Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGHB afbouw "het laatste stukje" of niet??

GHB afbouw "het laatste stukje" of niet??

17 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben inmiddels meer dan 3 jaar verslaafd aan ghb
In deze tijd een paar zeer korte stops gehad.
Elke keer stoppen werd lastiger en zwaarder.

In het begin lukte het me om in 2-3 dagen af te bouwen met behulp van ghb of de ghb + alcohol rek methode.
Die is hier eens gepost en dat ging toen goed.

Echter voor een echt zware verslaving gaat dit niet.
Nu lukt het me om er echt een punt achter te zetten, doorgaan met afbouwen in het weekend lukt goed (wat voorheen niet lukte)
Ik ben nu meer dan 4 weken bezig met afbouwen.
Begon met 2,8ml per uur en elke dag de dosering met 0,1ml verlagen.
Het was zwaar maar ik zette door.
Alleen nu zit ik met het volgende probleem:
Ik zit al meerdere dagen op 0,3ml per uur, maar dit is het zwaarste van dit hele afbouwproces.
Het lukt me maar niet om lager te gaan.
Wanneer ik lager ga of langer dan een uur niet neem krijg ik ZWARE hartkloppingen en een zeer hoge bloeddruk + benauwdheid.
Dit kreeg ik ook op hogere doseringen wanneer ik ineens te laag ging of te laat nam maar het langzaam verlagen lukte daar wel.
Ik heb lorazepam,clonazepam en dormicum tot mijn beschikking (dormicum helpt me goed om te slapen) maar om volledig te stoppen gaat niet.
Ook wanneer ik alcohol drink (op dat moment voel ik me goed zonder hartkloppingen en hoef ik geen ghb te nemen)
Maar wanneer de alcohol de volgende morgen is uitgewerkt zijn de ontwenningsverschijnselen erger.
Alcohol lost dus ook niets op.
Ook heb ik nog iets last van trillen, licht en geluid gevoelig en veel dingen voelen scherp en pijnlijk aan mijn handen.

Ook is mijn energie NUL als ik niets neem, maar met 0,3ml per uur is het te doen
Ik heb ook baclofen maar dit helpt ook niet voor deze laatste 0,3ml.

Heeft er iemand tips , of kan het zo zijn dat ik nog langer op deze dosering moet blijven om mijn lichaam enz te laten wennen voordat ik omlaag kan/stoppen.

Heel erg bedankt alvast
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heus niet om je te ontmoedigen, eerlijk waar! Maar ik persoonlijk denk ik dat afbouwen simpelweg het bewijs is dat je mentaal nog niet wilt stoppen. Afbouwen is voor mij een beetje als het ontlopen van je eigen schuld. De moeilijkheid van effectief stoppen en alle last errond is nu eenmaal de prijs die je betaald voor het gebruiken of misbruiken van een bepaalde drug, en afbouwen, of ''light'' afkicken, of enige andere drug als hulpmiddel is er gemakkelijk vanonderuit te komen.
Alleen jij hebt je leven in handen, en alleen jij kan ermee stoppen. Alleen lijkt het me persoonlijk alsof je nog net niet de gevolgen van drugs begrijpt. Mijn tip is: bedenkt dat je het jezelf zo moeilijk hebt gemaakt, stop met kniezen en schiet in actie, ZO SNEL MOGELIJK! Alle spul of wat ook maar líjkt op spul buiten, vrijaf nemen, voor eten, drinken (alcohol is ook drugs,) en ontspanning zorgen. En beseffen dat dit nou, hard gesteld, je eigen dikke fout is.

MAAR nauurlijk is dit mijn mening, en niet per sé wat jou helpt. Jij moet het weten. Verantwoordelijkheid is een ontzettend belangrijk punt bij druggebruik imo. :)
Succes!
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Een mooi verhaal wat bij veel drugsgebruikers zo is.
Maar bij mij niet hoor.
Ten 1e is het afbouwen niet gemakkelijk.
Zwaar juist.
En na een lange g verslaving is er geen andere mogelijkheid.
Cold turkey is zeer gevaarlijk.

