Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPuntige Kaalkopje

Puntige Kaalkopje

40 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
L
La LaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Leuk! Ik ga dat voor de gein ook doen. Zitten best wat boerderijen hier in de buurt, slootjes, velden, etc

Zouden ze ook bij Amsterdamse bos of zo ook te vinden zijn?
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik loop regelmatig hard in de duinen waar ook vee rondloopt en ik zie best veel paddestoelen. Inderdaad op de wat meer vochtige veldjes kaalkop-achtige paddestoeltjes.
Vind’t wel tricky om maar wat te plukken en te eten. Daar wil ik dan eerst bijna wel een studie van maken.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Even een tip. Niet zomaar gaan plukken als je het niet zeker weet of t kaalkopjes zijn. Zoals jullie zelf al opgemerkt hadden zijn er helaas steeds minder paddestoelen in de natuur. Zo zonde als ze dan ook nog geplukt worden om weg te gooien.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Even een tip. Niet zomaar gaan plukken als je het niet zeker weet of t kaalkopjes zijn. Zoals jullie zelf al opgemerkt hadden zijn er helaas steeds minder paddestoelen in de natuur. Zo zonde als ze dan ook nog geplukt worden om weg te gooien.
Klik om te vergroten...
Ik waardeer de natuur en ik zou nooit moedwillig iets beschadigen of vervuilen in die (beschermde) gebieden! Tijdens een wandeling fotografeer ik ook vaak paddestoelen omdat ik ze mooi vind. En inderdaad jammer dat het er minder worden tegenwoordig.

Als ik ècht heel zeker zou zijn van mijn zaak dan zou ik overwegen er een paar te plukken maar omdat ik, even grofweg, synthetische psilocibine (4-HO-MET) prefereer boven een zompige paddestoel blijft het zo goed als zeker bij een hersenspinsel.
O
Oek IngenpasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Iskra zei: Heb je ze al gegeten?
Klik om te vergroten...
Ik heb ze gegeten, ze waren best sterk. Maar heb nu na dinsdag na veel regen weer gezocht maar ik vond er geen een. Heb intussen wel vaker gezocht met succes maar vandaag dus niks. Ik heb ook een scooterspoor in het veld gezien met een pluk gras erlangs dus misschien heeft iemand geplukt maar op mijn tweede plek stond ook niks.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lytje pole zei:
Ik waardeer de natuur en ik zou nooit moedwillig iets beschadigen of vervuilen in die (beschermde) gebieden! Tijdens een wandeling fotografeer ik ook vaak paddestoelen omdat ik ze mooi vind. En inderdaad jammer dat het er minder worden tegenwoordig.

Als ik ècht heel zeker zou zijn van mijn zaak dan zou ik overwegen er een paar te plukken maar omdat ik, even grofweg, synthetische psilocibine (4-HO-MET) prefereer boven een zompige paddestoel blijft het zo goed als zeker bij een hersenspinsel.
Klik om te vergroten...
Goed bezig!
O
Oek IngenpasLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ga morgen weer zoeken. Waarschijnlijk heb ik dan wel weer succes
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Blijf terug gaan naar de plek waar je ze eerder vond, ze komen vaak in heksenkringen voor en acht stuks is echt niks, dat betekent dat je te vroeg bent.

Ik had ze laten staan en twee dagen gewacht. Vaak staan ze in kringen van 20, 30 ofzo, als je ze op het goede moment treft.

