Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPuntige Kaalkopje

Puntige Kaalkopje

40 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
O
Oek IngenpasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb dit jaar al een aantal kaalkopjes gevonden stuk of 90-100. Een paar weken terug werden het er steeds meer maar nu worden het er steeds minder. Weet iemand of ze dan klaar zijn met het produceren van kaalkopjes of dat er weer meer komen?
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
overbodig te zeggen (hoop ik)
let wel op met het gebruik van de vliegenzwam, je zult er niet aan doodgaan bij verkeerd gebruik, maar een bezoekje aan het ziekenhuis ligt op de loer.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#3
PaddoKweker zei:
overbodig te zeggen (hoop ik)
let wel op met het gebruik van de vliegenzwam, je zult er niet aan doodgaan bij verkeerd gebruik, maar een bezoekje aan het ziekenhuis ligt op de loer.
Klik om te vergroten...
I know. Safety first met vliegenzwammen. Je moet ze allereerst goed drogen, om zoveel mogelijk iboteenzuur omgezet te hebben in muscimol. Een fout die sommigen maken is dat ze ze vers eten, wat echt sterk is af te raden. Iboteenzuur geeft nare lichamelijke effecten en is naar verluidt ook schadelijk voor de lever. Daarnaast variëren ze enórm in sterkte. Hierdoor belanden sommigen in onverwacht sterke trips met alle gevolgen van dien. Deze natuurlijke variatie kun je grotendeels ondervangen door meerdere exemplaren met elkaar te vermengen tot een meer homogene mix. Ik heb nu een mix van 7. Daarvan ga ik binnenkort eerst een kleine testdosis nemen. Op deze manier hoop ik de risico's zo goed mogelijk te ondervangen.
C
CircularVortexLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bij het uitlaten van de hond kwam ik vandaag deze paddestoelen tegen. Het is hartje winter en het heeft de afgelopen dagen ook gevroren. Was aangenaam verrast nu nog paddestoelen in het wild te zien.

Zijn dit kaalkopjes (of Gazonvlekplaat)?
Zijn ze veilig eetbaar, gegeven de tijd van het jaar en de vrieskou?

Het is hoe dan ook een prachtplaatje!


WhatsApp Image 2019-01-19 at 17.40.50 (1).jpeg WhatsApp Image 2019-01-19 at 17.40.50.jpeg
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het is geen van beide, deze paddenstoelen groeien op hout, wat het puntig kaalkopje of de gazonvlekplaat niet doen.
Verder inderdaad wel een mooie foto.
C
CircularVortexLid
01-01-2024, 00:00
#6
jam zei:
Het is geen van beide, deze paddenstoelen groeien op hout, wat het puntig kaalkopje of de gazonvlekplaat niet doen.
Verder inderdaad wel een mooie foto.
Klik om te vergroten...

Dank je! Ze staan in een grasveld, aan de voet van een boomstam. Ik heb het idee dat ze op zandgrond groeien, maar heb het nog niet goed geanalyseerd.

Ben wel benieuwd of ze eetbaar/psychotroop zijn. Enig idee?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Geen idee. Ik zou het niet proberen als ik jou was.

Naar goed, het zou om de Adonismycena (Mycena adonis) kunnen gaan, maar ik ben geen expert.

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=678
C
CircularVortexLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
Geen idee. Ik zou het niet proberen als ik jou was.

Naar goed, het zou om de Adonismycena (Mycena adonis) kunnen gaan, maar ik ben geen expert.

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=678
Klik om te vergroten...

Dank voor de link. Ben gaan grasduinen door de soortenbank en de Fraaisteelmycena (Mycena inclinata) komt qua beschrijving het dichtst in de buurt: http://www.soortenbank.nl/soorten.p...len&menuentry=soorten&id=672&tab=beschrijving
(en jam heeft gelijk, ze groeien idd op hout)

Niet eetbaar - gaan we dan ook niet doen
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lijkt er niet op, het puntig kaalkopje herken je echt meteen aan de duidelijke tepel.
O
Oek IngenpasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?
m
martianLid
01-01-2024, 00:00
#11
Oek Ingenpas zei:
Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?
Klik om te vergroten...
Wow zo vroeg al? Waar ben je geweest en wat waren kenmerken van de plek en het moment? Ik dacht een dezer weken eens te gaan kijken rond waar ik woon (Vlaanderen) maar misschien kan dat sneller al.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oek Ingenpas zei:
Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?
Klik om te vergroten...
Goed om te horen. Ik ga deze week ook even kijken op mijn favoriete veldje.