Ook merk heb ik al lang geen geestelijke effecten van het spul.
Dat was vanaf 0,8 en lager al.
Ik neem het met tegenzin in, maar doe het voor mijn hart en de rest van de verschijnselen.
Ik moet wel kunnen werken enzovoorts, en hetvis volgensmij niet goed om met een hartslag van 150 en een bloeddruk van 145/85 rondin rust door te gaan
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat verwacht je als antwoord? :)

''In dat geval is het de vieze gemene gevaarlijke drugs z'n schuld! En de dealer waarvan je het kocht!'' - Zoiets?
Ik wou dat m'n boodschap effect zou hebben gehad, dat je intussen al in een kliniek zou zitten, in plaats van op 'n forum af te wachten op hét bevrijdende, verlossende idee! Als het even ernstig is als het in je beide posts overkomt, dan vraag ik me echt af hoe je het in je hoofd kan halen om op het internet te zitten, terwijl je nu al UREN dichter bij je vrijheid had kunnen staan. Om 21 u 12 is het nog heus mogelijk jezelf vrijwillig te interneren.

Hoe langer je wacht, hoe langer je lijdt.
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#5
Irezz zei:
Wat verwacht je als antwoord? :)

''In dat geval is het de vieze gemene gevaarlijke drugs z'n schuld! En de dealer waarvan je het kocht!'' - Zoiets?
Ik wou dat m'n boodschap effect zou hebben gehad, dat je intussen al in een kliniek zou zitten, in plaats van op 'n forum af te wachten op hét bevrijdende, verlossende idee! Als het even ernstig is als het in je beide posts overkomt, dan vraag ik me echt af hoe je het in je hoofd kan halen om op het internet te zitten, terwijl je nu al UREN dichter bij je vrijheid had kunnen staan. Om 21 u 12 is het nog heus mogelijk jezelf vrijwillig te interneren.

Hoe langer je wacht, hoe langer je lijdt.
Klik om te vergroten...

Wat lul jij nou eigenlijk? Weet je wel dat stoppen zonder afbouwen dodelijk kan zijn?
B
BirdoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Irezz zei:
Wat verwacht je als antwoord? :)

''In dat geval is het de vieze gemene gevaarlijke drugs z'n schuld! En de dealer waarvan je het kocht!'' - Zoiets?
Ik wou dat m'n boodschap effect zou hebben gehad, dat je intussen al in een kliniek zou zitten, in plaats van op 'n forum af te wachten op hét bevrijdende, verlossende idee! Als het even ernstig is als het in je beide posts overkomt, dan vraag ik me echt af hoe je het in je hoofd kan halen om op het internet te zitten, terwijl je nu al UREN dichter bij je vrijheid had kunnen staan. Om 21 u 12 is het nog heus mogelijk jezelf vrijwillig te interneren.

Hoe langer je wacht, hoe langer je lijdt.
Klik om te vergroten...


Er schuilen volgens mij genoeg mensen op dit forum die een ghb verslaving hebben gehad,
en ik vermoed dat er zeker tips zijn voor dit laatste deel van het afbouwen..
Je hebt volgens mij geen idee van het feit dat je ghb moet afbouwen,
en ik heb meerdere malen gelezen dat er ( weet niet hoe lang geleden ) klinieken waren die
dus totaal niet wisten hoe met ghb verslavingen om te gaan.

Aan de OP: ik ben geen ervaringsdeskundige dus tips kan ik niet geven,
kan je slechts succes wensen..!
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#7
Want hoe die nu rondloopt is minder dodelijk, ja. :rolleyes:

Da's dan de eerste drug waarvan ik weet dat niet afbouwen dodelijk is. Ik had het fout, sorry. Maar wat kon ik m'n ervaring van ghb aan de dood linken. Elke drug was naar mijn weten te cold turkeyen. Achteraf gezien is het inderdaad een pretty risky drugs. Maar sterven van plots stoppen?

Ik vind het nog steeds, noem het extreem, de consequentie. Sterven wens ik niemand toe, maar hij heeft het zelf in de hand. Hij maakt zichzelf verslaafd, naar ik afleid extréém verslaafd, tot een punt dat een forum bezoeken, al gaat het over drugs, gewoon weglopen is van wat ie zou moeten doen, al zéker als afbouwen zo belangrijk is, en dat ie al 3 jaar geleden die stap moeten zetten. Hoe kan je nu zelf afkicken als het na 3 jaar (als ie al probeerde te stoppen toen de verslaving bleek te beginnen) nog niet een aanzienlijke periode heeft gewerkt. Of ie nu pas probeert af te bouwen, of het al de hele tijd probeert: ik vond niet dat ie steun verdiende in z'n pogingen, maar trap onder z'n kont om, no matter the cost, er ook iets aan te doen, of ie nu al sinds 3, 2 of 1 of nog korterbij probeerde te stoppen: Hij had al lang zichzelf moeten wakkerschudden.

