Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTreasure coast - kweekverslag

Treasure coast - kweekverslag

92 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wel weggezet in het donker bij ongeveer 28 graden?
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#2
PaddoKweker zei:
ziet er netjes uit!!
Klik om te vergroten...
Ja.. wel een paar foutjes gemaakt hoor.
- bij de eerste poging magneetroerder vergeten...
- deksel zat nog "los" op de LC bij de 2e poging, vastgedraaid in de SAB toen het folie er al af was.
- de naald en spuit bij de flacon bleek een luer-slib, naja die trok ik natuurlijk per ongeluk los bij het terugtrekken van de naald.
- flacon 2 sec geschud van te voren, maar had wellicht wat langer moeten schudden.

Momenteel even een 2e backup cultuur maken voor als de eerste toch geïnfecteerd blijkt. Heb helaas maar 1 roerder, dus er zit nu een knikker in. Maargoed, beter iets dan niets. Steriel verpakte naalden en luer-lock spuiten heb ik binnen, dus die ga ik bij de back-up gebruiken.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#3
Voor de back-up cultuur liet de luer-slip me tot 2 maal toe in de steek (had de naald extra strak vastgedrukt en de boel samen gesteriliseerd voor hergebruik). Bij het optrekken van de vloeistof zuigt de flacon vacuum waardoor je geheid de naald los trekt. Het ding weggesmeten en luer-lock erbij gepakt.

Verder een wat controversieel schoonmaakgoedje gemaakt (c.a. 150ml), schijnt nog wat effectiever te zijn voor het schoonmaken.
- 1 deel dunne bleek
- 9 delen water
- 1 deel azijn

In een afgesloten bakje voor mogelijke dampen, na afloop het hypogloriet goedje voor de zekerheid in de gootsteen weg laten lopen.
20210313_212227.jpg
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Inmiddels 3 dagen verder, maar nog geen teken van leven helaas. Goed nieuws is dat ik ook geen waas of iets anders zie wat op een besmetting lijkt. Nog even geduld wellicht.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#5
PaddoKweker zei:
Wel weggezet in het donker bij ongeveer 28 graden?
Klik om te vergroten...
Wel donker, maar 28 graden is het nergens. Verwarmingsmatje heb ik nog niet gekocht, dacht gelezen te hebben dat de boel wel op gang zou komen bij c.a. 21.

Heb wel besloten toch maar wat met agar te doen, voor mn eigen gemoedsrust. Heb 3 soorten prints via een particulier gekocht. Ga een beetje sporen schrapen op zo'n agar plaatje (zijn nog onderweg met de post, agar maak ik zelf) en wil eerst zien dat daar mycelium ontstaat en dan met een naaldbiopt het vloeibare medium inoculeren. Geeft ook wat zekerheid en dan kan ik controleren of de sporenflacon uberhaupt levensvatbaar is.
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mooie printjes, wel in het donker bewaren!
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#7
PaddoKweker zei:
Mooie printjes, wel in het donker bewaren!
Klik om te vergroten...
Heb ze in een zwart mylar ziplock zakje gedaan, dank voor de tip
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Nou vandaag of morgen ga ik wat potten graan maken en inoculeren. De liquid culture ziet er goed uit.

Verder heb ik nog een sporenprint uit Amerika besteld.. beetje absurde prijs met verzendkosten erbij.., maargoed denk als ik toch bezig ben nog een sporenprint erbij en dan is het mooi geweest.

Betreft een nieuw geval.. "Albino Penis Envy Reverted" zal wel wat maanden duren voordat die binnen is.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het eerste leven is begonnen. Ik zie wat vlokjes ontstaan in de laatst gemaakte vloeistof. Nou al met al ben ik benieuwd. Als het goed is hoort de gelige kleur van de honing te verdwijnen zodra het mycelium de inhoud overneemt in c.a. 10 dagen.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het is al wat meer geworden
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#11
En nu maar hopen dat je het opgezogen krijgt doorr een dunne naald...:anguished:
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#12
PaddoKweker zei:
En nu maar hopen dat je het opgezogen krijgt doorr een dunne naald...:anguished:
Klik om te vergroten...
Ik heb 16 en 18g naalden, dat zou wel moeten lukken (zover ik heb gelezen). Kan niet wachten, volgend weekend ga ik een proefje opzetten met granen.

