Wat is het snelste dat je verslaafd kan raken aan benzodiazepines (Lichamelijk bedoel ik, puur in de zin dat je afkickverschijnselen hebt als je ermee stopt). Ik heb ervaring met verslaving aan oxazepam, maar dit was na langdurig gebruik, waarbij ik uiteindelijk 150/dag voorgeschreven kreeg (en zo nodig 2,5 mg lorazepam om te slapen, maar dit is verder weinig relevant).
Maar stel, je neemt elke dag 100 mg oxazepam of 50 mg diazepam (of equivalente dosissen van wat voor benzo dan ook) zonder tollerantie. Hoe lang zou het duren totdat je lichamelijke afkickverschijnselen kreeg?
Een vriendin van me heeft onlangs een flinke voorraad benzo's weten te bemachtigen, en sinds dag een gaan die dingen erin als dropjes. Meestal niet dagelijks hetzelfde; De ene dag neemt ze oxazepam, andere dag temazepam en dan weer bromazepam. Verder drinkt ze er soms ook stevig bij, en ik wens haar die afschuwelijke afkick echt niet aan, en ik ben uberhaubt benieuwd of het al zover is en ze nog kan stoppen zonder hulp.
Ze zit nu (voor zover ik weet; ik hoop dat ik de waarheid verteld krijg) al sinds 22 december nonstop aan de benzo's in belachelijke dosissen (ik zou die zelf niet eens nemen nu ik geen tollerantie heb, zij tikt er vrolijk 100 mg oxazepam + een biertje in, terwijl ze 17 is en 42 kg weegt.) 2 weken al dus.
Iemand een idee? Ik weet uit eigen ervaring dat ik zelf al na een maand enige tollerantie begon te merken in de oxazepam-periode; vaak was dit dan een extra 10 mg voor het slapen, anders lag ik nog anderhalf uur ongerust en verward in bed te draaien.
Iemand een idee? Ze zegt niet verslaafd te willen worden (vooral omdat ze mij heeft meegemaakt toen ik ermee stopte, waar ze wel van schrok) maar niet helemaal te willen stoppen, voor zover het mij ene kloot boeit mag ze vrolijk eens of twee keer per week zich helemaal lam mediceren, maar dit gaat anders fout aflopen; ik ben vooral benieuwd of ze nu nog instantly kan stoppen zonder ontwenning, of dat ik een afbouwschema voor der in elkaar moet zetten (vaker gedaan voor benzo's, is vrij simpel). Ze luistert verder (meestal) naar m'n advies, en ik zou het nogal naar vinden als ik zeg dat ze direct moet stoppen, om vervolgens de volgende dag te horen dat ze een epileptische aanval heeft gekregen of iets in die richting
![:(]()
.
Help?