Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca

Ayahuasca

54 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Bijna goed!

Het is verboden om een extract te maken van planten die verboden stoffen bevatten. Bij het maken van ayahuasca wordt een soort extract gemaakt waarin DMT in de smurrie oplost, wat daardoor dus wel verboden is.

De planten die worden toegevoegd omdat ze MAOI's bevatten zijn niet illegaal, en de betacarbolines (=MAOI) zijn ook niet verboden. Vandaar dat veel ayahuasca-aanbieders nu zijn overgestapt op 'psilohuasca' waarbij ze truffels (=legaal) combineren met syrische wijnruit (=legale MAOI).
Klik om te vergroten...
Nu maar hopen dat er niet iets verkeerd gaat tijdens een 'psilohuasca' ceremonie en psilocybine straks in zijn geheel ook verboden wordt...

Er wordt ook wel gezegd dat het niet onderdoet voor ayahuasca. Nou dan is het waarschijnlijk een kwestie van tijd tot 1 persoon het niet kan handelen en het daardoor goed misgaat. Dan komt dat naar buiten en heeft de regering weer alle bewijs dat ook dit gewoon helemaal verboden moet worden. Want zo los je dingen op. Door ze te verbieden aan het volk.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Dit doet me ook altijd weer denken aan een mooi filmpje waarin Terence met Ram Dass ergens in Praag geloof ik koffie zit te denken en onder andere over psychedelica zit te praten. Terence, ondanks zijn grote intellect leek niet te begrijpen wat de echte lessen van deze tripmiddelen zijn. Hij was verblind en geobsedeerd door het visuele geweld en door de zogenaamde "the other" zoals hij het noemde. Ram Dass had dit lang geleden wel begrepen en was juist op een reis gegaan inwaarts. Erg leuk filmpje en gesprek om te zien voor wie het leuk lijkt. Gewoon "ram Dass terence mckenna Prague" intypen in youtube en je vindt hem wel.
Klik om te vergroten...
Leuk dat jij dat filmpje ook hebt gezien! Ik was daar ook heel enthousiast over. Fantastisch gesprek tussen deze twee boeiende persoonlijkheden! Ik had eigenlijk toch wel hetzelfde beeld als jij. Namelijk dat Ram Dass echt nog wel een stukje meer wijsheid in pacht heeft. Ik zie Terence McKenna nog meer als 'woordkunstenaar' en 'woordvoerder' voor de psychedelische community. Op zijn eigen manier heel waardevol maar inderdaad wel anders dan de wijsheid die Ram Dass lijkt te hebben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eik zei:
Leuk dat jij dat filmpje ook hebt gezien! Ik was daar ook heel enthousiast over. Fantastisch gesprek tussen deze twee boeiende persoonlijkheden! Ik had eigenlijk toch wel hetzelfde beeld als jij. Namelijk dat Ram Dass echt nog wel een stukje meer wijsheid in pacht heeft. Ik zie Terence McKenna nog meer als 'woordkunstenaar' en 'woordvoerder' voor de psychedelische community. Op zijn eigen manier heel waardevol maar inderdaad wel anders dan de wijsheid die Ram Dass lijkt te hebben.
Klik om te vergroten...
Ik ben trouwens wel echt een Terence McKenna fan en hou van zijn fantastische manier van spreken (wat je zegt: woordkunstenaar) en aanstekelijke obsessie over tryptamines. :wink: Zonet las ik nog wel dat hij vlak voor zijn sterven zei dat liefde toch belangrijker is dan denken en met het verstand uitvinden wat alles allemaal betekent. Ik denk dat hij een grote les heeft geleerd uit die bad trip. :)

Ram Dass was al gauw meer van het hart dan het hoofd denk ik. Zijn boek Be Here Now laat dat ook heel erg zien.

Beide zijn in mijn ogen geweldige personages en het is een plezier om ze met elkaar te zien converseren op een respectvolle manier, ook al hebben ze een vrij verschillende kijk op dingen. :)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Neo-Shulginist

Psilohuasca is bullshit in mijn ogen, althans de term.

Heeft niks met DMT te maken om je truffeltripje wat te intensiveren met een mao remmer als syrische wijnruit, het blijft gewoon een truffeltrip, hoe je t ook went of keert.

Dat 'huasca' hint toch echt op een link naar ayahuasca en die is er niet.

Dus mag de term 'psilohuasca' wat mij betreft meteen de prullebak in.

Maar goed, al die commerciele tripsit/begeleidingsgoeroe's moeten iets om hun boterham te verdienen, en 'psilohuasca' klinkt wel goed in de oren van al die new ager's die nu een vervanging zoeken voor hun duurbetaalde en inmiddels effectief verboden ayahuascaceremonies.

Ik ben blij dat ik mijn eigen sjamaan ben. Veel beter voor je portemonee ook lol.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja wat moet je eigenlijk voor zo'n veredelde truffel trip betalen? Kon ik net niet vinden. Ik vind het ook wat twijfelachtig.