Overigens ben ik er, denk ik, achter waarom de andere LC niet aanslaat; in deze pot zweven meer dingetjes, ik heb t idee dat ik de honing niet voldoende heb opgelost alvorens deze te hebben gesteriliseerd. Anders zou ik het echt niet weten op dit moment. Maargoed, opzich kan ik wel even voort met 150ml eerst maar even een proefje opzetten.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gister haver bereid volgens een bepaalde tek, eat's easy oat prep, i.v.m dat ik een vloeibare cultuur gebruik moet het haver niet te nat zijn. Baalde dat ik om 21.00 pas thuis was van familiebezoek, half gaar nog even snel snel wat dingen doen hou ik niet van.
- water koken
- van het vuur
- haver 30min erin wellen (45min volgens de tek, maar las 30 voor een drogere korrel)
- afgieten
- uitspreiden over een oppervlak en 10min drogen.

Nou, na het wellen zag ik toch nog best veel gebarste korrels, niet wat ik had verwacht.. aangezien de tek 45min aanhield. De ene haver is de andere niet, blijft een natuurproduct. Ik heb gepunte haver paardenvoer, moet toch ok zijn. Verder droogde de korrels voor geen meter. Wellicht had ik ze de hele nacht moeten geven om te drogen, maar ik heb daar geen geduld voor. Volgens de tek zou 10min voldoende moeten zijn, maar t was nog veel te nat.. als ik ook naar de tek kijk worden er grote hoeveelheden haver gebruikt. Kom ik aan met 2 potjes van 500gr. Watervolume in kleiner en koelt dan ook een stuk sneller af... .Daarnaast wilde ik de boel gesteriliseerd hebben, zodat het de hele nacht kon afkoelen en vandaag kan inoculeren. Dat heb ik dan ook gedaan.. gedept totdat het de papiertest door kwam. Nou, zo maar even de snelkookpan openen en hopen dat de korrels er lekker droog uit zien.

edit: potten zien er ok uit, als ik zo kijk valt het wel mee hoe vochtig de boel is. 2e batch staat te wellen, dit maal niet van te voren afgespoeld en wat meer water gebruikt t.o.v. hoeveelheid haver, volgens mij heb ik dat verkeerd gedaan de eerste keer.20210327_100858.jpg
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ziet er prima uit!
Alleen zou ik de potten maar voor 2/3 vullen als je de haver los wilt krijgen als het doorgegroeid is met mycelium. Het wordt een grote harde bonk. Als de mycelium begint te groeien wil je het een aantal maal los kloppen om alles goed te mengen en te zorgen dat alles gelijkmatig doorgegroeid. Dat lukt op jou manier niet gemakkelijk weet ik uit ervaring:confused:
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#15
PaddoKweker zei:
Ziet er prima uit!
Alleen zou ik de potten maar voor 2/3 vullen als je de haver los wilt krijgen als het doorgegroeid is met mycelium. Het wordt een grote harde bonk. Als de mycelium begint te groeien wil je het een aantal maal los kloppen om alles goed te mengen en te zorgen dat alles gelijkmatig doorgegroeid. Dat lukt op jou manier niet gemakkelijk weet ik uit ervaring:confused:
Klik om te vergroten...
Ja, in mn achterhoofd wist ik dat de pot voor 4/5 gevuld moest worden hoor. Maar ik vond het zonde om haver weg te gooien.. (nog een klein beetje erbij dan.. en nog een beetje..). Ik zie wel hoe het gaat, nou het moment is daar, ik ga de boel inoculeren.. ik wend mij tot de paddestoel goden, dat het maar mag lukken.
20210327_162426.jpg

