Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlles kwijt dankzij verslaving....

Alles kwijt dankzij verslaving....

30 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Qua financieen ... zoek contact met een bewindvoerder!
M
Maatje36Lid
01-01-2024, 00:00
#2
De dochter van een collega van mij (30 jaar) is na ruim 15 maanden in detentie gezeten te hebben helaas weer volledig teruggevallen in het gebruik van cocaïne en heroïne. Toen ze in december vorig jaar vrij kwam, had ze al snel een eigen woning, uitkering aangevraagd etc. Echter, het gevaar lag op de loer....

Van de sociale dienst moest ze bonnen overleggen wat ze gekocht had van het geld dat ze geleend had bij de kredietbank om haar woning in te richten. (€ 2800,-- geleend). Van dit geld heeft ze een koelkast en een gasfornuis gekocht, een kennis van haar € 200,-- (voorschot) terugbetaald die haar de vloerbedekking, latex, behang en een aantal kleine dingen had voorgeschoten, van de ruim duizend euro die deze kennis had voorgeschoten. De rest is opgegaan aan wit, wit, en nog eens wit....
Omdat ze geen bonnetjes in de door de sociale dienst gestelde termijn, inclusief herstel termijn overlegde, en mevrouw in de tussentijd ook weer bruin was gaan roken, omdat ze methadon nog grotere troep vindt dan heroïne, was dit het begin van het einde... De gemeente beeïndigde haar uitkering omdat ze afspraken niet nakwam. Haar reclasseringscoach stond twee keer tevergeefs bij haar aan de deur, kwam niet meer opdagen bij de verplichte bezoeken aan de reclassering etc.

Huur werd niet meer betaald, gas, water en licht ook niet meer. Te zwijgen over haar telefoonabonnement bij KPN Mobile en Ziggo....
Mevrouw ging weer volop roken, geld krijgt ze van vrienden en van een idioot die stapelgek op haar is, en haar zo twee meier geeft als ze even lief naar hem lacht.... Maar nu..... 5 november stan een legertje potige mannen, een mannetje in maatkostuum en een mannetje (of vrouwtje) in een blauw uniform bij haar voor de deur, die al haar spulletjes naar buiten zullen dragen. Gevolgd door een mannetje die de sloten van de woning komt vervangen. Kortom uitruiming is nabij. En tot op de dag van vandaag gaat ze gewoon door met poetsen van haar woning, teert ze op andermans geld, want en uitkering is er niet. Wie herkent dit beeld, en wat hebben jullie toen gedaan?
A
AdrenochroomLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hier hebben we het liever over de zonnige kant van de drugs..
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik herken dit heel erg goed. Ik ben een van die mannen aan de deur.
Teneerste erg triest dat ze weer is terug gevallen, maar dat vind ik eerlijk gezegd ook niet gek. Wil je een verslaafde niet meer laten terug keren in het verleden dan zul je teneerste weg uit de scene / bekende omgeving moeten om ergens anders een nieuw leven op te laten bouwen, zorgen voor nazorg en een baan (of in iedergeval een dag invulling) mijn inziens.