en, subjectief, maar waarom drinkt iemand ghb om onder invloed te zijn als er alcohol is? Dat lijkt net hetzelfde, en ik snap ook niet dat je iets met zó'n ingrediënten, zó 'n moeilijke doseringsgraad en zóveel gevaren ERG VAAK gebruikt. Ik heb vrienden die het gebruiken en het ook met relative big ease kunnen maken, maar ze overdrijven niet.
Wat iemand zo ver in 'n verslaving duwt, geen flauw idee. Whatever reason, ik heb bijna respect voor hem om zo verslaafd te raken eigenlijk. Misschien is zijn geval nu eenmaal een soort grens waar ik met m'n hoofd niet bijkan. Begrip voel ik echt niet. Hopelijk heeft ie hulp nu, echte hulp. :) Nog 's sorry voor die fout die ik maakte.

@ Birbo: Dus moet ie thuis verder met z'n ontstoppermix zitten klungelen, terwijl ie, behandeling of niet, aan een hartmonitor kan? Met dokters around?

God, dit is echt een dag dat df voor mij als behoorlijk goed anti-drugmedium werkt. Het vergiftigen op zich is 'n eigen zaak, maar hoe kán het zo ver komen? Ik geef het op. Hopelijk kickt ie af. En sjeez, waarom maken ze die drug niet gewoon legaal en fucking veilig...
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het afbouwen van GHB is geen excuus om nog GHB te kunnen gebruiken, maar een noodzaak. Iemand die zwaar verslaafd is aan de GHB, MAG niet zomaar stoppen! Dit kan een hartstilstand veroorzaken en die kans is zeer groot. Daarnaast zijn de wat "mindere" bijwerkingen psychoses met alle gevolgen van dien.

GHB verslaafd? Laat je opnemen in een afkickkliniek, want alleen afbouwen zonder professionele hulp is praktisch bijna onmogelijk.
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Irezz zei:
Want hoe die nu rondloopt is minder dodelijk, ja. :rolleyes:

Da's dan de eerste drug waarvan ik weet dat niet afbouwen dodelijk is. Ik had het fout, sorry. Maar wat kon ik m'n ervaring van ghb aan de dood linken. Elke drug was naar mijn weten te cold turkeyen. Achteraf gezien is het inderdaad een pretty risky drugs. Maar sterven van plots stoppen?

Ik vind het nog steeds, noem het extreem, de consequentie. Sterven wens ik niemand toe, maar hij heeft het zelf in de hand. Hij maakt zichzelf verslaafd, naar ik afleid extréém verslaafd, tot een punt dat een forum bezoeken, al gaat het over drugs, gewoon weglopen is van wat ie zou moeten doen, al zéker als afbouwen zo belangrijk is, en dat ie al 3 jaar geleden die stap moeten zetten. Hoe kan je nu zelf afkicken als het na 3 jaar (als ie al probeerde te stoppen toen de verslaving bleek te beginnen) nog niet een aanzienlijke periode heeft gewerkt. Of ie nu pas probeert af te bouwen, of het al de hele tijd probeert: ik vond niet dat ie steun verdiende in z'n pogingen, maar trap onder z'n kont om, no matter the cost, er ook iets aan te doen, of ie nu al sinds 3, 2 of 1 of nog korterbij probeerde te stoppen: Hij had al lang zichzelf moeten wakkerschudden.

en, subjectief, maar waarom drinkt iemand ghb om onder invloed te zijn als er alcohol is? Dat lijkt net hetzelfde, en ik snap ook niet dat je iets met zó'n ingrediënten, zó 'n moeilijke doseringsgraad en zóveel gevaren ERG VAAK gebruikt. Ik heb vrienden die het gebruiken en het ook met relative big ease kunnen maken, maar ze overdrijven niet.
Wat iemand zo ver in 'n verslaving duwt, geen flauw idee. Whatever reason, ik heb bijna respect voor hem om zo verslaafd te raken eigenlijk. Misschien is zijn geval nu eenmaal een soort grens waar ik met m'n hoofd niet bijkan. Begrip voel ik echt niet. Hopelijk heeft ie hulp nu, echte hulp. :) Nog 's sorry voor die fout die ik maakte.

@ Birbo: Dus moet ie thuis verder met z'n ontstoppermix zitten klungelen, terwijl ie, behandeling of niet, aan een hartmonitor kan? Met dokters around?

God, dit is echt een dag dat df voor mij als behoorlijk goed anti-drugmedium werkt. Het vergiftigen op zich is 'n eigen zaak, maar hoe kán het zo ver komen? Ik geef het op. Hopelijk kickt ie af. En sjeez, waarom maken ze die drug niet gewoon legaal en fucking veilig...
Klik om te vergroten...

