dus dat klopt nog wel :grin:

cheiron zei:
Met die definitie is elke andere cultuur dan je eigen ook 'gek'. Gaat nogal ver om te vinden dat iedereen die anders dan de norm is in een gekkenhuis moet.
Klik om te vergroten...

Nogmaals, dat hangt er vanaf hoe je de norm definieert. Sowieso vind ik niet dat alle mensen die gek of 'anders' zijn in een gekkenhuis moeten. Er hoeft in mijn ogen maar een klein deel behandeld te worden, de mensen die een gevaar zijn voor anderen.

cheiron zei:
Bovendien heeft het gebruiken van psychedelica bij mij wel degelijk een sterk (blijvend) effect op hoe ik de realiteit waarneem wanneer ik weer nuchter ben.
Klik om te vergroten...

En ervaar jij dat positief of negatief?
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#7
Chris Pontius zei:
Ik word ook altijd voor gek verklaard, dus dat klopt nog wel :grin:
Klik om te vergroten...

Ik ook regelmatig, dus wat dat betreft :grin:

Chris Pontius zei:
cheiron zei:
Met die definitie is elke andere cultuur dan je eigen ook 'gek'. Gaat nogal ver om te vinden dat iedereen die anders dan de norm is in een gekkenhuis moet.
Klik om te vergroten...

Nogmaals, dat hangt er vanaf hoe je de norm definieert. Sowieso vind ik niet dat alle mensen die gek of 'anders' zijn in een gekkenhuis moeten. Er hoeft in mijn ogen maar een klein deel behandeld te worden, de mensen die een gevaar zijn voor anderen.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het mij er vooral om gaat dat ik het jammer vind dat onze cultuur de norm zou nauw definieert. Een breed spectrum aan ervaringen wordt gewoonweg niet erkend, hoogstens als vorm van 'gekte'. En wat behandeling betreft: er zijn denk ik veel mensen die zelf last hebben van wat ze ervaren. Als die mensen aankloppen voor hulp, krijgen ze te horen dat ze 'ziek' zijn en dat ze pillen kunnen krijgen die dat weer normaliseren. Ik denk dat er heel veel andere, mainstream onverkende manieren zijn om hiermee om te gaan (Waar naptha's weg in mijn ogen een voorbeeld van de andere opties is)

Chris Pontius zei:
cheiron zei:
Bovendien heeft het gebruiken van psychedelica bij mij wel degelijk een sterk (blijvend) effect op hoe ik de realiteit waarneem wanneer ik weer nuchter ben.
Klik om te vergroten...

En ervaar jij dat positief of negatief?
Klik om te vergroten...

Als positief: alsof ik naast "chanel normal" de beschikking heb gekregen over andere "realiteitskanalen" waar een geheel andere realiteit op te ontvangen is. Ik zie dat als een prettige verruiming.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#8
cheiron zei:
Ik denk dat het mij er vooral om gaat dat ik het jammer vind dat onze cultuur de norm zou nauw definieert. Een breed spectrum aan ervaringen wordt gewoonweg niet erkend, hoogstens als vorm van 'gekte'.
Klik om te vergroten...

Maar als ik jou zo hoor praten krijg ik het idee alsof je het begrip gek als iets negatiefs opvangt. Wat maakt het immers uit als je als gek bestempeld wordt, als het niet perse negatief is?
Zolang je niet nadelig wordt behandeld zie ik 'gek' niet als iets negatiefs.
En natuurlijk zijn er gevallen waar mensen (onterecht) nadelig worden behandeld, maar zo zijn er even goed gevallen waar er niets aan de hand is.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#9
Chris Pontius zei:
Maar als ik jou zo hoor praten krijg ik het idee alsof je het begrip gek als iets negatiefs opvangt. Wat maakt het immers uit als je als gek bestempeld wordt, als het niet perse negatief is?
Zolang je niet nadelig wordt behandeld zie ik 'gek' niet als iets negatiefs.
En natuurlijk zijn er gevallen waar mensen (onterecht) nadelig worden behandeld, maar zo zijn er even goed gevallen waar er niets aan de hand is.
Klik om te vergroten...

Ik kan er persoonlijk best mijn draai in vinden, dat is het punt niet zo. Ik denk dat een deel van de "behandeling" in de psychiatrie wel degelijk nadelig is voor die mensen dankzij de nauwe norm voor 'normaal'.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben niet zo heel bekend met de normen van instellingen, maar als ik bijvoorbeeld naar het verhaal van Nutsss kijk, vind ik het wel meevallen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."