Psychedelibee zei:
Wat voor soort ritueel ik dan zou willen weet ik niet. De eerste keer zou ik het sowieso wel onder enige vorm van begeleiding willen door bijvoorbeeld een ritueel bij de Santo Daime of door een sjamaan. Maar ook dat laatste heb je in allerlei verschillende vormen.
Ja, zeker de eerste keren zou ik toch zeker onder begeleiding doen. Hoewel ik toch echt wel wat ervaring had met andere psychedelica, was ik er de eerste keer dat ik ayahuasca dronk echt onvergelijkbaar. Ik was bv terecht gekomen op een plek waar de tijd niet meer bestond. Dat kende ik wel van andere psychedelica, maar dit was toch een orde anders. Misschien ook omdat er allerlei entiteiten waren die met uitleg gaven over de relatie tussen eeuwigheid en tijd. Ik had het idee dat ik in een soort UFO of iets dergelijks was. Omdat ze uitlegden dat de eeuwigheid pas tijd wordt door intenties, had ik me bedacht: "oh, dan zit ik hier dus voor eeuwig te zingen in deze kerk. Maar natuurlijk, ik moet een intentie hebben." Dus stond ik op en bedacht dat ik in de auto terug zou gaan rijden naar huis. Aan de deur werd ik natuurlijk tegengehouden (gelukkig). Ik overwoog nog of de man die me tegenhoud een projectie was van mijn onderbewustzijn en of ik hem zou moeten overmeesteren. Achteraf natuurlijk bizar, maar dus wel echt zinvol dat ik begeleiding had, geen idee wat er anders had kunnen gebeuren.
Voor mij was het wel een voordeel dat er tijdens een Santo Daime ritueel niemand met je praat. Er is alleen ritueel: zingen afgewisseld door mediteren. Niemand dus die je zijn ideeen over het einde van de wereld, chemtrails of geestelijke ontwikkeling probeert te verkopen. In ieder geval niet tijdens het ritueel
![:)]()
Ik heb van sommige mensen wel eens gehoord dat ze het 'praatje' van de zelfbenoemde sjamaan wat irritant vonden, over frequenties en 2012 en what have you. Of erger nog, dat een zelfopgeleide therapeut intuïtief besluit dat hij je moet helpen door dit of dat te doen. Zorg dus vooral dat je weet bij wie je het gaat doen en dat je er een goed gevoel over hebt.
Over het algemeen ben ik iemand die redelijk mijn eigen plan trekt en denk dus dat zo'n ritueel zoals je dat beschrijft voor mij misschien iets te vast staat, maar er valt zeker ook wat te zeggen voor de de discipline die het meegeeft.
Tja, ik ben normaal gesproken ook nogal eigenwijs. Zeker wat betreft regels navolgen enzo
![:)]()
Maar je kunt op zich prima op je stoel zitten, je ogen dicht doen, en alles over je heen laten komen. Voor mij is het dan juist wel fijn dat er niemand aan me gaat zitten, niemand tegen me gaat praten, niemand iets van me wil, anders dan dat ik op die stoel blijf zitten. In die zin geven de regels juist wel weer vrijheid; in andere, meer vrije settings, heb je wel eens dat mensen besluiten dat ze een eigen lied moeten zingen, moeten dansen, iets aan je moeten doorgeven, dat soort dingen. De vrijheid van die ander om dat te doen, is dan weer mijn beperking, want dat kan best storend zijn.Bij de Santo Daime heb ik de zekerheid dat ik mn eigen trip kan hebben zonder gestoord te worden door de "vrijheid" van de rest
Je kan zeker niet eerst een keer nuchter komen kijken bij de Santo Daime? Zou het wel eens willen zien voor ik me er vol aan over geef en daar ga trippen, maar snap ook dat ze niet zitten te wachten op mensen die een ritueel verstoren.
Nee, als je meedoet moet je ook drinken. Een concentratieritueel duurt ongeveer 4 uur, dus dat is op zich best te overzien. Dan drink je twee keer, en je kunt het 2e glas wel afslaan, als je zou willen. Je kunt wel op youtube
filmpjes (zoals deze) vinden van de kerk in Amsterdam, hoewel dat vaak "danswerken" zijn. Tijdens een concentratie zit je allemaal op een stoel. Maar je krijgt wel n idee van de sfeer zo.