Hallo allemaal,
Is alweer een hele tijd geleden dat ik hier heb gepost. Een jaar of 2 geleden kwam ik hier voor het eerst omdat ik er achter kwam dat mijn vrouw was terug gevallen in de Heroine en coke. En aangezien ik hier nog nooit mee temaken had gehad kwam ik hier voor advies en steun. Wat mij zeer zeker heeft geholpen.
Nu zijn we 2 jaar verder en een hoop is veranderd, maar toch ook weer niet.
Na ongeveer een jaar lang aankloten en gebruiken had ze eindelijk hulp gezocht en is ze op de methadon gezet. Dit ging eigenlijk hartstikke goed, zo goed zelfs dat ze na een half jaar al bijna helemaal weer was afgebouwd en ook bleek ze zwanger te zijn. Dit was natuurlijk ongeplanned maar zeker niet ongewenst, aangezien we al jaren bezig waren om zwanger te worden voor dat ze terugviel en een miskraam hadden gehad. Wat tevens een van de redenen van haar terugval was.
Ons eigenlijke idee was om te zorgen dat ze eerst helemaal van de methadon was en voldoende sterk in haar schoenen zou staan om daarna het hele IVF traject in tegaan.
Maargoed, dat liep allemaal dus anders. Zwangerschap is allemaal goed verlopen en alles ging goed totdat de kleine geboren werd. Na een dag of 5 kreeg hij verschrikkelijke stuiptrekkingen, afkick dus. van de Methadon. Niemand, ook de verslavingszorg niet, had ons verteld dat dit zou kunnen gebeuren en dat het zo heftig zou zijn. Uiteindelijk heeft de kleine 2 maanden in het ziekenhuis gelegen en zijn we hem tot 2 x toe bijna kwijt geweest. Daarnaast werd ook opeens het AMK ingeschakeld omdat mijn vrouw Methadon kreeg en dus een "verslaafde" moeder was.
We hebben toen heel hard moeten vechten om te laten zien dat we een stabiele thuis situatie hebben voor de kleine. Nu scheelde het gelukkig heel erg dat ik nog nooit drugs heb gebruikt of iets dergelijks, ik heb een goed betaalde baan en ben dus een stabiele factor waar ze van op aan konden. Ook heeft mijn vrouw preventieve hulpverlening gekregen zover dat er nog niet was.
Maar nu...
Toen de kleine eenmaal thuis kwam is mijn vrouw langzaam in een hele diepe depressie weg gezakt. Meteen hulp gezocht, medicatie verhoogt, veranderd, noem maar op. Niks leek te helpen. We zijn nu een aantal maanden verder en de kleine groeit en ontwikkeld perfect, maar mijn vrouw heeft het absolute nulpunt bereikt. Ze zou niets liever willen dan uit het leven stappen op dit moment, maar doet dit niet omwille van mij en de kleine. Ik heb noodgedwongen tijdelijk afscheid van mijn werk moeten nemen om fulltime voor mijn vrouw en de kleine te kunnen zorgen.
Uiteindelijk kwam ik er recent achter dat ze toch weer is gaan gebruiken. Ik begrijp het enigzins ook wel, dat is voor haar de enige manier om even van dat verschrikkelijke gevoel, van dood willen, af te komen. Ze heeft nu alweer een paar keer geprobeerd om aftekicken, met hulp van Benzo's gaat dat redelijk, is zelfs 2x al gelukt, maar door dealers die blijven bellen en smsen kon ze de verleiding toch niet weerstaan...
Nu ligt ze weer op bed, dag 2 van de afkick. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat dit goed gaat. De hulpverlening die ze krijgt heeft ze al een paar weken aan een lijntje gehouden om te zorgen dat ze er eerst vanaf is voordat ze hun weer te woord staat. Maar ze zullen niet eeuwig in haar praatjes blijven trappen... en wat dan?
Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen, we zitten financieel nu volkomen aan de grond en kunnen geen kant op. Ik twijfel constant of dat ik haar nog een kans moet geven en het risico nemen dat de hulpverlening er zelf achter komt of juist zelf naar ze toe stappen.
Mijn vrouw is ontzettend bang dat ze nu alles kwijtraakt, mij en haar kind. Ze zegt dat als we het opbiechten, zij in Detox wordt gezet en een aantal weken bij de kleine weg is of erger nog. Dat de kleine bij ons wordt weg gehaald. Persoonlijk denk ik dat we het beste alles kunnen opbiechten en zorgen dat ze alle hulp krijgt die ze nodig heeft. Maar als ik dat doe dan vergeeft ze mij dat nooit. de kleine zit nu in een hele belangrijke fase en als mijn vrouw nu een tijd weg zou moeten dan mist ze ontzettend veel van hem.
Ik ben ook gewoon heel bang dat als ze er zelf achter komen dat AMK weer word ingeschakeld en we inderdaad de kleine kwijtraken, omdat mijn vrouw gebruikt en ik niet de verantwoordelijkheid heb genomen om hulp te zoeken. Ik weet het gewoon echt niet meer, het enige wat ik wel weet is dat dit niet lang zo meer door kan gaan... dat red ik niet meer... het is alles bij elkaar gewoon echt teveel geworden nu.
Weet ook niet precies waarom ik dit hier post, misschien dat er iemand is die eenzelfde soort situatie kent of heeft meegemaakt? Het is in ieder geval al fijn omdat zo even neer te pennen, aangezien dit geen dingen zijn die je even met je buurvrouw onder het genot van een kopje thee bespreekt...
Maar wat vinden jullie, moet ik mijn vrouw "verraden" en voor mezelf en mijn kind kiezen of haar nog een kans geven met alle risico's vandien?
zucht... alvast bedankt in ieder geval... en sorry voor het lange verhaal...