En tsja wat doe je met zulke mensen, om hen te helpen. Verplicht laten opnemen voor een jaar, in een instelling werken aan de verslaving en de rede waarom degene gebruikt en dan het nazorg traject fantsoenlijk laten regelen. Dan maakt zo iemand best nog kans, zeker op haar leeftijd.
Het punt is echter dat je niet zomaar iemand 123 gedwongen kan opnemen. Dan moet iemand al een gevaar voor zichzelf of voor andere zijn.
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik dacht dat je in nederland altijd bestaan had van min. inkomen,..ongeveer 40-euro per week.Uitgaande dat de rest betaald word,huur,gas,licht,water enz.Of loop ik achter,ik bedoel je kunt toch niet zomaar iemands uitkering stoppen?.Of wel dus,..
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#6
Of zorg dat ze dag/week geld krijgt.En met de rest van het geld de lasten betaald worden.Heeft diegene toch altijd een dak boven haar/zijn hoofd,zonder te schikken als de bel gaat,..Maar het blijft idd lastig zo-iets.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#7
destructief gedrag dat ken ik zeker, maakt toch allemaal niet meer uit en ja die sociale instellingen doen dat ook niet goed beter om dan huur via dienst te betalen
rechtstreeks bedoel ook kosten goedkoper dan wat er weer verder kan gaan gebeuren
Speelt beetje struisvogel en kan dat ook wel voorstellen, alles valt ineen en iedereen is tegen je nou ja als je dan nog helder kan denken petje af, zou geloof ik ook de boel de boel laten
of advokaat in de hand nemen hogerberoep vanwege onterechte intrekking en ze aansprakelijk stellen voor finan gevolgen
of naar vriend gaan die haar og ziet zitten, ach ja in ondergang altijd nog net iets leuks en positiefs
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#8
sebatian zei:
destructief gedrag dat ken ik zeker, maakt toch allemaal niet meer uit en ja die sociale instellingen doen dat ook niet goed beter om dan huur via dienst te betalen
rechtstreeks bedoel ook kosten goedkoper dan wat er weer verder kan gaan gebeuren
Speelt beetje struisvogel en kan dat ook wel voorstellen, alles valt ineen en iedereen is tegen je nou ja als je dan nog helder kan denken petje af, zou geloof ik ook de boel de boel laten
of advokaat in de hand nemen hogerberoep vanwege onterechte intrekking en ze aansprakelijk stellen voor finan gevolgen
of naar vriend gaan die haar og ziet zitten, ach ja in ondergang altijd nog net iets leuks en positiefs
Klik om te vergroten...
Ja,dat zie je goed,maar het is ook niet de oplossing he,..
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik doe mijn best zei:
Of zorg dat ze dag/week geld krijgt.En met de rest van het geld de lasten betaald worden.Heeft diegene toch altijd een dak boven haar/zijn hoofd,zonder te schikken als de bel gaat,..Maar het blijft idd lastig zo-iets.
Klik om te vergroten...

Inderdaad bewindvoering. Maarja mijn ervaring is dat daar ook weer vaak criminaliteit van komt. Is het geld niet daar en willen ze toch drugs dan komen ze er wel aan.

@TS: laat jou collega maar eens wat info opvragen bij haar huisarts over een RM.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#10
je wordt er pas uitgezet bij minstens 3 maanden huurschuld, als je voor kort geding in ieder geval iets betaald wordt verdaagd of uitstel van een maand
Bij sociale dienst moet ze arts vragen, onderzoek nou zal me me verbazen dat die haar ok vind
dus verklaard haar gedrag
Klinieken zijn anoniem ze zegt gewoon ga aan mezelf werken of ze dat werkelijk doet of niet doet even niet terzake sociale dienst kan dat niet nagaan privacy wet
Hoger beroep tenminste als 8 weken nog niet verstreken zijn,
en maak wat fotos van dingen die in woning staan en ja geen bonnetjes
lijkt me een beetje vaag om hele uitkering te stoppen
Oftwel je moet wel iets doen!
M
Maatje36Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Flameon zei:
Wil je een verslaafde niet meer laten terug keren in het verleden dan zul je teneerste weg uit de scene / bekende omgeving moeten om ergens anders een nieuw leven op te laten bouwen, zorgen voor nazorg en een baan (of in iedergeval een dag invulling) mijn inziens.
Klik om te vergroten...

