Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSnelst mogelijk verslaafd raken aan benzodiazepines?

Snelst mogelijk verslaafd raken aan benzodiazepines?

19 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#1
Benzo's en alcohol! :hearteyes:
Je bent d'r wel focking vaag van, en na een paar weekjes moet je afbouwen anders is het stoppen geen pretje.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ze is in ieder geval lekker hard gegaan met de tolerantie (100 mg oxazepam op 42 kilo lichaamsgewicht...). Maargoed, ik spreek uit ervaring: dat kan heel snel gaan met benzo's.

Verder weet ik het niet zo goed AT, wat je moet/kan doen. Lastig als iemand geen professionele hulp wilt, terwijl alle feiten wel in die richting wijzen.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat is het snelste dat je verslaafd kan raken aan benzodiazepines (Lichamelijk bedoel ik, puur in de zin dat je afkickverschijnselen hebt als je ermee stopt). Ik heb ervaring met verslaving aan oxazepam, maar dit was na langdurig gebruik, waarbij ik uiteindelijk 150/dag voorgeschreven kreeg (en zo nodig 2,5 mg lorazepam om te slapen, maar dit is verder weinig relevant).

Maar stel, je neemt elke dag 100 mg oxazepam of 50 mg diazepam (of equivalente dosissen van wat voor benzo dan ook) zonder tollerantie. Hoe lang zou het duren totdat je lichamelijke afkickverschijnselen kreeg?

Een vriendin van me heeft onlangs een flinke voorraad benzo's weten te bemachtigen, en sinds dag een gaan die dingen erin als dropjes. Meestal niet dagelijks hetzelfde; De ene dag neemt ze oxazepam, andere dag temazepam en dan weer bromazepam. Verder drinkt ze er soms ook stevig bij, en ik wens haar die afschuwelijke afkick echt niet aan, en ik ben uberhaubt benieuwd of het al zover is en ze nog kan stoppen zonder hulp.

Ze zit nu (voor zover ik weet; ik hoop dat ik de waarheid verteld krijg) al sinds 22 december nonstop aan de benzo's in belachelijke dosissen (ik zou die zelf niet eens nemen nu ik geen tollerantie heb, zij tikt er vrolijk 100 mg oxazepam + een biertje in, terwijl ze 17 is en 42 kg weegt.) 2 weken al dus.

Iemand een idee? Ik weet uit eigen ervaring dat ik zelf al na een maand enige tollerantie begon te merken in de oxazepam-periode; vaak was dit dan een extra 10 mg voor het slapen, anders lag ik nog anderhalf uur ongerust en verward in bed te draaien.

Iemand een idee? Ze zegt niet verslaafd te willen worden (vooral omdat ze mij heeft meegemaakt toen ik ermee stopte, waar ze wel van schrok) maar niet helemaal te willen stoppen, voor zover het mij ene kloot boeit mag ze vrolijk eens of twee keer per week zich helemaal lam mediceren, maar dit gaat anders fout aflopen; ik ben vooral benieuwd of ze nu nog instantly kan stoppen zonder ontwenning, of dat ik een afbouwschema voor der in elkaar moet zetten (vaker gedaan voor benzo's, is vrij simpel). Ze luistert verder (meestal) naar m'n advies, en ik zou het nogal naar vinden als ik zeg dat ze direct moet stoppen, om vervolgens de volgende dag te horen dat ze een epileptische aanval heeft gekregen of iets in die richting :(.

Help?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#4
Waarom persé willen weten hoe lang het duurt voor een lichamelijke ervaring. Raad haar aan om even niets te nemen en als ze dan dikke ontwenningsverschijnselen krijgt weer bijpakken en afbouwen.

Met die info is het voor haar alleen maar verleidelijk om op het randje van een lichamelijke verslaving te lopen.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#5
Geef haar een flinke dosis Iboga! [/sarcasme]
Nee, zoek professionele hulp. Die kunnen helpen met afbouwen.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ze wil geen professionele hulp.