Er bestaat software waarmee je bestanden kan omzetten in andere bestanden bijv. van .tif naar .jpg wat is de naam van je extensie?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#13
CircularVortex zei:
Bij het uitlaten van de hond kwam ik vandaag deze paddestoelen tegen. Het is hartje winter en het heeft de afgelopen dagen ook gevroren. Was aangenaam verrast nu nog paddestoelen in het wild te zien.

Zijn dit kaalkopjes (of Gazonvlekplaat)?
Zijn ze veilig eetbaar, gegeven de tijd van het jaar en de vrieskou?

Het is hoe dan ook een prachtplaatje!


Bekijk bijlage 3811 Bekijk bijlage 3812
Klik om te vergroten...
Nee, beslist niet. Kaalkopjes zijn grijs/half-transparant en nooit bruin. Kaalkopjes houden van koude, maar vrieskou is denk ik teveell van het goede. Verder zou ik zeker geen paddestoelen eten die je niet kent. Als je al twijfelt of dit kaalkopjes zijn zou ik me niet met plukken bezighouden. Loop eens een keer met iemand mee die ze zeker herkent. Dat is de enige manier om het veilig te leren.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#14
Verder: de mooie foto's van @Iskra zijn redelijk jonge / middeloude kaalkopjes. Wanneer ze ouder zijn kan de hoed geheel naar boven omgekruld zijn (zodat je de sporen kan zien) en wanneer ze heel jong zijn is het puntje niet te zien. Echter, wanneer je ze bij elkaar ziet staan (jong, oud, middeloud) herken je ze doordat ze tussen de middeloude (herkenbare) staan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat tussen een groep kaalkopjes ineens een andere soort staat. Maar wel goed opletten natuurlijk. Wanneer ze echt oud zijn worden ze heel slijmerig en zitten er ook meer wormpjes in. Deze zou ik gewoon laten staan (tenzij je van tripwormpjes vol psilocybine (??) houdt natuurlijk :wink:
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#15
Iskra zei:
Klik om te vergroten...
Dank voor dit kaartje. Maar ik begrijp de legenda niet helemaal. Kan je uitleggen wat het kaartje aantoont?
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik begrijp evenveel als jij denk ik.

https://www.verspreidingsatlas.nl/0119160
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#17
Was niet duidelijk of het om jaren dan wel hoeveelheid gevonden kaalkopjes ging.
m
martianLid
01-01-2024, 00:00
#18
Oek Ingenpas zei:
Ik heb dit jaar al een aantal kaalkopjes gevonden stuk of 90-100. Een paar weken terug werden het er steeds meer maar nu worden het er steeds minder. Weet iemand of ze dan klaar zijn met het produceren van kaalkopjes of dat er weer meer komen?
Klik om te vergroten...

Ow sjiet menens? Waar zoek je die? Ik ben vandaag tijdens joggen vluchtig eens gaan kijken en vond deze, maar dit zijn ze zeker niet. Weet iemand welke het wel zijn?DSC_0525.JPG
S
Steen0202Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Vandaag deze gevonden tijdens een rondje door de weilanden, maar weet niet zeker wat ze zijn. Een paar hebben wel een tepeltje bovenop maar ik weet het niet helemaal zeker. Iemand? (Ik heb trouwens alleen deze geplukt om te kijken wat ze waren. Er stonden er nog een stuk of 10 - 15 omheen maar die heb ik laten staan.)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik val ff binnen hier en lees dat er allemaal paddestoelen worden geplukt voor jullie weten of het de juiste zijn.
Ik vind dat zonde. Er groeien al steeds minder en minder paddestoelen in de natuur en nu worden ze ook nog onnodig geplukt om weggegooid te worden.
Denk aan de natuur alsjeblieft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."