Aan de andere kant, er zijn er die zeggen dat je met een hele hoge dosering psilo op dezelfde plek komt als met DMT en de stoffen zijn natuurlijk ook zeer verwant. Maar truffels haal je vrij goedkoop zo uit de smartshop, dus als daar heel veel voor wordt gevraagd bij zo'n "sjamaan" dan vind ik dat ook een beetje een scam.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Psilocyloner
Trippen op truffels + syrische wijnruit (peganum Harmela) is inderdaad heel intens. Maar het blijft een psilo-trip in mijn ogen. Syrische wijnruit is overigens van zichzelf al enigszins psychoactief zoals je wellicht weet.

Als je wil weten hoe psilocybine + mao remmer voelt zonder uren aan het effect vast te zitten zou je ook een pure passiebloemjoint kunnen roken. Geeft zo goed als hetzelfde effect als met syrische wijnruit (peganum Harmela), maar het duurt maar 5 minuten.

Overigens hoef je bij psilocybine +passiebloem/peganum harmela (syrische wijnruit) geen dieet te volgen zoals je met een DMT bevattende plant + Banisteros Caapi wel moet doen om niet ziek te worden.

Of je met een DMT bevattende plant +peganum Harmela wel een dieet moet volgen om niet ziek te worden weet ik overigens niet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Mindless
Ja wat moet je eigenlijk voor zo'n veredelde truffel trip betalen? Kon ik net niet vinden.
Klik om te vergroten...
Syrische wijnruit kost een tientje of zo, dus tel daar het bedrag bij op die je truffels gekost hebben en je weet de prijs voor een veredelde truffeltrip. Als je daar commerciele sjamanen bij inhuurt dan keer tien ongeveer wat betreft de kosten.

Maar omdat jij het bent doe ik het wel gratis hoor! :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
@Mindless

Syrische wijnruit kost een tientje of zo, dus tel daar het bedrag bij op die je truffels gekost hebben en je weet de prijs voor een veredelde truffeltrip. Als je daar commerciele sjamanen bij inhuurt dan keer tien ongeveer wat betreft de kosten.

Maar omdat jij het bent doe ik het wel gratis hoor! :wink:
Klik om te vergroten...
Heb jij je trip sjamaan diploma wel behaald? :wink:


Psilocyloner zei:
Daar ben ik het zo roerend mee eens! Ik heb ook heel lang geleefd in een poging alles met mijn verstand te begrijpen. Inmiddels weet ik dat het allereerst geen noodzaak is om alles te begrijpen en dat bovendien een totaalbegrip een erg ambitieus doel is. Het kan leuk tijdverdrijf wezen over van alles en nog wat na te denken, maar uiteindelijk heb ik ervaren dat ik er toch weinig aan heb. Aan het beleven heb je echt meer dan aan het begrijpen.
Klik om te vergroten...
Denken als leuk tijdverdrijf ja. En daar gaan we ook mee door denk ik, want dat is wat het verstand doet. Maar liefde is meer fundamenteel. Dat is waar we in berusten. Als dat er niet is, krijgt alles daarboven een soort ernst en obsessie. Dan zijn we weer teveel in het hoofd.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Mindless
Jazeker, cum laude geslaagd uiteraard! :innocent:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
@Neo-Shulginist

Psilohuasca is bullshit in mijn ogen, althans de term.
Klik om te vergroten...

Volledig mee eens. Psilohuasca is een marketingterm van ondernemers die drugs pushen onder het mom van spiritualiteit en alternatieve geneeswijzen.
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt voor alle reacties! Ik pik er even een paar dingen uit om op te reageren haha

Psilocyloner zei:
Wat zijn je beweegredenen? Wat is je intentie? Eerst vragen naar ayahuasca en even later naar 'een psychedelische drug' is best een verschil. Wil je gebruiken met een serieuze intentie of is het toch vooral recreatief/voor de fun? Ayahuasca zou ik niet bepaald recreatief willen noemen.
Klik om te vergroten...
Psilocyloner zei:
Daarbij opnieuw de vraag, @Skirre, wat je intentie is. Gaat het niet per se zo om de fun, maar wil je trippen met een serieuzere intentie, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar truffels.
Klik om te vergroten...
Mijn overweging voor ayahuasca is met serieuze intentie. Ik ben sinds een aantal maanden aan het werk (fulltime) en sta een stuk serieuzer in het leven dan toen ik nog student was. Ik heb altijd al een aantal problemen gehad die gestuurd werden vanuit mijn onderbewustzijn, c.q. een angststoornis in vrij specifieke situaties. Het is niet dat ik elk moment van de dag last van angsten heb, verre van zelfs. Ik denk dat ik voor mezelf al de beslissing heb gemaakt dat ik de "serieuzere" psychedelica (ayahuasca, LSD, en truffels) voor serieuze doeleinden wil gebruiken. Ik begrijp dat mijn beredenering van "serieuzere psychedelica" helemaal nergens op gebaseerd is, maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is.
ECHTER sta ik ook zeker open voor psychedelica voor recreatief gebruik. Met name 2CB zie ik als middel waar ik me verder in wil verdiepen mbt recreatief gebruik. Ook dit is nergens op gebaseerd, vandaar ook dat ik me er nog meer in moet verdiepen maar ik hoop dat ik het verschil een beetje begrijpelijk heb kunnen uitleggen.

