Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol, Wiet en schizofrenie

Alcohol, Wiet en schizofrenie

27 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#1
Werken?!
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#2
werk voor arbeidsongeschikten, gehandicapten enz enz enz toch niet zo moeilijk, ipv echt werk met normaal loon worden mensen bezig gehouden (van de straat) om een beetje structuur te behouden, ondertussen worden ze uitgebuit om voor schamel loontje te werken
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#3
als ik het goed begrijp gaat de arbo-wet over veiligheid op de werkvloer.
Ik zie niet in wat dat met schizofrenie te maken heeft.
En nogmaals: hoe weet je dat iemand schizofreen is; dat kun je aan de buitenkant niet zien.
w
wietsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben wietsmoker en ik ben nieuw op dit forum. Ik wil niet zozeer een vraag stellen maar m'n verhaal een beetje doen (en wat reacties uitlokken :) ).

Ik rook al wiet sinds mijn 16e (1991) en drink bier sinds mijn 22e(1997). 16 Jaar is vroeg, maar de alcohol had ik nog even uitgesteld dus. Nu kwam het door stress (relatieproblemen, studiedruk, ID-crisis, depressie) waar ik niets mee deed dat ik op mijn 22e stemmen ging horen. Dit was eerst nog goedaardig voordat de stemmen me begonnen te beledigen. Daarnaast kreeg ik een andere werkelijkheid (mijn perceptie van werkelijkheid was niet meer gebruikelijk). Ik heb hier zo'n 10 jaar mee rondgelopen totdat iemand zei dat het niet meer goed met me ging. Ik zocht hulpverlening (dat moest ik ook maar eens durven te doen) en kreeg het advies om professioneel te stoppen met blowen en drinken. Ik naar de kliniek dus. Iedereen die ik toen sprak was het daarmee eens. In de alcohol-kliniek werd de diagnose schizofrenie gesteld (ik hoor immers stemmen en heb last van andere hallucinaties: visueel, geur, etc.). Dit was 3 jaar geleden. Van GGNet mag ik dus geen drugs en alcohol gebruiken omdat dat mijn kans op psychose vergroot. Nu wordt het moeilijk.

Ik wil mijn jointje niet opgeven en bier doet niet veel met me (behalve dan dat als ik dronken wordt ik ook raar ga doen, maar wie kent dat niet). Één Jointje kan toch niet zoveel kwaad, het kan geen psychose veroorzaken. Als ik blow zonder stress te hebben gaat alles goed. Stress is de factor die funest is voor mij.

Onderhand heb ik erg veel onder contrôle en is een terugval in psychose verder bij mij verwijderd dan een aantal jaar geleden. Ik rook nog wel joints en drink een sporadisch biertje, maar de Heavy Metal-levensstijl is toch wat minder dus. :rock:

Blijft over: veel vrije tijd. Iemand nog een goed plan?
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tufnut zei:
Werken?!
Klik om te vergroten...

Op zich een goed plan, maar waarschijnlijk mag de beste man/vrouw dat niet met deze aandoening. Of in ieder geval niet volledig.

Ik wil mijn jointje niet opgeven en bier doet niet veel met me (behalve dan dat als ik dronken wordt ik ook raar ga doen, maar wie kent dat niet). Één Jointje kan toch niet zoveel kwaad, het kan geen psychose veroorzaken. Als ik blow zonder stress te hebben gaat alles goed. Stress is de factor die funest is voor mij.
Klik om te vergroten...

Het is nou eenmaal zo dat cannabis een psychose aan kan wakkeren en de ene keer zal het allemaal geen probleem zijn maar de andere kant kan ook één jointje al helemaal verkeerd vallen en in jouw geval is het dan gelijk gevaarlijker.
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#6
Svali zei:
Tufnut schreef:
Werken?!

Op zich een goed plan, maar waarschijnlijk mag de beste man/vrouw dat niet met deze aandoening. Of in ieder geval niet volledig.
Klik om te vergroten...

Noem het van mij part dagbesteding, maar ga iets doen. Er zijn mogelijkheden zat. Zal helpen om van de alcohol en wiet af te blijven en zal zelf positief kunnen zijn voor het ziektebeeld.
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#7
Op zich een goed plan, maar waarschijnlijk mag de beste man/vrouw dat niet met deze aandoening. Of in ieder geval niet volledig.

waarom zou je niet mogen werken?? ik werk ook en ben 80-100% afgekeurd, ook op schizofrenie.
Iedereen mag werken.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychose vaak begin in 20er jaren, kan progressief zijn, heb niet echt vernomen dat drank/drugs dat verder kan veroorzaken; denk gewoon rustig aan doen, niet te veel hooi op je vork nemen, vaak met onverklaarbare angsten te maken
w
wietsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Natuurlijk mag/kan en wil ik ook weer werken, ik ben met een routecoach bezig om weer passend werk te zoeken en weer aan het arbeidsritme te wennen.
Deze beste Man/Vrouw moet stressvol werk vermijden. Maar werken in een magazijn of zo kan nog altijd.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#10
Iedereen mag werken.
Klik om te vergroten...

ARBO technisch gezien niet.
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Svali zei:
Iedereen mag werken.
Klik om te vergroten...

ARBO technisch gezien niet.
Klik om te vergroten...
kun je dat uitleggen? bedrijven worden juist gesubsidieerd als ze arbeidsongeschikten in dienst nemen.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat heet werkverschaffing of gesubsidieerde bezigheidstherapy, aardig, leuk maar heeft het zin of is echt zinvol, betwijfel dat ten zeerste!
Bedrijven krijgen subsidie, mensen die daar werken worden er financieel niet veel wijzer van, in feite gewoon moderne slavernij!
Ja U zit in schaal 4 nog even doorzetten, kom je misschien verder, echt flauwekul
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#13
sebatian zei:
Dat heet werkverschaffing of gesubsidieerde bezigheidstherapy, aardig, leuk maar heeft het zin of is echt zinvol, betwijfel dat ten zeerste!
Bedrijven krijgen subsidie, mensen die daar werken worden er financieel niet veel wijzer van, in feite gewoon moderne slavernij!
Klik om te vergroten...
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#14
het ging over wiet en schizofrenie wat kan mij het schelen hoe je over gesubsidieerde banen denkt?
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#15
sorry! iemand ervoor ging off topic
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#16
Denk ligt eraan hoevaak je psychose gehad hebt, kan progressief zijn en moeilijk te herstellen, dan kom je meestal in een inrichting terecht, of wiet roken dat proces versterkt? geen idee van
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#17
dat wasik; ikvroeg me af wat svali bedoelde met arbo en dat je met schizofrenie niet zou mogen werken.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#18
pannes zei:
dat wasik; ikvroeg me af wat svali bedoelde met arbo en dat je met schizofrenie niet zou mogen werken.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat we een verschillend beeld van werken hebben in dit topic. Met werk bedoel ik meer een "normale" baan waarvoor je betaald krijgt. Ik denk dat jij het wat ruimer ziet.
p
pannesLid
01-01-2024, 00:00
#19
wat is er niet normaal aan mijn baan dan ? Je weet gvd niet eens wat ik doe?En ik krijg er ook voor betaald toevallig.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat is voor svali te beantwoorden maar je hebt een goed punt!
Gebruik je trouwens ook medicatie, bedoel dat kan in het verleden met gebruik ook versterken (qua verschijnselen) voor de rest denk prima bezig

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."