En als ik haar kwijtraakte aan een verslaving, vooral als ik op een.. andere manier om der gaf, dan zou ik haar zeker iboga voeren -_-''.

Zo ver is het nog lang niet gelukkig... Ze heeft vandaag nog niks genomen, en verder nog geen verschijnselen dan paranoia, hopelijk blijft het daarbij.
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#7
Moet ze als 17-jarige niet sowieso naar de dokter trouwens met haar gewicht? 42 kg is wel heel weinig.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#8
^dat was ook mijn eerste gedachte.
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#9
Berbatov zei:
Moet ze als 17-jarige niet sowieso naar de dokter trouwens met haar gewicht? 42 kg is wel heel weinig.
Klik om te vergroten...

Misschien is het wel een heel klein meisje? :openmouth:
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sterkte ermee gast, ik hoop wel dat die iboga een grap was :P
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#11
BlackRobBlunt zei:
Sterkte ermee gast, ik hoop wel dat die iboga een grap was :P
Klik om te vergroten...

Haha, ik zag hem ergens dat advies geven. Dus ik wou er eigenlijk mee aangeven hoe ongepast zoiets is in zo'n situatie.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ze heeft vandaag niet genomen, en heeft zich voorgenomen tot vrijdag niet te nemen, hopelijk lukt dat, al is "tot vrijdag" niet erg lang, ik heb haar kunnen overtuigen dat iig doordeweeks & dagelijks schreeuwen is om een verslaving en dat het hopelijk niet te laat voor der is. Stap in de goede richting tenminste... En qua 42 kg, ja ze is inderdaad veel te dun, klopt.
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#13
der klachten waarvoor je de benzo's voorgeschreven krijgt kunnen ook na kort gebruik heftig terugkomen als je stopt met slikken en dat kan heel erg lijken op afkickverschijnselen terwijl het eigenlijk reboundfenomeen is. benzodiazepinen worden voor angst en spanningsklachten voorgeschreven en de afkickverschijnselen van benzo's zijn je raad het al: heftige angst en spanningsklachten
r
ramblerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoi, waarom zoek je het niet in een combinatie van Mirtazapine ook wel remeron en dalmadorm
dat gaat een stuk sneller en de ontwenningsverschijnselen zijn navenant.
Dan laat je de Mirtapaine staan en ge je het roteffect bijslikken met valium
Dan krijg je kans dat je waanvoorstellingen krijgt.
Die probeer je met nog meer valium, librium, temesta, oxazepam, dalmadorm, seresta etc.
op te vangen.
Het slikken van daags 150 valium heeft helemaal geen zin daar kun je 10 jaar mee vooruit.
Nou, lijkt je dit wat,
Groeten
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik dacht na een week of 4 ook zomaar even te stoppen met diazepam.
Ging goed voor 2 dagen 3e dag brak de pleuris uit.(blijft natuurlijk enorm lang in je lichaam als je weken slikt vandaar dat het de 3e dag pas opkwam)
Zweten,trillen,agressief.etc.
Dus 1 dag zonder zegt niets..

