Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTruffels: Leerzaam of spelen met vuur?

Truffels: Leerzaam of spelen met vuur?

7 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
Antwoord: allebei.

je hebt zo te lezen flink lopen wikken en wegen. ik ken K niet, maar als je denkt dat de voordelen het risico op een worst-case-scenario waard zijn moet je het vooral doen. dat eld voor alles natuurlijk.

de kans dat K het ondertussen zo graag wil dat ze het toch wel gaat doen bestaat ook. dan blijft slechts de vraag over of je erbij wilt zijn. niet alleen als het goedgaat, maar ook als het minder leuk word.

je kan het wel beredeneren, maar de situatie is zo onvoorspelbaar dat je beter je gevoel volgt. het is geen exacte wetenschap. het enige wat vaststaat is als je niet gaat trippen het ook geen bad trip zal worden.

ik hou zelf niet zo van plantaardige drugs.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zoals trippen jou heeft geholpen kan dit ook K helpen, echter bestaat uiteraard het risico op een minder leuke uitkomst.

Wat sowieso belangrijk is dat K het hele entertainment verhaal uit haar hoofd zet, het kan leuk worden maar als ze er met die gedachten in gaat kan het nog wel eens naar uitpakken. Tegelijk hoeft ze zich ook niet direct druk te maken over de risico's zolang ze er maar van op de hoogte is. Juist de moeilijke momenten in trips zijn vaak de meest leerzame, zolang je je er zelf niet in verliest en het tot een trauma maakt.

Of het verstandig is kunnen jullie samen het beste inschatten. Zorg in ieder geval dat jullie beiden lekker in jullie vel zitten als het zo ver is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zou ook zeker geen plannen maken om het over dit of dat te gaan hebben tijdens de trip. Alles draait bij trippen om spontaniteit en dus kijken wat op het moment interessant is. Ik heb het ook meerdere keren geprobeerd, maar het werkt gewoon niet bij trippen. En zelfs als die dingen dan helemaal niet aan bod komen die avond, maakt dat toch niet uit? Zeker met psilocybine hou ik ervan om me te laten verrassen. Het weet op magische wijze altijd de boel zo prachtig te laten verlopen, veel mooier dan ik zelf ooit had kunnen plannen. Het zijn ook juist die trips die je bij blijven. En uiteindelijk komen juist die dingen aan bod, die je het meest nodig had om te zien.

En vermakelijk wordt het waarschijnlijk toch wel zo met z'n tweetjes, maar probeer ook dat niet teveel te plannen inderdaad. Ga er zo open mogelijk in.

En eens met de anderen hier wat betreft of ze/jullie dit zouden moeten doen. Dat weten jullie zelf het beste.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zoals Mindless zegt, maak er geen plannen / verwachtingen over maar ga er blind in. En heb het er niet te veel over dat het mis kan gaan in de dagen er voor. Maar zeg bijvoorbeeld wel dat de zwaardere momenten juist veel waarde hebben na de trip. Herinner haar hier ook aan tijdens een eventueel zwaar moment in de trip.

Ik denk dat als jullie het samen doen het echt een hele mooie ervaring kan zijn. Dit is mijn ervaring tenminste met een soort gelijk verhaal van mij en een vriend die uiteindelijk een trip hebben gedeeld. Tijdens de trip kwam ineens zijn vader ten spraken wat normaal best een zwaar onderwerp was maar nu kon hij heel open en vrij praten over dit probleem en snapte ineens heel goed hoe zijn vader zich zou moeten voelen.

Het kan jullie vriendschap erg versterken ook. Die vriend van mij is mij erg dankbaar voor dat moment en de lessen die hij heeft geleerd. Terwijl onze gesprekken niet eens zo anders waren als dat ze nuchter waren, zijn inzichten en kijk op de dingen daarentegen waren wel degelijk veel ruimer.