Eik zei:
Hou je ons op de hoogte?!
Klik om te vergroten...
100%! Alleen heb ik over een paar dagen een afspraak met de huisarts om over mijn angststoornis te praten. De diagnose angststoornis is meer dan een jaar geleden gesteld maar toen heb ik het traject vroegtijdig stopgezet vanwege priveomstandigheden. Op dit moment wil ik hier aan gaan werken maar het kan zo zijn dat ik aan de antidepressiva moet. Indien dat zo is zal ik voor een hele lange tijd uberhaupt geen MAO-remmers binnen mag krijgen (dus ayahuasca is geen optie kwam ik vandaag achter). Feit is dat ik er zeker ook geen haast achter wil zetten en mezelf gewoon langzaam wil verdiepen in wat er allemaal aan psychedelica is.
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Ja wat moet je eigenlijk voor zo'n veredelde truffel trip betalen? Kon ik net niet vinden. Ik vind het ook wat twijfelachtig.
Klik om te vergroten...
Ik kwam een site tegen die hetzelfde vraagt als voor voorheen een ayahuasca ceremonie. 175 euro.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Volledig mee eens. Psilohuasca is een marketingterm van ondernemers die drugs pushen onder het mom van spiritualiteit en alternatieve geneeswijzen.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk vind ik het niet eens zo'n gek idee om begeleid te trippen op truffels. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat mensen dit doen. Marketing of niet, ik vind het goed dat dit soort dingen bestaan.

En voordat ayahuasca verboden werd, wat overigens voor zover ik erover gelezen heb puur gebaseerd is op het gedoogd beleid voor de santodaime gelovigen, werd psilohuasca ook al op dat soort site's aangeboden.

Stel dat jij je ervoor opgeeft. Je komt daar aan en er word je gevraagd te kiezen tussen Ayahuasca en Psilohuasca, wie kan er dan traceren dat je ayahuasca heb genomen in plaats van psilo?

Voor beide heb je een mao remmer nodig. Opzich een goeie dekmantel. Maar ik denk dat dit soort ceremonies vooral ondergronds verder zullen leven.

1 ding is zeker, aankomend jaar ga ik Ayahuasca doen! Of het nou in NL is of niet. Ik voel dat ik hier klaar voor ben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Space Criminal zei:
Persoonlijk vind ik het niet eens zo'n gek idee om begeleid te trippen op truffels. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat mensen dit doen. Marketing of niet, ik vind het goed dat dit soort dingen bestaan.
Klik om te vergroten...

Ik ben zeker niet tegen begeleide trips! Professionele begeleiding is juist een belangrijke manier om psychedelische ervaringen veiliger, aangenamer en functioneler te maken. Dus ik hoop juist dat er meer van dat soort begeleiders komen.

De term psilohuasca is alleen bullshit en alleen maar bedacht om meer ceremonies te verkopen. Dat is nu net weer niet de bedoeling van professionele begeleiding. Je moet mensen niet tripmiddelen aansmeren. Je moet het eerst actief afraden. Pas als ze echt door blijven zeuren dat ze het willen kan je ze misschien nog eens helpen met goede begeleiding. Ik zou alleen bij iemand een ceremonie willen doen als die persoon er zo in staat. Want dan weet je dat ze geld niet belangrijker vinden dan jouw welzijn.

Space Criminal zei:
Stel dat jij je ervoor opgeeft. Je komt daar aan en er word je gevraagd te kiezen tussen Ayahuasca en Psilohuasca, wie kan er dan traceren dat je ayahuasca heb genomen in plaats van psilo?
Klik om te vergroten...

Bij die ceremonies hebben ze meestal wel een fles of pot waar het mengsel in zit en de restjes daarvan kun je wel meten. Gebruik wordt in Nederland niet aangepakt. Maar als jij aan het trippen bent dan is het al traumatisch genoeg als er mensen (laat staan politie) ineens binnenstormen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat ook veel voorkomt zijn spirituele cowboys die zelf een keer een heftige psychedelische ervaring hebben gehad, en toen de overtuiging hebben gekregen dat psychedelica de oplossing zijn voor alles. Zij kloppen zichzelf dan op de borst dat ze ook andere mensen helpen bevrijden van alles wat hen dwars zit. Voor dat soort types zou ik nog meer oppassen. Want die kunnen het tegenover hun ego niet verkopen dat psychedelica mogelijk ook eens vervelende effecten kan hebben. Dus als je dan bad gaat dan wordt jou ook nog eens een schuldgevoel aangepraat omdat je 'niet open genoeg' stond voor de les die hun ceremonie voor je had.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."