Ik weet dat je het goed bedoeld, maar ik vroeg eigenlijk of iemand nog nuttige tips heeft voor het laatste stukje.
Aan een hartmonitor en dan ? Klinieken of dokters die vaak niet weten wat ze moeten doen met een ghb verslaving.
Ze stoppen je vol met pillen(benzos , antipsychotica enz)
Ze geven je gewoon een andere verslaving erbij.
Er zijn maar een aantal klinieken die het met ghb doen (detox)
En dit is de enige goede manier.
De receptoren moeten worden hersteld en een aantal medicijnen lijken op ghb maar zijn nooit precies hetzelfde.
Waardoor er een kans is dat niet alle receptoren zich goed herstellen en je blijvende symptomen kunt overhouden.

Er zijn inderdaad veel prutsers die denken wat bij elkaar te mengen (en chinese gbl gebruiken) en niet weten waar ze mee bezig zijn.
Ik maak het op een veilige manier en in goed gemaakte ghb zit uiteindelijk geen gootsteenontstopper meer (reactie)

Alcohol drinken? Ja noem maar meteen de meest schadelijkste drug op.

Zelf afbouwen is mogelijk als je erg egt voor gaat en sterk in je schoenen staat en de tijd ervoor neemt.
0,1ml per 1 of 2 dagen verlagen en je strikt aan de dosering houden.
Niet af en toe 0,2 meer wanneer je stress od krijgt.

Hoe ik nu rondloop is niet zeer gevaarlijk aangezien ik mijn 0,3ml per uur neem en hier strikt aan houd.
Dan is de hartslag en bloeddruk perfect.

Ik probeer morgen om naar 0,25ml per uur te gaan
Iedereen bedankt voor antwoorden en als iemand tips heeft hoor ik dit graag.
L
LizzLid
01-01-2024, 00:00
#10
Laat het gewoon op 0.03ml en het wiekend als je niet moet werken, probeer het eens helemaal zonder ghb, maar wel gezond eten en veel water drinken. Vooral bij hartkloppingen, water drinken. Als het echt niet meer wil 0,03 of minder nemen, maar vooral aansterken met gezond eten.

Dan moet dat wel goed komen, want er speelt natuurlijk ook veel angst mee en het opletten op symptomen etc. waardoor het hart spontaan je borstkast uitspringt, of bijna stil staat. Alcohol is ook niet zo'n goeie....beter is vitamine C en zo :wink:

Sterkte !
a
anon22Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dankjewel iris, Aan zo'n antwoord heb ik tenminste iets
t
toomuchLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik zit met hetzelfde probleem, nu een kleine 2jaar verslaafd. ik ben 1x tussentijds cold turkey gestopt nadat ik een halfjaar verslaafd was, dit ging toen goed zonder hulpmiddelen.. idd veel eten en drinken. helaas heb ik ook weer een terugval gehad en zit er nu nog steeds in, heb vannacht pas weer voor het eerst geslapen sinds vrijdag op de valium. ik ben er wel klaar mee nu, nu al typend tril ik van mijn stoel want mijn vriendin heeft het gisteravond van me afgepakt en nu heb ik alweer een nieuwe besteld. ik neem 4ml om de 2uur en begin morgen met dit te minderen na 3ml, het helpt echt maar je moet er veel doorzettingskracht voor tonen.
heb 2 weken geleden weer geprobeerd coldturkey te stoppen maar de derde dag werd ik gek en viel ik weer in mijn gewoonte..
L
LizzLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoi Muts,

ik betwijvel jou goede bedoelingen niet, maar ik lees erg veel woede en machteloosheid tussen de regels door. Jou vriend zit in een kliniek en mischien helpt het om jou eigen verhaal eens op te schrijven ? Groetjes Iris
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#14
toomuch zei:
ik zit met hetzelfde probleem, nu een kleine 2jaar verslaafd. ik ben 1x tussentijds cold turkey gestopt nadat ik een halfjaar verslaafd was, dit ging toen goed zonder hulpmiddelen.. idd veel eten en drinken. helaas heb ik ook weer een terugval gehad en zit er nu nog steeds in, heb vannacht pas weer voor het eerst geslapen sinds vrijdag op de valium. ik ben er wel klaar mee nu, nu al typend tril ik van mijn stoel want mijn vriendin heeft het gisteravond van me afgepakt en nu heb ik alweer een nieuwe besteld. ik neem 4ml om de 2uur en begin morgen met dit te minderen na 3ml, het helpt echt maar je moet er veel doorzettingskracht voor tonen.
heb 2 weken geleden weer geprobeerd coldturkey te stoppen maar de derde dag werd ik gek en viel ik weer in mijn gewoonte..
Klik om te vergroten...