Mijn tip is: Geef haar advies over hoe het werkt gewoon de basics. Wat doen truffels met je, wat zijn de risico's enz enz. Geef haar ook advies hoe jijzelf iets donkerdere momenten ervaart tijdens een trip en hoe je daar mee om moet gaan. Spreek af dat ze altijd ten alle tijden tijdens de trip aan mag geven dat ze zich even minder voelt. Ga dan op een rustige avond na een relaxte dag een tripje plannen met een lichte dosis truffels. Liever niet zo diep en geen inzicht maar goed dan meteen down the rabbit hole en er een mindere ervaring aan over houden.

Ga er ook niet van uit dat een milde dosis voor jou een milde dosis is voor haar. Zij weet niet wat ze moet verwachten hoe veel je er ook over praat.

Ik zou zeggen 8 gram Atlantis. Was mijn eerste trip. Alles was leuk niet te heftig met een vrij brein maar nog lang niet los gekoppeld.

succes

Mindless zei:
Ik zou ook zeker geen plannen maken om het over dit of dat te gaan hebben tijdens de trip. Alles draait bij trippen om spontaniteit en dus kijken wat op het moment interessant is. Ik heb het ook meerdere keren geprobeerd, maar het werkt gewoon niet bij trippen. En zelfs als die dingen dan helemaal niet aan bod komen die avond, maakt dat toch niet uit? Zeker met psilocybine hou ik ervan om me te laten verrassen. Het weet op magische wijze altijd de boel zo prachtig te laten verlopen, veel mooier dan ik zelf ooit had kunnen plannen. Het zijn ook juist die trips die je bij blijven. En uiteindelijk komen juist die dingen aan bod, die je het meest nodig had om te zien.

En vermakelijk wordt het waarschijnlijk toch wel zo met z'n tweetjes, maar probeer ook dat niet teveel te plannen inderdaad. Ga er zo open mogelijk in.

En eens met de anderen hier wat betreft of ze/jullie dit zouden moeten doen. Dat weten jullie zelf het beste.
Klik om te vergroten...
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#5
Iedereen bedankt voor de uitgebreide reacties en tips! Wow!

Het valt mij niet mee maar ik zal proberen het niet te veel te willen sturen zodat wij er lekker open in kunnen gaan en zien waar de trip ons brengt. Wellicht is het voor haar het beste om de ruimte te hebben om zelf haar weg hierin te vinden.

Als we dit echt gaan doen dan zal ik even laten weten hoe het is verlopen. :)
g
goejezuenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wou een paar dingetjes zeggen. Ten eerste , ik kan niet oordelen of inschatten in mensen na een bericht, maar ik voel of denk dat jij een oprechte goede vriendin voor haar bent die veel systeem dingen als geld en ego heeft overwonnen en het beste uit dr hart wil geven en over heeft voor personen uit je omgeving. Compassie zie ik terug in je bericht. Ik denk dat je de belangrijkste, misschien wel shamanistische bouwstenen bezit om mensen zoals die vriendin van je eerlijk en oprecht door een trip te geleiden.je tweede natuur misschien? :wink: en ja zoals al is gezegd als jij je plicht doet en leeg van binnen blijft komt al het goede ( en slechte wat mis verwerkt word ) omhoog en eruit. Je vriendin mag boffen met zo iemans als jou. Vooral in die wereld.. zeldzaam wat ik in je bericht terug zie.. je pad zal al wel geschreven staan en er meer woorden aan vuil maken heeft geen zin. We zijn alle reizigers op dit ruimteschip genaamd aarde. Je bent iemand die om het hoekje durft te kijken waar de rest van de bevolking bewust of onbewust blind voor blijft. Dus keep up youre heart spirit , blijf je ingevingen volgen zonder in gedachten te verwikkelen. Gedachtes zijn maar gedachtes. Wat zijn gedachtes? Ben ik dat? :wink: ya right denk er maar aan in de space haha. We hebben mensen zoals jou nodig op deze planeet!
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#7
goejezuen zei:
We hebben mensen zoals jou nodig op deze planeet!
Klik om te vergroten...