Maar net wat speedjunky zegt ik heb wel is een week flunitrazepam geslikt (dosissen tot 5 mg) en keiharde rebound gehad maar dit hield maar eveneens een week aan.
Maargoed het antwoord - oplossing is al gegeven had ook niet die vraag helemaal van jou verwacht ..
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als je geen regelmaat hebt in je benzo gebruik wordt het erg lastig. De kortwerkende benzo´s zij het verslavends. Ik weet zo ff niet uit mijn hoofd welke benzo´s die zij slikt kort of langwerkend zijn, maar als je alles door elkaar gebruikt wordt het ook een zooitje en weet je niet meer waar je aan toe bent. Midazolam bv is heel erg. Werkt kort en als je dat ook overdag gaat slikken en in grote hoeveelheden heb je na een aantal weken al een flinke afkick. Paniekaanvallen. Hypergevoelig voor geluid,licht, niet kunnen slapen-eten. Het eerste wat ik zou doen in haar plaats is overstappen op een langwerkende benzo bv diazepam en dat volgens schema gebruiken en niet meer dan dat en van daaruit gaan afbouwen. Ik heb hier laatst een goed artikel over gelezen. Google maar eens op verantwoord gebruik van benzodiazepines. Staan een hoop handige tips in. Plan desnoods een afbouwprogramma met een verslavingsarts-psychiater/huisarts. In 1 keer stoppenmet benzo´s is geen slim plan als je zo veel pakt. De rebound kan veel langer aanhouden dan als je afbouwt en de kans op terugvallen wordt dan ook groter.
h
hodgepodgeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat hangt echt van veel meer dingen af dan alleen gewicht. Vooral als je veel stress hebt is het snel verslavend.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Elfquest zei:
Als je geen regelmaat hebt in je benzo gebruik wordt het erg lastig. De kortwerkende benzo´s zij het verslavends. Ik weet zo ff niet uit mijn hoofd welke benzo´s die zij slikt kort of langwerkend zijn, maar als je alles door elkaar gebruikt wordt het ook een zooitje en weet je niet meer waar je aan toe bent. Midazolam bv is heel erg. Werkt kort en als je dat ook overdag gaat slikken en in grote hoeveelheden heb je na een aantal weken al een flinke afkick. Paniekaanvallen. Hypergevoelig voor geluid,licht, niet kunnen slapen-eten. Het eerste wat ik zou doen in haar plaats is overstappen op een langwerkende benzo bv diazepam en dat volgens schema gebruiken en niet meer dan dat en van daaruit gaan afbouwen. Ik heb hier laatst een goed artikel over gelezen. Google maar eens op verantwoord gebruik van benzodiazepines. Staan een hoop handige tips in. Plan desnoods een afbouwprogramma met een verslavingsarts-psychiater/huisarts. In 1 keer stoppenmet benzo´s is geen slim plan als je zo veel pakt. De rebound kan veel langer aanhouden dan als je afbouwt en de kans op terugvallen wordt dan ook groter.
Klik om te vergroten...

Klopt afbouwen gebeurt meestal met een langwerkende benzo en dat is vrijwel bijna altijd diazepam.Ikzelf volg dit schema :



Nou is dat voor haar niet nodig gezien ze nog niet zo lang slikt,en voor mij duurt het schema ook te lang dus heb dat gewoon aangepast met de psych.
En het gaat me goed af sinds 1/2 weken,amper afkickverschijnselen nog door het afbouwtempo.
Word alleen in de nacht nog 1 a 2 keer wakker maar niet meer in het zweet.
En me gedachtengang is een stuk normaler,intresse komen terug en me 'zicht' is weer beter.

Eerst zei me psych dat je met 25% moet minderen wekelijks maar dan ben je met 4 weken klaar.
Dat is even te hard,dus met die schema kan je echt prima er iets van maken als je echt wilt stoppen.
Ik kijk al echt uit naar de laatse benzovrije dag en hoe die voelt,ik denk 'bevrijd' :wave:
z
zazzooLid
01-01-2024, 00:00
#19
Om eerlijk te zijn, clorazepaat (merknaam tranxene) werkt echt het beste om of te wel afkicken of minder snel verslaafd te raken, er zullen nog wel andere benzo's zijn met de zelfde eigenschappen maar deze ken ik uit ondervinding. Ik ben ooit eens moeten afkicken van xanax; afgekickt doormiddel van het afbouwen met tranxene, ik heb totaal geen ontwenningsverschijnselen gehad terwijl ik toch zo'n 10 a 15 mg per dag xanax nam (4jaar lang) :flushed:

Het komt er eigelijk op neer dat langwerkende benzo's minder snel tot verslaving leid dan kortwerkende. Van 1 weekje lorametazepam te nemen heb ik bv een ENORME afkick. Met Tranxene nada noppes niks. Hangt er dus vanaf welke benzo.
z
zazzooLid
01-01-2024, 00:00
#20
(ik heb die chart van afbouwen eens bekeken) dat gaat wel erg traag. Na 2 weken ben ik van 10mg xanax naar niks gegaan "doktors orders !" )

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."