Je doet me denken aan mijn vriend in zijn periode dat hij dacht dat hij alleen af kon kicken. Geloof me, als je een terugval hebt gehad is het wijsheid om naar je huisarts te gaan en je aan te melden voor een afkickkliniek. Alleen afbouwen is echt onmogelijk. Niet omdat je het zelf niet kan, maar omdat je verslaving het niet kan. Je hebt hier hulp bij nodig. En neem dit aub aan van een ervaringsdeskundige. NIET cold turkey stoppen!!! Dit is levensgevaarlijk! Je kunt er een hartstilstand van krijgen of in een zware psychose terecht komen. Je hebt medicatie en begeleiding nodig. Anders zul je nog heeeeel lang gaan dooremmeren. En geloof me, dan ben je straks je vriendin en je familie kwijt. Er zijn er al genoeg voor je gegaan!
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#15
anon22 zei:
Dankjewel iris, Aan zo'n antwoord heb ik tenminste iets
Klik om te vergroten...
Oh je hebt verder niks aan een antwoord die van een ervaringsdeskundige komt? Dat je niet van die 0,3 ml afkomt heeft verschillende redenen. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Als je van die 0,3 af bent, betekent dat je nooit meer iets mag nemen. Ooit wel eens bewust over nagedacht?

Ik zou ook eens een gesprek aan gaan om te kijken waar het vandaan komt dat je de behoefte hebt gehad om zoveel g te pakken. Dat komt ergens vandaan. En geloof me, juist dat laatste stukje is het moeilijks en als je straks een stressmoment hebt denk je voor jezelf een reden te hebben om weer meer te gaan pakken.

0,3 ml is niet veel, maar kan wel weer heel veel worden.
t
toomuchLid
01-01-2024, 00:00
#16
Muts zei:
Je doet me denken aan mijn vriend in zijn periode dat hij dacht dat hij alleen af kon kicken. Geloof me, als je een terugval hebt gehad is het wijsheid om naar je huisarts te gaan en je aan te melden voor een afkickkliniek. Alleen afbouwen is echt onmogelijk. Niet omdat je het zelf niet kan, maar omdat je verslaving het niet kan. Je hebt hier hulp bij nodig.
Klik om te vergroten...

waarschijnlijk heb je gelijk maar ik wil er niet aan toegeven, ik ben ook heel druk met mijn studie en kan me niet veroorloven om me in te schrijven bij een kliniek, eerder in dit forum werd ook over dormicum gepraat, weet iemand hoe ik hieraan kan komen?
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Onzin, het is altijd mogelijk. Mijn vriend is net een bedrijf gestart, heeft 2 mensen in dienst en dacht ook niet dat het mogelijk was omdat hij een bedrijf te leiden heeft en er moesten inkomsten komen en wat zou hij tegen iedereen vertellen?

Totdat hij besefte dat hij echt niet anders kon en besefte dat zijn leven uiteindelijk het allerbelangrijkste is. Verder komt ALLES op de tweede plaatst en is er ALTIJD wel een oplossing! En als jij dat nog niet beseft, heb jij nog niet in de gaten wat de ernst van jouw situatie is!

Ik weet dat dit het laatste is wat je wil horen, maar dat is bij verslaving altijd zo. Je wil niet horen dat je verslaafd bent en dat je er echt wat aan moet gaan doen. Uiteindelijk moet je het zelf ook beseffen, ik hoop dat het dan niet te laat voor je is. Denk er alsjeblieft goed over na, want als je zo doorgaat raak je meer kwijt dan je lief is.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mijn vriend heeft thuis met baclofen, diazepam, lorazepam, oxazepam afgeprobeerd te kicken. Allemaal medicijnen die hij van de verslavingszorg had gekregen om thuis af te kicken. Maar dit lukt niet! Je moet hier begeleiding bij krijgen, want je kunt dit niet alleen. Geloof mij nu maar.

Voor de duidelijkheid; Ik zeg dit niet omdat het mijn vriend niet alleen lukte, maar door al het onderzoek wat ik tussendoor heb gedaan en door gesprekken met verslavingsartsen van afkickklinieken die gespecialiseerd zijn in het afkicken van GHB.

Zoek aub hulp want je kunt dit niet alleen. En dat ligt echt niet alleen aan jou, maar ook aan het type drugs waaraan je verslaafd bent. GHB is echt een nasty wolf in schapenkleren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."