Haha ik voel me gevleid :)

Helaas heeft er nog geen trip plaatsgevonden met de bewuste dame, ik wacht rustig af tot zij zelf aangeeft dat ze zo ver is. Ik ga nu verhuizen naar een supertof huis dat heel geschikt is om te trippen dus wie weet komt het er dan eens van als het lekker weer is.

Heb wel een andere vriendin mogen begeleiden een tijdje terug. Heel bijzonder was dat. Lekker met z'n tweetjes op de bank, truffelthee drinken, urenlang praten en disneyfilms kijken :grin: We zijn heel verschillend in het dagelijks leven maar al trippend ontdekten wij hele nieuwe diepere dingen die we delen of juist niet en dat was het mooie, want dat maakt elk mens uniek. Ik kan niet per se zeggen dat het direct invloed heeft gehad op onze vriendschap, maar die vriendin is wel zeer positief over haar ervaring en is bewonderenswaardig sterk omgegaan met de ups en downs van trippen.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hallo mede-forummers,

Ik hoop op wat advies/tips van mensen omdat ik zelf het gevoel heb zodanig subjectief in deze situatie te staan dat het moeilijk is deze objectief te beoordelen.

Het zit als volgt:

K is al vele jaren een vriendin van mij. Wij lijken veel op elkaar in ons doen en laten en zijn ook daarom ooit aan elkaar voorgesteld door anderen. Onze vriendschap is wat stormachtig geweest met veel pieken en dalen toch blijven we wel vriendinnetjes die met alles bij elkaar terecht kunnen. Beiden hebben we het moeilijk gehad op psychisch gebied, beiden zijn we door depressieve periodes gegaan maar zelden tegelijkertijd. Nu zijn we ook beiden weer in veel rustiger vaarwater beland waarin we onze leventjes best prima vinden en naar dingen toewerken dmv studie enzo, waar we er eerst een puinhoop van maakten. K vaak meer dan ik wat voor mij vaak leidde tot gevoelens van onbegrip en frustratie, wat een grote druk legde op onze vriendschap, en er toe leidde dat ik enkele maanden amper van me liet horen, ik wist niet hoe om te gaan met haar problemen, ik was juist net eindelijk van de mijne af.

In die periode waarin onze vriendschap leek te verwateren ben ik een beetje gaan experimenteren met drugs. Toen wij onze vriendschap weer nieuw leven inbliezen liet K weten nog evenzeer nieuwsgierig te zijn naar drugs als voorheen, ze werd des te meer enthousiast door mijn verhalen. Nu heeft zij met mij erbij 2x XTC gebruikt, echter dit was haar zichtbaar wat mild, ze vond het wel leuk hoor, maar ik kon aan haar zien dat ze er wat meer van had verwacht. Ze heeft niet de gevaarlijke neiging getoond om alsmaar meer te nemen of de dosis flink omhoog te gooien de tweede keer. Daar was ik wel bang voor eerst omdat in haar minder happy periodes het ook niet makkelijk bleek om alcoholgebruik binnen de perken te houden. Wiet dan weer wel, ze houdt van een jointje op zijn tijd, maar de frequentie en hoeveelheid vind ik geenszins zorgelijk.

Waar K nu nog erg benieuwd naar is, zijn psychedelische drugs. Deels voor de entertainmentwaarde, deels voor de lessen die zij er uit hoopt te halen. Die interesse was er toch wel geweest denk ik, met of zonder dat ik het ook had gedaan, maar de wens is denk ik wel sterker omdat ik het heb gebruikt - ze heeft immers van mij gehoord hoezeer ik geloof dat mijn ervaringen mij hebben geholpen. Zo ben ik van mening dat ik mede dankzij mijn truffel- en paddotrips vrede heb kunnen sluiten met mijn jeugd en met de wisselende relatie met mijn ouders (die hierna beter is geworden) en dat het mij geholpen heeft een eigen identiteit te vormen die niet zo gebukt gaat onder de jaren vol depressiviteit, zoals dat voorheen wel het geval was.