Gewoon weiland waar koeien hebben gestaan, of schapen. Of het gras nou hoog of kort is, zolang het maar vochtig is.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb dit jaar tot nu toe geen kaalkopjes kunnen vinden. Ben afgelopen vrijdag nog op zoek gegaan, net voordat het zou gaan vriezen, maar helaas. Ik heb sowieso het idee dat er dit jaar weinig paddenstoelen zijn, waarschijnlijk door de droogte van afgelopen zomer. Ik heb ondanks deze tegenvaller wel een mooie hoeveelheid Amanita muscaria weten te bemachtigen.
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#10
overbodig te zeggen (hoop ik)
let wel op met het gebruik van de vliegenzwam, je zult er niet aan doodgaan bij verkeerd gebruik, maar een bezoekje aan het ziekenhuis ligt op de loer.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#11
PaddoKweker zei:
overbodig te zeggen (hoop ik)
let wel op met het gebruik van de vliegenzwam, je zult er niet aan doodgaan bij verkeerd gebruik, maar een bezoekje aan het ziekenhuis ligt op de loer.
Klik om te vergroten...
I know. Safety first met vliegenzwammen. Je moet ze allereerst goed drogen, om zoveel mogelijk iboteenzuur omgezet te hebben in muscimol. Een fout die sommigen maken is dat ze ze vers eten, wat echt sterk is af te raden. Iboteenzuur geeft nare lichamelijke effecten en is naar verluidt ook schadelijk voor de lever. Daarnaast variëren ze enórm in sterkte. Hierdoor belanden sommigen in onverwacht sterke trips met alle gevolgen van dien. Deze natuurlijke variatie kun je grotendeels ondervangen door meerdere exemplaren met elkaar te vermengen tot een meer homogene mix. Ik heb nu een mix van 7. Daarvan ga ik binnenkort eerst een kleine testdosis nemen. Op deze manier hoop ik de risico's zo goed mogelijk te ondervangen.
C
CircularVortexLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bij het uitlaten van de hond kwam ik vandaag deze paddestoelen tegen. Het is hartje winter en het heeft de afgelopen dagen ook gevroren. Was aangenaam verrast nu nog paddestoelen in het wild te zien.

Zijn dit kaalkopjes (of Gazonvlekplaat)?
Zijn ze veilig eetbaar, gegeven de tijd van het jaar en de vrieskou?

Het is hoe dan ook een prachtplaatje!


WhatsApp Image 2019-01-19 at 17.40.50 (1).jpeg WhatsApp Image 2019-01-19 at 17.40.50.jpeg
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is geen van beide, deze paddenstoelen groeien op hout, wat het puntig kaalkopje of de gazonvlekplaat niet doen.
Verder inderdaad wel een mooie foto.
C
CircularVortexLid
01-01-2024, 00:00
#14
jam zei:
Het is geen van beide, deze paddenstoelen groeien op hout, wat het puntig kaalkopje of de gazonvlekplaat niet doen.
Verder inderdaad wel een mooie foto.
Klik om te vergroten...

Dank je! Ze staan in een grasveld, aan de voet van een boomstam. Ik heb het idee dat ze op zandgrond groeien, maar heb het nog niet goed geanalyseerd.

Ben wel benieuwd of ze eetbaar/psychotroop zijn. Enig idee?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Geen idee. Ik zou het niet proberen als ik jou was.

Naar goed, het zou om de Adonismycena (Mycena adonis) kunnen gaan, maar ik ben geen expert.

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=678
C
CircularVortexLid
01-01-2024, 00:00
#16
acht.zes zei:
Geen idee. Ik zou het niet proberen als ik jou was.

Naar goed, het zou om de Adonismycena (Mycena adonis) kunnen gaan, maar ik ben geen expert.

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=678
Klik om te vergroten...

Dank voor de link. Ben gaan grasduinen door de soortenbank en de Fraaisteelmycena (Mycena inclinata) komt qua beschrijving het dichtst in de buurt: http://www.soortenbank.nl/soorten.p...len&menuentry=soorten&id=672&tab=beschrijving
(en jam heeft gelijk, ze groeien idd op hout)

Niet eetbaar - gaan we dan ook niet doen
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Lijkt er niet op, het puntig kaalkopje herken je echt meteen aan de duidelijke tepel.
O
Oek IngenpasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?
m
martianLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oek Ingenpas zei:
Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?
Klik om te vergroten...
Wow zo vroeg al? Waar ben je geweest en wat waren kenmerken van de plek en het moment? Ik dacht een dezer weken eens te gaan kijken rond waar ik woon (Vlaanderen) maar misschien kan dat sneller al.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#20
Oek Ingenpas zei:
Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?
Klik om te vergroten...
Goed om te horen. Ik ga deze week ook even kijken op mijn favoriete veldje.

Er bestaat software waarmee je bestanden kan omzetten in andere bestanden bijv. van .tif naar .jpg wat is de naam van je extensie?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."