Ze was weg uit het verleden. Althans weg uit Heerlen, en woont nu in Geleen. Maar ook daar wonen verslaafden, en ze zeggen weleens soort zoekt soort. Ik hoor haar moeder nog tegen mij zeggen "Nee mama, ik laat niemand in mijn woning, ik wil een nieuw leven beginnen. Zonder drugs". Maar de werkelijkheid is anders. Het is in feite een continue aanloop van gebruikers, en een dealer heeft zelfs een sleutel van haar woning! Marokkanen, Belgen, mensen (verslaafden) uit de buurt.... noem maar op. En of het nu 4 uur of 16:00 uur is, de voordeurbel gaat onafgebroken. (Leuk voor de mensen bij haar in de portiek.) Of het nu 2 uur of 14:00 uur is, de telefoon gaat continue.
M
Maatje36Lid
01-01-2024, 00:00
#12
sebatian zei:
je wordt er pas uitgezet bij minstens 3 maanden huurschuld, als je voor kort geding in ieder geval iets betaald wordt verdaagd of uitstel van een maand
Bij sociale dienst moet ze arts vragen, onderzoek nou zal me me verbazen dat die haar ok vind
dus verklaard haar gedrag
Klinieken zijn anoniem ze zegt gewoon ga aan mezelf werken of ze dat werkelijk doet of niet doet even niet terzake sociale dienst kan dat niet nagaan privacy wet
Hoger beroep tenminste als 8 weken nog niet verstreken zijn,
en maak wat fotos van dingen die in woning staan en ja geen bonnetjes
lijkt me een beetje vaag om hele uitkering te stoppen
Oftwel je moet wel iets doen!
Klik om te vergroten...
15 september moest ze verschijnen voor de kantonrechter. Uiteraard is ze ondanks aandringen van haar moeder NIET geweest! De woningverhuurder had haar tot 1 september de kans gegeven haar uitkering opnieuw aan te vragen, en had zelfs al een legertje hulpverleners ingeschakeld (Maatschappelijk werk, GGD, Mondriaan etc). Ze is nog op gesprek geweest bij de woningverhuurder, en heeft daar met de tranen op de wangen gezeten, en gesmeekt om haar er maar niet uit te gooien. Maar ja, ook daarna, geen aanvraag voor een uitkering. Een vriend van haar had haar aangeboden, toen ze nog twee maanden achter was, de achterstand voor haar te betalen, mits ze een uitkering ging aanvragen. Natuurlijk had ze gehoopt dat geld zelf in handen te krijgen, en het vervolgens op te maken aan..... (Juist). Maar daar trapte deze knul dus niet in. Geen aanvraag, geen geld!
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alleen vanwege nalatigheid van haar kant om niet te verschijnen op kantoor is op zich geen grond om uitkering te stoppen rechtspraak is daar vrij duidelijk in

26-01-2010
De gemeente is niet bevoegd om naar aanleiding van de nalatigheid van betrokkene om ten kantore van de gemeente te verschijnen (inzake bewijsstukken) diens recht op bijstand in te trekken (gemeente Arnhem)
BZK 2010/11
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ze kan dat moeilijk zelf regelen; na aanvraag uitkering duurt ook nog tijdje of voorschot
zou uitkering aanvragen, en/of hoger beroep wanneer dat nog kan
Goede advokaat, kan gewoon zelf ook had goede advokaat ook met huur sinds incasso buro bijna 1000 euro rekende, nou die heeft dat mooi eraf kunnen halen
Dat is de ramp met schuld komen rente en buitengerechtelijke kosten bij, dus kan giga oplopen
Je hebt nog paar weken de tijd dus lijkt me te doen; regeling met uitkering
en regeling met huur bedoel 2 a 3 maanden huurschuld is niet dat je er gelijk op straat staat
tenminste zou in ieder geval niet meer dan 1 maand houden kunnen dan niets doen
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik doe mijn best: Ja je loopt achter wanneer mensen in schuldsanering zitten krijgen ze 50 euro per week rest wordt betaald aan lasten en schuldeisers over 3 jaar