Ik heb haar op het hart gedrukt dat het beslist geen wondermiddel is en ook niet altijd voor een 'leuke' ervaring zorgt maar dat het onder de juiste omstandigheden, met de juiste set & setting, wel een zeer leerzame ervaring kan zijn. Ik denk ook oprecht dat het haar kan helpen om nieuwe inzichten te verkrijgen over haarzelf. Maar ik ben me er wel van bewust dat het ook riskant is, omdat ik haar lange tijd als zeer instabiel heb gekend (nu is dit wel aanzienlijk verminderd voor een langere periode maar het risico blijft natuurlijk dat zij terugvalt).

Onlangs hadden wij het er weer over dat we in de toekomst wel eens met zijn tweeën op therapeutische wijze, op een lage dosis wilden trippen. En dat het toeval wilde dat ik mijn eerstvolgende trip ook weer rustig wil inzetten, gezien de vorige keer mij veel te zwaar viel (ik kreeg geen bad trip, maar het was wel een hele uitdaging en zeer emotioneel, lachen en huilen) maar ik zo na 3 maanden bijkomen nu sinds kort wel weer het idee had er weer klaar voor te zijn om op reis te gaan :wink: Hierdoor ontstond het idee om van de volgende keer 'onze' keer te maken; om de woonkamer gezellig te maken met kussentjes, wierook etc en samen 1 portie truffels te peuzelen en te zien waar de trip ons brengt (ik zou dan ook graag met haar wat de diepte in gaan, door haar van te voren na te laten denken over wat zij hoopt in deze trip aan te pakken en het tijdens de trip hier over te hebben - ik ben zeker geen psycholoog maar ik heb me uit interesse redelijk verdiept in het onderwerp). Dit zou dan plaatsvinden over een paar weken.

Dit is iets waar ik ongelooflijk veel zin in heb en K ook, en ik schat K zodanig in dat ik denk dat zij het aankan. Het betreft een lage dosis, in een vertrouwde omgeving, met een ervaren persoon, zij is op mentaal vlak zeer vooruit gegaan het afgelopen jaar, ze kan tot dusver probleemloos met andere drugs overweg. K en ik zijn ook redelijk op elkaar ingespeeld en willen vaak dezelfde dingen dus denk ik dat dit tijdens de trip alleen maar versterkt wordt wat haar mogelijk ook nog een extra gevoel van (zelf)vertrouwen mee kan geven. Toch blijft het aan mij knagen, die kans dat ze ook hartstikke slecht kan gaan. Dit is ook de reden dat een andere gemeenschappelijke vriendin liever niet mee tript, terwijl zij ook heel nieuwsgierig is om het eens te proberen. Haar onderbuikgevoel is gewoon te slecht hierover. Echter ken ik K veel langer en beter dan dat zij haar kent en staat die andere vriendin ook bekend als iemand die erg snel problemen ziet die er niet zijn of kleine dingen erg opblaast (waardoor ik de kans nog groter acht dat zij in een bad trip zou belanden dan K en daarom bij haar de psychedelische boot nog even af hou).

Aan de ene kant denk ik: K is volwassen, is zich bewust van de risico's, de dosis is laag, met de setting zit het in ieder geval wel snor en ik denk dat het haar veel goeds kan bieden.
Aan de andere kant: Als K tóch een negatieve ervaring beleeft, zou dat veel schade aan kunnen richten bij haar. Daarnaast zal ik mij natuurlijk zeer schuldig voelen.

Ik ben benieuwd naar wat jullie hierover te zeggen hebben. Alle ideeën/tips/soortgelijke ervaringen zijn welkom!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."