verder wat injectie plugs, 0.22 micron filters en rtv silicone besteld..ben niet blij met de kant en klare deksels, het luchtfilter is luer-slib en merk dat het losjes gaat zitten nadat die in de snelkookpan is geweest. Troep.. maak het zelf wel.
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#16
Even over de grondstof die ik gebruik. Het betreft gepunte haver van het merk 'Lavor' nog geen 10 euro voor een zak en ze bezorgen het ook nog eens aan huis voor nop.. kost geen 'zak'. Het zullen geen 'tripple rinsed race horse oats' zijn, maar ach.. tijd zal leren of het goed genoeg is. Bij de tek van 'Eat's Easy Oats Prep' is op pagina 6 te lezen dat 30min wordt aangehouden om het haver aan de drogere kant te houden, aangezien een vloeibare cultuur wat vocht toevoegd aan de potten en dit schijnt bacteriële problemen uit te lokken. De bedenken van de tek laat de boel slechts 10min uitlekken, maar ik geeft het toch liever wat meer tijd, als het even kan liever minder kans op bacteriën. Hoe ik het momenteel maak is als volgt, de eerste batch ging niet helemaal lekker voor mn gevoel, de 2e al een stuk beter.. echter duurde het aan de lucht drogen toch wel een uur of 2. De 3e ben ik nu mee bezig, ik wil namelijk wel granen welke droog zijn aan de buitenkant, voordat het de snelkookpan in gaat. Dit maal even kijken of het een verschil maakt als ik een overplaat even wat voorverwarm.
- haver 30min in water wat nèt van de kook af is (ook van de warmtebron af)
- 10min in een bolzweef uitlekken
- ovenplaat letterlijk een paar seconden verwarmen op het gas
- c.a. 1l haver uitspreiden erover
- 1 uur drogen aan de lucht.
(zal later even updaten of ze daarna voldoende zijn gedroogd)
20210329_143816.jpg
zoals te zien wel een aantal gebraste granen, ter compensatie 2 uur in de snelkookpan schijnt de mogelijkheid op besmetting uit te sluiten.

Verder heb ik ook een andere beginnerfout gemaakt. De snelkookpan moet eerst even 10 min vrij doorstomen, zonder de druk op te laten bouwen. Dus bij deze batch zal ik dat proberen:
- water in snelkookpan aan de kook brengen
- 10 min doorstomen
- druk erop zetten (stand 2, bk snelkookpan)
- zodra het stoom ontsnapt vuur laag en de timer op 120min
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zo. Je gaat hele velden paddos hebben straks 😁

Ziet er allemaal mooi uit hoor.

Ik kan me nog van het lab waar ik werkte herinneren dat bij sterilisatie je de temp tussen de 121 en 135 graden wil hebben om alles dood te maken.

Of dat 2 uur duurde dat weet ik niet meer.
Maar ik werkte met ms medium en planten. Niet met granen :tongueout:
0
0t0leranceLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Zo. Je gaat hele velden paddos hebben straks 😁

Ziet er allemaal mooi uit hoor.

Ik kan me nog van het lab waar ik werkte herinneren dat bij sterilisatie je de temp tussen de 121 en 135 graden wil hebben om alles dood te maken.

Of dat 2 uur duurde dat weet ik niet meer.
Maar ik werkte met ms medium en planten. Niet met granen
Klik om te vergroten...
ik maak een paar potjes extra voor het geval ik er een paar verlies door besmetting. (ik heb 3 monotubs van 6l, 1l graan per bak, met 6 potjes van 500ml kan ik ze alle 3 opstarten). 90min op 15psi zou voldoende moeten zijn. Volgens mij komt de bk snelkookpan rond de 14, dus dat half uurtje langer plak ik er maar achteraan. Langer in de snelkookpan kan in ieder geval geen kwaad.

Is de eerste poging op dit gebied, verder 0 ervaring met paddestoelen. Maar we gaan het zien, hoop dat het allemaal lukt.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#19
^^ weefselkweek is een leuke hobbie. Gaat je vast lukken.
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#20
ziet er netjes uit!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."