En ja als je niks doet en huurschuld loopt op wordt je je huis uitgezet zo simpel is dat, honderden per jaar in a'dam alleen al
M
Maatje36Lid
01-01-2024, 00:00
#16
sebatian zei:
Alleen vanwege nalatigheid van haar kant om niet te verschijnen op kantoor is op zich geen grond om uitkering te stoppen rechtspraak is daar vrij duidelijk in

26-01-2010
De gemeente is niet bevoegd om naar aanleiding van de nalatigheid van betrokkene om ten kantore van de gemeente te verschijnen (inzake bewijsstukken) diens recht op bijstand in te trekken (gemeente Arnhem)
BZK 2010/11
Klik om te vergroten...
In dit geval gaat het om een WWB (Wet Werk en Bijstand) uitkering. Je bent dan verplicht om op verzoek informatie te verstrekken die van belang kan/is voor het verstrekken van de uitkering. Zo ben je dus verplicht alle informatie te verstrekken die van belang is voor het verkrijgen en/of behouden van de uitkering. Eerlijk gezegd ben ik het wel eens met de gemeente Sittard-Geleen om haar uitkering te beeïndigen. Het niet overleggen van kassabonnen was niet de enigste redenen om haar uitkering te beeïndigen. Ze was verplicht om deel te nemen aan het participatietraject bij het participatiehuis in Sittard. Het doel van dit project is om mensen die aan de rand van de samenleving leven, weer een plek te geven in de maatschappij. (zie website gemeente Sittard-Geleen: http://www.sittard-geleen.nl/Werk_en_inkomen/Participatiehuis). Tja, wie niet horen wil, moet maar voelen zeg ik dan maar.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja ken dat systeem jaren geleden ook zoiets gehad blijf dat soort goekope werkverschaffing vinden en niet echt opstap naar vast werk; als je daar geen zin hebt vraag je arts voor onderzoek vanwege verslaving of depressie, je wordt afgekeurd en jehebt met hele sociale dienst weing meer te maken en je kan op eigen initiatief werk zoeken
Volgens mij had ze moeten zeggen ik ben ziek en wil een keuringsarts
dat gaat vrij snel
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ze kan ook langdurigheidstoeslag aanvragen over laaste jaren is om en nabij 1000 euro kan ze wit van kopen of gedeelte van de huur good luck
Blijft een beetje hearsay story of tweede lijn, denk is op te lossen qua financieen
rest tja heeft tijd nodig
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik hoor dat je uit limburg komt. Waar loopt deze "beste meid" .... mondriaan? Welke divisie?
M
Maatje36Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Flameon zei:
Ik hoor dat je uit limburg komt. Waar loopt deze "beste meid" .... mondriaan? Welke divisie?
Klik om te vergroten...
Oorspronkelijk komt ze uit Heerlen, maar woont nu in Geleen. In december 2009 is ze na 15 maanden uit detentie gekomen, en is (lees "was") klant bij Justitiële Verslavingszorg. Wendy L. haar reclasseringscoach heeft het dossier van haar teruggegeven aan de OvJ omdat ze haar twee keer voor een gesloten deur heeft laten staan, en twee keer niet is komen opdagen in Sittard bij Mondriaan aan de Rijksweg-Zuid.
Begin november is het finito, en staat ze op straat. Van haar moeder heb ik begrepen dat ze voordien ook op straat leefde, en dat dit haar eerste echte eigen woning is/was. Volgende week wordt ze 31, en toen ik dat hoorde moest ik even slikken... 31 en dan al Z.V.W.O.V.P. Je leest weleens over verslaafden dat die overal "schijt" aan hebben, zolang ze maar hun spul hebben. Maar nu word ik met de realiteit geconfronteerd. Al ken ik haar niet persoonlijk, maar bovenstaand weet ik van haar moeder, die erg genoeg bij haar om de hoek woont. Toen ze nog in Heerlen rondliep zag ze haar dochter misschien 2 á 3 keer per jaar, en kon ze zich er beter voor afsluiten. Maar nu ze om de hoek woont knaagt het behoorlijk aan haar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."